محسن حاجی زینالعابدینی؛ فاطمه نعمتی؛ امیررضا اصنافی
چکیده
هدف: هدف پژوهش ارائه الگویی است جهت طراحی نرمافزار نمایهسازی که عمل ذخیرهسازی اطلاعات و نمایه منابع را به شکل خودکار انجام دهد.روش کار پژوهش: روش پژوهش ارزیابی تطبیقی و طراحی سیستم بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی محققساخته بوده که توسط متخصصان اعتباریابی شد. جامعه پژوهش 9 نرمافزار که با شرایط پژوهش همخوانی داشتند ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش ارائه الگویی است جهت طراحی نرمافزار نمایهسازی که عمل ذخیرهسازی اطلاعات و نمایه منابع را به شکل خودکار انجام دهد.روش کار پژوهش: روش پژوهش ارزیابی تطبیقی و طراحی سیستم بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی محققساخته بوده که توسط متخصصان اعتباریابی شد. جامعه پژوهش 9 نرمافزار که با شرایط پژوهش همخوانی داشتند در نظر گرفته شد. سیاهه وارسی به صورت حضوری و از طریق بخشهای تحلیل و توسعه یا پشتیبانی نرمافزارهای موردنظر تکمیل شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که برای طراحی نرمافزار نمایهسازی خودکار لازم است که بخشهای فهرستنویسی و مستندسازی، منابع دیجیتال، نمایهسازی، مدیریت، جستجو و قابلیتهای عمومی بهطور اجباری در نرمافزار مدنظر قرار بگیرند. همچنین، بخشهای کاربردی و جانبی نظیر ورود اطلاعات استاندارد، اصلاح دادههای ناشی از او سی آر، بهرهگیری از هوش مصنوعی، استفاده از یادگیری ماشین و امکان میانکنشپذیری با سایر سامانهها در نظر گرفته شوند.بحث و نتیجهگیری: بررسی نرمافزارهای مختلف موجود در ایران، نشان داد که هیچکدام از این ابزارها، قابلیتهای لازم برای نمایهسازی خودکار را به صورت کامل پیادهسازی نکردهاند، اما زیرساختهای لازم برای طراحی و توسعه نرمافزار مستقل نمایهسازی خودکار به زبان فارسی یا افزودن بخش نمایهسازی خودکار به سامانههای موجود فراهم است. الگوی نهایی پیشنهادی پژوهش، بخشها و شرایط لازم برای متخصصان علم اطلاعات و رایانه برای طراحی نرمافزار نمایهسازی خودکار را در برگرفته است.
مدیریت اطلاعات
امیررضا اصنافی؛ محسن حاجی زینالعابدینی؛ زهرا عطارزاده
چکیده
هدف: پژوهش حاضر در بازسازی یکی از حوزههایی است هنری و صنعتی است که در قالبی که گیمیفیکیشن بیان میشود. در اصل هنر هشتم عنوانی است که این روزها به هنر صنعت بازیسازی اطلاق میشود. روششناسیپژوهش: روش این پژوهش بهصورت کتابخانهای است و بهصورت مروری بیان شده است. یافتهها: این مقاله جنبههای گوناگون مربوط به نظریههای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر در بازسازی یکی از حوزههایی است هنری و صنعتی است که در قالبی که گیمیفیکیشن بیان میشود. در اصل هنر هشتم عنوانی است که این روزها به هنر صنعت بازیسازی اطلاق میشود. روششناسیپژوهش: روش این پژوهش بهصورت کتابخانهای است و بهصورت مروری بیان شده است. یافتهها: این مقاله جنبههای گوناگون مربوط به نظریههای بازیوارسازی و نقش آنها در آموزش و یادگیری معرفی کرد. مطالعه بازیوارسازی در پژوهشهای علم اطلاعات ازجمله موضوعاتی است که بهتازگی در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است امّا آنچه که مورد توجّه اکثر پژوهشگران بوده، پرداختن به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به بررسی بازیوارسازی در سواد اطلاعاتی، آموزش و انگیزش دانشجویان و کاربران کتابخانه (در سنین مختلف) و کارمندان کتابخانههای دانشگاهی و تخصصی در سازمانها بوده است و بهطور اخص از قابلیتهای بازیوارسازی در آموزش و یادگیری مباحث تخصصی رشته کمتر پرداخته شده است. بحث و نتیجهگیری: مطابق یافتههای انجام شده در این زمینه پژوهشهایی انجام شود تا ضمن توجه و بهرهگیری کامل از منابع علمی و انجام پرسشنامه با جامعه پژوهش انتخابی و با استفاده از عناصر یادگیری خود راهبر، چارچوبی جهت تبیین نقش بازیوارسازی درزمینة آموزش و یادگیری دروس مختلف این رشته و دستیابی به الگویی مفهومی در پژوهشها به دست آید.
