کیفیت خدمات
علی اکبر خاصه؛ افشین موسوی چلک؛ مریم مجدهادی؛ امید علیپور
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد از دیرباز بهعنوان یکی از عوامل مهم موفقیت در سازمانهای مختلف مطرح بوده است. لذا در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین عوامل سازمانی و عملکرد سازمانی در کتابخانههای عمومی استان گیلان پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی با رویکرد کمی و از لحاظ چگونگی گردآوری اطلاعات پیمایشی است که با استفاده از ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد از دیرباز بهعنوان یکی از عوامل مهم موفقیت در سازمانهای مختلف مطرح بوده است. لذا در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین عوامل سازمانی و عملکرد سازمانی در کتابخانههای عمومی استان گیلان پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی با رویکرد کمی و از لحاظ چگونگی گردآوری اطلاعات پیمایشی است که با استفاده از پرسشنامه برحسب طیف لیکرت انجام شد. جامعه آماری پرسنل شاغل در کتابخانههای عمومی گیلان بودند (195 نفر) که با توجه به فرمول کوکران بین 130 نفر پرسشنامه به روش نمونهگیری در دسترس توزیع شد. ابزار مورداستفاده پرسشنامه استاندارد ماچی (۲۰۱۹) است. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از نرمافزار اس پی اس اس و smart pls استفاده گردید. یافتهها نشان داد که کلیه عوامل راهبرد، ساختار، فرهنگ و خطمشی سازمانی بر عملکرد سازمانی در کتابخانههای عمومی استان گیلان تأثیر معنادار دارد و این عوامل تا حد زیادی قابلیت پیشبینی متغیر عملکرد سازمانی را دارا هستند و فرهنگ قویترین متغیر پیشبینی کننده بوده است. مطابق نتایج پژوهش، برای بهبود روند عملکرد کتابخانههای عمومی استان گیلان لازم است مدیران و مسئولین کتابخانهها نگرش بلندمدت داشته و به موارد مختلف سازمانی در راستای ارتقای عملکرد سازمان توجه لازم را داشته باشند. همچنین برنامههای عملیاتی سازمانی را هماهنگ نموده و اقدامات واحدهای مختلف را در یک مسیر سازماندهی نمایند.
فرامرز سهیلی؛ علی اکبر خاصه؛ فرهاد شریعت
چکیده
هدف : هدف از این پژوهش، تعیین رفتار امنیت اطلاعاتی کاربر در جوامع مجازی حرفهای براساس رویکرد اجتناب از تهدید فناوری در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بود.روش کار پژوهش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ...
بیشتر
هدف : هدف از این پژوهش، تعیین رفتار امنیت اطلاعاتی کاربر در جوامع مجازی حرفهای براساس رویکرد اجتناب از تهدید فناوری در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بود.روش کار پژوهش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی ساده 162 نفر انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد بود. جهت تحلیل دادهها از شاخصهای آماری توصیفی، ماتریس همبستگی پیرسون و آزمون معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اس. پی. اس. اس. و آموس استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد متغیرهای هزینههای امنیتی و حفاظتی در مقابل تجربه امنیت اطلاعات رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، همچنین متغیرهای هنجارهای گروه و خودکار کارآمدی رابطه مثبت و معناداری با رفتار اجتنابی دارد. همچنین برازش مدل نشان داد که مدل مفهومی ارائه شده از مطلوبیت خوبی برخوردار بود.بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که برنامهریزان و متولیان حفاظت اطلاعات در سازمانها، ضروری است که آموزشهای لازم و مستمر جهت درک بهتر افراد از حفاظت اطلاعات در برابر تهدیدات مختلف سرلوحه کار خود قرار دهند ازاینرو ضروری است به عوامل مختلفی اعم به اشتراکگذاری دانش و تجربه افراد و ایجاد محیطی امن جهت اعتماد بین افراد توجه بیشتری شود که این امر میتواند بهعنوان راهکارهای ارزشمندی برای هر سازمان باشد. از طرفی، آگاهی و شناخت نسبت به انواع تهدیدها و ماهیت هرکدام از آنها، منجر به سالم نگهداشتن سازمانها و پیشرفت آنها خواهد شد.
