سطح خوانایی
رجب اکبرزاده؛ سعید غفاری؛ سعید خسروی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر منابع اطلاعاتی دیجیتال هنرنمایشی در پیوند دادن کودکان به مطالعه و کتابخوانی است. پژوهش از نوع کاربردی و از رویکرد نیمه آزمایشی استفاده کرده است. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان 7 تا 10 سال کتابخانههای عمومی شهر کاشان است و نمونهگیری به صورت هدفمند با استفاده از خوشهای چندمرحلهای و همگن انجام گردیده است. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر منابع اطلاعاتی دیجیتال هنرنمایشی در پیوند دادن کودکان به مطالعه و کتابخوانی است. پژوهش از نوع کاربردی و از رویکرد نیمه آزمایشی استفاده کرده است. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان 7 تا 10 سال کتابخانههای عمومی شهر کاشان است و نمونهگیری به صورت هدفمند با استفاده از خوشهای چندمرحلهای و همگن انجام گردیده است. حجم نمونه آماری با توجه به حجم کودکان 7 تا 10 سال عضو کتابخانه عمومی امیرکبیر 30 نفراست. در سه گروه 10 نفری با روش پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری انجام شده است. جهت تجزیه و تحلیل و آمادهسازی از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا) و تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر استفاده شده است. یافته پژوهش نشان داد که اثربخشی در قصهگویی نمایشی بیشتر از اثربخشی در کتابخوانی و دیدین فیلم است. میانگین نمره انگیزش در گروه قصهگویی نمایشی 433/، در گروه کتابخوانی 93/2 و در گروه نمایش فیلم 75/2 میباشد که تفاوت معنادار افزایش انگیزه از طریق قصهخوانی نسبت به کتابخوانی و نمایش فیلم را نشان میدهد؛ بنابراین یافتهها نشان داد که کودکان بین 7 تا 10 سال به قصهگویی نمایشی گرایش و تمایل بیشتری دارند، درواقع قصهگویی نمایشی دیجیتال برای کودکان بین 7 تا 10 سال نوعی سرگرمی و تشویق به مطالعه میباشد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که هر سه روشدیجیتال قصهگویی، کتابخوانی و نمایش فیلم میتوانند روشهای مؤثری برای افزایش انگیزش و علاقهمندی کودکان 7 تا 11 سال به مطالعه باشند، اگرچه روش قصهگویی، اثربخشی بیشتری دارد. درمجموع هر سه روش برای کودکان موجب علاقهمند نمودن کودک به کتابخانه میشود به همین دلیل کودکانی که در جلسات دیجیتالی قصهگویی نمایشی، کتابخوانی و نمایش فیلم حضور مییابند بیشتر به کتابخانه و مطالعه علاقه پیدا میکنند.
کتابخانه عمومی
حجت خدمتی نژاد؛ سعید اسدی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تعیین اولویتهای مطالعه در مراجعان کتابخانههای عمومی براساس ماتریس آیزنهاور است.روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته اولویتهای مطالعه منابع اطلاعاتی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان بوده است که براساس جدول ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش تعیین اولویتهای مطالعه در مراجعان کتابخانههای عمومی براساس ماتریس آیزنهاور است.روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته اولویتهای مطالعه منابع اطلاعاتی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان بوده است که براساس جدول مورگان 390 نفر بهعنوان نمونه مورد مطالعه قرارگرفتهاند. روایی پرسشنامه با کسب نظر از استادان و صاحبنظران و میزان پایایی آن با آلفای کرونباخ برابر843/0 محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اس. پی. اس. اس. 20 و ماتریس آیزنهاور مورد سنجش قرار گرفت.یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد، در بعد مطالعه کتب درسی، مطالعه منابع اصلی هر درس مهم وفوری و مطالعه کتابهای کمکی معرفی شده توسط مدرس و جزوات درسی مهم ولی غیر فوری است. در بعد مطالعه کتب عمومی، مطالعه کتب علمی،مهم وفوری و مطالعه کتب مذهبی، مهم و بدون فوریت است. در بعد مطالعه مجلات و روزنامهها، مطالعه روزنامههای عمومی مهم وفوری و مطالعه مجلات خانوادگی، عمومی و سرگرمی مهم و بدون فوریت است. در بعد مطالعه منابع مربوط به رسانهها، تماشای فیلم سینمایی و سریال و شبکه خانگی در اولویت اول و مهم وفوری بوده و استفاده از آلبوم موسیقی در درجه بعدی اهمیت و بدون فوریت است. در بعد منابع مربوط به تلفن همراه، بررسی پیامهای شخصی از طریق شبکههای اجتماعی، تماس بیپاسخ و پیامک رسیده روی تلفن همراه جزء مهمترین اولویتها بوده و بررسی پیامهای جدید روی تلفن همراه در گروهها و کانالهای تلگرام و برنامههای مشابه در درجه بعدی اهمیت بوده است. در بعد منابع مربوط به رایانه و لپتاپ، مطالعه ایمیلهای جدید رسیده در ایمیل شخصی مهمترین اولویت برای مطالعه و مهم و فوری هستند و بررسی اخبار جدید در سایتهای خبری موردعلاقه در رتبه بعدی اهمیت و بدون فوریت میباشند.بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد از نظر افراد مورد مطالعه، مطالعه منابع اصلی هر درس، مطالعه کتب علمی، مطالعه روزنامههای عمومی، تماشای فیلم سینمایی و سریال و شبکه خانگی، بررسی پیامهای شخصی از طریق شبکههای اجتماعی، تماس بیپاسخ و پیامک رسیده روی تلفن همراه و مطالعه ایمیلهای جدید رسیده در ایمیل شخصی مهمترین اولویت برای مطالعه در ابعاد مورد مطالعه بوده است.
سطح خوانایی
آزاده نامداری؛ عبدالحسین فرجپهلو
چکیده
هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر آن است که ضمن ارائه تعاریف و دیدگاهها و پیشینههای موجود در حوزةی ارتقای القای مطالعه و پیشینه پژوهشهای خارجی و داخلی وضعیت مطالعات را بررسی و با مطرح کردن پیشنهادهایی به ارتقا و پیشرفت القای مطالعه در این حوزه در کشور ایران کمک نماید.روششناسی پژوهش: این پژوهش با مرور نوشتارهای مختلف حوزة مطالعه انجام ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر آن است که ضمن ارائه تعاریف و دیدگاهها و پیشینههای موجود در حوزةی ارتقای القای مطالعه و پیشینه پژوهشهای خارجی و داخلی وضعیت مطالعات را بررسی و با مطرح کردن پیشنهادهایی به ارتقا و پیشرفت القای مطالعه در این حوزه در کشور ایران کمک نماید.روششناسی پژوهش: این پژوهش با مرور نوشتارهای مختلف حوزة مطالعه انجام شده است و مروری بودن آن نیز بیانگر این واقعیت است که با استفاده از شیوه مطالعات کتابخانهای ضمن ارزیابی وضعیت موجود کتابخوانی با استفاده از شیوه کتابخانهای و مرور نوشتارهای مختلف در منابع داخلی و خارجی شاخصها و توصیههای اجرایی از آن به دست خواهد آمد.یافتهها پژوهشهای حوزه مطالعه را میتوان به پیشینه مطالعه، مطالعات اولیه، جامعهشناسی مطالعه و مدیریت مواد مطالعة، مطالعه افراد خاص و مطالعه الکترونیکی تقسیم کرد. مطالعاتی که اطلاعات مطالعهای الکترونیکی را مورد بررسی قرار دادهاند و در سه دسته جای داد 1- مدیریت مطالعه شخصی افراد 2- مقایسه مدیریت مطالعه الکترونیکی چاپی با مکتوب 3- ابزارهای به کار رفته در مدیریت مطالعه، است. در تدوین این پژوهش ارتقای القای حس مطالعه بهکارگیری و نمود آن لحاظ گردیده است و به سرپرستان نهادهای ذیربط مطالعه و کتاب کمک میکند که در پیشبرد ارتقای القای حس مطالعه از ارتباط معقول و علت و معلولی در صعود ارتقای مطالعه در نهادهای مرتبط استفاده کنند.بحث و نتیجهگیری: با توجه به اینکه میزان گرایش مردم به مطالعه و کتابخوانی برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی راهکارهای ارتقای آن بررسی، راهکارهای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، راهکارهای ارتقای فرهنگ تأثیر مطالعه بر سایر یادگیریها در برنامه آموزشی و فرهنگسازی مطالعه را بررسی کرده است.
