احمد عابدی؛ مریم سلامی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش تعیین وضعیت مدیریت مخاطب در وبسایتهای کتابخانهای دانشگاههای دولتی ایران است. روششناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ ماهیت و روش پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه و سیاهه وارسی برگرفته از معیارهای ارزیابی وبسایتهای حاکمیتی است. سیاهه وارسی نیز توسط محقق تکمیل گردید. جامعه پژوهش ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش تعیین وضعیت مدیریت مخاطب در وبسایتهای کتابخانهای دانشگاههای دولتی ایران است. روششناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ ماهیت و روش پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه و سیاهه وارسی برگرفته از معیارهای ارزیابی وبسایتهای حاکمیتی است. سیاهه وارسی نیز توسط محقق تکمیل گردید. جامعه پژوهش شامل 81 وبسایت است .یافتهها: وضعیت کلی شاخصهای این وبسایتها به لحاظ مدیریت مخاطب ، در زیرگروه «مسئولیتپذیری و احترام به کاربر» و «انگیزش» به ترتیب 91 و 90 درصد نامطلوب است. اما در زیرگروههای انگیزش 57 درصد شاخصها مورد ارزیابی محقق شده و در وضعیت مطلوبی قرار دارند. نتیجهگیری: در مسئولیتپذیری مولفههای «درباره ما»، «راهنمای کاربران» و «چگونگی تماس»، در حفظ حریم شخصی تنها 5 وب-سایت «محرمانگی اطلاعات» را به کاربران اعلام کردند. در بخش شناسنامه و هویت مولفههای «تناسب دامنه و پسوند نشانی» و وجود «معرفی حامیان و تاریخچه» تاکید شده است. همچنین در بخش انگیزش نیز تنها بخش «اخبار» مورد توجه قرار گرفته است.
فریده محبی تبار؛ زهره میرحسینی؛ سعید غفاری
چکیده
هدف: هدف بررسی رابطة بین هوشهیجانی کتابداران دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین وکیفیت خدمات کتابخانههای این دانشگاه است. روششناسی تحقیق: روش پژوهش توصیفی و گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه انجام یافت. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد میانگین نمرة حداقل سطح مورد انتظار کیفیت خدمات 98/5، حداکثر سطح مورد انتظار خدمات 44/7 و سطح ...
بیشتر
هدف: هدف بررسی رابطة بین هوشهیجانی کتابداران دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین وکیفیت خدمات کتابخانههای این دانشگاه است. روششناسی تحقیق: روش پژوهش توصیفی و گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه انجام یافت. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد میانگین نمرة حداقل سطح مورد انتظار کیفیت خدمات 98/5، حداکثر سطح مورد انتظار خدمات 44/7 و سطح کیفیت خدمات دریافت شده دانشجویان 72/6 است. بررسی نتایج شکاف موجود بین سه وضعیت نشان داد که در مورد هر 9 شاخص (و همچنین کل کیفیت خدمات) برای هر دو مقایسة شکاف کفایت خدمات و شکاف برتری خدمات، آزمون مثبت و معنیدار است. نیز کل میانگین نمرة هر 5 حیطه هوشهیجانی کتابداران در سطح مطلوب بود. بحث و نتیجهگیری: میزان برخورداری کتابداران کتابخانههای دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) از هوشهیجانی و مؤلفههای آن در حد مطلوب هست. وضعیت کیفیت ارائة خدمات کتابخانههای این دانشگاه، حاکی از رضایت نسبی کاربران از خدمات است. و هوشهیجانی کتابداران بر کیفیت ارائة خدمات آنها تأثیر دارد.
طیبه شهمیرزادی؛ محسن حاجی زین العابدینی؛ فاطمه پازوکی
چکیده
هدف: بهکارگیری قواعد توصیف و دسترسی به منبع (آردیاِی)، بهعنوان قواعد جدید فهرستنویسی و با توجه به محیط و منابع اطلاعاتی جدید ضرورتی انکارناپذیر است. هدف این پژوهش، شناسایی امکان بهکارگیری آردیاِی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر اساس میزان همخوانی پیشینههای کتابشناختی تهیهشده در نرمافزار سیمرغ با آردیاِی ...
