Review Article,
کیفیت خدمات
کریمه نواصری؛ عبدالرضا نوروزی چاکلی؛ زهرا اباذری
چکیده
هدف پژوهش: هدف این مقاله تجزیه و تحلیل مقالات در مورد کارایی کتابخانه در رشته کتابداری و علم اطلاعات است.
روش کار پژوهش: بهمنظور یافتن اسناد مرتبط با شاخصهای ارزیابی کیفیت کتابخانههای عمومی، ابتدا پایگاههای اطلاعاتی مختلف با استفاده از کلیدواژههای جستجو و پیشینههای مرتبط با ارزیابی کیفیت در سیستمهای مختلف جهان مورد بررسی ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف این مقاله تجزیه و تحلیل مقالات در مورد کارایی کتابخانه در رشته کتابداری و علم اطلاعات است.
روش کار پژوهش: بهمنظور یافتن اسناد مرتبط با شاخصهای ارزیابی کیفیت کتابخانههای عمومی، ابتدا پایگاههای اطلاعاتی مختلف با استفاده از کلیدواژههای جستجو و پیشینههای مرتبط با ارزیابی کیفیت در سیستمهای مختلف جهان مورد بررسی قرار گرفت. علاوهبر این، در این مقاله به ویژگیهای ارزیابی کارایی کتابخانه، اندازهگیری کارایی DEA، معیارهای انتخاب شاخص کارایی و عوامل تأثیرگذار پرداخته شده است.
یافتهها: یافتههای حاصل از بررسی شاخصهای منعکسکننده خدمات کتابخانه نشان دادند که هرگاه اندازه نمونه کتابخانه افزایش یابد یا شاخص خروجی ورودی تغییر کند، امتیاز کارایی کتابخانه بلافاصله تغییر میکند.
بحث و نتیجهگیری: از طریق ترکیب نتایج تحقیق برای کارایی کتابخانه در داخل و خارج، میتوان دریافت که تحقیقات دانشمندان خارجی زودتر آغاز شده و روند تحقیق طولانیتر و منظم است. در سالهای اخیر، تحقیقات در مورد کارایی کتابخانه توسط محققان داخلی افزایش یافته است. نمایش چگونگی انتخاب مدلهای مناسب برای محاسبه و تنظیم وزن شاخص به تلاش بیشتری نیازمند است.
مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
سعید صحت؛ الهه محمدخانی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش با مدل سازمان بهرهوری آسیایی است.
روش کار پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل مدیران واحد ستادی مجتمع فناوریهای پیشرفته مدرس در شهر تهران است که تعداد 12 نفر بوده و جمعآوری دادهها بهصورت سرشماری انجام شد. در این پژوهش از مدل بلوغ مدیریت ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش با مدل سازمان بهرهوری آسیایی است.
روش کار پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل مدیران واحد ستادی مجتمع فناوریهای پیشرفته مدرس در شهر تهران است که تعداد 12 نفر بوده و جمعآوری دادهها بهصورت سرشماری انجام شد. در این پژوهش از مدل بلوغ مدیریت دانش سازمان بهرهوری آسیایی جهت ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش استفاده شده است. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار تحلیل آماری spss و نرمافزار اکسل استفاده شده است.
یافتهها: براساس میانگین به دست آمده، ابعاد رهبری، فناوری، یادگیری و نوآوری با میانگین بالای متوسط در وضعیت مناسب قرار دارند و سایر ابعاد با میانگین کمتر از 3 در رتبههای بعدی قرار میگیرند. همچنین مجموع نمرات سطح بلوغ مدیریت دانش برابر با 8/119 است.
بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که سطح بلوغ مدیریت دانش در مرحله آغازین است و این شرکت پروژه آزمایشی مربوطه را شروع کرده است. ابعاد فرایندهای دانشی و وضعیت کارکنان جزء فرصتهای بهبود شناسایی شدند و ابعاد رهبری مدیریت دانش و فناوری جزء نقاط قوت بودند.
