مدیریت دانش
مهدی رحمانی؛ محسن حاجی زین العابدینی
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1394، ، صفحه 23-32
چکیده
هدف: دادهکاوی یکی از راههای تحلیل و استفاده از اطلاعات است که با استفاده از روشهای تخصصی آماری و منطقی به تحلیل دادههای بزرگمقیاس میپردازد و به موسسات در اخذ تصمیمهای کلان کمک میکند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهمترین کاربردهای داده کاوی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی براساس کاربردهای دادهکاوی در سایر حوزههای ...
بیشتر
هدف: دادهکاوی یکی از راههای تحلیل و استفاده از اطلاعات است که با استفاده از روشهای تخصصی آماری و منطقی به تحلیل دادههای بزرگمقیاس میپردازد و به موسسات در اخذ تصمیمهای کلان کمک میکند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهمترین کاربردهای داده کاوی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی براساس کاربردهای دادهکاوی در سایر حوزههای علمی بود. روششناسی: در پژوهش حاضر حهت شناسایی کاربردهای دادهکاوی علاوه بر مطالعات کتابخانهای با تحلیل و بررسی کاربردهای دادهکاوی در حوزههای بانکداری، مدیریت ریسک، هتلداری، مدیریت، تجارت، آمار و صنعت کاربردهای دادهکاوی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی ارائه شد. یافتهها: یافتهها نشان داد دادهکاوی در بخشهای مختلفی از حوزه علم اطلاعات و دانششناسی از جمله جستوجوی اطلاعات، فـراهمآوری، مدیریت و خدمات کتابخانه، جمعآوری اطلاعات مراجعان بهکتابخانه، حفظ وفاداری مراجعان، اخراج مراجعهکننده، تحلیل منابع موجود در کتابخانه (موجودی کتابخانه)، بانک اطلاعاتی، گردآوری منابع، استفاده از مجموعه و امانت بینکتابخانهای کاربرد دارد، همچنین مشخص شد که از دادههای بخش امانت و دادههای هزینهای جهت بهتر شدن عملکرد کتابخانهها و بیشتر شدن هزینه-سودمندی کتابخانه استفاده کرد. نتیجهگیری: کاربردهای دادهکاوی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی بیشتر مختص به بخشهای امانت، مرجع، و مجموعه سازی است. اما میتواند در سایر بخشها نیز از دادهکاوی برای تحلیل دادههای موجود در راستای دستیابی هر چه بهتر به اهداف رشته و کتابخانهها استفاده کرد.
مدیریت اطلاعات
عاصفه عاصمی؛ مریم توکلی
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1394، ، صفحه 43-52
چکیده
هدف: این پژوهش به بررسی وضعیت تولیدات علمی دانشگاه اصفهان در قالب پروژههای تحقیقاتی درون دانشگاهی پرداخته است. روششناسی: در این تحقیق از روش توصیفی استفاده شده و کلیه طرحهای تحقیقاتی درون دانشگاهی دانشگاه اصفهان یعنی 164 طرح مورد مطالعه قرار گرفته است. با استفاده از روش سندی اطلاعات مربوط به طرحها با مراجعه به آرشیو اسناد در ...
بیشتر
هدف: این پژوهش به بررسی وضعیت تولیدات علمی دانشگاه اصفهان در قالب پروژههای تحقیقاتی درون دانشگاهی پرداخته است. روششناسی: در این تحقیق از روش توصیفی استفاده شده و کلیه طرحهای تحقیقاتی درون دانشگاهی دانشگاه اصفهان یعنی 164 طرح مورد مطالعه قرار گرفته است. با استفاده از روش سندی اطلاعات مربوط به طرحها با مراجعه به آرشیو اسناد در مرکز ارتباط با صنعت دانشگاه اصفهان بخش طرحهای درون دانشگاهی جمعآوری شده است. اطلاعات این طرحها در جدولهایی که بر اساس این اسناد تهیه شده بود، دسته بندی شد. دادهها پس از مرتب و دستهبندی شدن، وارد برنامه صفحه گسترده اکسل شدند و با نرمافزار spss ویرایش 17 تحلیل نهایی صورت گرفت. یافتهها: 07/92 درصد مجریان دارای مدرک دکترا و بیش از نیمی از آنها (29/ 68 درصد) دارای مرتبه استادیاری بودند. بیشترین فراوانی طرحها در گروه ریاضی و زیست شناسی بوده و دانشکده علوم در میان دانشکدههای دانشگاه اصفهان فعالیت بیشتری در این زمینه داشته است. همچنین80/87 درصد از مجریان طرحهای تحقیقاتی مرد بودند و اکثر مجریان در حدود 24/40 در صد بدون همکار بودند. 39/49 در صد طرحها از نوع بنیادی بودند. 97/35درصد از طرحهای تحقیقاتی دارای مقاله و 54/58 درصد از طرحها دارای بروندادهای علمی هستند. بیشترین طرح تحقیقاتی نیز در سال 1387 انجام پذیرفته است. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان داد که عوامل داخلی و خارجی در دانشگاه میتواند بر تولیدات علمی تأثیر گذار باشد.
