کیفیت خدمات
مریم حبیبی؛ مریم سلامی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررســی پژوهشهای مرتبط با کتابخانههای دیجیتالی و خدمات آموزش از راه دور و دیجیتال برای شناسایی مسائل اساسی این حوزه و معرفی مدل مرجع کتابخانه دیجیتال برای توسعه یک مدل مشارکتی در کتابخانههای دیجیتال است. روش پژوهش از نوع مروری است که با استفاده از روش کتابخانهای انجام شده و در پایگاههای انگلیسی و فارسی مقالاتی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررســی پژوهشهای مرتبط با کتابخانههای دیجیتالی و خدمات آموزش از راه دور و دیجیتال برای شناسایی مسائل اساسی این حوزه و معرفی مدل مرجع کتابخانه دیجیتال برای توسعه یک مدل مشارکتی در کتابخانههای دیجیتال است. روش پژوهش از نوع مروری است که با استفاده از روش کتابخانهای انجام شده و در پایگاههای انگلیسی و فارسی مقالاتی که با این محوریت بودهاند، موردمطالعه قرارگرفتهاند. یافتهها نشان داد که سه مفهوم اصلی خطمشی، محتوا و معماری، عوامل حیاتی موفقیت برای پیادهسازی کتابخانههای دیجیتال در آموزش باز از راه دور و دیجیتال در نظر گرفته میشود که به عنوان برنامه ریزی استراتژیک و توسعه سیاست، محتوای دیجیتال و خدمات اطلاعاتی، و زیرساخت های فناوری و توسعه مهارت ها تطبیق داده شده اند. با توجه به یافتهها نتیجهگیری میشود که مدل مشارکتی برای پیادهسازی کتابخانههای دیجیتال در آموزش باز از راه دور و دیجیتال (ODDE) میتواند تضمین کند که کتابخانههای دیجیتال بهطور مشترک طراحیشدهاند که منجر به پذیرش و استفاده گستردهتر در آموزش باز از راه دور و دیجیتال میشود. همچنین کتابخانههای دیجیتالی میتوانند برای بهبود امر یادگیری و آموزش و ارتباط بین یادگیرندگان و آموزشدهندگان به افزایش حس همکاری و فرهنگ اشتراک دانش بپردازد.
کیفیت خدمات
کریمه نواصری؛ عبدالرضا نوروزی چاکلی؛ زهرا اباذری
چکیده
هدف پژوهش: هدف این مقاله تجزیه و تحلیل مقالات در مورد کارایی کتابخانه در رشته کتابداری و علم اطلاعات است.
روش کار پژوهش: بهمنظور یافتن اسناد مرتبط با شاخصهای ارزیابی کیفیت کتابخانههای عمومی، ابتدا پایگاههای اطلاعاتی مختلف با استفاده از کلیدواژههای جستجو و پیشینههای مرتبط با ارزیابی کیفیت در سیستمهای مختلف جهان مورد بررسی ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف این مقاله تجزیه و تحلیل مقالات در مورد کارایی کتابخانه در رشته کتابداری و علم اطلاعات است.
روش کار پژوهش: بهمنظور یافتن اسناد مرتبط با شاخصهای ارزیابی کیفیت کتابخانههای عمومی، ابتدا پایگاههای اطلاعاتی مختلف با استفاده از کلیدواژههای جستجو و پیشینههای مرتبط با ارزیابی کیفیت در سیستمهای مختلف جهان مورد بررسی قرار گرفت. علاوهبر این، در این مقاله به ویژگیهای ارزیابی کارایی کتابخانه، اندازهگیری کارایی DEA، معیارهای انتخاب شاخص کارایی و عوامل تأثیرگذار پرداخته شده است.
یافتهها: یافتههای حاصل از بررسی شاخصهای منعکسکننده خدمات کتابخانه نشان دادند که هرگاه اندازه نمونه کتابخانه افزایش یابد یا شاخص خروجی ورودی تغییر کند، امتیاز کارایی کتابخانه بلافاصله تغییر میکند.
