محسن حاجی زین العابدینی؛ بهاره داودآبادی
چکیده
حضور گیاهان در پیرامون ما فواید بسیار دارد ازجمله کاهش استرس و ایجاد انرژی مثبت در محیط کار. لیکن در شرایط پر دغدغه کنونی که تمام افراد و سازمانها را درگیر خود کرده است توجه به محیطزیست و شرایط نگهداری و رسیدگی به آنها موضوعی دشوار شده است. از طرفی نگهداری گیاهان و تعیین شرایط مطلوب نگهداری آنان نیاز بهصرف وقت، هزینه و دانش فراوان ...
بیشتر
حضور گیاهان در پیرامون ما فواید بسیار دارد ازجمله کاهش استرس و ایجاد انرژی مثبت در محیط کار. لیکن در شرایط پر دغدغه کنونی که تمام افراد و سازمانها را درگیر خود کرده است توجه به محیطزیست و شرایط نگهداری و رسیدگی به آنها موضوعی دشوار شده است. از طرفی نگهداری گیاهان و تعیین شرایط مطلوب نگهداری آنان نیاز بهصرف وقت، هزینه و دانش فراوان دارد. اینترنت اشیا برای تمامی اشیای بیجان، هویت دیجیتالی میسازد و با حسگرهای خود، به گردآوری اطلاعات میپردازد و این اطلاعات را در هر زمان و مکانی با اشیا و اشخاص مناسب به اشتراک میگذارد تا اقدامات لازم انجام شود؛ ازاینرو استفاده از اینترنت اشیا در کتابخانه سبز میتواند مشکل وقت و دانش افراد را در نگهداری و ایجاد محیطی سبز و شاداب برطرف کند و در رسالت بالقوه و بالفعل خود مؤثر واقع شود. شناسایی کاربردهای کاربرد اینترنت اشیا برای رشد و نگهداری گیاهان در کتابخانه سبز روششناسی در این پژوهش از روش اسنادی و کتابخانهای برای گردآوری و تکمیل اطلاعات استفاده شده است. یافتهها در پژوهش به کاربرد اینترنت اشیا در کتابخانه سبز برای تعیین مؤلفههای مختلف گیاهان پرداخته شده است و در انتها به مزیتها و چالشهایی که پیادهسازی اینترنت اشیا در کتابخانه سبز با آن روبهرو است، اشاره شده است. اینترنت اشیا در واقع به فراهم کردن بهترین شرایط برای گیاهان، کمترین آسیب به محیطزیست در حالی که به منابع کتابخانهای و افراد استفادهکننده کمترین صدمهای وارد شود، میپردازد اما با این حال، پیادهسازی آن چالشهایی از قبیل هزینه، فقدان دانش کافی، تداخل، قابلیت اطمینان، امنیت و حفظ حریم خصوصی و پوشش شبکه ناکافی و سرعتپایین اینترنت دارد.
مقاله پژوهشی
تجاری سازی دانش
حیدر مختاری؛ سلیمان جلالی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی میزان تأثیر فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات دیجیتال بر کنترل و پیشگیری از جرم در کلانتریها انجام شده است. این پژوهش در زمره پژوهشهای کیفی است که جمعآوری دادههای آن از طریق انجام مصاحبه کیفی نیمهساختارمند با خبرگان و صاحبنظران در حوزه فناوری اطلاعات و پیشگیری از جرم انجامگرفته است. تعداد مشارکتکنندگان ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی میزان تأثیر فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات دیجیتال بر کنترل و پیشگیری از جرم در کلانتریها انجام شده است. این پژوهش در زمره پژوهشهای کیفی است که جمعآوری دادههای آن از طریق انجام مصاحبه کیفی نیمهساختارمند با خبرگان و صاحبنظران در حوزه فناوری اطلاعات و پیشگیری از جرم انجامگرفته است. تعداد مشارکتکنندگان در فرایند پژوهش بر اساس اصل اشباع نظری تعیین شد و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها پس از تبدیل به متن، طبقهبندی و کدگذاری شده و با نرمافزار تجزیهوتحلیل محتوای کیفی Atlas.ti تجزیه و تحلیل شد. در کشورهای پیشرفته جهان استفاده از فناوری اطلاعات در کلانتریها باعث موفقیت پلیس در پیشگیری از جرم و کاهش وقوع جرم شده و رضایتمندی مردم را به همراه داشته است. طبق نظر خبرگان، مهمترین تأثیرات بهکارگیری فناوری اطلاعات دیجیتال بر پیشگیری از جرم در کلانتریها؛ بهبود دقت، سرعت و کیفیت در ارائه خدمات، تصمیمگیری درست، افزایش رضایت مردم و بهرهوری در پیشگیری از جرم (کاهش جرم) است که این موارد، عامل اصلی بهبود اثربخشی، مزیت نسبی و کارایی در کلانتریها هستند. استفاده اصولی از فناوری اطلاعات و دادههای دیجیتال در کلانتریها با کاهش مراودات فیزیکی، هزینهها و تمرکز ساختار سازمان از طریق حذف فرایندهای اضافی در انجام مأموریتها و افزایش سرعت، دقت و کیفیت در پیشبینی و کنترل جرائم به پیشگیری مؤثر از جرم در جامعه منجر شده و موجب افزایش اعتماد مردم به پلیس میشود.