مدیریت اطلاعات
عرفانه راسخ جهرمی
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1394، ، صفحه 73-80
چکیده
هدف: ظهور و گسترش وسایل ارتباط جمعی در سطح جامعه، متغیرهای اقتصادی را دستخوش تغییر قرار داده است. یکی از متغیرهای اصلی و مهم اقتصادی، سطح اشتغال جامعه است. فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) میتواند نظام شغلی جامعه را دگرگون کند. این مسئله در مورد همه کشورهای جهان منجمله ایران صدق میکند. از آنجایی که بحث اشتغال یکی از موضوعهای ...
بیشتر
هدف: ظهور و گسترش وسایل ارتباط جمعی در سطح جامعه، متغیرهای اقتصادی را دستخوش تغییر قرار داده است. یکی از متغیرهای اصلی و مهم اقتصادی، سطح اشتغال جامعه است. فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) میتواند نظام شغلی جامعه را دگرگون کند. این مسئله در مورد همه کشورهای جهان منجمله ایران صدق میکند. از آنجایی که بحث اشتغال یکی از موضوعهای مهم در کشور محسوب میشود، هدف از این تحقیق بررسی اثرات فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اشتغال و بهره وری نیروی کار در اقتصاد ایران است. یافته ها: در این مقاله سعی شده است پس از شناسایی اثر مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اشتغال و بهره وری نیروی کاردرکشور ایران، مدل با استفاده از تکنیک های اقتصادسنجی و آمارهای سری زمانی برآورد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. الگوی مورد نظر از طریق تکنیکهای همجمعی و مکانیسم تصحیح خطا و با استفاده از دادههای سری زمانی (93-1350) تخمین زده شده است. نتیجه گیری: نتایج این مقاله نشان میدهد که فناوری اطلاعات و ارتباطات در کوتاهمدت، اثر منفی بر اشتغال و بهره وری نیروی کاردارد اما در بلندمدت این اثر مثبت خواهد بود. همچنین اثر فناوری اطلاعات بر بهره وری نیروی کار ماهر در ایران در بلندمدت، مثبت و بر نیروی کار غیرماهر منفی است.
مدیریت اطلاعات
امیررضا اصنافی؛ سعید غفاری؛ الهه آزادگانی
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1394، ، صفحه 81-91
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش، تعیین میزان استفادهی برنامهسازان رادیو از منابع موجود آرشیو شنیداری دیجیتال صدای جمهوری اسلامی ایران است. روششناسی: پژوهش حاضر، کاربردی و نوع روش پیمایشیـتحلیلی بوده است، و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. در بخش توصیفی از آمارهای توزیع فراوانی میانگین انحراف معیار و در بخش ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش، تعیین میزان استفادهی برنامهسازان رادیو از منابع موجود آرشیو شنیداری دیجیتال صدای جمهوری اسلامی ایران است. روششناسی: پژوهش حاضر، کاربردی و نوع روش پیمایشیـتحلیلی بوده است، و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. در بخش توصیفی از آمارهای توزیع فراوانی میانگین انحراف معیار و در بخش تحلیل دادهها از آزمون تیتک متغیره، آزمون فریدمن، ضرایب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها: پژوهش حاضر نشان میدهد بین میزان نیاز میزان توجه آرشیو شنیداری دیجیتال به نیاز کاربران و استفاده آنان از این آرشیو، رابطه معناداری وجود دارد. برنامهسازان از منابع آرشیو دیجیتال در برنامهسازی استفاده میکنند، ولی میزان استفادهی برنامهسازان رادیواز منابع آرشیو دیجیتال متفاوت است، که بیشتر برنامهسازان در شبکههای رادیویی از منابع موسیقی بیشتر استفاده میکنند. برای این که کاربران در خصوص برنامههای رادیویی خاص باید در استفاده از آن منبع محدودیتی داشته باشند، هر برنامهساز میتواند طبق تأیید مدیر شبکه، فقط به برنامههای خود همان شبکه که برنامهسازی میکند، دسترسی داشته باشد و نمیتواند از برنامههای شبکههای دیگر استفاده کند. نتیجهگیری: از آنجا که هدف از تهیه و تولید اطلاعات، برطرف کردن نیازهای اطلاعاتی استفادهکنندگان و ارائه دادن خدمات و سرویس به برنامهسازان است، بنابراین با شناخت نیازهای اطلاعاتی کاربران میتوان اطلاعات بهتری را به آنان عرضه کرد. اگر شناخت برنامهسازان از آرشیو دیجیتال و انواع منابع موجود به اندازه کافی باشد، استفادهی برنامهسازان از منابع موجود در آرشیو دیجیتال بیشتر میشود و روش استفادهی بهینه از آنها و همچنین شناسایی نیازها و اهداف و انواع منابع اطلاعاتی مورد نیاز ضرورت دارد
مدیریت دانش
مریم غفوری؛ عاصفه عاصمی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 11-24
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی امکانات مدیران سامانههای مدیریت محتوای همایشها در سطح ملی و بینالمللی انجام شده است.