بیشتر
هدف: بهکارگیری قواعد توصیف و دسترسی به منبع (آردیاِی)، بهعنوان قواعد جدید فهرستنویسی و با توجه به محیط و منابع اطلاعاتی جدید ضرورتی انکارناپذیر است. هدف این پژوهش، شناسایی امکان بهکارگیری آردیاِی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر اساس میزان همخوانی پیشینههای کتابشناختی تهیهشده در نرمافزار سیمرغ با آردیاِی است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و با روش پیمایشی تحلیلی و بهصورت تطبیقی انجامشده است. تعداد 210 پیشینه کتابشناختی فارسی در موضوع کشاورزی واردشده در نرمافزار کتابخانهای بهکاررفته شده در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بررسی شد.یافتههای پژوهش: نتایج نشان داد که اِشکال «تفاوت با آردیاِی» با فراوانی 45.56 درصد و سپس اِشکالات «تایپی و املایی» با 33.75 درصد، سهلانگاری در ورود اطلاعات با 21 درصد و اِشکال فهرستنویسی با 01/8 درصد در پیشینهها و عدم درج اطلاعات در فیلدهای درست با 79/3 درصد بوده است.بحث و نتیجهگیری: با استفاده از نتایج این پژوهش، زمینه مناسب برای برنامهریزی بهمنظور بهکارگیری آردیاِی فراهم میشود. انجام چنین پژوهشهایی از سوی کمیته راهبردی آردیاِی توصیهشده و نتایج حاصل از آن برای همکاریهای بینالمللی در این زمینه سودمند خواهد بود. در پایان، الگوی پیشنهادی برای بهکارگیری آردیاِی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ارائه شد.
ثریا ضیایی؛ جمیله شه بخش؛ مجید مصطفایی
دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1397، ، صفحه 79-90
چکیده
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطة مهارتهای تفکر انتقادی با عادات مطالعه در بین دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 1394-1393 انجام شد. روششناسی پژوهش: این مطالعه از نوع مقطعی- توصیفی بود که در بین 237 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 94-1393 صورت گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه مهارتهای ...
بیشتر
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطة مهارتهای تفکر انتقادی با عادات مطالعه در بین دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 1394-1393 انجام شد. روششناسی پژوهش: این مطالعه از نوع مقطعی- توصیفی بود که در بین 237 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 94-1393 صورت گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه مهارتهای تفکر انتقادی و پرسشنامه عادات مطالعه (Psshi) بود. پایایی پرسشنامه با استفاده از نرمافزار SPSSاندازهگیری شد. از روشهای آماری توصیفی و تحلیلی برای پاسخ به پرسشهای پژوهش و آزمون فرضیهها استفاده شد یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد در جامعه مورد بررسی میانگین عادت به مطالعه و تفکر انتقادی در بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنیداری وجود ندارد. بین مؤلفههای عادت به مطالعه بر اساس رتبهبندی فریدمن، بالاترین رتبه مربوط به مؤلفه حافظه و پایینترین رتبه مربوط به تقسیمبندی زمان بوده است. بررسیهای مربوط به تفکر انتقادی نیز نشان داد که بیشترین میانگین در بین مؤلفههای این متغیر مربوط به مؤلفه نوآوری است و این در صورتی است که رتبهبندی آزمون فریدمن نیز بالاترین رتبه را مربوط به این مؤلفه میداند. بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل از آزمون همبستگی اسپیرمن حاکی از این است که ارتباط معنیدار بین مؤلفههای متغیر تفکر انتقادی و عادت به مطالعه وجود دارد و همبستگی مثبت و معنیدار مشاهده میشود. تاکنون پژوهشی که رابطه مهارتهای تفکر انتقادی با عادات مطالعه را بررسی کند انجام نشده است.
