سواد دیجیتالی
حسین حکیمی؛ فرامرز سهیلی؛ سوزان عارضی؛ اعظم احمدی گروسی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین روندهای یادگیری مادامالعمر، سطوح سواد دیجیتال و استفاده از ابزارهای وب 0/2 با ویژگیهای کارآفرینی اجتماعی در بین معلمان شاغل در آموزش و پرورش شهرستان روانسر است. روش پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نوع همبستگی است و با روش پیمایشی اجرا شده است جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین روندهای یادگیری مادامالعمر، سطوح سواد دیجیتال و استفاده از ابزارهای وب 0/2 با ویژگیهای کارآفرینی اجتماعی در بین معلمان شاغل در آموزش و پرورش شهرستان روانسر است. روش پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نوع همبستگی است و با روش پیمایشی اجرا شده است جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان شاغل در آموزش و پرورش شهرستان روانسر در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل میدهند که تعداد کل آنها برابر با 700 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 250 نفر تعیین شد. جهت گردآوری دادهها از 4 پرسشنامه استاندارد کارآفرینی اجتماعی کوناگلی و گوگوس (2013)، روندهای یادگیری مادامالعمر گوراردوغان و آرسال (2016)، سواد دیجیتال هاماتوغلو و همکاران (2012) و فراوانی استفاده از وب 2 هرزوم (2010) استفاده شد. روایی محتوایی این پرسشنامه با استفاده از نظر پنج نفر از استادان فعال در حوزه تکنولوژی آموزشی تأیید شد و پایایی این پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ محاسبه و به ترتیب برابر با 907/0، 894/0، 936/0 و 731/0 به دست آمد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها، از جداول توزیع فراوانی در نرمافزار اس. پی. اس. اس. نسخه 22 و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار وارپ پی. ال. اس استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که روندهای یادگیری مادامالعمر و سواد دیجیتال بر کارآفرینی اجتماعی تأثیر مثبت و معنیداری دارند. همچنین، استفاده از ابزارهای وب 2 بر یادگیری مادامالعمر و سواد دیجیتال تأثیر مثبت و معنیداری دارند. اما براساس یافتههای این پژوهش، استفاده از ابزارهای وب 2 بر کارآفرینی اجتماعی تأثیر معنیداری ندارد. بهطور کلی میتوان گفت که افرادی که در فرآیند یادگیری مادامالعمر فعالتر هستند، دارای سطوح بالاتری از کارآفرینی اجتماعی هستند، با یافتههای این پژوهش نیز تایید شد که سواد دیجیتال تأثیر مستقیم بر کارآفرینی اجتماعی دارد. و ایجاد کارآفرینی از اهداف اصلی توسعه مهارتهای سواد دیجیتالی در نظر گرفته میشود. درنتیجه معلمانی که با ابزارهای وب 2 مانند ویکیها، یوتیوب، فیسیوک و شبکههای مجازی و ... بیشتر آشنایی داشتند از نظر سواددیجیتال و کاربرد ابزارهای دیجیتال موفقتر بودند و با وجود این تواناییها کارآفرینی معلمان تقویت میشود. با این وجود قابل درک است که ارتباط همیشگی و فعال و مستمر معلمان با یادگیریها و استفاده از فناوریهای جدید نقش تعیینکنندهای در کارآفرینی اجتماعی دارد.