روششناسی: در این پژوهش توصیفی از روش تحلیل سیستم، مصاحبه شفاهی، روش اسنادی و مطالعات کتابخانهای (شامل مطالعه راهنماها، منوهای آموزشی و کلیه مستندات موجود برروی سامانههای مورد بررسی، همچنین از بررسیهای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی امکانات مدیران سامانههای مدیریت محتوای همایشها در سطح ملی و بینالمللی انجام شده است.
روششناسی: در این پژوهش توصیفی از روش تحلیل سیستم، مصاحبه شفاهی، روش اسنادی و مطالعات کتابخانهای (شامل مطالعه راهنماها، منوهای آموزشی و کلیه مستندات موجود برروی سامانههای مورد بررسی، همچنین از بررسیهای تجربی و عملی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل سامانههای مدیریت همایشهای ملی و بینالمللی بوده، نمونههای پژوهش شامل سه سامانه مدیریت همایش داخلی (شرکت یکتا وب افزار شرق، شرکت فرازنت (نگار)، شرکت اداک)، سه سامانه بینالمللی«ای. اس. ام. ایی»، «کانفتول» و« پی. کا. پی» شده است.
یافتهها: نشان داد که در بین سامانههای داخلی سامانه یکتاوب و در بین سامانههای بینالمللی سامانه ای. ام. سی. ایی بیشترین اختیارات و امکانات را برای مدیران درنظر گرفتهاند. همچنین سامانههای مورد بررسی با اختلاف جزئی اکثر قابلیتهای موجود مدیر، در یک سیستم استاندارد را دارا میباشند و سامانه مدیریت همایش یکتاوب افزار شرق با اختلاف ناچیزی همسطح سامانههای مدیریت همایشهای خارجی قرار میگیرد.
نتیجهگیری: در پایان میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که شرکتهای داخلی تلاش کردهاند که همپای سامانههای مطرح بینالمللی باشند و در راستای ارتقای سامانههای خود میکوشند. این یافتهها میتواند کمک مؤثری در طراحی و توسعه سیستم، خرید و یا استفاده سیستم داشته باشد.
مدیریت اطلاعات
اورانوس تاج الدینی؛ علی سادات موسوی؛ عادل سلیمانی نژاد
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 35-48
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی نگرش مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی در مورد مهارتها، وظایف و مسئولیتهای آینده متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی و نیز فردای پیشروی این علم میباشد. روششناسی: این پژوهش با روش پیمایشی-تطبیقی انجام شده و جامعه آماری آن کلیه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی نگرش مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی در مورد مهارتها، وظایف و مسئولیتهای آینده متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی و نیز فردای پیشروی این علم میباشد. روششناسی: این پژوهش با روش پیمایشی-تطبیقی انجام شده و جامعه آماری آن کلیه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی مستقر در شهر تهران هستند. جمعآوری دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامه محققساختهای که گویههای آن از متون تخصصی علم اطلاعات و دانششناسی استخراج گردیده، صورت گرفته است. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که بین دیدگاه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی نسبت به مهارتهای موردنیاز کتابداران در آینده و آینده علم اطلاعات و دانششناسی در ایران تفاوت معناداری وجود دارد اما بین دیدگاه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی نسبت به نقشها و مسئولیتهای آینده کتابداران و اطلاعرسانان تفاوت معنیداری وجود ندارد. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که دوران گذار و تغییر در علم اطلاعات و دانششناسی نیاز به اتحاد در عقاید آیندهساز مدیران و کتابداران و تلفیق نظرات سازنده هر دو گروه و نیز احاطه کامل ایشان به این موضوع برای ساختن پایههای محکم و آینده روشن و قدرتمند را مبرهن میسازد.