فناوری اطلاعات
مینا قاسمی؛ مظفر چشمه سهرابی؛ محمد توکلی زاده راوری
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 11-20
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ویژگیهای ساختاری و محتوایی کتابخانههای دیجیتال معنایی است. روششناسی: این پژوهش با روش تحلیل ارزیابانه و با جامعهای متشکل از کلیة کتابخانههای دیجیتال معنایی صورت گرفت. نمونهگیری به روش هدفمند بود که تعداد 2 کتابخانة دیجیتال معنایی (گرین استون 3 و جروم) انتخاب شد که به صورت رایگان در وب ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ویژگیهای ساختاری و محتوایی کتابخانههای دیجیتال معنایی است. روششناسی: این پژوهش با روش تحلیل ارزیابانه و با جامعهای متشکل از کلیة کتابخانههای دیجیتال معنایی صورت گرفت. نمونهگیری به روش هدفمند بود که تعداد 2 کتابخانة دیجیتال معنایی (گرین استون 3 و جروم) انتخاب شد که به صورت رایگان در وب قابلدسترس بودند. ابزار گردآوری اطلاعات، سیاهۀ وارسی محققساخته، جهت ارزیابی ویژگیهای ساختاری و محتوایی کتابخانههای دیجیتال معنایی بود. چک لیست حاوی معیارهایی بهمنظور ارزیابی دقیق امکانات و قابلیتهای کتابخانههای دیجیتال معنایی است. یافته ها: نتایج نشان داد که کتابخانة معنایی گرین استون 3، از نظر معیارهای ارزیابی ساختار و محتوا بیشترین امتیاز را به کتابخانة دیجیتال معنایی جروم کسب کرد. همچنین 64 معیار جهت ارزیابی ساختاری و محتوایی کتابخانههای دیجیتال معنایی شناسایی شد. بحث و نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد که کتابخانههای دیجیتال معنایی گرین استون 3 با استفاده از تکنیکهای وب معنایی از نظر معیارهای ارزیابی ساختار و محتوا بیشترین همخوانی را با سیاهۀ وارسی دارد. همچنین از 64 معیار شناسایی شده میتوان در معماری و طراحی کتابخانههای دیجیتال معنایی و همچنین بهعنوان «یک چارچوب برای ارزیابی این کتابخانهها» استفاده کرد.
مدیریت دانش دیجیتالی
زیبا محمدزاده روشتی؛ میترا قیاسی؛ محمد کاردان نشاطی
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 21-36
چکیده
هدف: هدف مقاله حاضر، تعیین ابعاد سایبرنتیک در کتابخانة مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران است. روششناسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی تحلیلی است. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن با نظرات متخصصان تأیید شد و پایایی آن براساس آلفای کرونباخ برابر با 83/0 شد. جامعة آماری پژوهش شامل کتابداران کتابخانه مرکزی دانشگاههای ...
بیشتر
هدف: هدف مقاله حاضر، تعیین ابعاد سایبرنتیک در کتابخانة مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران است. روششناسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی تحلیلی است. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن با نظرات متخصصان تأیید شد و پایایی آن براساس آلفای کرونباخ برابر با 83/0 شد. جامعة آماری پژوهش شامل کتابداران کتابخانه مرکزی دانشگاههای دولتیکه مدرک تحصیلی کتابداری و اطلاعرسانی داشتند. کل جامعة آماری 171 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران، نمونه برابر 118 نفر بود که به همین تعداد پرسشنامه جمعآوری شد. تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی (شاخصهای گرایش به مرکز) و آمار استنباطی انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که مؤلفات مدیریت سایبرنتیک با ضریب استاندارد شده 82/0 در وضعیت متوسط به بالا و خوبی برخوردارند و ضریب استاندارد شده هریک از مؤلفههای مدیریت سایبرنتیک عبارتاند از: نظارت و کنترل 42/0، تصمیمگیری 50/0، پیوندهای سخت و سست 46/0، رهبری 65/0، سلسلهمراتب 54/، تعاملات 60/0 و توازن در مدیریت 71/0 درصد است که نشان از تأیید مؤلفههای مدیریت سایبرنتیک در کتابخانة مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران است که از متغیرهای پژوهش توازن در مدیریت با 71/0 درصد بیشترین و نظارت و کنترل با 40/0 درصد کمترین میزان همبستگی بین مؤلفهها را نشان میدهد و فرضیة اصلی پژوهش با ضریب 82/0 درصد مورد تأیید است که تأثیر مثبت و معنیداری بین متغیرهای تحقیق را نشان داده است. بحث و نتیجهگیری: بنابراین، در صورت تدوین الگویی برای کتابداران در چارچوب مفهومی سایبرنتیک، کتابداران برای توسعة کاربرد الگوی سایبرنتیک در فضای سازمانی خود، آمادگی بیشتری خواهند داشت.
