با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران
مقاله پژوهشی سواد دیجیتالی
تأثیر استفاده از رسانه بر سواد سلامت معلمان با نقش میانجی خودکارآمدی

ارشاد رحمان زاده؛ فرامرز سهیلی؛ سوزان عارضی؛ اعظم احمدی گروسی

دوره 11، شماره 3 (پیاپی 42) ، آبان 1403، صفحه 1-16

https://doi.org/10.30473/mrs.2025.72835.1603

چکیده
  امروزه استفاده از رسانه‌ به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر آموزش و پرورش برای درک بهتر استفاده از رسانه‌های اجتماعی در کلاس‌های درس به‌عنوان ابزاری برای آموزش تبدیل شده است؛ بنابراین بررسی این موضوع از نظر علمی اهمیت و ارزش بالایی دارد. در این راستا، هدف پژوهش حاضر تأثیر استفاده از رسانه بر سواد سلامت معلمان دوره ابتدایی با نقش میانجی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی سواد دیجیتالی
تأثیر سواد رسانه‌ای بر یادگیری الکترونیک با نقش تعدیل‌گری ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، مورد پژوهی: مراجعان کتابخانه‌های عمومی شهر تبریز

نیر ترقی‌خواه دیلمقانی؛ مجید شیرزاد

دوره 11، شماره 3 (پیاپی 42) ، آبان 1403، صفحه 17-32

https://doi.org/10.30473/mrs.2025.73281.1604

چکیده
  افزایش چشمگیر برنامه‌های برخط در مؤسسات آموزشی منجر به ظهور مطالعات متعددی شده است. ازاین‌رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سواد رسانه‌ای بر یادگیری الکترونیک با نقش تعدیل‌گری ویژگی‌های جمعیت شناختی صورت گرفت. روش پژوهش حاضر پیمایشی است. از حیث زمان، مقطعی، از نظر گردآوری داده‌ها، میدانی و از جنبه هدف، کاربردی و منظر نتایج نیز ...  بیشتر

مقاله مفهومی مدیریت اطلاعات
تحلیل و بررسی مدیریت دانش دیجیتال با تکیه برکاربرپژوهی سیستم‌های کلان اطلاعاتی

محراب نجعی‌نژاد

دوره 11، شماره 3 (پیاپی 42) ، آبان 1403، صفحه 33-46

https://doi.org/10.30473/mrs.2024.67506.1557

چکیده
  پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش پیمایشی توصیفی می‎باشد. جامعۀ آماری شامل 50 نفر از کاربران محیط‎‌های اطلاعاتی و دیجیتال می‏‌باشد که به‌عنوان نمونۀ در دسترس و به روش غیرتصادفی ساده انتخاب شدند و  پرسشنامۀ محقق‌ساخته با 30 سؤال در بین آن‎‌ها توزیع گردید و در نهایت 44 پرسشنامه تجمیع شد. جهت بررسی پایایی پرسشنامۀ ...  بیشتر

بازیابی اطلاعات
تشخیص الگوهای معنایی و استخراج موضوعات رأس برای اصطلاحنامه علم اطلاعات و دانش‌شناسی با تکیه‌بر تکنیک‌های پیشرفته پردازش متن و تحلیل محتوا

محسن حاجی‌زین‌العابدینی؛ حمید کشاورز؛ مهنام زمانی کلجاهی

دوره 11، شماره 3 (پیاپی 42) ، آبان 1403، صفحه 47-60

https://doi.org/10.30473/mrs.2024.11582

چکیده
  در عصر انفجار اطلاعات، حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی به دنبال ساده‌سازی و ارتقای فرآیند تولید اصطلاحنامه است. این هدف با استفاده از تکنیک‌های متن‌کاوی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین تحقق می‌یابد. رویکرد پیشنهادی شامل استخراج خودکار موضوعات از داده‌های متنی بدون ساختار و شناسایی مفاهیم کلیدی در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی است. ...  بیشتر

متن کاوی
شناسایی روندهای نوظهور در مقالات کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی منتشر شده در ایران با استفاده از الگوریتم TFIDF

میثم داستانی؛ ثریا ضیایی؛ فائزه دلقندی

دوره 11، شماره 3 (پیاپی 42) ، آبان 1403، صفحه 61-74

https://doi.org/10.30473/mrs.2024.11585

چکیده
  پژوهش حاضر به شناسایی روندهای نوظهور در مقالات کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی منتشر شده در مجلات علمی- پژوهشی ایرانی پرداخته است. مطالعه اکتشافی حاضر به تجزیه و تحلیل مقالات کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی در مجلات این حوزه در ایران از سال 1376 تا 1398 با استفاده از فنون متن کاوی پرداخته است. جهت شناسایی مهم‌ترین واژگان به ‌کار رفته در مقالات ...  بیشتر

مقاله پژوهشی سرقت علمی
تحلیل سیر تکامل تاریخی حوزه سرقت علمی به شیوه‌های RPYS و RPYS-CO (بین سال‌های 1950 تا 2023)

حیدر مختاری؛ فاطمه جلالی شیبانی

دوره 11، شماره 3 (پیاپی 42) ، آبان 1403، صفحه 75-88

https://doi.org/10.30473/mrs.2024.11590

چکیده
  هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل خاستگاه‌های تاریخی حوزه سرقت علمی با دو روش علم‌سنجی RPYS و RPYS-CO است. این پژوهش برحسب هدف از نوع کاربردی علم‌سنجی و برحسب گردآوری اطلاعات، توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش را همه انواع مقاله و کتب موجود در پایگاه استنادی کلاریویت آنالیتیکز (وب‌آوساینس) در حوزه سرقت علمی (plagiarism) مشتمل بر 4637 منبع تشکیل می‌دهند ...  بیشتر