مدیریت اطلاعات
مریم سلامی؛ نسیم نوبهار؛ غلامعلی رودی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 49-60
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی نگرش مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی در مورد مهارتها، وظایف و مسئولیتهای آینده متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی و نیز فردای پیشروی این علم میباشد. روششناسی: این پژوهش با روش پیمایشی-تطبیقی انجام شده و جامعه آماری آن کلیه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی نگرش مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی در مورد مهارتها، وظایف و مسئولیتهای آینده متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی و نیز فردای پیشروی این علم میباشد. روششناسی: این پژوهش با روش پیمایشی-تطبیقی انجام شده و جامعه آماری آن کلیه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی مستقر در شهر تهران هستند. جمعآوری دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامه محققساختهای که گویههای آن از متون تخصصی علم اطلاعات و دانششناسی استخراج گردیده، صورت گرفته است. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که بین دیدگاه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی نسبت به مهارتهای موردنیاز کتابداران در آینده و آینده علم اطلاعات و دانششناسی در ایران تفاوت معناداری وجود دارد اما بین دیدگاه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی نسبت به نقشها و مسئولیتهای آینده کتابداران و اطلاعرسانان تفاوت معنیداری وجود ندارد. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که دوران گذار و تغییر در علم اطلاعات و دانششناسی نیاز به اتحاد در عقاید آیندهساز مدیران و کتابداران و تلفیق نظرات سازنده هر دو گروه و نیز احاطه کامل ایشان به این موضوع برای ساختن پایههای محکم و آینده روشن و قدرتمند را مبرهن میسازد.
مدیریت اطلاعات
انیس میری؛ مریم سلامی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 97-106
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، مطالعه تأثیر کیفیت طراحی وبسایتهای کتابخانههای عمومی برافزایش رضایت و درنتیجه افزایش تبلیغات کلامی مثبت در استفاده از وبسایت است. روششناسی: روش این پژوهش پیمایشی-تحلیلی است و ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش تعداد 382 نفر از بازدیدکنندگان وبسایتهای کتابخانههای عمومی درشهر ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، مطالعه تأثیر کیفیت طراحی وبسایتهای کتابخانههای عمومی برافزایش رضایت و درنتیجه افزایش تبلیغات کلامی مثبت در استفاده از وبسایت است. روششناسی: روش این پژوهش پیمایشی-تحلیلی است و ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش تعداد 382 نفر از بازدیدکنندگان وبسایتهای کتابخانههای عمومی درشهر مشهد بودند که به روش تصادفی انتخاب شدند. برای آزمون فرضیههای پژوهش از تحلیل عاملی و روش «مدلسازی معادلات ساختاری» و نرمافزارهای SPSS و AMOSاستفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد؛ کیفیت طراحی وبسایت، بر کیفیت درک شده اطلاعات و سودمندی درک شده به طور مستقیم و بر میزان رضایت و درنتیجه تبلیغات کلامی مثبت از وبسایت، به طور غیر مستقیم اثر دارد. نتیجهگیری: الگوی شناسایی شده در پژوهش، به طوراثربخش، روابط بین کیفیت طراحی وبسایت، سودمندی درک شده، کیفیت اطلاعات درک شده، رضایت الکترونیکی و تبلیغات کلامی را تبیین میکند.
مدیریت اطلاعات
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1393، ، صفحه 27-36
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، تحلیل استنادی مقالههای منتشر شده حوزه جمعیتشناسی ایران است.
روششناسی: این پژوهش از نوع مطالعات کاربردی است که با استفاده از شیوه علمسنجی و فن تحلیل هماستنادی مقولههای اسمی انجام شده است. جامعه پژوهش کلیه تولیدات علمی در حوزه جمعیتشناسی، با محوریت فعالیتهای انتشاراتی انجمن جمعیتشناسی ایران از ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، تحلیل استنادی مقالههای منتشر شده حوزه جمعیتشناسی ایران است.