سواد اطلاعاتی
مستانه غنجی؛ زهرا خوشنودیفر
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر با بررسی انگارههای مرتبط با رفتار اطلاعیابی کشاورزان گلخانه داران شهرستان ورامین در استان تهران انجام شده است.روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن از نوع توصیفی - پیمایشی است جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی گلخانهداران شهرستان ورامین (N=320) است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر با بررسی انگارههای مرتبط با رفتار اطلاعیابی کشاورزان گلخانه داران شهرستان ورامین در استان تهران انجام شده است.روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن از نوع توصیفی - پیمایشی است جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی گلخانهداران شهرستان ورامین (N=320) است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای است و روایی آن از سوی کارشناسان و متخصصان موضوعی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. پایایی ابزار پژوهش نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ صورت گرفته است و تحلیل دادهها با کمک نرمافزار آماری اس. پی. اس. اس. 22 و با استفاده از روشهای آماری مقتضی صورت پذیرفت.یافتهها: بهطور کلی یافتهها نشان داد که 2/46 درصد از گلخانهداران در سطح متوسط، 4/43 درصد در سطح پایین و تنها 3/10 درصد از آنان در سطح زیاد از منابع و کانالهای اطلاعاتی و ارتباطی استفاده مینمایند. همچنین با توجه به نتایج پژوهش مشخص شد که در بین منابع اطلاعاتی میتوان دریافت که بالاترین رتبهها را از نظر میزان استفاده داشتند. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشان داد متغیرهای میزان استفاده از منابع و کانالهای اطلاعاتی و ارتباطی و اعتمادی کشاورزان و ارتباطی نیازهای اطلاعاتی گلخانهداران با رفتار اطلاعیابی آنان رابطه معناداری دارد.بحث و نتیجهگیری: طبق نتایج به دست آمده جهت تقویت رفتار اطلاعیابی گلخانهداران، زمینه دسترسی آنان به منابع و کانالهای اطلاعاتی-ارتباطی را فراهم کرده و با تأمین نیازهای اطلاعاتی ایشان و جلب و حفظ میزان اعتماد، زمینه استفاده از منابع و کانالهای اطلاعاتی - ارتباطی فراهم شد.
سواد اطلاعاتی
عبدالرسول خسروی؛ عاطفه اسفندیاری؛ سیده زهرا میرتقی
چکیده
هدف: استفاده از شواهد علمی پرستاران را قادر میسازد تا مراقبتهای بالینی را با کیفیت ارائه دهند. این پژوهش با هدف ارزیابی سطح سواد اطلاعاتی پرستاران جهت ارائه کارآمد مراقبت مبتنی بر شواهد در بیمارستانهای آموزشی شهر بوشهر در سال 1397 انجام گرفت. روششناسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی است که به توصیف سطح سواد اطلاعاتی ...
بیشتر
هدف: استفاده از شواهد علمی پرستاران را قادر میسازد تا مراقبتهای بالینی را با کیفیت ارائه دهند. این پژوهش با هدف ارزیابی سطح سواد اطلاعاتی پرستاران جهت ارائه کارآمد مراقبت مبتنی بر شواهد در بیمارستانهای آموزشی شهر بوشهر در سال 1397 انجام گرفت. روششناسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی است که به توصیف سطح سواد اطلاعاتی پرستاران بیمارستانهای آموزشی شهر بوشهر پرداخته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه خود ایفا جهت سنجش مهارتهای سواد اطلاعاتی با رویکرد مراقبت مبتنی بر شواهد است که توسط پرستاران تکمیل و دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در محیطspss ویرایش 24 تحلیل گردید. یافتهها: بیش از 70 درصد جمعیت مورد پژوهش زن و بقیه مرد بودند. بیش از 85 درصد از پرستاران دارای مدرک لیسانس بودند و 8/58 درصد از کتابخانه بیمارستان استفاده نمیکردند. یافتههای پژوهش نشان داد که سواد اطلاعاتی پرستاران بیمارستانهای آموزشی شهر بوشهر در سال 1397 با میانگین 38/94 پایینتر از سطح متوسط قرار دارد. در بین 5 استاندارد سواد اطلاعاتی مورد بررسی، بیشترین میانگین مربوط به مهارت تبادل و اشاعه اطلاعات و کمترین میانگین مربوط به مهارت سازماندهی اطلاعات بود. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه سواد اطلاعاتی پرستاران در تمامی مهارتهای مرتبط با مراقبت مبتنی بر شواهد پایینتر از سطح متوسط برآورده شده است. بنابراین، پیشنهاد میشود راهکارهایی ازجمله آموزش برای ارتقای بهینه تمامی مهارتهای سواد اطلاعاتی بهمنظور تصمیمگیری مبتنی بر شواهد در مراقبت بیماران اتخاذ شود.