فناوری اطلاعات
مریم پاکدامن نائینی؛ هادی شریف مقدم؛ ثریا ضیایی؛ امیر غائبی
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 37-46
چکیده
هدف: استفاده از تلفن همراه با ویژگیهای پیشرفته ارتباطی که این ابزار را به تلفن همراه هوشمند بدل ساخته، بستر مناسبی را برای توسعة خدمات کتابخانهای از دسترسی به خدمات ضروری تا آموزش و خدمات عمومی، فراهم آورده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی استفاده از خدمات مبتنیبر تلفن همراه در کتابخانههای دانشگاهی ایران است. روششناسی: طی مطالعه ...
بیشتر
هدف: استفاده از تلفن همراه با ویژگیهای پیشرفته ارتباطی که این ابزار را به تلفن همراه هوشمند بدل ساخته، بستر مناسبی را برای توسعة خدمات کتابخانهای از دسترسی به خدمات ضروری تا آموزش و خدمات عمومی، فراهم آورده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی استفاده از خدمات مبتنیبر تلفن همراه در کتابخانههای دانشگاهی ایران است. روششناسی: طی مطالعه پیشینه پژوهش به روش پیمایشی با استفاده از ابزار مشاهده مستقیم و با رویکرد کمی به بررسی وبسایتهای کتابخانههای دانشگاههای وزارت علوم و بهداشت ایران از منظر میزان بهرهمندی این کتابخانهها از خدمات مبتنیبر تلفن همراه پرداخته شده است. یافتهها: پژوهش حاضر نشان میدهد، وبسایت کتابخانههای دانشگاهی وزارت علوم و بهداشت ایران به ترتیب 7/11% و 6/15% از قابلیت تلفن همراه پسندی برخوردارند. همچنین جامعة کتابخانههای دانشگاهی وزارت علوم و بهداشت ایران به ترتیب 8/9% و 8/7% دارای نرمافزار کاربردی تلفن همراه برای ارائه خدمات مبتنیبر تلفن همراه هستند. بحث و نتیجهگیری: بنابر یافتههای این پژوهش درخصوص تلفن همراه پسندبودن وبسایتها، کتابخانههای دانشگاهی وزارت بهداشت بهتر از کتابخانههای دانشگاهی وزارت علوم تلاش کردهاند. در حالی که درخصوص بهرهمندی از نرمافزار کتابخانهای مبتنیبر تلفن همراه، کتابخانههای دانشگاهی وزارت علوم نسبت به کتابخانههای دانشگاهی وزارت بهداشت بهتر ظاهر شدهاند.
فناوری اطلاعات
فائزه دلقندی؛ نصرت ریاحی نیا
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 47-58
چکیده
هدف: با توجه به ظهور تلفنهای همراه و هوشمند بهعنوان ابزار قابلحمل و قدرتمند در فناوریهای جدید و پرطرفدار بودن، لازم است کتابخانههای دانشگاهی برای همراهی با فناوریهای جدید، به ارائه خدمات به کاربران از طریق این ابزار قدرتمند توجه کنند. این مقاله به بررسی امکان استفاده از تلفنهای همراه هوشمند در کتابخانههای دانشگاهی ایران ...
