با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران
کیفیت خدمات
بررسی خدمات داوطلبانه در کتابخانه‌های عمومی خارج از کشور با رویکرد تحلیل محتوای کیفی منابع الکترونیکی

سید علی شکاری؛ نجمه سیددخت

دوره 11، شماره 2 (پیاپی 41) ، تیر 1403، ، صفحه 29-40

https://doi.org/10.30473/mrs.2024.70969.1593

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌ها و شاخص‌های فعالیت داوطلبانه در کتابخانه‌های عمومی انجام شد. روش پژوهش در مطالعه حاضر تحلیل محتوای کیفی بود و جامعه آماری آن محتوای 17 وبسایت کتابخانه‌های عمومی منتخب کشورهای جهان بود. یافته‌ها نشان داد که خدمات داوطلبانه‌ای که در کتابخانه‌های عمومی ارائه می‌شوند؛ عبارت‌اند از: استقبال و پاسخگویی ...  بیشتر

کیفیت خدمات
مطالعه نقش کتابخانه‌های عمومی در ارتقای هویت فرهنگی و توسعه فرهنگ اجتماعی کاربران، مطالعه موردی کتابخانه‌های عمومی شهر مشهد

فائزه دلقندی؛ منیره پوراجباری؛ مریم سلامی

دوره 11، شماره 2 (پیاپی 41) ، تیر 1403، ، صفحه 41-54

https://doi.org/10.30473/mrs.2024.71536.1597

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش کتابخانه‌های عمومی مشهد در ارتقای هویت فرهنگی و توسعه فرهنگ اجتماعی کاربران است. این پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی بوده و از حیث هدف، کاربردی محسوب می‌گردد. برای دستیابی به هدف مذکور پنج پرسش فرعی و یک پرسش اصلی مدنظر قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش، تمامی اعضای کتابخانه‌های عمومی مشهد هستند که در ...  بیشتر

کیفیت خدمات
بررسی تأثیر عوامل سازمانی بر عملکرد سازمانی، مطالعه موردی: کتابخانه‌های عمومی استان گیلان

علی اکبر خاصه؛ افشین موسوی چلک؛ مریم مجدهادی؛ امید علی‌پور

دوره 11، شماره1 (پیاپی 40) ، فروردین 1403، ، صفحه 83-96

https://doi.org/10.30473/mrs.2024.69343.1576

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد از دیرباز به‌عنوان یکی از عوامل مهم موفقیت در سازمان‌های مختلف مطرح بوده است. لذا در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین عوامل سازمانی و عملکرد سازمانی در کتابخانه‌های عمومی استان گیلان پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی با رویکرد کمی و از لحاظ چگونگی گردآوری اطلاعات پیمایشی است که با استفاده از ...  بیشتر

کیفیت خدمات
مروری بر مطالعات ارزیابی و سنجش کارایی کتابخانه‌ها با استفاده از روش تحلیل پوششی داده‌ها جهت استفاده در کتابخانه‌های عمومی کشور

کریمه نواصری؛ عبدالرضا نوروزی چاکلی؛ زهرا اباذری

دوره 9، شماره 3 (پیاپی 35) ، آبان 1401، ، صفحه 1-10

https://doi.org/10.30473/mrs.2023.66216.1546

چکیده
  هدف پژوهش: هدف این مقاله تجزیه و تحلیل مقالات در مورد کارایی کتابخانه در رشته کتابداری و علم اطلاعات است. روش کار پژوهش: به‌منظور یافتن اسناد مرتبط با شاخص‌های ارزیابی کیفیت کتابخانه‌های عمومی، ابتدا پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف با استفاده از کلیدواژه‌های جستجو و پیشینه‌های مرتبط با ارزیابی کیفیت در سیستم‌های مختلف جهان مورد بررسی ...  بیشتر

کیفیت خدمات
تأثیر نشانه‌های نوشتاری و تصویری در راهنمایی کاربران کتابخانه‌ها

محسن حاجی زین العابدینی؛ اکرم زین‌العابدینی

دوره 7، شماره 2 (پیاپی 26) ، تیر 1399، ، صفحه 89-102

https://doi.org/10.30473/mrs.2021.59065.1469

چکیده
  هدف: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی نقش نشانه‌های تصویری و نوشتاری در راهنمایی کاربران کتابخانه‌ها و ارائه الگوی پیشنهادی است.روش‌شناسی:  این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از منظر شیوه انجام، به روش پیمایشی- تحلیلی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق‌ساخته، شامل 42 سؤال بود که برخی از نوع مقیاس لیکرت و برخی دیگر ...  بیشتر

کیفیت خدمات
بررسی شاخص آراستگی محیط در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر کرمان

مهدیه مومن آبادی؛ زهرا اباذری

دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 59-68

چکیده
  هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی آراستگی محیط و میزان انطباق فضای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر کرمان با نیاز‌های کودکان و نوجوانان طی سال 1395 بر‌اساس شاخص‌های مدل آراستگی محیط (S5) است. روش‌شناسی پژوهش: جامعه این تحقیق مشتمل بر مسئولان فرهنگی، هنری و کارشناسان شاغل در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند. ...  بیشتر

کیفیت خدمات
ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی تبریز از نظر کاربران بر اساس مدل لایب کوال

ثریا ضیایی؛ فاطمه رنجگرکرجان

دوره 3، شماره 3 ، آذر 1395، ، صفحه 75-84

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی تبریز با استفاده از مدل لایب کوال می‌باشد. روش شناسی: روش پژوهش کاربردی است و مبنای پیمایش آن پرسشنامه مدل لایب کوال مشتمل بر 28 شاخصه در قالب سه بعد (تأثیر گذاری خدمات، کنترل خدمات و کتابخانه به عنوان یک مکان و فضا) است. جامعه آماری پژوهش11927 نفر از کاربران کتابخانه مرکزی بوده است ...  بیشتر