سهیلا فرهنگی؛ علی اکبر خاصه؛ فلورا فردی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف تعیین وضعیت مطالعۀ متون ادبی در زنان خانهدار و شاغل شهر رشت انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش از نوع پیمایشی با ماهیت علّی- مقایسهای است که در آن به مقایسۀ وضعیت مطالعۀ متون ادبی در بین زنان خانهدار و شاغل شهر رشت پرداخته شده است. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف تعیین وضعیت مطالعۀ متون ادبی در زنان خانهدار و شاغل شهر رشت انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش از نوع پیمایشی با ماهیت علّی- مقایسهای است که در آن به مقایسۀ وضعیت مطالعۀ متون ادبی در بین زنان خانهدار و شاغل شهر رشت پرداخته شده است. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را زنان 25 تا 45 سالۀ شاغل و خانهدار شهر رشت تشکیل دادهاند که براساس اطلاعات مرکز آمار ایران در سالنامۀ آماری سال 1390 جمعیت این زنان 83082 نفر بوده است. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 382 نفر از این زنان به روش نمونهگیری تصادفی بهعنوان حجم نمونۀ پژوهش در نظر گرفته شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که عوامل درونی مانند میزان مطالعۀ دوران کودکی و نوجوانی (25/71 درصد)، میزان مطالعۀ والدین (40/46 درصد)، احساس تمایل به مطالعۀ متون ادبی (05/77 درصد)، وضعیت تأهل و تمایل همسران زنان متأهل به مطالعه (40/52 درصد) ازجمله عوامل مؤثر در مطالعه به شمار میرود. همچنین نتایج این پژوهش نشان میدهد که بین وضعیت اشتغال، تأهل و تحصیلات با مطالعۀ متون ادبی تفاوت معنیداری وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: بهطورکلی نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که زنان خانهدار و شاغل شهر رشت، در عمل، مطالعة متون ادبی را جزو اولویّتهای اولیّة زندگی خود قرار ندادهاند اما در بعضی اوقات به مطالعة متون ادبی میپردازند.
سواد اطلاعاتی
فرامرز سهیلی؛ سمیه ;پاشایی؛ علی اکبر خاصه
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین نقش والدین، معلمان و کتابداران در آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی به دانشآموزان شهر کنگاور است. روششناسی: روش پژوهش حاضر، از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانی شهر کنگاور بود که تعداد کل آنها برابر با 1475 نفر گزارش شد که با استفاده ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین نقش والدین، معلمان و کتابداران در آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی به دانشآموزان شهر کنگاور است. روششناسی: روش پژوهش حاضر، از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانی شهر کنگاور بود که تعداد کل آنها برابر با 1475 نفر گزارش شد که با استفاده از فرمول کوکران 305 نفر از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد سواد اطلاعاتی قاسمی و دیانی استفاده شد. پایایی این پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 934/0 به دست آمد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها، ابتدا با استفاده از آمار توصیفی، جدول توزیع فراوانی متغیرهای جمعیت شناختی و شاخصهای مرکزی و پراکندگی متغیرهای پژوهش به دست آمد. سپس جهت بررسی نرمال بودن توزیع دادهها از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف استفاده گردید. در ادامه برای پاسخ به سؤالهای پژوهش از آزمون علامت معادل ناپارامتری آزمون تی تک نمونهای در نرمافزار اس پی اس اس استفاده شد. یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که معلمان، والدین و کتابداران در آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی به دانشآموزان نقش دارند و نقش معلمان از نقش کتابداران پررنگتر بود. والدین هم نقش کمتری نسبت به معلمان و کتابداران داشتند. همچنین میانگین سواد اطلاعاتی دانشآموزان بزرگتر از مقدار متوسط بود. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که در مدارس شهر کنگاور جای خالی کتابخانههای آموزشگاهی کاملاً محسوس است. زیرا اگر در مدارس یک کتابخانه وجود داشته باشد که توسط یک کتابدار متخصص اداره شود، این کتابدار میتواند هم به دانشآموزان و هم به معلمان در آن مدارس این مهارتها را بهصورت تخصصیتر آموزش بدهد.