روششناسی: این پژوهش از نوع مطالعات کاربردی است که با استفاده از شیوه علمسنجی و فن تحلیل هماستنادی مقولههای اسمی انجام شده است. جامعه پژوهش کلیه تولیدات علمی در حوزه جمعیتشناسی، با محوریت فعالیتهای انتشاراتی انجمن جمعیتشناسی ایران از آغاز فعالیت رسمی انجمن تا به امروز میباشد که شامل کلیه مقالات چاپ شده در 11 شماره نخست مجله نامه انجمن جمعیتشناسی ایران و مجموعه مقالات منتشر شده چهار همایش از شش همایش برگزار شده انجمن تا زمان اجرای مطالعه میگردد. برای استناد فقط نام نویسنده اول مورد نظر قرار گرفت. با استفاده از نرمافزارهای یو سی آی نت و راور ماتریس روابط هماستنادی بین مدارک مذکور محاسبه و ترسیم شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که کلیه نویسندگان (افراد و سازمانهای) مورد استناد را میتوان در سه دسته کلی جای داد. گروه مرجع، دسته پراستناد و دسته کم استناد. از جمله مهمترین افراد در دسته مراجع میتوان به جمعیتشناسانی همچون حبیبالله زنجانی، محمد میرزایی، محمدجلال عباسی شوازی، شهلا کاظمیپور، حسن سرایی، مهدی امانی و مانند آن را نام برد، همچنین "سامانه مرکز آمار ایران" بهعنوان پراستادترینها شناخته شد.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نیز این فرض را تأیید میکنند که میزان دریافت استناد نشانه تأثیرگذاری است. نتایج این پژوهش نشان داد که با کمک تحلیل استنادی میتوان برجستگان رشته را شناسایی و معرفی نمود. کاربرد این روش هماستنادی در حوزه جمعیتشناسی توانست بهصورت عینی تأثیرگذاران این رشته علمی را بدون اعمال سلیقههای ذهنی نشان دهد.
مدیریت اطلاعات
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1393، ، صفحه 50-61
چکیده
هدف: این پژوهش بهمنظور بررسی عوامل تأثیرگذار درامکان ایجاد نظام امانت بین کتابخانهای و خدمات تحویل مدرک در کتابخانههای عمومیاستان فارس صورت گرفته است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوعکاربردی و به روش پیمایشی- توصیفی میباشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که در میان 254 نفر از مدیران و کتابدارانکتابخانههای عمومی استان فارس ...
بیشتر
هدف: این پژوهش بهمنظور بررسی عوامل تأثیرگذار درامکان ایجاد نظام امانت بین کتابخانهای و خدمات تحویل مدرک در کتابخانههای عمومیاستان فارس صورت گرفته است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوعکاربردی و به روش پیمایشی- توصیفی میباشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که در میان 254 نفر از مدیران و کتابدارانکتابخانههای عمومی استان فارس توزیع شده است. با کمک نرمافزار آماریSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند.
یافتهها: یافتههایحاصل از پژوهش نشان میدهد که اکثریت قریب به اتفاق پاسخگویان (کتابداران 69/94درصد و مدیران 9/95 درصد) ضرورت اجرای امانت بین کتابخانهای و خدمات تحویل مدرکرا در حد "زیاد"ارزیابی کردهاند. یافتههای پژوهش در خصوص محدودیتهاو مشکلات احتمالی در اجرای طرح از دیدگاه جامعه مورد مطالعه بیانگر آن است که مهمترین محدودیتها و موانع به ترتیب عبارتند از: نبود تضمین برای جلوگیری از آسیبرسیدن به منابع (3/97 درصد)، نبود مقررات یکسان برای استفاده از خدمات امانت بینکتابخانهای (95 درصد)، عدم تخصیص بودجه برای همکاری بین کتابخانهها (1/92درصد)، عدم همکاری بین کتابخانههای عمومیدر زمینه امانت بین کتابخانهای (3/91 درصد)، هزینههای زیاد همکاری بین کتابخانههاو عدم تأمین اعتبار سازمان مادر (4/89 درصد)، نبود تجهیزات از قبیل کامپیوتر، اسکنر، زیراکس، فکس و... (89 درصد)، آشنا نبودن کتابداران با فناوری شبکهها وبانکهای اطلاعاتی (9/83 درصد)، نبود متخصصین کتابداری در زمینه امانت بین کتابخانهای و خدمات تحویل مدرک (80 درصد) و نبود مرکز وسیستمهماهنگ کننده بین کتابخانهها برای انجام طرح (80 درصد).