بیشتر
هدف: با توجه به ظهور تلفنهای همراه و هوشمند بهعنوان ابزار قابلحمل و قدرتمند در فناوریهای جدید و پرطرفدار بودن، لازم است کتابخانههای دانشگاهی برای همراهی با فناوریهای جدید، به ارائه خدمات به کاربران از طریق این ابزار قدرتمند توجه کنند. این مقاله به بررسی امکان استفاده از تلفنهای همراه هوشمند در کتابخانههای دانشگاهی ایران و ارائه خدمات آن از دیدگاه کتابداران میپردازد. روششناسی پژوهش: در پژوهش حاضر از نمونهگیری هدفمند و در دسترس استفاده شد. جامعه آماری پژوهش 11 کتابخانه دانشگاهی استان خراسان رضوی و 79 کتابدار شاغل در آن هستند. برای گردآوری دادهها از چکلیست و پرسشنامه محققساخته استفاده شد. دادههای پژوهش با کمک نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که کتابخانههای دانشگاهی تجهیزات نرمافزاری و سختافزاری مناسب برای ارائه خدمات از طریق تلفن همراه هوشمند ندارند. آنها بودجه کافی برای خرید تجهیزات فناوری دارند اما بودجه لازم برای آموزش این فناوری به کتابداران و کارکنان خود را ندارند. همچنین نیروی متخصص کافی درزمینة ارائه خدمات خود به کاربران را نیز ندارند. بیشتر کتابداران پاسخدهنده (73/3 درصد) به ارائه خدمات مختلف از طریق تلفن همراه هوشمند تمایل دارند و بیش از همه با ارائه خدمات در بخش امانت موافق هستند. بحث و نتیجهگیری: کتابخانهها باید در تهیه سختافزار و نرمافزار برای ارائه خدمات از طریق تلفن همراه هوشمند شرایط بهتری را مهیا کنند. بودجه مشخصی را برای آموزش فناوری به کارکنان و کتابداران در نظر بگیرند و به استخدام نیروی متخصص برای ارائه خدمات فناوریهای نوین در کتابخانهها توجه بیشتری داشته باشند.
فرزانه قنادی نژاد؛ محمد علی زمانی
دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، ، صفحه 19-30
چکیده
هدف: بررسی مهارتهای کارآفرینی کتابداران کتابخانههای دانشگاههای جندیشاپور و شهید چمران اهواز مقایسة مهارتهای کارآفرینی کتابداران این دو دانشگاه است. روششناسی: پژوهش حاضر که به صورت پیمایشی انجام شده است، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعة مورد مطالعه شامل کلیة کتابداران کتابخانههای ...
بیشتر
هدف: بررسی مهارتهای کارآفرینی کتابداران کتابخانههای دانشگاههای جندیشاپور و شهید چمران اهواز مقایسة مهارتهای کارآفرینی کتابداران این دو دانشگاه است. روششناسی: پژوهش حاضر که به صورت پیمایشی انجام شده است، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعة مورد مطالعه شامل کلیة کتابداران کتابخانههای دانشگاههای جندیشاپور و شهید چمران اهواز هستند که به دلیل محدود بودن جامعة پژوهش، پرسشنامه بین تمامی افراد جامعه توزیع شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محققساخته است. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای مختلف آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته ها: در میان مهارتهای کارآفرینی کتابداران جندیشاپور اهواز، توفیقطلبی (3/22) بیشترین و تحمل ابهام (6/18) کمترین میانگین را به خود اختصاص دادهاند. در میان مهارتهای کارآفرینی کتابداران دانشگاه شهید چمران اهواز، خلاقیت (36/20) بیشترین و تحمل ابهام (55/16) کمترین میانگین را به خود اختصاص دادهاند. بررسیها بیانگر آن است که میان مهارت خلاقیت کتابداران کتابخانههای دانشگاه شهید چمران و دانشگاه جندیشاپور اهواز اختلاف معنیداری وجود دارد و در مورد سایر مهارتها اختلاف معنیداری وجود ندارد. میان مهارتهای کارآفرینی کتابداران برحسب ویژگیهای جمعیتشناختی اختلاف معنیداری وجود ندارد. بحث و نتیجه گیری: مهارتهای کارآفرینی کتابداران کتابخانههای دانشگاههای جندیشاپور و شهید چمران اهواز جز در مهارتهای استقلالطلبی و تحمل ابهام، در سطح مطلوبی قرار دارند.