مدیریت دانش دیجیتالی
سیدحامد هاشمی؛ علی اکبر خاصه
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل وضعیت پژوهشهای فارسی زبان در حوزۀ مدیریت دانش در پایگاه آی.اس.سی است.روش تحقیق: پژوهش حاضر ازنظر نوع جزو پژوهشهای کاربردی است که در آن از تکنیکهای علمسنجی و تحلیل شبکه اجتماعی استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ پژوهشهای مدیریت دانش تشکیل میدهند که در بازۀ زمانی ده ساله (1387 تا 1396) در پایگاه آی.اس.سی ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل وضعیت پژوهشهای فارسی زبان در حوزۀ مدیریت دانش در پایگاه آی.اس.سی است.روش تحقیق: پژوهش حاضر ازنظر نوع جزو پژوهشهای کاربردی است که در آن از تکنیکهای علمسنجی و تحلیل شبکه اجتماعی استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ پژوهشهای مدیریت دانش تشکیل میدهند که در بازۀ زمانی ده ساله (1387 تا 1396) در پایگاه آی.اس.سی نمایه شده اند. بمنظور تجزیه و تحلیل داده ها و ترسیم نقشه های این پژوهش از نرم افزارهای بیب اکسل، یو.سی.آی نت، نت دراو، و ووز-ویور استفاده شده است.یافتهها: یافته ها آشکار ساخته که تعداد مقالات آی.اس.سی در بازۀ زمانی ده ساله (1387-1396) روی هم رفته دارای رشدی نسبی بوده است. از نظر شاخص های تعداد مقاله، تعداد استناد و شاخص اچ، «اخوان پ» برترین نویسنده ایران در حوزه مدیریت دانش به شمار میرود. همچنین، از نظر شاخصهای هم نویسندگی، مجدداً «اخوان پ» حائز بهترین جایگاه در شبکه است. همچنین، نتایج مربوط به خوشه بندی نشان داد که پژوهشهای انجام شده در حوزۀ مدیریت دانش از هشت خوشۀ موضوعی اصلی تشکیل شده اند.بحث و نتیجه گیری: با توجه به تنوع وجود نویسندگان از رشته های مختلف در بین مقالات و همچنین خوشه های متنوع حاصل از تحلیل هم واژگانی، پژوهش حاضر مؤید این نظریه است که حوزه مدیریت دانش حوزه ای میان رشته ای می باشد. همچنین با توجه به جمیع شاخص های علم سنجی بررسی شده در این پژوهش، به نظر می رسد «اخوان پ» شاخصترین پژوهشگر ایران در مدیریت دانش است.
علی اکبر خاصه؛ روزبه حبیبی
دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1397، ، صفحه 63-78
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی ساختار دانش در حوزۀ کارآفرینی بر اساس تحلیل هم واژگانی، شناسایی برترین پژوهشگران کارآفرینی بر اساس شاخصهای تعداد مقاله، تعداد استناد و شاخص اچ و مصورسازی شبکۀ همکاری بینالمللی در شکلگیری پژوهشهای کارآفرینی است. روششناسی پژوهش: در انجام این پژوهش از فنون تحلیل شبکه اجتماعی، تحلیل استنادی و تحلیل ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی ساختار دانش در حوزۀ کارآفرینی بر اساس تحلیل هم واژگانی، شناسایی برترین پژوهشگران کارآفرینی بر اساس شاخصهای تعداد مقاله، تعداد استناد و شاخص اچ و مصورسازی شبکۀ همکاری بینالمللی در شکلگیری پژوهشهای کارآفرینی است. روششناسی پژوهش: در انجام این پژوهش از فنون تحلیل شبکه اجتماعی، تحلیل استنادی و تحلیل هم رخدادی استفاده شده است. جامعة این پژوهش را کلیۀ مقالاتی تشکیل میدهند که در حوزة کارآفرینی در بازة 20 ساله (1997 تا 2016) در پایگاه وب آو ساینس نمایه شدهاند. یافتهها: یافتهها نشان داد که پژوهشهای کارآفرینی درگذر زمان روندی نسبتاً صعودی داشتهاند. نتایج مربوط به تحلیل هم واژگانی نشان داد که کلیدواژههای «Entrepreneurship»، «SMEs» و «Innovation» بیشترین فراوانی را در بین کلیۀ کلیدواژهها داشتهاند. همچنین زوجهای کلیدواژهای «کارآفرینی-نوآوری»، «کارآفرینی-خوداشتغالی» و «کارآفرینی-توسعۀ اقتصادی» بیشترین هم رخدادی را داشتهاند. نتایج مربوط به خوشهبندی سلسله مراتبی نشان داد که پژوهش-های انجام شده در حوزۀ کارآفرینی از هفت خوشۀ اصلی تشکیل شدهاند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل دادهها حاکی از آن است که Wright M پر تولیدترین پژوهشگر، Shane S پر استنادترین پژوهشگر حوزۀ کارآفرینی است و Wright M بالاترین شاخص اچ را در بین کلیۀ پژوهشگران این حوزه دارد. Wright M از نظر شاخصهای هم تألیفی نیز برترین جایگاه را در شبکۀ هم تألیفی حوزۀ کارآفرینی به خود اختصاص داده است. بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد ظهور و توسعۀ وب از دهۀ 1990 میلادی بر روند رو به رشد پژوهشهای کارآفرینی تأثیرگذار بوده است و خوشههای موضوعی حاصل از تحلیل هم واژگانی نیز توانسته است تصویری کلان از مباحث مطرح در پژوهشهای کارآفرینی ارائه نماید. همچنین با توجه به جمیع شاخصهای بررسی شده در این پژوهش، به نظر میرسد Wright M شاخصترین پژوهشگر در حوزۀ کارآفرینی در یک دورۀ بیستساله به شمار میرود.
