با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران
دوره 9 (1401)
دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
تعداد دوره‌ها 10
تعداد شماره‌ها 38
تعداد مقالات 255
تعداد نویسندگان 393
تعداد مشاهده مقاله 263,228
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 175,965
نسبت مشاهده بر مقاله 1032.27
نسبت دریافت فایل بر مقاله 690.06
-----------------------
تعداد مقالات ارسال شده 602
تعداد مقالات رد شده 285
درصد عدم پذیرش 47
تعداد مقالات پذیرفته شده 153
درصد پذیرش 25
تعداد پایگاه های نمایه شده 6
تعداد داوران 72

باسمه تعالی

مجله «پژوهش‌های کتابخانه‌­های دیجیتالی و هوشمند» مقالات پژوهشگران و متخصصان علاقمند به پیشبرد توسعه نظری و عملی حوزه کتابخانه‌های دیجیتال و هوشمند را پذیرا است. این نشریه در سال 1392 موفق به اخذ مجوز انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحت عنوان مدیریت اطلاعات و دانش‌شناسی شد. بنابر پیشنهاد کمیسیون  ارزیابی نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی دو مرحله عنوان مجله تغییر  پیدا کرد  چند شماره از این مجله با عنوان  مدیریت منابع  و خدمات اطلاعاتی منتشر گردید و در نهایت  عنوان جدید آن یعنی  پژوهش‌های کتابخانه‌­های دیجیتالی و هوشمند تصویب شد و شماره آتی با این عنوان منتشر می‌شود. دبیرخانه این فصلنامه در حال حاضر در دانشگاه پیام نور استان قم قرار دارد.

=====================================================

تذکر مهم: لازم به توضیح است که مقالات قبل از ارسال به داوری، از لحاظ ساختاری مورد بررسی قرار خواهند گرفت و در صورت مطابقت با ساختار مورد نظر در فرایند داوری قرار خواهند گرفت. بنابراین خواهشمند است مطابق با فایل اصلی مقاله و فایل مشخصات نویسندگان، نسبت به انجام تنظیمات مورد نظر دقت لازم صورت گیرد. 

با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور  و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

  • فلودیاگرام مراحل داوری و پذیرش مقاله در قسمت فرایند پذیرش مقالات شرح داده شده‌است.
  • حقوق معنوی: کلیه حقوق معنوی اثر متعلق به نویسنده است؛
  • این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق در انتشار (COPE) می‌باشد و از آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می‌نماید.
  • نوع نشریه: نشریه تخصصی
  • نوع مقالات علمی قابل انتشار: پژوهشی، مطالعه موردی، روش‌شناسی، کاربردی و مفهومی
  • شیوه انتشار:  چاپی
  • توالی انتشار: فصلنامه
  • زبان نشریه: فارسی و علاوه بر آن چکیده و منابع مقالات به انگلیسی
  • متوسط زمان داوری مقالات: 6 هفته
  • سرقت ادبی: جهت پیشگیری از سرقت ادبی از سامانه مشابه یاب متون علمی سمیم نور استفاده می‌شود.
  • نحوه دسترسی: رایگان و آزاد به مقالات
  • کشور محل انتشار: ایران

  • هزینه بررسی و پذیرش مقاله: در حال حاضر هیچ هزینه ای برای انتشار مقاله دریافت نمی‌شود.
  • نوع داوری: فرایند داوری تخصصی به‌صورت داوری بسته و دوسو ناشناس و حداقل دو داور و یک داور تطبیقی
  • بازه زمانی بررسی اولیه: یک هفته کاری
  • ایمیل نشریه: lib.jounrnals@pnu.ac.ir

در صورت وجود هرگونه سؤال، برای نشریه ایمیل ارسال فرمائید. به ایمیل شما ظرف مدت 48 ساعت کاری پاسخ داده خواهد شد.

مقاله پژوهشی سواد اطلاعاتی
تأثیر استفاده از رسانه بر سواد سلامت معلمان با نقش میانجی خودکارآمدی

ارشاد رحمان زاده؛ فرامرز سهیلی؛ سوزان عارضی؛ اعظم احمدی گروسی

دوره 11، شماره 3 (پیاپی 42) ، مهر 1403، صفحه 1-16

https://doi.org/10.30473/mrs.2025.72835.1603

چکیده
  امروزه استفاده از رسانه‌ به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر آموزش و پرورش برای درک بهتر استفاده از رسانه‌های اجتماعی در کلاس‌های درس به‌عنوان ابزاری برای آموزش تبدیل شده است؛ بنابراین بررسی این موضوع از نظر علمی اهمیت و ارزش بالایی دارد. در این راستا، هدف پژوهش حاضر تأثیر استفاده از رسانه بر سواد سلامت معلمان دوره ابتدایی با نقش میانجی ...  بیشتر

