مقاله پژوهشی
سواد اطلاعاتی
ارشاد رحمان زاده؛ فرامرز سهیلی؛ سوزان عارضی؛ اعظم احمدی گروسی
چکیده
امروزه استفاده از رسانه بهعنوان بخش جداییناپذیر آموزش و پرورش برای درک بهتر استفاده از رسانههای اجتماعی در کلاسهای درس بهعنوان ابزاری برای آموزش تبدیل شده است؛ بنابراین بررسی این موضوع از نظر علمی اهمیت و ارزش بالایی دارد. در این راستا، هدف پژوهش حاضر تأثیر استفاده از رسانه بر سواد سلامت معلمان دوره ابتدایی با نقش میانجی ...
بیشتر
امروزه استفاده از رسانه بهعنوان بخش جداییناپذیر آموزش و پرورش برای درک بهتر استفاده از رسانههای اجتماعی در کلاسهای درس بهعنوان ابزاری برای آموزش تبدیل شده است؛ بنابراین بررسی این موضوع از نظر علمی اهمیت و ارزش بالایی دارد. در این راستا، هدف پژوهش حاضر تأثیر استفاده از رسانه بر سواد سلامت معلمان دوره ابتدایی با نقش میانجی خودکارآمدی است.: روش پژوهشی حاضر از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ اجرا ، توصیفی و از نوع همبستگی است که بر پایه الگو داده محور، همبستگی میان متغیر پیشبین، ملاک و میانجی با روش معادلات ساختاری واریانس محور مورد بررسی قرار گرفته شده است. جامعه آماری در این مطالعه شامل 193 معلم دوره ابتدایی شهر پاوه در سال تحصیلی 1403-1402 است. در این پژوهش شیوه نمونهگیری، تصادفی ساده بود حجم نمونه برآورد شده براساس جدول مورگان برای حل جامعه آماری پژوهش حاضر برابر با 123 نفر است که در پایان تعداد 120 پرسشنامه جمعآوری شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استفاده از رسانه سالدار (1400)، سواد سلامت منتظری و همکاران (1393) و خودکارآمدی معلمان شرر و مادوکس (1982) استفاده شد. تجزیه و تحلیل پژوهش در دو بخش توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزارهای SPSS26 و PLS 4 انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین استفاده از رسانه و سواد سلامت معلمان دوره ابتدایی در سطح اطمینان 99 درصد رابطه منفی و معنیداری وجود دارد (014/0 =p، 305/0- =β) و بین خودکارآمدی و سواد سلامت معلمان دوره ابتدایی در سطح اطمینان 99 رابطه منفی و معنیداری وجود دارد (017/0 =p، 200/0- =β). علاوهبر این یافتههای پژوهش نشان داد که، بین استفاده از رسانه و سواد سلامت معلمان دوره ابتدایی با نقش میانجی خودکارآمدی در سطح اطمینان 99 رابطه معنیداری وجود ندارد (058/0 =p، 058/0- =β). نتایج پژوهش نشان داد که استفاده از رسانه و خودکارآمدی تأثیر منفی و معنیداری بر سواد سلامت دارند؛ این یافتهها نقش مهمی در افزایش فهم ما از تأثیر رسانه بر سواد سلامت و عوامل میانجیگر آن ایفا میکنند. همچنین، این نتایج میتوانند به سیاستگذاران و برنامهریزان در حوزههای سلامت و آموزش کمک کنند تا راهکارهایی برای ارتقای سواد سلامت معلمان و افزایش بهرهوری در محیط آموزشی ابتدایی ارائه دهند.