سواد اطلاعاتی
فرامرز سهیلی؛ سمیه ;پاشایی؛ علی اکبر خاصه
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین نقش والدین، معلمان و کتابداران در آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی به دانشآموزان شهر کنگاور است. روششناسی: روش پژوهش حاضر، از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانی شهر کنگاور بود که تعداد کل آنها برابر با 1475 نفر گزارش شد که با استفاده ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین نقش والدین، معلمان و کتابداران در آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی به دانشآموزان شهر کنگاور است. روششناسی: روش پژوهش حاضر، از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانی شهر کنگاور بود که تعداد کل آنها برابر با 1475 نفر گزارش شد که با استفاده از فرمول کوکران 305 نفر از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد سواد اطلاعاتی قاسمی و دیانی استفاده شد. پایایی این پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 934/0 به دست آمد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها، ابتدا با استفاده از آمار توصیفی، جدول توزیع فراوانی متغیرهای جمعیت شناختی و شاخصهای مرکزی و پراکندگی متغیرهای پژوهش به دست آمد. سپس جهت بررسی نرمال بودن توزیع دادهها از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف استفاده گردید. در ادامه برای پاسخ به سؤالهای پژوهش از آزمون علامت معادل ناپارامتری آزمون تی تک نمونهای در نرمافزار اس پی اس اس استفاده شد. یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که معلمان، والدین و کتابداران در آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی به دانشآموزان نقش دارند و نقش معلمان از نقش کتابداران پررنگتر بود. والدین هم نقش کمتری نسبت به معلمان و کتابداران داشتند. همچنین میانگین سواد اطلاعاتی دانشآموزان بزرگتر از مقدار متوسط بود. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که در مدارس شهر کنگاور جای خالی کتابخانههای آموزشگاهی کاملاً محسوس است. زیرا اگر در مدارس یک کتابخانه وجود داشته باشد که توسط یک کتابدار متخصص اداره شود، این کتابدار میتواند هم به دانشآموزان و هم به معلمان در آن مدارس این مهارتها را بهصورت تخصصیتر آموزش بدهد.
سواد اطلاعاتی
مجید شیرزاد؛ نیر ترقی خواه دیلمقانی؛ جواد محمدی
چکیده
چکیدههدف: استفاده بیش از حد از اینترنت به ویژه به شکل اعتیاد، می تواند در پیشرفت تحصیلی دانشجویان اختلال ایجاد کند. بسیاری از دانشجویان به دلایل مختلف از جمله فراهم بودن امکان استفاده از اینترنت نامحدود در فضای دانشگاه ها به طور جدی در معرض این آسیب هستند. بسیاری از آن ها از مهارت های لازم برای یادگیری مناسب نیز برخوردار نیستند، برای ...
بیشتر
چکیدههدف: استفاده بیش از حد از اینترنت به ویژه به شکل اعتیاد، می تواند در پیشرفت تحصیلی دانشجویان اختلال ایجاد کند. بسیاری از دانشجویان به دلایل مختلف از جمله فراهم بودن امکان استفاده از اینترنت نامحدود در فضای دانشگاه ها به طور جدی در معرض این آسیب هستند. بسیاری از آن ها از مهارت های لازم برای یادگیری مناسب نیز برخوردار نیستند، برای مثال توانایی نظارت، هدایت و تنظیم فرایند یادگیری خود را ندارند. پژوهش حاضر تعیین نقش سواد اطلاعاتی در یادگیری خودتنظیم و اعتیاد به اینترنت بود.روش: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری، دانشجویان دختر تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت مدرس بودند که به روش نمونهگیری در دسترس، 183 نفر از آنها در پژوهش شرکت کردند و به پرسشنامههای یادگیری خودتنظیم، اعتیاد به اینترنت و سواد اطلاعاتی پاسخ دادند.یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که سواد اطلاعاتی با یادگیری خودتنظیم، رابطه-ی مثبت معنادار و با اعتیاد به اینترنت، رابطهی منفی معنادار دارد. همچنین سواد اطلاعاتی میتواند یادگیری خودتنظیم و اعتیاد به اینترنت را پیشبینی نماید.نتیجهگیری: این یافتهها بر اهمیت سواد اطلاعاتی در افزایش یادگیری خودتنظیم و کاهش اعتیاد به اینترنت دلالت دارد.