سطح خوانایی
ثریا ضیایی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانهدار شرق کشور انجام شد. روششناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی انجام شد جامعه آ،ماری شامل زنان 65-25 ساله بودند که تعداد 812 نفر بهعنوان نمونه بررسی شدند. روش نمونهگیری این پژوهش، نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم برگزیده شد. برای تعیین نمونه نیز از جدول برآورد حجم ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانهدار شرق کشور انجام شد. روششناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی انجام شد جامعه آ،ماری شامل زنان 65-25 ساله بودند که تعداد 812 نفر بهعنوان نمونه بررسی شدند. روش نمونهگیری این پژوهش، نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم برگزیده شد. برای تعیین نمونه نیز از جدول برآورد حجم نمونه مورگان استفاده شد. یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش مشخص شد که بین میزان مطالعه و موضوعات موردعلاقه (به غیر از بهداشتی و پزشکی)، زنان شاغل و خانهدار تفاوت معنیداری وجود ندارد. همچنین یافتهها نشان داد که زنان بیشتر به موضوعات داستان (شاغل با 81/3 و خانهدار با 69/3) بهداشتی و پزشکی (شاغل با 73/3 و خانهدار با 49/3) و روانشناسی (شاغل با 64/3 و خانهدار با 56/3) علاقه دارند و موضوعهای تاریخی و ادبی و فلسفی و سیاسی کمتر از موضوعهای دیگر مورد توجه آنها قرار دارد. بیشترین زمان مطالعه زنان در اوقات فراغت به مطالب مفید در اینترنت، مطالعه مطالب مفید در شبکههای مجازی و کمترین آن به مطالعه از طریق لوحهای فشرده و شبکه پیام نمای تلویزیون است. زنان مهمترین عوامل بازدارنده مطالعه را وجود مشغلههای فراوان و نداشتن وقت و وجود سایر رسانههای گروهی مثل ماهواره، تلویزیون و اینترنت و بیتوجهی به برنامهریزی در زندگی میدانند. اهم دلایل انجام مطالعه در بین زنان افزایش اطلاعات عمومی (شاغل با 71/6 و خانهدار با 94/6)، در اولویت اول برای هر دو گروه و کماهمیتترین دلایل را گذراندن اوقات فراغت و افزایش وجهه اجتماعی و ارتقای وضعیت حقوق میدانند. بحث و نتیجهگیری: پژوهش حاضر از محدود پژوهشهایی است که به بررسی وضعیت مطالعه بین زنان شاغل و خانهدار شرق کشور پرداخته است. بنابراین نتایج آن میتوانند به شناسایی و اولویتبندی مهمترین راهکارهای اجرایی و اتخاذ راهکار مناسب منجر شود و به مسئولان و دستاندرکاران کمک کند که موجبات رشد، پیشرفت و سلامت جسمی و روحی زنان را فراهم کند.