فناوری اطلاعات
حامد برنگی؛ علی اکبر خاصه
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 59-74
چکیده
هدف: انجام یک مطالعۀ علمسنجی بر روی پژوهشهای علوم کامپیوتر ایران در عرصۀ بینالمللی این قابلیت را دارد که تصویری عینی از وضعیت این پژوهشها ارائه دهد. هدف از این پژوهش تحلیل جایگاه جهانیِ ایران در پژوهشهای بینالمللی علوم کامپیوتر با بهکارگیری فنون علمسنجی است. روششناسی: این پژوهش با بهکارگیری فنون علمسنجی و تحلیل ...
بیشتر
هدف: انجام یک مطالعۀ علمسنجی بر روی پژوهشهای علوم کامپیوتر ایران در عرصۀ بینالمللی این قابلیت را دارد که تصویری عینی از وضعیت این پژوهشها ارائه دهد. هدف از این پژوهش تحلیل جایگاه جهانیِ ایران در پژوهشهای بینالمللی علوم کامپیوتر با بهکارگیری فنون علمسنجی است. روششناسی: این پژوهش با بهکارگیری فنون علمسنجی و تحلیل شبکههای اجتماعی انجام شده است. جامعۀ پژوهش را تعداد ۲۳۹۶۴ رکوردی تشکیل میدهد که توسط پژوهشگران ایران در حوزۀ علوم کامپیوتر به زبان انگلیسی در نمایهنامههای وب آو ساینس، در بازۀ سیساله (بین سالهای 1987 تا 2016) نمایه شدهاند. یافتهها: نشان داد که کلیۀ پژوهشهای علوم کامپیوتر ایران مجموعاً 95502 استناد دریافت کردهاند که بهطور متوسط هر مقاله حدود 4 بار مورد استناد قرار گرفته است. همچنین از نظر فراوانی، کلیدواژههای Genetic Algorithm» «Neural Network, و «Particle Swarm Optimization» بیشترین فراوانی را در پژوهشهای علوم کامپیوتر داشتهاند. یافتههای مربوط به خوشهبندی عنوان و چکیده مقالات نیز منجر به شکلگیری هفت خوشه در این حوزه شد. بحث و نتیجهگیری: بهطورکلی و با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش میتوان چنین اظهار داشت که پژوهشهای علوم کامپیوتر ایران در آی. اس. آی طی مدت این سی سال رشدی نسبی داشته است که نشان از سهم ۹۶۸/۰ درصدی ایران و کسب رتبه 24 در میان کلیة کشورهای جهان دارد که رتبه چندان مناسبی به شمار نمیآید. از آنجا که تحقق اهدافی نظیر دولت الکترونیک و پیشرفت در دیگر علوم تا حدود زیادی به توسعة علوم کامپیوتر بستگی دارد، نیاز به سرمایهگذاری و برنامهریزی جامع در این حوزه بیش از پیش محسوس است.