بحث و نتیجهگیری: از طریق ترکیب نتایج تحقیق برای کارایی کتابخانه در داخل و خارج، میتوان دریافت که تحقیقات دانشمندان خارجی زودتر آغاز شده و روند تحقیق طولانیتر و منظم است. در سالهای اخیر، تحقیقات در مورد کارایی کتابخانه توسط محققان داخلی افزایش یافته است. نمایش چگونگی انتخاب مدلهای مناسب برای محاسبه و تنظیم وزن شاخص به تلاش بیشتری نیازمند است.
کیفیت خدمات
محسن حاجی زین العابدینی؛ اکرم زینالعابدینی
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی نقش نشانههای تصویری و نوشتاری در راهنمایی کاربران کتابخانهها و ارائه الگوی پیشنهادی است.روششناسی: این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از منظر شیوه انجام، به روش پیمایشی- تحلیلی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته، شامل 42 سؤال بود که برخی از نوع مقیاس لیکرت و برخی دیگر ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی نقش نشانههای تصویری و نوشتاری در راهنمایی کاربران کتابخانهها و ارائه الگوی پیشنهادی است.روششناسی: این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از منظر شیوه انجام، به روش پیمایشی- تحلیلی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته، شامل 42 سؤال بود که برخی از نوع مقیاس لیکرت و برخی دیگر به صورت بازطراحی شده است. جامعه آماری 60 نفر بوده است. پرسشنامه در برنامه گوگلداک طراحی شده است و به صورت الکترونیکی در اختیار پاسخدهندگان قرار گرفت.یافتههای: بررسیها نشان میدهد، استفاده از نشانههای تصویری و نوشتاری در کتابخانههای دانشگاه شهید بهشتی، در حد کم و آنچه وجود دارد، نوشتههای با فونتهای ساده، به صورت چاپ شده بر روی کاغذ است. در کنار نشانههای نوشتاری و تصویری، رنگ، گرافیک محیطی، معماری کتابخانه و همه عوامل محیطی مانند نوع قفسهبندی، چیدمان میز و صندلیهای مطالعه، نورپردازی، عواملی هستند که اهمیت ویژهای دارند.بحث و نتیجهگیری: با توجه به دادههای به دست آمده، میتوان به این نتیجه رسید که بهطور جدی در کتابخانه به این موضوع پرداخته نشده است. کتابداران و مسئولان کتابخانهها با مقوله نشانههای نوشتاری و تصویری بهعنوان ابزار راهنماییکننده، در حد متوسط آشنایی دارند. لذا با برنامهریزی در جهت رفع کمبود اطلاعات و دانش کافی در این رابطه، میتوان با ایجاد شرایط مناسب برای طراحی گرافیک محیطی بهویژه طراحی انواع نشانه در کتابخانهها، محیطی جذاب برای کاربران و کتابداران به وجود آورد. این مسئله مستلزم همکاری کتابداران و طراحان گرافیک است.