سطح خوانایی
ثریا ضیایی؛ نجمه کریمی صدر
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانهدار شهرستان زاهدان بوده است. روششناسی پژوهش: این پژوهش به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش نمونهای شامل 380 نفر از زنان شهروند زاهدان است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. از روشهای آماری توصیفی و استنباطی برای پاسخ به پرسشهای ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانهدار شهرستان زاهدان بوده است. روششناسی پژوهش: این پژوهش به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش نمونهای شامل 380 نفر از زنان شهروند زاهدان است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. از روشهای آماری توصیفی و استنباطی برای پاسخ به پرسشهای پژوهش و آزمون فرضیهها استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که. بین سطح تحصیلات و مطالعه رابطه معنیدار وجود دارد. بهطور کلی مهمترین فعالیت زنان شاغل در اوقات فراغت استفاده از شبکههای مجازی و زنان خانهدار مکالمههای تلفنی و ارسال پیامک است. مطالعه مطالب در محیط اینترنت، مطالعه پایگاههای خبری اینترنتی و کتابهای چاپی به ترتیب بهعنوان اهم منابع اطلاعاتی آنان شناسایی شدند. مهمترین عوامل مشوق مطالعه از دیدگاه زنان عادت داشتن به مطالعه از دوران کودکی، کتابخانه شخصی، موقعیت اجتماعی و مهمترین عوامل بازدارنده گرانی کتاب، عدم دسترسی به کتابهای مورد علاقه و نداشتن فرصت کافی و گرفتاری معیشتی معرفی شد. دلایل مطالعه زنان افزایش اطلاعات، تربیت فرزندان و کسب لذت درونی از مطالعه است. ازجمله موانع استفاده زنان شاغل و خانهدار از کتابخانههای عمومی کمبود وقت و مسافت زیاد کتابخانه از خانه یا محل کار قلمداد شده است. بحث و نتیجهگیری: فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه نهادینه نخواهد شد مگر آنکه بستر مناسب آن از محیط خانواده فراهم گردد.
کتابخانه عمومی
ثریا ضیایی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه در میان مراجعان کتابخانههای عمومی شهر مشهد انجام شد. روششناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش توصیفی و پیمایشی است. از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعة آماری مورد نظر شامل از کلیة مراجعان کتابخانههای عمومی شهر مشهد که تعداد کل آنها حدود ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه در میان مراجعان کتابخانههای عمومی شهر مشهد انجام شد. روششناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش توصیفی و پیمایشی است. از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعة آماری مورد نظر شامل از کلیة مراجعان کتابخانههای عمومی شهر مشهد که تعداد کل آنها حدود 50 هزار نفر است. یافتهها: یافتهها نشان داد که 43/7 از پاسخگویان عقیده دارند که تشویق والدین مهمترین عامل مشوق مطالعه آنان است. عامل دوم «آموزش روش صحیح مطالعه» 37/7 و سومین عامل «وجود منابع مناسب موردنیاز در کتابخانه» با 35/7 عوامل بازدارنده نیز شامل استفاده از شبکههای اجتماعی با 47/11و نداشتن انگیزه کافی و مناسب برای مطالعه با 32/11 بود. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از این است که خوشبختانه در بین تمام اقشار با هر نوع درآمدی، اهمیت مطالعه موردقبول است. از طرفی توجه به چگونگی مطالعه و منابع در کتابخانهها، نشان میدهد که افراد نسبت به پژوهشهای مهر و مومهای قبل به نقش کتابخانهها توجه بیشتری میکنند.
مدیریت کتابخانه
نسیم نوبهار؛ هادی شریف مقدم
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 33-40
چکیده
هدف:هدفاز انجاماین پژوهش بررسی تاثیر عوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی،اقتصادیو سیاسی در مطالعه غیر درسی دانش آموزان و دانشجویان است. روشتحقیق:پژوهشحاضرتوصیفیازنوع پسرویدادی بود. جامعه آماری پژوهششاملدانش آموزان دبیرستانی سه منطقهو دانشجویان دانشگاههای(پیام نور و فردوسی)شهر مشهد بودکه با استفاده از جدول مورگانتعدادنمونه ...