اصالت/ ارزش: امانتبین کتابخانهای و خدمات تحویل مدرک بهویژه در میان کتابخانههای عمومی باعث تعامل بیشتر بین کتابخانهها و کاربرانشانمیشود، که به نوبه خود سبب آگاهی بیشتر از موضوعات، مسائل مشترک و یافتن راه حلهای مناسب برای دسترسی به ایدههای جدید برای خدماتدهی بهتر، برنامههای مدون وبودجهبندی مناسب میگردد. مهمتر اینکه اجرای طرح امانت بین کتابخانهای و خدماتمدرک بسیاری از نگرانیهای کاربران برای تأمین منابع اطلاعاتی مورد نیازشان را ازبین میبرد.
مدیریت اطلاعات
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1393، ، صفحه 62-68
چکیده
هدف: هوش اخلاقی، یکی عواملی است که شدت یا ضعف آن در افراد میتواند موجب افزایش یا کاهش میزان مشارکت کاری آنها شود. هوش اخلاقی ظرفیت و توانایی درک درست از اشتباه، داشتن اعتقادات اخلاقی قوی، عمل به آنها و رفتار در جهت صحیح و درست میباشد. در عصر حاضر مشارکت کاری کارمندان به یک واقعیت غیرقابلانکار در افزایش اثربخشی سازمانی تبدیلشده ...
بیشتر
هدف: هوش اخلاقی، یکی عواملی است که شدت یا ضعف آن در افراد میتواند موجب افزایش یا کاهش میزان مشارکت کاری آنها شود. هوش اخلاقی ظرفیت و توانایی درک درست از اشتباه، داشتن اعتقادات اخلاقی قوی، عمل به آنها و رفتار در جهت صحیح و درست میباشد. در عصر حاضر مشارکت کاری کارمندان به یک واقعیت غیرقابلانکار در افزایش اثربخشی سازمانی تبدیلشده است. هدف از انجام این تحقیق سنجش میزان هوش اخلاقی و مشارکت کاری میان کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی و بررسی رابطه بین این دو متغیر میباشد.
روششناسی: روش مورداستفاده در این پژوهش توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری این تحقیق عبارت از کلیه کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی مستقر در شهر تهران است.
یافتهها: یافتههای این تحقیق حکایت از آن دارد که هوش اخلاقی بیش از 73 درصد کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی بالا بوده اما مشارکت کاری حدود 51 درصد از کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی پایین است.
نتیجهگیری: نتایج حاصله حکایت از این امر دارد که بین دو متغیر هوش اخلاقی و میزان مشارکت کاری کتابداران رابطهای مثبت و معنیدار وجود دارد ولی درعینحال مشارکت کاری ایشان پایین است که امر نشاندهندة میزان دلبستگی روانی بسیار پایین کارمندان مذکور به شغلشان بوده و آنها بهجای علاقه و دلبستگی بهکار بیشتر نسبت به شغلشان احساس جدایی میکنند.
مدیریت اطلاعات
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1393، ، صفحه 69-76
چکیده
هدف: هدفاصلی پژوهش حاضر آن است که پس از ارائه برخی اطلاعات علم سنجانه در حوزۀ بازیابیاطلاعات، به تحلیل موضوعی این مقالات پرداخته و زیرشاخههای فعال آن را مشخص کند.
روششناسی: روش پژوهش حاضرتحلیل محتوایی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیه مقالاتی که در عنوان آنهاعبارت «بازیابی اطلاعات» آمده و بین سالهای 1993 تا پایان 2012 ...
بیشتر
هدف: هدفاصلی پژوهش حاضر آن است که پس از ارائه برخی اطلاعات علم سنجانه در حوزۀ بازیابیاطلاعات، به تحلیل موضوعی این مقالات پرداخته و زیرشاخههای فعال آن را مشخص کند.
روششناسی: روش پژوهش حاضرتحلیل محتوایی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیه مقالاتی که در عنوان آنهاعبارت «بازیابی اطلاعات» آمده و بین سالهای 1993 تا پایان 2012 در نمایهنامههایاستنادی آی. اس. ای تحت موضوع علوم کتابداری و اطلاعرسانی نمایه شدهاند تشکیلمیدهد.