فاطمه باجی؛ زاهد بیگدلی؛ نسیم معمار
دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، ، صفحه 53-62
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطة بین کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه و سرمایة اجتماعی دانشجویان پرداخته است. روششناسی: این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد. ابزار آن پرسشنامههای لیب کوال و سرمایة اجتماعی بولن بود. جامعة آماری پژوهش کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز بود که از این تعداد نمونهای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطة بین کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه و سرمایة اجتماعی دانشجویان پرداخته است. روششناسی: این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد. ابزار آن پرسشنامههای لیب کوال و سرمایة اجتماعی بولن بود. جامعة آماری پژوهش کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز بود که از این تعداد نمونهای به تعداد 360 نفر انتخاب شد. پس از توزیع پرسشنامهها، از تحلیل رگرسیون و همبستگی برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافته ها: براساس یافتههای پژوهش بین ابعاد سهگانه کیفیت خدمات کتابخانه با ابعاد سهگانه سرمایة اجتماعی رابطة معنیدار وجود دارد. همچنین بُعد کنترل اطلاعات کیفیت خدمات کتابخانهای با بُعد ساختاری سرمایة اجتماعی، بُعد تأثیر خدمات کتابخانه با بُعد شناختی سرمایة اجتماعی و نیز بُعد کتابخانه بهعنوان محل با بُعد ساختاری سرمایة اجتماعی دارای بیشترین رابطه بودند. در این مطالعه بُعد کتابخانه بهعنوان محل، نسبت به دیگر ابعاد کیفیت خدمات کتابخانه دارای قویترین رابطه با میزان سرمایة اجتماعی دانشجویان بود. علاوهبر این، نتایج تحلیل رگرسیون مربوط به پیشبینی کیفیت خدمات کتابخانه با ابعاد سرمایة اجتماعی دانشجویان رابطة چندگانه این دو متغیر را نشان داد. بحث و نتیجه گیری: بهطور کلی میتوان چنین نتیجه گرفت که کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاهی میتواند با ابعاد سهگانه سرمایة اجتماعی در دانشجویان رابطه داشته باشد. کتابخانههای دانشگاهی با میزان خدمات با کیفیتی که ارائه میدهند میتوانند در بهبود و افزایش سرمایة اجتماعی دانشجویان نقش بسزایی داشته باشند.
مدیریت اطلاعات
اورانوس تاجالدینی؛ سپیده ایرانمنش؛ علی سادات موسوی
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 21-32
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمان با روش 360 درجه انجام شده است. روششناسی: پژوهش حاضر به روش پیمایشی تحلیلی انجام شده و برای ارزیابی عملکرد جامعة پژوهش روش بازخورد 360 درجه استفاده شده است، اطلاعات مرتبط با ارزیابی عملکرد ایشان از طریق پرسشنامههایی گردآوری شده است که دیدگاههای ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمان با روش 360 درجه انجام شده است. روششناسی: پژوهش حاضر به روش پیمایشی تحلیلی انجام شده و برای ارزیابی عملکرد جامعة پژوهش روش بازخورد 360 درجه استفاده شده است، اطلاعات مرتبط با ارزیابی عملکرد ایشان از طریق پرسشنامههایی گردآوری شده است که دیدگاههای خودارزیابی فرد ارزیابیشونده، ارزیابی مدیر مافوق و ارزیابی همکاران و ارزیابی مراجعان کتابخانه را مدنظر قرار