بیشتر
هدف:هدفاز انجاماین پژوهش بررسی تاثیر عوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی،اقتصادیو سیاسی در مطالعه غیر درسی دانش آموزان و دانشجویان است. روشتحقیق:پژوهشحاضرتوصیفیازنوع پسرویدادی بود. جامعه آماری پژوهششاملدانش آموزان دبیرستانی سه منطقهو دانشجویان دانشگاههای(پیام نور و فردوسی)شهر مشهد بودکه با استفاده از جدول مورگانتعدادنمونه انتخابوبصورتدردسترس و پرسشنامه (پایایی آن با نرم افزار SPSS اندازه گیری شد و مقدار آلفای کرونباخ پرسشنامه دانشجویان5 8/0و پرسشنامه دانش آموزان 89 % بدست آمد) بین شرکتکنندگانتوزیع شد.در تحلیل داده ها از دو سطح آمار توصیفی( شاخص های مرکزی و پراکندگی)و استنباطی(آزمون رگرسیون چند متغیره) با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 بهره گرفته شد.یافته ها:یافته های بدست آمده حاکی از موافقت 33 و 27 درصدی جامعه پژوهش در مورد تاثیر بالای به ترتیب اینترنت و عدم وجود کتابهای مناسب،برعدم گرایش جوانان به مطالعات غیر درسی می باشد، از سوی دیگرآمارها از وجود رابطه معنادار بین تبلیغات تلویزیونی و گرایش به مطالعات غیر درسی را نشان می دهد. نتایج نیز نشان دهنده تاثیرعوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در مطالعه غیر درسی دانش آموزان و دانشجویان دانشگاههای شهر مشهد میباشد،همچنین نتایج نشان داد ضریب همبستگی چندگانه(R)در این تحلیل برابر 79/0و ضریب تعیین (R²) برابر 62/0 است که نشان می دهد متغیر های اجتماعی و فرهنگی62 درصد از تغییرات متغیر مطالعات غیردرسیرادر بین دانشجویان افزایش و تبیین می کنند. بحث و نتیجه گیری:افزایشارتباط بین صدا و سیما و کتابخانه ها، کاهش ممیزیکتابو قیمت پایانی آن،و همپایی با تکنولوژی از جمله راهکارهای رائه شده در این پژوهش می باشد.
کتابخانه عمومی
حمید قاضی زاده؛ روشنک ایلانلو
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 91-98
چکیده
هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فعالیت های ترویج کتابخانوانی اعضا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در افزایش میزان انگیزه مطالعه انجام گرفته است. ژوهش روش تحقیق: نوع پژوهش در این تحقیق کاربردی و روش آن پیمایشی می باشد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد طی دو بخش (سوالات تخصصی فعالیتهای ترویج کتابخوانی و سوالات استاندارد ...
بیشتر
هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فعالیت های ترویج کتابخانوانی اعضا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در افزایش میزان انگیزه مطالعه انجام گرفته است. ژوهش روش تحقیق: نوع پژوهش در این تحقیق کاربردی و روش آن پیمایشی می باشد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد طی دو بخش (سوالات تخصصی فعالیتهای ترویج کتابخوانی و سوالات استاندارد انگیزهی مطالعه MRQ استفاده شده است. جامعهی تحقیق 400 نفر از نوجوانان20 کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان شهر تهران است که در این مراکز عضوبودند. یافته ها: یافته های حاصل ازاین پژوهش حاکی از آن است که از میان 11 فعالیت ترویج کتابخوانی، فعالیت معرفی کتاب با کسب رتبهی 55/4بیشترین تاثیر را در علاقمندی اعضای نوجوان به مطالعه وفعالیت کارگاه داستان با کسب رتبه 75/2 کمترین نقش را در علاقمندی اعضای نوجوان به کتابخوانی ایفا کردند. نتیجه گیری: با توجه به اینکه برنامه های موجود در زمینه فعالیتهای ترویج کتابخوانی به اعضای نوجوان کمرنگ است، لذا داشتن شیوه های نوین وکاربرد ماهرانه فنون کتابخوانی توسط مربیان وکارشناسان محترم می تواندگام موثری در نهادینه نمودن علاقه به مطالعه درکودکان ونوجوانان داشته باشد.