مدیریت اطلاعات
علی بیرانوند؛ علی اکبر خاصه
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 51-68
چکیده
هدف: امروزه وبسایت کتابخانههای دیجیتال بهمنزله پل ارتباطی جدیدی بین کتابخانهها و استفادهکنندگان عمل میکنند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت ساختاری و محتوایی وبسایت کتابخانه دیجیتال دانشگاه پیام نور و تعیین مزایا و معایب آن در مقایسه با کتابخانه دیجیتالِ دانشگاههای برتر ایران انجام شد. روششناسی: روش پژوهش از نوع ...
بیشتر
هدف: امروزه وبسایت کتابخانههای دیجیتال بهمنزله پل ارتباطی جدیدی بین کتابخانهها و استفادهکنندگان عمل میکنند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت ساختاری و محتوایی وبسایت کتابخانه دیجیتال دانشگاه پیام نور و تعیین مزایا و معایب آن در مقایسه با کتابخانه دیجیتالِ دانشگاههای برتر ایران انجام شد. روششناسی: روش پژوهش از نوع تحلیل محتوا میباشد. ابزار گردآوری دادهها یک سیاهه وارسی محقق ساخته است که حاوی ویژگیهای ساختاری و محتوایی موجود در کتابخانههای دیجیتال است. این سیاهه وارسی براساس مطالعۀ متون و نظرخواهی از متخصصان طراحی شد. جامعة آماری شامل وبسایت کتابخانههای دیجیتال دانشگاههای جامع ایران میباشد. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که از نظر شمول ویژگیهای ساختاری و محتوایی، کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه پیام نور از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست؛ بهطوری که مجموعاً 32 امتیاز را به خود اختصاص دهد و در رتبه یازدهم لیست قرار گرفته است. بحث و نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش به نظر میرسد در طراحی رابط کاربر کتابخانه دیجیتال دانشگاه پیام نور بهاندازۀ کافی به قابلیتها و نیازهای کاربران و همچنین اصول اولیه در طراحی رابط کاربر توجه نشده است. نکتۀ پایانی اینکه، براساس نتایج این پژوهش، لزوم بازطراحی رابط کاربر کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه پیام نور محسوس میباشد.
علی بیرانوند؛ علی اکبر خاصه
دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1395، ، صفحه 37-48
چکیده
هدف: با استفاده از تحلیل مآخذ استنادی با تأکید بر سال انتشار این مآخذ میتوان اهمیت آثار پیشین را برشمرد و خاستگاههای تاریخی یک حوزۀ پژوهشی را آشکار نمود. در این پژوهش، بر آنیم تا با روش جدیدی به نام طیف سنجی سال انتشار مآخذ، مهمترین آثار تاریخی در حوزه وب معنایی را مشخص نماییم. روششناسی: دادههای اولیه این پژوهش، که با استفاده ...
بیشتر
هدف: با استفاده از تحلیل مآخذ استنادی با تأکید بر سال انتشار این مآخذ میتوان اهمیت آثار پیشین را برشمرد و خاستگاههای تاریخی یک حوزۀ پژوهشی را آشکار نمود. در این پژوهش، بر آنیم تا با روش جدیدی به نام طیف سنجی سال انتشار مآخذ، مهمترین آثار تاریخی در حوزه وب معنایی را مشخص نماییم. روششناسی: دادههای اولیه این پژوهش، که با استفاده از روش علمسنجی و برای بررسی ریشههای تاریخی حوزه وبمعنایی انجام شده است، از پایگاه وباوساینس استخراج گشتهاند. استفاده از یک راهبرد جستجوی جامع که در محدودۀ زمانی 2000 تا 2015 انجام شد منجر به بازیابی تعداد 4831 رکورد گردید. سپس دادههای اصلاح شده با استفاده از برنامه نرم افزاری مختصآرپیوایاس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: توزیع تعداد مآخذ موجود در رکوردهای حوزۀ وبمعنایی بر اساس سال انتشار آنها نشان میدهد که در قرن بیستم حوزه وب معنایی شاهد شش جهش مهم بوده است که به ترتیب در سالهای 1962، 1965، 1975، 1979، 1983، و 1995 روی داده است. نتیجهگیری: به طور کلی و با توجه به یافتههای این پژوهش به نظر میرسد که حوزه وبمعنایی تحت تأثیر آثاری از مباحث مختلف از جمله زبانشناسی، بازنمون دانش، و هوش مصنوعی بوده است.