مدیریت اطلاعات
امیررضا اصنافی؛ علی بیرانوند؛ انوشه اندیشه تدبیر
چکیده
هدف: تحلیل تولیدات علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی براساس شاخصهای جهانی همواره از مهمترین ابزارهای سیاست گزاری پژوهشی بوده است. با توجه به گستردگی و اهمیت دانشگاه پیام نور در آموزش عالی کشور و اهمیت حوزه علوم اجتماعی در تولید علم ایران، هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل کیفیت تولیدات علمی حوزه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور ...
بیشتر
هدف: تحلیل تولیدات علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی براساس شاخصهای جهانی همواره از مهمترین ابزارهای سیاست گزاری پژوهشی بوده است. با توجه به گستردگی و اهمیت دانشگاه پیام نور در آموزش عالی کشور و اهمیت حوزه علوم اجتماعی در تولید علم ایران، هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل کیفیت تولیدات علمی حوزه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور براساس شاخصهای علمسنجی و دگرسنجی در پایگاه اسکوپوس طی سالهای 2010 تا 2020 است. روششناسی: این مطالعه توصیفی پیمایشی بوده که از نوع مطالعات علمسنجی و دگرسنجی است. جامعه مورد بررسی تمامی تولیدات علمی حوزه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور شامل 602 مدرک، در سالهای 2010 تا 2020 است. محیط اجرای پژوهش پایگاه استنادی اسکوپوس است. جهت گردآوری دادهها پایگاه اطلاعاتی سایول مورد استفاده قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها سیاهه وارسی محققساخته بود. دادهها پس از گردآوری از طریق آمار توصیفی و از طریق جداول و نمودارهای متناسب ارائه شدهاند. جهت تجزیه و تحلیل داده از آزمونهای تی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.یافتهها: سهم دانشگاه پیام نور از کل مقالات حوزه علوم اجتماعی ایران معادل 89/2 درصد بوده است. میزان مقالات حاصل همکاریهای علمی فقط نویسندگان این دانشگاه با نویسندگان بینالمللی 10 درصد بوده است. شاخص اچ این مدارک 17 بوده و شاخص اچ 5 ساله آن، 9 بوده است. استناد به ازای مدرک این تولیدات علمی و شاخص تأثیرگذاری استنادی وزندهی شده در سطح رشته آن به ترتیب 1/3 و 63/0 بوده است. در خصوص شاخصهای دگرسنجی در پایگاه اسکوپوس بیشترین فراوانی را شاخص مشاهده چکیده با 63944 و میانگین 57/106 به ازای هر مقاله داشته است. بحث و نتیجهگیری: میزان تولید علم محققان دانشگاه پیام نور نسبت به مقدار کشوری در حوزه علوم اجتماعی بسیار پایین بوده و نیازمند تغییر سیاستها و ایجاد مشوقهای تولید علم در این بخش است. توجه به نمایهسازی حداکثری مقالات در شبکههای اجتماعی محرز است. در خصوص شاخصهای دگرسنجی، بهعنوان راه جایگزین برای ارزیابی تولیدات علمی بایستی کاملاً محتاط بود و شاخصهای دگرسنجی را صرفاً بهعنوان یک مکمل برای شاخصهای علمسنجی در نظر گرفت.