مقاله پژوهشی
کتابخانه عمومی
سید علی شکاری؛ افشین موسوی چلک؛ نجمه سیددخت
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفهها و شاخصهای فعالیت داوطلبانه در کتابخانههای عمومی انجام شد. روش پژوهش در مطالعه حاضر تحلیل محتوای کیفی بود و جامعه آماری آن محتوای 17 وبسایت کتابخانههای عمومی منتخب کشورهای جهان بود. یافتهها نشان داد که خدمات داوطلبانهای که در کتابخانههای عمومی ارائه میشوند؛ عبارتاند از: استقبال و پاسخگویی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفهها و شاخصهای فعالیت داوطلبانه در کتابخانههای عمومی انجام شد. روش پژوهش در مطالعه حاضر تحلیل محتوای کیفی بود و جامعه آماری آن محتوای 17 وبسایت کتابخانههای عمومی منتخب کشورهای جهان بود. یافتهها نشان داد که خدمات داوطلبانهای که در کتابخانههای عمومی ارائه میشوند؛ عبارتاند از: استقبال و پاسخگویی به سؤالات عمومی مراجعهکنندگان، امانت و استرداد کتاب، تهیه کاردستی برای کودکان، همکاری در فضاسازی و تزئین کتابخانه در مناسبتهای مختلف، ثبتنام از اعضا و تمدید کارت عضویت، همکاری در اجرای مراسم و مسابقات، قصهگویی برای کودکان، پاسخگویی به سؤالات پژوهشگران. معیارهای جذب و ارزیابی خدمات داوطلبانه در کتابخانههای عمومی عبارتاند از: علاقهمندی به کتاب و کتابخوانی؛ داشتن فرصت کافی برای ارائه خدمات داوطلبانه؛ مرتبط بودن مدرک تحصیلی و سوابق شغلی؛ آشنایی نسبی با کتابخانه و منابع آن؛ شیوههای ارائه خدمات داوطلبانه به لحاظ زمانی و مکانی عبارتاند از: ارائه خدمات داوطلبانه در کتابخانه به صورت حضوری، ارائه خدمات داوطلبانه در خارج از کتابخانه به صورت حضوری، ارائه خدمات به صورت مجازی و در زمانهای مختلف. مطابق نتایج پژوهش، مؤلفهها و شاخصهای الگوی ارائه خدمات داوطلبانه در کتابخانههای عمومی عبارتاند از: عوامل فردی و درونی، عوامل سازمانی، مؤلفههای جامعهشناختی، مؤلفههای قانونی، سیاستگذاری حکومتی و نهادهای مردمنهاد.
مقاله پژوهشی
کتابخانه عمومی
فائزه دلقندی؛ منیره پوراجباری؛ مریم سلامی
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش بررسی نقش کتابخانههای عمومی مشهد در ارتقای هویت فرهنگی و توسعه فرهنگ اجتماعی کاربران است.روش: این پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی بوده و از حیث هدف کاربردی محسوب میگردد. برای دستیابی به هدف پنج پرسش فرعی و یک پرسش اصلی مدنظر قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش، تمامی اعضای کتابخانههای عمومی مشهد در سال 1402 بودهاند، ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش بررسی نقش کتابخانههای عمومی مشهد در ارتقای هویت فرهنگی و توسعه فرهنگ اجتماعی کاربران است.روش: این پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی بوده و از حیث هدف کاربردی محسوب میگردد. برای دستیابی به هدف پنج پرسش فرعی و یک پرسش اصلی مدنظر قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش، تمامی اعضای کتابخانههای عمومی مشهد در سال 1402 بودهاند، تعداد این اعضا 408594 بود که با استفاده از جدول مورگان 400 نفر با روش نمونهگیری دردسترس تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است .محتوای پرسشنامه شامل دو بخش سؤالات جمعیتشناختی و تخصصی که مشتمل بر 38 سؤال است. برای پاسخدهی به سؤالات از طیف پنجگزینهای لیکرت استفاده شد. پس از جمعآوری دادهها و اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه، تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد، اثربخشی کتابخانههای عمومی مشهد در ارتقای هویت فرهنگی و توسعه فرهنگ اجتماعی کاربران با میانگین 95/2 و انحراف معیار 8/0 در سطح متوسط قرار دارد. مقادیر میانگین سایر سؤالات، نقش کتابخانههای عمومی مشهد را در گسترش فرهنگ اجتماعی با میانگین 99/2، آموزشهای فرهنگی و اجتماعی با میانگین 01/3 و گسترش مبادلات فرهنگی و اجتماعی با میانگین 97/2، متوسط ارزیابی میکند.ارزش / اصالت: از طریق مؤلفههای شناسایی شده، تأثیر کتابخانههای عمومی بر گسترش فرهنگ اجتماعی، آموزشهای فرهنگی و اجتماعی و گسترش مبادلات فرهنگی و اجتماعی در سطح متوسط و اثربخشی کتابداران این کتابخانهها در تقویت هویت فرهنگی و گسترش فرهنگ اجتماعی کاربران از دید اعضا ضعیف ارزیابی شد.