مقاله پژوهشی
مهدی کریمی؛ مریم سلامی
چکیده
هدف پژوهش: هدف این پژوهش، تعیین میزان کاربرد مؤلفههای سایبرنتیک از دیدگاه مدیران و کارشناسان سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است.روش کار پژوهش: این پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش 573 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است که تعداد 230 ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف این پژوهش، تعیین میزان کاربرد مؤلفههای سایبرنتیک از دیدگاه مدیران و کارشناسان سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است.روش کار پژوهش: این پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش 573 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است که تعداد 230 نفر براساس جدول کرجسی و مورگان (پاور، 1385) بهعنوان نمونه تعیین شدند گردآوری دادههای موردنیاز پژوهش از طریق پرسشنامه محقق ساخته براساس دیدگاه بیرن بائوم (1382)، نظرخواهی از خبرگان و متخصصان این حوزه بود.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در میزان استفاده از الگوی سایبرنتیک در سازماندهی فعالیتها از جایگاه مناسبی برخوردار است و این وضعیت درزمینة مؤلفههای نظارت و کنترل، تصمیمگیری، تعاملات، سلسلهمراتب پیوندهای سست و سخت و رهبری صادق است. بحث و نتیجهگیری: این پژوهش نشان میدهد که میزان استفاده از الگوی سایبرنتیک در سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
مقاله پژوهشی
اشتراک دانش
مهدی مهرگان جم؛ فائزه دلقندی؛ مریم سلامی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیرگذاری مدیریت اطلاعات شخصی بر اشتراک دانش با نقش واسطهای تعهد سیستم دانش (مطالعه موردی: کتابداران کتابخانه های عمومی مشهد)انجام گرفته است.روش: پژوهش حاضر پیمایشی از نوع توصیفی – همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل تمامی 112 کتابدار فعال در کتابخانههای عمومی شهر مشهد میباشد، که نمونه آماری 86 نفر ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیرگذاری مدیریت اطلاعات شخصی بر اشتراک دانش با نقش واسطهای تعهد سیستم دانش (مطالعه موردی: کتابداران کتابخانه های عمومی مشهد)انجام گرفته است.روش: پژوهش حاضر پیمایشی از نوع توصیفی – همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل تمامی 112 کتابدار فعال در کتابخانههای عمومی شهر مشهد میباشد، که نمونه آماری 86 نفر با استفاده از جدول حجم نمونه کرجسی مورگان، حجم نمونه تعیین گردید. ابزار پژوهش، پرسشنامه میباشد. با توزیع پرسشنامه در بین کتابداران 83 پرسشنامه تکمیل و دریافت شد. یافتهها: جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و از آمار استنباطی (ازمون آماری کلموگروف- اسمیرنوف جهت تعیین نرمال بودن توزیع داده ها، از ازمون رگرسیون جهت تاثیر فاکتورهای متغیر مستقل بر اشتراک دانش، از آزمون سوبل جهت سنجش تاثیر نقش واسطه ای تعهد سیستم دانش در ارتباط میان (مدیریت اطلاعات شخصی و اشتراک دانش) و از آزمون فریدمن جهت رتبه بندی مولفه ها استفاده گردید.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که فاکتورهای مدیریت اطلاعات شخصی (شفافیت اطلاعات، اطلاعات پیشگیرانه و رسمی بودن اطلاعات ) بر اشتراک دانش کتابداران با نقش واسطه ای تعهد سیستم دانش در کتابخانه های عمومی مشهد تاثیر گذار بوده است. براساس آزمون فریدمن نیز میانگین رتبه های هر یک از متغیرها به ترتیب (اثر تعهد سیستم پیشگیرانه بر اشتراک دانش، رسمی بودن اطلاعات بر اشتراک دانش کتابداران) به صورت بیشترین اثر تا کمترین اثر بود.
