با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران
کیفیت خدمات
مطالعه خدمات کتابخانه‌های دیجیتال و آموزش باز از راه دور و ارائه مدل مرجع کتابخانه دیجیتال

مریم حبیبی؛ مریم سلامی

دوره 9، شماره4 (پیاپی 36) ، بهمن 1401، ، صفحه 31-50

https://doi.org/10.30473/mrs.2023.68128.1566

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررســی پژوهش‌های مرتبط با کتابخانه‌های دیجیتالی و خدمات آموزش از راه دور و دیجیتال برای شناسایی مسائل اساسی این حوزه و معرفی مدل مرجع کتابخانه دیجیتال برای توسعه یک مدل مشارکتی در کتابخانه‌های دیجیتال است. روش‌ پژوهش از نوع مروری است که با استفاده از روش کتابخانه‌ای انجام شده و در پایگاه‌های انگلیسی و فارسی مقالاتی ...  بیشتر

کیفیت خدمات
مروری بر مطالعات ارزیابی و سنجش کارایی کتابخانه‌ها با استفاده از روش تحلیل پوششی داده‌ها جهت استفاده در کتابخانه‌های عمومی کشور

کریمه نواصری؛ عبدالرضا نوروزی چاکلی؛ زهرا اباذری

دوره 9، شماره 3 (پیاپی 35) ، مهر 1401، ، صفحه 1-10

https://doi.org/10.30473/mrs.2023.66216.1546

چکیده
  هدف پژوهش: هدف این مقاله تجزیه و تحلیل مقالات در مورد کارایی کتابخانه در رشته کتابداری و علم اطلاعات است. روش کار پژوهش: به‌منظور یافتن اسناد مرتبط با شاخص‌های ارزیابی کیفیت کتابخانه‌های عمومی، ابتدا پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف با استفاده از کلیدواژه‌های جستجو و پیشینه‌های مرتبط با ارزیابی کیفیت در سیستم‌های مختلف جهان مورد بررسی ...  بیشتر

کیفیت خدمات
تأثیر نشانه‌های نوشتاری و تصویری در راهنمایی کاربران کتابخانه‌ها

محسن حاجی زین العابدینی؛ اکرم زین‌العابدینی

دوره 7، شماره 2 (پیاپی 26) ، تیر 1399، ، صفحه 89-102

https://doi.org/10.30473/mrs.2021.59065.1469

چکیده
  هدف: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی نقش نشانه‌های تصویری و نوشتاری در راهنمایی کاربران کتابخانه‌ها و ارائه الگوی پیشنهادی است.روش‌شناسی:  این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از منظر شیوه انجام، به روش پیمایشی- تحلیلی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق‌ساخته، شامل 42 سؤال بود که برخی از نوع مقیاس لیکرت و برخی دیگر ...  بیشتر

کیفیت خدمات
بررسی شاخص آراستگی محیط در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر کرمان

مهدیه مومن آبادی؛ زهرا اباذری

دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 59-68

چکیده
  هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی آراستگی محیط و میزان انطباق فضای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر کرمان با نیاز‌های کودکان و نوجوانان طی سال 1395 بر‌اساس شاخص‌های مدل آراستگی محیط (S5) است. روش‌شناسی پژوهش: جامعه این تحقیق مشتمل بر مسئولان فرهنگی، هنری و کارشناسان شاغل در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند. ...  بیشتر

کیفیت خدمات
ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی تبریز از نظر کاربران بر اساس مدل لایب کوال

ثریا ضیایی؛ فاطمه رنجگرکرجان

دوره 3، شماره 3 ، آذر 1395، ، صفحه 75-84

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی تبریز با استفاده از مدل لایب کوال می‌باشد. روش شناسی: روش پژوهش کاربردی است و مبنای پیمایش آن پرسشنامه مدل لایب کوال مشتمل بر 28 شاخصه در قالب سه بعد (تأثیر گذاری خدمات، کنترل خدمات و کتابخانه به عنوان یک مکان و فضا) است. جامعه آماری پژوهش11927 نفر از کاربران کتابخانه مرکزی بوده است ...  بیشتر