داده است. جامعة موردنظر در این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمان است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامههای فرجپهلو و همکاران، (1391) که شامل 4 پرسشنامه جهت بررسی فرد از دیدگاه رییس، همکار، مراجعهکننده و خود فرد میباشد. یافتهها: پس از انجام ارزیابی عملکرد افراد موردنظر و مقایسه نتایج حاصل از دیدگاه چهار گروه ارزیابیکننده مشاهده شد که در شاخص اخلاقی بین دیدگاه خود فرد ارزیابیشونده و دیدگاه رئیس تفاوت معنیداری وجود دارد. در شاخص عملکردی بین ارزیابی کتابداران از دیدگاه گروههای مختلف، تفاوت معنیداری وجود ندارد. در شاخص فرایندی تنها اختلاف معنیدار بین دیدگاه ارزیابیشونده و دیدگاه مراجعهکننده است. نتیجهگیری: نتایج حاصله از این پژوهش نشان داد که برای دستیابی به نتایج دقیقتر میتوان در خصوص شاخصها و گویههای آنها، در بین ارزیابیکنندگان و ارزیابیشوندگان، زبان مشترکی ایجاد کرد به این ترتیب که قبل از هر گونه ارزیابی، آموزشهای لازم را درخصوص شیوه ارزیابی دیگران و امتیازدهی به ارزیابیکنندگان بدهد تا افراد در ارزیابی همکاران خود و یا دیگر گروهها، دقت بیشتری داشته باشند و نهایتاً اعتبار ارزیابیها ارتقا یابد.
مدیریت اطلاعات
علی بیرانوند؛ علی اکبر خاصه
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 51-68
چکیده
هدف: امروزه وبسایت کتابخانههای دیجیتال بهمنزله پل ارتباطی جدیدی بین کتابخانهها و استفادهکنندگان عمل میکنند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت ساختاری و محتوایی وبسایت کتابخانه دیجیتال دانشگاه پیام نور و تعیین مزایا و معایب آن در مقایسه با کتابخانه دیجیتالِ دانشگاههای برتر ایران انجام شد. روششناسی: روش پژوهش از نوع ...
بیشتر
هدف: امروزه وبسایت کتابخانههای دیجیتال بهمنزله پل ارتباطی جدیدی بین کتابخانهها و استفادهکنندگان عمل میکنند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت ساختاری و محتوایی وبسایت کتابخانه دیجیتال دانشگاه پیام نور و تعیین مزایا و معایب آن در مقایسه با کتابخانه دیجیتالِ دانشگاههای برتر ایران انجام شد. روششناسی: روش پژوهش از نوع تحلیل محتوا میباشد. ابزار گردآوری دادهها یک سیاهه وارسی محقق ساخته است که حاوی ویژگیهای ساختاری و محتوایی موجود در کتابخانههای دیجیتال است. این سیاهه وارسی براساس مطالعۀ متون و نظرخواهی از متخصصان طراحی شد. جامعة آماری شامل وبسایت کتابخانههای دیجیتال دانشگاههای جامع ایران میباشد. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که از نظر شمول ویژگیهای ساختاری و محتوایی، کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه پیام نور از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست؛ بهطوری که مجموعاً 32 امتیاز را به خود اختصاص دهد و در رتبه یازدهم لیست قرار گرفته است. بحث و نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش به نظر میرسد در طراحی رابط کاربر کتابخانه دیجیتال دانشگاه پیام نور بهاندازۀ کافی به قابلیتها و نیازهای کاربران و همچنین اصول اولیه در طراحی رابط کاربر توجه نشده است. نکتۀ پایانی اینکه، براساس نتایج این پژوهش، لزوم بازطراحی رابط کاربر کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه پیام نور محسوس میباشد.