مقاله پژوهشی
فناوری اطلاعات
میترا صمیعی؛ صبا شاهگلدی؛ عصمت مومنی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان تأثیر مؤلفه بازی وارسازی (پاداش) بر انگیزش بیرونی و درونی (بر اساس نظریه هرزبرگ) کتابداران کتابخانه تخصصی مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی انجام شده است.روش شناسی پژوهش :پژوهش حاضر ازا نوع کاربردی و با روش پیمایشی توصیفی انجام شده است.جامعه آماری پژوهش حاضر، کارکنان کتابخانه تخصصی مرکز ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان تأثیر مؤلفه بازی وارسازی (پاداش) بر انگیزش بیرونی و درونی (بر اساس نظریه هرزبرگ) کتابداران کتابخانه تخصصی مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی انجام شده است.روش شناسی پژوهش :پژوهش حاضر ازا نوع کاربردی و با روش پیمایشی توصیفی انجام شده است.جامعه آماری پژوهش حاضر، کارکنان کتابخانه تخصصی مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی تهران است.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که براساس چهارچوب بازی وارسازی بی.ام.ای.ام مارکوفسکی با 4 عامل مکانیک های بازی، احساسات، رفتار، انگیزش است. در این پرسشنامه مؤلفه ی پاداش بازی وارسازی و انگیزش شغلی مورد بررسی قرار گرفت. در پژوهش حاضر از روایی محتوایی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ انجام شد و مقدار آن75/0 است که از پایایی برخوردار است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار آماری SPSS 23 استفاده شد. یافته های پژوهش : مؤلفه بازیوارسازی پاداش بر معیار های هرزبرگ انگیزش بیرونی شامل حقوق و دستمزد، خط و مشی محیط، ارتباط، امنیت شغلی، شرایط محیط کار، نحوه سرپرستی و نظارت در کارکنان کتابخانه تخصصی مرکز فناوریاطلاعات و اطلاعرسانی کشاورزی تهران با میانگین 4/ 4، تاثیر مهمی دارد. مؤلفه بازیوارسازی پاداش بر معیارهای انگیزش درونی شامل شناخت و قدردانی، پیشرفت و توسعه شغلی، ماهیت کار، مسئولیت شغلی، موقعیت شغلی با میانگین تقریبی 2/4 ،تاثیر مهمی دارد.
مقاله پژوهشی
احمد عابدی؛ مریم سلامی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش تعیین وضعیت مدیریت مخاطب در وبسایتهای کتابخانهای دانشگاههای دولتی ایران است. روششناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ ماهیت و روش پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه و سیاهه وارسی برگرفته از معیارهای ارزیابی وبسایتهای حاکمیتی است. سیاهه وارسی نیز توسط محقق تکمیل گردید. جامعه پژوهش ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش تعیین وضعیت مدیریت مخاطب در وبسایتهای کتابخانهای دانشگاههای دولتی ایران است. روششناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ ماهیت و روش پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه و سیاهه وارسی برگرفته از معیارهای ارزیابی وبسایتهای حاکمیتی است. سیاهه وارسی نیز توسط محقق تکمیل گردید. جامعه پژوهش شامل 81 وبسایت است .یافتهها: وضعیت کلی شاخصهای این وبسایتها به لحاظ مدیریت مخاطب ، در زیرگروه «مسئولیتپذیری و احترام به کاربر» و «انگیزش» به ترتیب 91 و 90 درصد نامطلوب است. اما در زیرگروههای انگیزش 57 درصد شاخصها مورد ارزیابی محقق شده و در وضعیت مطلوبی قرار دارند. نتیجهگیری: در مسئولیتپذیری مولفههای «درباره ما»، «راهنمای کاربران» و «چگونگی تماس»، در حفظ حریم شخصی تنها 5 وب-سایت «محرمانگی اطلاعات» را به کاربران اعلام کردند. در بخش شناسنامه و هویت مولفههای «تناسب دامنه و پسوند نشانی» و وجود «معرفی حامیان و تاریخچه» تاکید شده است. همچنین در بخش انگیزش نیز تنها بخش «اخبار» مورد توجه قرار گرفته است.