یافتهها: دادههای پژوهش نشان داد که در دو دهۀ اخیر تعداد389مقاله تحت عنوان بازیابی اطلاعات مربوط به حوزۀ کتابداری و اطلاعرسانی درپایگاهWeb of Science نمایه شده است که بالغ بر 30 درصد آن در مجلهInformation Processing Management به چاپ رسیده است. نتایج مربوط به تحلیل محتوا نیز مشخص نمود کهزیرشاخههای «بازیابی تعاملی اطلاعات»، «بازیابی اطلاعات بین زبانی»، و «ربط»مباحثی بودهاند که بیشترین تحقیقات حوزۀ بازیابی اطلاعات را به خود منعطف نمودهاند.
نتیجهگیری: باتوجه به یافتههای پژوهش بهنظر میرسد پژوهشگران حوزۀ بازیابی اطلاعات توجه خاصیبه جنبههای تعاملی در حوزۀ بازیابی اطلاعات دارند. همچنین با توجه به نفوذ فناوریدر اکثر کشورها و تنوع زبان در سطح جهان، تحقیقات رو به گسترشی در حوزۀ بازیابیاطلاعات بین زبانی در حال انجام است
مدیریت اطلاعات
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1393، ، صفحه 77-86
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی عملکرد انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران از دیدگاه اعضای هیأت مدیره و مسئولین شاخههای استانی این انجمن است.
روششناسی: روش پژوهش حاضر مطالعه آمیخته (ترکیبی) است که در بخش کمی از پرسشنامه چند گزینهای و در بخش کیفی از سؤالات تشریحی (باز پاسخ) استفاده شده است. گروه مورد مطالعه، اعضای هیأت مدیره انجمن ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی عملکرد انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران از دیدگاه اعضای هیأت مدیره و مسئولین شاخههای استانی این انجمن است.
روششناسی: روش پژوهش حاضر مطالعه آمیخته (ترکیبی) است که در بخش کمی از پرسشنامه چند گزینهای و در بخش کیفی از سؤالات تشریحی (باز پاسخ) استفاده شده است. گروه مورد مطالعه، اعضای هیأت مدیره انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران و شاخههای استانی آن است. از 55 نفر عضو این گروه، 28 نفر به پرسشنامه الکترونیکی پاسخ دادند. دادههای گردآوری شده در بخش کمی از طریق پرسشنامه محقق ساخته گردآوری و بر اساس آمار توصیفی تحلیل شده است. پس از آن در بخش کیفی دادههای مورد نیاز از طریق پاسخهای تشریحی جامعه پژوهش با رویکرد کیفی تحلیل شدهاند.
یافتهها: نتایج این تحقیق نشان میدهد که عملکرد انجمن در برگزاری کارگاهها و همایشها، ارتباط با خبرگزاریها و رسانهها، وبسایت انجمن کتابداری و اطلاعرسانی خیلی خوب و خوب ارزیابی شده است. ارتباط با اساتید، دانشجویان و فعالان این رشته، ارتباط با مسئولین، ارتباط با کتابخانهها، معرفی و تقدیر از پیشکسوتان رشته، گسترش شاخههای استانی و... در حد متوسط و ارتباط با شاخههای استانی، تعامل با سایر رشتهها و حرفهها، ارتباط و شناساندن مفاهیم و کارکردهای رشته به جامعه، امکانات، تسهیلات و حمایتهای ارائه شده توسط انجمن به اعضای خود، حل مشکل اشتغال فارغالتحصیلان رشته، درآمدزایی و... نیز در حد ضعیف ارزیابی شد.
نتیجهگیری: علیرغم محاسن ذکر شده، انجمن کتابداری و اطلاعرسانی دارای نقاط ضعف و مشکلات زیادی است که باید در رفع آنها کوشید. عدم تلاش در رفع این مشکلات، موجودیت انجمن را با چالش جدی مواجه میکند.
مدیریت اطلاعات
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1393، ، صفحه 78-96
چکیده
هدف: هدف کلی این پژوهش، شناسایی اثربخشی درسکتابخانه و اصول کتابداریاز دیدگاه دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاهشهید بهشتی و ارائه راهکارهایی جهت بهبود ارائه این درس است.
روششناسی: نوعپژوهش حاضر، کاربردی و روش آن پیمایشی است که با رویکرد توصیفیانجام شده است. جامعه این پژوهش، شامل 58 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی رشتهعلوم تربیتی ...