محمود سنگری؛ امیر وفائیان
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1395، ، صفحه 61-73
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، ارائه و تدوین برنامهریزی راهبردی براساس مدل سوات در کتابخانههای مرکزی دانشگاهی مورد پژوهی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه خوارزمی است. روششناسی: بر این اساس، پس از بیان چشمانداز، مأموریت و ارزشهای کتابخانههای مرکزی دانشگاهی به استخراج اطلاعات و شناسایی چهار عامل مؤثر داخلی (نقاط قوت و ضعف) و خارجی ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، ارائه و تدوین برنامهریزی راهبردی براساس مدل سوات در کتابخانههای مرکزی دانشگاهی مورد پژوهی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه خوارزمی است. روششناسی: بر این اساس، پس از بیان چشمانداز، مأموریت و ارزشهای کتابخانههای مرکزی دانشگاهی به استخراج اطلاعات و شناسایی چهار عامل مؤثر داخلی (نقاط قوت و ضعف) و خارجی (فرصتها و تهدیدها) از طریق مصاحبه، ده راهبرد تدوین در قالب ماتریس سوات در کتابخانه مرکزی دانشگاه خوارزمی ارائه شده است. در انتها نیز به منظور اجرا، ارزیابی و نظارت بر اجرای برنامههای راهبردی تدوین شده، پیشنهادهایی ارائه شد. یافتهها: در این بررسی، ضعفها و توانمندیها، تهدیدها و فرصتها از طریق طرح پرسشهای باز از کتابداران و کارکنان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه خوارزمی شناسایی شده است. پس از جمعآوری این اطلاعات، ارتباط و تقابل هر یک از نقاط ضعف و قوت، تهدیدها و فرصتها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که منجر به تدوین ده راهبرد اساسی شد. بحث و نتیجهگیری: با در نظر گرفتن عوامل داخلی و خارجی و تلاش در جهت کاهش نقاط ضعف و شکافها، تقویت قوتها و توانمندیها و همچنین، در نظر گرفتن فرصتها و تهدیدهای پیشروی دانشگاهها، به طور اعم و کتابخانههای دانشگاهی، به طور اخص، میتوان به داشتن مجموعه اطلاعاتی که در راستای ارائه خدمات کارآمد و اهداف و چشمانداز کتابخانهها گام بر میدارند، امید بست.
کیفیت خدمات
ثریا ضیایی؛ فاطمه رنجگرکرجان
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1395، ، صفحه 75-84
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی تبریز با استفاده از مدل لایب کوال میباشد. روش شناسی: روش پژوهش کاربردی است و مبنای پیمایش آن پرسشنامه مدل لایب کوال مشتمل بر 28 شاخصه در قالب سه بعد (تأثیر گذاری خدمات، کنترل خدمات و کتابخانه به عنوان یک مکان و فضا) است. جامعه آماری پژوهش11927 نفر از کاربران کتابخانه مرکزی بوده است ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی تبریز با استفاده از مدل لایب کوال میباشد. روش شناسی: روش پژوهش کاربردی است و مبنای پیمایش آن پرسشنامه مدل لایب کوال مشتمل بر 28 شاخصه در قالب سه بعد (تأثیر گذاری خدمات، کنترل خدمات و کتابخانه به عنوان یک مکان و فضا) است. جامعه آماری پژوهش11927 نفر از کاربران کتابخانه مرکزی بوده است که 375 نفر از کاربران به روش نمونه تصادفی انتخاب شده و برای تجزیه و تحلیل یافتهها از آزمون خی دو، یو من ویتنی، کروسکال والیس و فریدمن استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که سطح فعلی خدمات دریافتی کاربران در گویهها از حداقل سطح مورد انتظار آنها بیشتر میباشد اما حداکثر سطح انتظار آنها را نیز برآورده نکرده است. در بررسی یافتههای مختلف در پژوهشهایی که در پیشینه این پژوهش آمده، در هیچیک از انواع کتابخانهها حداکثر سطح مورد انتظار کاربران تأمین نشده است. همچنین در گویههای کاربران، کارکنان، منابع و فضای کتابخانه مرکزی تبریز توانسته حداقل انتظار کاربران را با توجه به سطح فعلی خدمات، برآورده سازند. به جز گویه فضای مناسب برای مطالعه گروهی که حداقل انتظار کاربران، کمتر از سطح فعلی میباشد. بحث و نتیجه گیری: در کل رضایت بیش از حد کاربران از کیفیت کلی کتابخانه مرکزی تبریز میباشد و بین سطح موجود و حداکثر سطح مورد انتظار فاصله کمی وجود دارد.