مدیریت زمان و تصمیم‌گیری برای مطالعه در مراجعان کتابخانه‌های عمومی بر اساس ماتریس آیزنهاور
دوره 8، شماره 1 (پیاپی 29) ، فروردین 1400، ، صفحه 63-72

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.61568.1491

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش تعیین اولویت‌های مطالعه در مراجعان کتابخانه‌های عمومی براساس ماتریس آیزنهاور است.روش‌شناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق‌ساخته اولویت‌های مطالعه منابع اطلاعاتی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای کتابخانه‌‌های عمومی شهرستان کاشان بوده است که براساس جدول ...  بیشتر

درنگی بر تأثیر بازی‌وارسازی بر آموزش و یادگیری
دوره 8، شماره2(پیاپی 30) ، مرداد 1400، ، صفحه 11-28

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.63838.1514

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر در بازسازی یکی از حوزه­هایی است هنری و صنعتی است که در قالبی که گیمیفیکیشن بیان می‌شود. در اصل هنر هشتم عنوانی است که این روزها به هنر صنعت بازی‌سازی اطلاق می‌شود. روش‌شناسی‌پژوهش: روش این پژوهش به‌صورت کتابخانه‌ای است و به‌صورت مروری بیان شده است. یافته‌ها: این مقاله جنبه‎های گوناگون مربوط به نظریه‌های ...  بیشتر

رابطه بین شایستگی دیجیتالی و عوامل فردی و زمینه‌ای: بررسی معلمان شهر سنندج
دوره 8، شماره 3 (پیاپی 31) ، آبان 1400، ، صفحه 1-12

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.63945.1517

چکیده
  زمینه و هدف: این پژوهش باهدف رابطه بین شایستگی دیجیتالی معلمان شهر سنندج و عوامل فردی و زمینه‌ای صورت پذیرفته است.روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان شهر سنندج برابر با 5985 بوده و حجم نمونه در این پژوهش برابر با 342 برآورد شده است، شیوه نمونه‌گیری در این پژوهش نمونه‌گیری ...  بیشتر

تحلیل عاملی قابلیت‌های نوآوری فناورانه بر پایه مدیریت دانش فردی پژوهش موردی:کتابخانه‌های عمومی کشور
دوره 9، شماره 2 (پیاپی 34) ، تیر 1401، ، صفحه 1-16

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.65723.1539

چکیده
  هدف: سازمان‌ها برای توسعه محصولات و خدمات واحد و ایجاد منفعت در بازار باید درگیر نوآوری فناورانه شوند و نوآوری موفق فناورانه نیاز به پایه‌ریزی بر مبنای منابع دانش معتبر دارد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی قابلیت‌های نوآوری فناورانه بر پایه مدیریت دانش فردی در کتابخانه‌های عمومی کشور است.روش کار پژوهش‌: روش پژوهش ترکیبی (کیفی و کمی) ...  بیشتر

بررسی میزان کاربرد مؤلفه‌های سایبرنتیک در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
دوره 9، شماره 3 (پیاپی 35) ، مهر 1401، ، صفحه 22-11

https://doi.org/10.30473/mrs.2023.67478.1556

چکیده
  هدف پژوهش: هدف این پژوهش، تعیین میزان کاربرد مؤلفه‌های سایبرنتیک از دیدگاه مدیران و کارشناسان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است.روش کار پژوهش: این پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش 573 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است که تعداد 230 ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدل بهینه سازی آرمانی تسهیم دانش با استفاده از روش های تصمیم گیری چند معیاره وشبکه عصبی مصنوعی

سید حسن صادق زاده؛ محبوبه عباسی؛ مریم بیطرفان

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 18 خرداد 1403

https://doi.org/10.30473/mrs.2024.70070.1585

چکیده
  مدیریت دانش در سازمان یکی از اساسی‌ترین ارکان مدیریتی محسوب می‌شود که در عصر انفجار داده از اهمیت بالایی برخوردار است. سازمان‌ها به طور مستمر در حال تولید اطلاعات و دانش بوده و بدون یک نظام منسجم و یکپارچه جهت شناسایی، استخراج، ذخیره و تسهیم آن سازمان هرگز توانایی حضور در بازار رقابتی را نخواهد داشت. از طرفی در سالیان اخیر با ظهور ...  بیشتر

ابر واژگان