کیفیت خدمات
مهدیه مومن آبادی؛ زهرا اباذری
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 59-68
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی آراستگی محیط و میزان انطباق فضای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر کرمان با نیازهای کودکان و نوجوانان طی سال 1395 براساس شاخصهای مدل آراستگی محیط (S5) است. روششناسی پژوهش: جامعه این تحقیق مشتمل بر مسئولان فرهنگی، هنری و کارشناسان شاغل در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند. ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی آراستگی محیط و میزان انطباق فضای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر کرمان با نیازهای کودکان و نوجوانان طی سال 1395 براساس شاخصهای مدل آراستگی محیط (S5) است. روششناسی پژوهش: جامعه این تحقیق مشتمل بر مسئولان فرهنگی، هنری و کارشناسان شاغل در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش سیاهههای وارسی محققساخته براساس 5 مؤلفه استاندارد S5 بود که روایی و پایایی آن تأیید شد و ضریب آلفای بهدست آمده برابر با 943/0 است. دادههای این پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS19 تحلیل شد. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد کلیة متغیرها در این مراکز در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارند یعنی مراکز کانون در شهر کرمان به شکل نسبتاً مطلوبی این استانداردها را رعایت کردهاند. ترتیب رتبهبندی متغیرها به این شرح است: متغیر S5 (انضباط) در رتبة اول 63/3, متغیر S4 (استانداردسازی) در رتبة دوم 59/3, متغیر S3 (پاکیزهسازی) دارای رتبة سوم 02/3, متغیر S1 (ساماندهی) در رتبة چهارم 8/2 و متغیر S2 (نظم و ترتیب) 96/1 دارای رتبة پنجم است. بحث و نتیجهگیری: وضعیت استاندارد ساماندهی، میزان نظم و ترتیب، دور ریختن زوائد و پاکیزهکردن اشیا از آلودگیها و مواد خارجی و نیز وضعیت استانداردسازی و انضباط در مراکز کانون شهر کرمان در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارند. در رتبههای بهدست آمده از آزمون فریدمن متغیر S5 (انضباط یا آموزش عادات درست و تواناییهایی جهت انجام یک وظیفه خاص) دارای رتبه اول، متغیر S4 (کنترل و اصلاح دائمی سازماندهی، نظم، ترتیب و پاکیزگی) دارای رتبة دوم، متغیر S3 (دور ریختن زوائد و پاکیزهکردن اشیا از آلودگیها و مواد خارجی) دارای رتبة سوم، متغیر S1 (تشخیص ضرور از غیرضرور) دارای رتبة چهارم و در آخر متغیر S2 (قراردادن اشیا در مکان مناسب برای استفاده بهتر بدون جستجوهای بیهوده) دارای رتبة پنجم است.
کیفیت خدمات
ثریا ضیایی؛ فاطمه رنجگرکرجان
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1395، ، صفحه 75-84
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی تبریز با استفاده از مدل لایب کوال میباشد. روش شناسی: روش پژوهش کاربردی است و مبنای پیمایش آن پرسشنامه مدل لایب کوال مشتمل بر 28 شاخصه در قالب سه بعد (تأثیر گذاری خدمات، کنترل خدمات و کتابخانه به عنوان یک مکان و فضا) است. جامعه آماری پژوهش11927 نفر از کاربران کتابخانه مرکزی بوده است ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی تبریز با استفاده از مدل لایب کوال میباشد. روش شناسی: روش پژوهش کاربردی است و مبنای پیمایش آن پرسشنامه مدل لایب کوال مشتمل بر 28 شاخصه در قالب سه بعد (تأثیر گذاری خدمات، کنترل خدمات و کتابخانه به عنوان یک مکان و فضا) است. جامعه آماری پژوهش11927 نفر از کاربران کتابخانه مرکزی بوده است که 375 نفر از کاربران به روش نمونه تصادفی انتخاب شده و برای تجزیه و تحلیل یافتهها از آزمون خی دو، یو من ویتنی، کروسکال والیس و فریدمن استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که سطح فعلی خدمات دریافتی کاربران در گویهها از حداقل سطح مورد انتظار آنها بیشتر میباشد اما حداکثر سطح انتظار آنها را نیز برآورده نکرده است. در بررسی یافتههای مختلف در پژوهشهایی که در پیشینه این پژوهش آمده، در هیچیک از انواع کتابخانهها حداکثر سطح مورد انتظار کاربران تأمین نشده است. همچنین در گویههای کاربران، کارکنان، منابع و فضای کتابخانه مرکزی تبریز توانسته حداقل انتظار کاربران را با توجه به سطح فعلی خدمات، برآورده سازند. به جز گویه فضای مناسب برای مطالعه گروهی که حداقل انتظار کاربران، کمتر از سطح فعلی میباشد. بحث و نتیجه گیری: در کل رضایت بیش از حد کاربران از کیفیت کلی کتابخانه مرکزی تبریز میباشد و بین سطح موجود و حداکثر سطح مورد انتظار فاصله کمی وجود دارد.