سواد اطلاعاتی
محمود هوشنگ نژاد؛ علی اکبر عجم؛ خدیجه اعراب شیبانی؛ نسرین آذرهمایون
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش مؤلفههای سواد اطلاعاتی در پذیرش یادگیری الکترونیک دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی فردوس بود. روش پژوهش: روشپژوهشازنوعتوصیفی-همبستگیاست. این تحقیق به روش میدانی باماهیتازنوعپژوهشهایکمّیوازنظرهدفازنوع تحقیقاتکاربردیمحسوبمیشود. جامعه آماری از دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی فردوس انتخاب ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش مؤلفههای سواد اطلاعاتی در پذیرش یادگیری الکترونیک دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی فردوس بود. روش پژوهش: روشپژوهشازنوعتوصیفی-همبستگیاست. این تحقیق به روش میدانی باماهیتازنوعپژوهشهایکمّیوازنظرهدفازنوع تحقیقاتکاربردیمحسوبمیشود. جامعه آماری از دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی فردوس انتخاب شدکه دارای 392 دانشجو در زمان پژوهش بوده است. به روش طبقهای تصادفی 199 نمونه انتخاب شدند. آزمون همبستگی و آزمون تی و روش تحلیل رگرسیون همزمان برای تحلیل دادهها در نرمافزار SPSS نگارش 24 مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: یافته پژوهش نشان میدهد 8/11 درصد از پذیرش یادگیری الکترونیک از طریق خرده مؤلفههای سواد اطلاعاتی تبیین میشود. البته هیچکدام از این مؤلفهها سهم یگانه معناداری را در پذیرش یادگیری الکترونیک نشان ندادند. بعلاوه تفاوت معناداری در سواد اطلاعاتی و پذیرش یادگیری الکترونیک دانشجویان به تفکیک جنسیت بدست نیامد. نتیجهگیری: برای بالابردن اقبال دانشجویان به پذیرش یادگیری الکترونیک، باید تمام مؤلفههای سواد اطلاعاتی در دانشجویان تقویت شوند که البته اولویت برخی از آنها بالاتر است. بنابرین پیشنهاد میشود کارگاههای آموزشی در جهت افزایش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان در برنامه درسی آنان گنجانده شود.
سواد اطلاعاتی
مجید شیرزاد؛ عبدالرسول جوکار؛ نیره ترقی خواه دیلمقانی
دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، ، صفحه 31-40
چکیده
هدف: اعضای هیئتعلمی دانشگاه بهعنوان یکی از ارکان اساسی انتقال و تولید علم و دانش، نقش مهمی در ارتقای وضعیت علمی دانشگاه و درواقع جامعه دارند. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان سواد اطلاعاتی و مؤلفههای آن در اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیام نور استان مازندران بود. روششناسی: این پژوهش از نوع پیمایشی- توصیفی است و جامعة پژوهش، اعضای هیئتعلمی ...
بیشتر
هدف: اعضای هیئتعلمی دانشگاه بهعنوان یکی از ارکان اساسی انتقال و تولید علم و دانش، نقش مهمی در ارتقای وضعیت علمی دانشگاه و درواقع جامعه دارند. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان سواد اطلاعاتی و مؤلفههای آن در اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیام نور استان مازندران بود. روششناسی: این پژوهش از نوع پیمایشی- توصیفی است و جامعة پژوهش، اعضای هیئتعلمی دانشگاههای پیام نور استان مازندران هستند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس پرسشنامة محققساخته در اختیار همة اعضای هیئتعلمی (144 نفر) قرار گرفت و درنهایت 85 پرسشنامه دریافت شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل نشان داد که در کل میزان سواد اطلاعاتی اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیام نور 4/75 میباشد. بحث و نتیجه گیری: این یافته نشاندهندة سواد اطلاعاتی نسبتاً مطلوب در اعضای هیئتعلمی دانشگاههای پیام نور استان مازندران است.