سلما کشاورزیان؛ امیررضا اصنافی
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 39-48
چکیده
هدف: در این پژوهش، ضمن بررسی جایگاه سامانه اطلاعات مدیریت در کتابخانهها؛ مسائلی از قبیل کاربردهای این سیستم و مزایا و محدودیتهای استقرار آنها مطرح شده است. روششناسی: روش پژوهش از نوع مروری میباشد. یافتهها: کاربران از کتابخانه انتظار دارند تا حجم عظیمی از اطلاعات و همچنین منابع اطلاعاتی را در اسرع وقت در اختیارشان گذارد. ...
بیشتر
هدف: در این پژوهش، ضمن بررسی جایگاه سامانه اطلاعات مدیریت در کتابخانهها؛ مسائلی از قبیل کاربردهای این سیستم و مزایا و محدودیتهای استقرار آنها مطرح شده است. روششناسی: روش پژوهش از نوع مروری میباشد. یافتهها: کاربران از کتابخانه انتظار دارند تا حجم عظیمی از اطلاعات و همچنین منابع اطلاعاتی را در اسرع وقت در اختیارشان گذارد. افزایش حجم اطلاعات از یکسو و مشکل همیشگی کمبود بودجه کتابخانهها از سوی دیگر ضرورت مدیریت بهینه این مراکز را دوچندان میکند. وجود یک سیستم اطلاعات مدیریت در کتابخانه میتواند علاوه بر حل بخش اعظمی از این مشکلات، تأثیر بسیار مثبتی در تصمیمگیریهای مدیریتی داشته باشد. بحث و نتیجهگیری: امروزه ایجاد و توسعه سیستمهای اطلاعات مدیریت، به امری اجتنابناپذیر در سازمانها مبدل شده است، زیرا این سیستمها اطلاعات لازم را برای آگاهی مدیران سطوح مختلف سازمان و اتخاذ تصمیمات مناسب برای رهبری و کنترل فراهم میآورد. یک کتابخانه نیز بهمنزله سازمانی مستقل یا زیرمجموعهای از سازمان مادر، تابع اصول مدیریت است.
فناوری اطلاعات
سلما کشاورزیان؛ امیررضا اصنافی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 37-57
چکیده
هدف: کتابداران برای ادامه حیات در عصر دگردیسی اطلاعات و ارائه خدمات بهینه و مؤثر در این محیط باید به دانش و مهارتهای ویژهای مجهز شوند که به طور کلی بیانگر «سواد اطلاعاتی» است. آشنایی با فنون استفاده از نرمافزارها و سختافزارها، قوانین گزینش و ارزیابی منابع، نظامهای شبکههای اطلاعاتی، توانایی جستوجو در شبکه ...