بیشتر
هدف: هدف کلی این پژوهش، شناسایی اثربخشی درسکتابخانه و اصول کتابداریاز دیدگاه دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاهشهید بهشتی و ارائه راهکارهایی جهت بهبود ارائه این درس است.
روششناسی: نوعپژوهش حاضر، کاربردی و روش آن پیمایشی است که با رویکرد توصیفیانجام شده است. جامعه این پژوهش، شامل 58 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی رشتهعلوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی است که طی سه سال اخیر درس آشنایی با کتابخانه واصول کتابداری را گذرانده بودند. برایگردآوری اطلاعات مورد نیاز، پرسشنامهای محقق ساخته تهیه و تدوین شد. پرسشنامهشامل 19 سؤالات بسته و بر اساس طیف لیکرتطراحی شده است. تجزیه و تحلیل دادهها بهصورت توصیفی و با استفاده از نرمافزار آماریSPSS انجام شد.
یافتهها: پژوهشحاضر نشان داد که برگزاری کلاس درس آشناییبا کتابخانه و اصول کتابداری برای دانشجویان رشته علوم تربیتی، تاحدودی برای آنهااثربخش بوده است. بیشترین اثربخشی این درس، به اصول چکیدهنویسی، شیوه تنظیم فهرستمنابع، آشنایی با ابزارهای پیشرفته جستجو در محیط وب و مهارتهای بهرهگیری ازکتابخانه مرتبط بوده است.
نتیجهگیری: اصلیترین رسالت کتابداری که یک حرفه مشتریمدار است، تسهیم و تسهیل در دسترسی به دانشی است که مشتری به آن احتیاج دارد. ارائه درس آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری، میتواند نقش قابل تأملی در آموزش مهارتهای بهرهگیری از کتابخانه و شناساندن وظایف کتابدار به کاربران داشته باشد.
مدیریت اطلاعات
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1393، ، صفحه 97-111
چکیده
هدف: مصورسازی رویکرد جدیدی است که توانایی تصمیمگیری برمبنای داده را سریعتر، دقیقتر و همراه با تلاش شناختی کمتر فراهم میسازد و نیاز به آموزش برای درک اطلاعات را کاهش میدهد. مصورسازی، ابزار سودمند و کاربردی است که با رشته علم اطلاعات و دانششناسی مرتبط بوده و لازم است به آن توجه ویژه شود. به این ترتیب پژوهش حاضر بهمنظور ...
بیشتر
هدف: مصورسازی رویکرد جدیدی است که توانایی تصمیمگیری برمبنای داده را سریعتر، دقیقتر و همراه با تلاش شناختی کمتر فراهم میسازد و نیاز به آموزش برای درک اطلاعات را کاهش میدهد. مصورسازی، ابزار سودمند و کاربردی است که با رشته علم اطلاعات و دانششناسی مرتبط بوده و لازم است به آن توجه ویژه شود. به این ترتیب پژوهش حاضر بهمنظور بررسی زمینههای بهکارگیری تکنیک مصورسازی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی انجام گرفت.
روششناسی: پژوهش حاضر با استفاده از روش کتابخانهای و جستجو در منابع و تحقیقات مرتبط و با تکنیک اکتشافی با مطالعه در زمینه ادبیات مصورسازی و بررسی مزایای آن انجام گرفته است.
یافتهها: در مورد زمینههای بهکارگیری مصورسازی در حوزههای مرتبط با علم اطلاعات و دانششناسی، این نتیجه حاصل شد که استفاده از این تکنیک در زمینه کتابخانههای دیجیتال (مصورسازی منابع اطلاعاتی متنی و غیرمتنی، مصورسازی فرایند بازیابی اطلاعات، مصورسازی نتایج بازیابی، بصریسازی دانش و مصورسازی رابط کاربری)؛ نتایج جستجوی وب؛ رابطهای کاربری؛ آرشیوها[e1] ؛ بازیابی اطلاعات؛ علمسنجی؛ محیط وب و تحلیل شبکههای اجتماعی قابل استفاده و بکارگیری است.
نتیجهگیری: براساس این تحقیق، آشنا شدن کتابداران با تکنیکهای مصورسازی و بهرهگیری از آن در زمینههای مختلف ارائه خدمات اطلاعرسانی ضروری بهنظر میرسد.
[e1]علامت دونقطه!!!
خذف شود و ؛ جایگزین شود