سواد اطلاعاتی
سعیده ابراهیمی؛ فاطمه ستاره
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 49-62
چکیده
هدف: هدف این پژوهش سنجش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان دورة کارشناسی دانشگاه شیراز براساس مدل آیزنبرگ و برکویتز میباشد. روششناسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی و به روش پیمایشی است. ابزار به کار گرفته شده برای گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته براساس مدل آیزنبرگ و برکویتز میباشد. جامعة آماری این پژوهش شامل 1776 نفر از دانشجویان ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش سنجش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان دورة کارشناسی دانشگاه شیراز براساس مدل آیزنبرگ و برکویتز میباشد. روششناسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی و به روش پیمایشی است. ابزار به کار گرفته شده برای گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته براساس مدل آیزنبرگ و برکویتز میباشد. جامعة آماری این پژوهش شامل 1776 نفر از دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشگاه شیراز میباشد. 339 نفر به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی جهت بررسی انتخاب شدند که از این تعداد 286 پرسشنامه (حدود 84 درصد) عودت داده شد. یافتهها: سواد اطلاعاتی دانشجویان دوره کارشناسی بهطور میانگین 38/3 میباشد و دانشجویان در مهارت استفاده از اطلاعات با میانگین 61/3 وضعیت بهتری نسبت به سایر مهارتها داشتهاند. همچنین یافتهها نشان داد که مجموع مهارتهای ششگانه دانشجویان دانشکدههای مهندسی و ادبیات با میانگین 52/3 و 51/3 بیشتر از بقیه دانشکدهها بوده است. سایر یافتهها نشان داد که سواد اطلاعاتی پسران در مهارت تعریف مسئله بیشتر از دختران است (198/2 t= و 05/0p بحث و نتیجه گیری: سواد اطلاعاتی مجموعه مهارتها و صلاحیتهای موردنیاز در جامعه اطلاعاتی قرن بیست و یکم میباشد. لذا، با در نظر گرفتن عوامل اثرگذار در این زمینه ازجمله استفاده مؤثر از اینترنت میتوان به غنیسازی مهارتهای سواد اطلاعاتی پرداخت
داده کاوی
آرمین رجب زاده؛ احسان اسمعیل پور
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1395، ، صفحه 33-47
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی سواد اطلاعاتی مدیران و ارتباطسنجی آن با خلاقیت سازمانی کارکنان شرکت سیمکات آذربایجان انجام شده است. روششناسی: روش مورد استفاده در این پژوهش توصیقی – همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت سیمکات آذربایجان به تعداد 300 نفر میباشد. حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران 169 نفر برآورد و به ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی سواد اطلاعاتی مدیران و ارتباطسنجی آن با خلاقیت سازمانی کارکنان شرکت سیمکات آذربایجان انجام شده است. روششناسی: روش مورد استفاده در این پژوهش توصیقی – همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت سیمکات آذربایجان به تعداد 300 نفر میباشد. حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران 169 نفر برآورد و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامه؛ پرسشنامه سواد اطلاعاتی مدیران مبتنی بر مؤلفههای تعیین شده توسط انجمن کتابخانههای دانشکدهای و تحقیقاتی آمریکا و پرسشنامه خلاقیت رندسیپ (1979) میباشد. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد در یک تأثیر همزمان متغیر توانایی دسترسی مؤثر به اطلاعات با ضریب بتای (704/0) و سپس متغیر توانایی کاربرد هدفمند اطلاعات با ضریب بتای (188/0) و پس از آن متغیر توانایی ارزیابی نقادانة اطلاعات با ضریب بتای (123/0) در میان مؤلفههای سواد اطلاعاتی مؤثر بر خلاقیت سازمانی کارکنان به ترتیب بیشترین تأثیر را دارند. بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل نشان میدهد که بین سواد اطلاعاتی مدیران و مؤلفههای آن: توانایی تعیین وسعت و ماهیت اطلاعات، توانایی دسترسی مؤثر به اطلاعات، توانایی ارزیابی نقادانة اطلاعات، توانایی کاربرد هدفمند اطلاعات، توانایی درک موارد حقوقی و اقتصادی کاربرد اطلاعات با خلاقیت سازمانی کارکنان شرکت سیمکات آذربایجان رابطه معناداری وجود دارد.