بیشتر
هدف: کتابداران برای ادامه حیات در عصر دگردیسی اطلاعات و ارائه خدمات بهینه و مؤثر در این محیط باید به دانش و مهارتهای ویژهای مجهز شوند که به طور کلی بیانگر «سواد اطلاعاتی» است. آشنایی با فنون استفاده از نرمافزارها و سختافزارها، قوانین گزینش و ارزیابی منابع، نظامهای شبکههای اطلاعاتی، توانایی جستوجو در شبکه پایگاهها و بانکهای اطلاعاتی، تسلط بر کار با نرمافزارهای کتابخانهای، توانایی تجزیه و تحلیل مسائل، توانایی انجام پژوهش در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی، و توانایی آموزش استفادهکنندگان از جمله این مهارتهاست. هدف از این پژوهش بررسی تأثیرات عصر دگردیسی اطلاعات در کتابخانههای عمومی و نقش کتابداران است. روششناسی: روش این پژوهش مروری میباشد. یافته ها: کتابداران باید قبل از ورود به بازار کار این مهارتها را کسب کرده باشند تا هر چه بهتر بتوانند نقش واسطهای خود را میان منابع اطلاعاتی و کاربران ایفا کنند. این وظیفه بر عهده سیستم آموزشی از طریق برنامههای درسی مناسب دانشگاه است تا کتابداران و اطلاعرسانان را برای ورود به عرصه اطلاعات آماده سازد. بحث و نتیجهگیری: گرچه تربیت کتابداران جدیدی که با فناوری نوین اطلاعاتی آشنا و به عنوان متخصص علم اطلاعات و دانش شناسی تربیت شده باشند، بسیار ضروری و مورد نیاز است، اما باید زیرساختهای اطلاعاتی کشور، ارزشی که جامعه برای اطلاعات قائل است، نگرش و طرز برخورد برنامهریزان، سیاستگذاران و تصمیمگیرندگان، درجه رشد فناوری کشور، تغییرات فناورانهای که در شرف وقوع است و درخواستهایی را که از سوی گروههای مختلف استفادهکنندگان نظامهای اطلاعاتی انجام میگیرد، مورد توجه قرار داد.
مدیریت اطلاعات
امیررضا اصنافی؛ سعید غفاری؛ الهه آزادگانی
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1394، ، صفحه 81-91
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش، تعیین میزان استفادهی برنامهسازان رادیو از منابع موجود آرشیو شنیداری دیجیتال صدای جمهوری اسلامی ایران است. روششناسی: پژوهش حاضر، کاربردی و نوع روش پیمایشیـتحلیلی بوده است، و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. در بخش توصیفی از آمارهای توزیع فراوانی میانگین انحراف معیار و در بخش ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش، تعیین میزان استفادهی برنامهسازان رادیو از منابع موجود آرشیو شنیداری دیجیتال صدای جمهوری اسلامی ایران است. روششناسی: پژوهش حاضر، کاربردی و نوع روش پیمایشیـتحلیلی بوده است، و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. در بخش توصیفی از آمارهای توزیع فراوانی میانگین انحراف معیار و در بخش تحلیل دادهها از آزمون تیتک متغیره، آزمون فریدمن، ضرایب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها: پژوهش حاضر نشان میدهد بین میزان نیاز میزان توجه آرشیو شنیداری دیجیتال به نیاز کاربران و استفاده آنان از این آرشیو، رابطه معناداری وجود دارد. برنامهسازان از منابع آرشیو دیجیتال در برنامهسازی استفاده میکنند، ولی میزان استفادهی برنامهسازان رادیواز منابع آرشیو دیجیتال متفاوت است، که بیشتر برنامهسازان در شبکههای رادیویی از منابع موسیقی بیشتر استفاده میکنند. برای این که کاربران در خصوص برنامههای رادیویی خاص باید در استفاده از آن منبع محدودیتی داشته باشند، هر برنامهساز میتواند طبق تأیید مدیر شبکه، فقط به برنامههای خود همان شبکه که برنامهسازی میکند، دسترسی داشته باشد و نمیتواند از برنامههای شبکههای دیگر استفاده کند. نتیجهگیری: از آنجا که هدف از تهیه و تولید اطلاعات، برطرف کردن نیازهای اطلاعاتی استفادهکنندگان و ارائه دادن خدمات و سرویس به برنامهسازان است، بنابراین با شناخت نیازهای اطلاعاتی کاربران میتوان اطلاعات بهتری را به آنان عرضه کرد. اگر شناخت برنامهسازان از آرشیو دیجیتال و انواع منابع موجود به اندازه کافی باشد، استفادهی برنامهسازان از منابع موجود در آرشیو دیجیتال بیشتر میشود و روش استفادهی بهینه از آنها و همچنین شناسایی نیازها و اهداف و انواع منابع اطلاعاتی مورد نیاز ضرورت دارد