مقاله پژوهشی
فرامرز سهیلی؛ سوزان عارضی؛ رزگار محمدی
چکیده
زمینه و هدف: این پژوهش باهدف رابطه بین شایستگی دیجیتالی معلمان شهر سنندج و عوامل فردی و زمینهای صورت پذیرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان شهر سنندج برابر با 5985 بوده و حجم نمونه در این پژوهش برابر با 342 برآورد شده است، شیوه نمونهگیری در این پژوهش نمونهگیری ...
بیشتر
زمینه و هدف: این پژوهش باهدف رابطه بین شایستگی دیجیتالی معلمان شهر سنندج و عوامل فردی و زمینهای صورت پذیرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان شهر سنندج برابر با 5985 بوده و حجم نمونه در این پژوهش برابر با 342 برآورد شده است، شیوه نمونهگیری در این پژوهش نمونهگیری در دسترس میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار لیزرل استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که عوامل فردی و عوامل زمینهای بر شایستگی دیجیتال معلمان تأثیر مثبت و معنیداری دارند. با این اوصاف که تأثیر عوامل فردی بیشتر از عوامل زمینهای میباشد. همچنین، مؤلفههای عوامل فردی و مؤلفههای عوامل زمینهای بر شایستگی دیجیتال معلمان تأثیر مثبت و معنیداری دارند.نتایج: بنابراین از آنجا که سواد دیجیتالی به عنوان مهارتهای ساده فناوری اطلاعات و ارتباطات، مانند توانایی خواندن، نوشتن و محاسبه و مهارتهای پیشرفتهتر است میتواند استفاده خلاقانه و انتقادی از ابزارها و رسانههای دیجیتال را ممکن کند. بر این اساس عناصر مهارتهای فنی، مانند سواد و مهارتهای ابزاری یکپایه را تشکیل می دهند، بنابراین گسترش سریع رویکرد شایستگی محور و بهکارگیری آن در برنامههای توسعه کارکنان، بیش از هر چیز، معلول مزایا و فواید بسیاری است که در این رویکرد نهفته است.
مقاله پژوهشی
زهرا ابراهیمی؛ احمد شعبانی؛ سعید رجایی پور
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان کاربست مدیریت دانش و ابعاد آن (دانشآفرینی، جذب دانش، ذخیره دانش، انتشار دانش، سازماندهی دانش و بهکارگیری دانش) در پژوهشگاه فضایی ایران براساس مدل لاوسون است.روش کار پژوهش: پژوهش حاضر ، از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را، 450 نفر از کارکنان پژوهشگاه فضایی ایران ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان کاربست مدیریت دانش و ابعاد آن (دانشآفرینی، جذب دانش، ذخیره دانش، انتشار دانش، سازماندهی دانش و بهکارگیری دانش) در پژوهشگاه فضایی ایران براساس مدل لاوسون است.روش کار پژوهش: پژوهش حاضر ، از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را، 450 نفر از کارکنان پژوهشگاه فضایی ایران در سال 1400 تشکیل دادند که تعداد 207 نفر از آنها با استفاده از فرمول کوکران بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش لاوسون (2003) با ضریب آلفای 94/0 بود. برای تحلیل دادهها از آزمونهای تی تکمتغیره، فریدمن، تحلیل واریانس، کلموگروف-اسمیرنف با کمک نرمافزار اس. پی. اس. اس 23 استفاده شد.یافتهها: میزان کاربست مدیریت دانش (میانگین 15/3) و نیز مؤلفههای جذب دانش (میانگین 13/3)، ذخیره دانش (میانگین 73/3)، انتشار دانش (میانگین 34/3) بیشتر از سطح متوسط است و میزان دانشآفرینی (میانگین 99/2) و سازماندهی دانش (میانگین 89/2) در سطح متوسط و میزان بهکارگیری دانش (میانگین 83/2) کمتر از سطح متوسط است.بحث و نتیجهگیری: میزان کاربست بیشتر ابعاد مدیریت دانش در پژوهشگاه فضایی ایران در سطح بالاتر از متوسط و در حد مناسبی قرار دارد؛ امارتبه بهکارگیری دانش که کمتر از سطح متوسط بود. پیشنهاد میشود مدیران پژوهشگاه با تمرکز بیشتر بر بهکارگیری دانش و ایجاد الگوهای کاری جدید، فاصله بین دانستن با عمل را کم کرده و نیز توجه به سایر مؤلفهها، سطح مدیریت دانش را ارتقا دهند.
مقاله پژوهشی
مریم سادات سیدین؛ حیدر مختاری
چکیده
هدف پژوهش: کتابداران باید کتابخانه را هوشمند کنند تا کاربران خود را از دست ندهند و در محیط رقابتی که کتابخانه بدیلهایی فراوان دارد، موفق عمل کنند. موبایلسایت مناسب کتابخانه یکی از این راهها است. پژوهش حاضر با هدف ددستیابی به عناصر لازم برای طراحی موبایلسایت کتابخانه دانشگاهی انجام شده است.روش کار پژوهش: با روش توصیفی ...
بیشتر
هدف پژوهش: کتابداران باید کتابخانه را هوشمند کنند تا کاربران خود را از دست ندهند و در محیط رقابتی که کتابخانه بدیلهایی فراوان دارد، موفق عمل کنند. موبایلسایت مناسب کتابخانه یکی از این راهها است. پژوهش حاضر با هدف ددستیابی به عناصر لازم برای طراحی موبایلسایت کتابخانه دانشگاهی انجام شده است.روش کار پژوهش: با روش توصیفی و نیز مطالعه متون و پیشینه مرتبط، عناصر و ویژگیهای موبایلسایت کتابخانههای دانشگاهی یازده دانشگاه برتر جهان در سال 2021 میلادی شناسایی و تبیین شد.یافتهها: خدمات موبایلسایت کتابخانهای از قبیل ذکر ساعات کار، امکان جستجو در فهرست کتابخانه، آوردن اطلاعات تماس و نقشه در تمام این موبایل سایتها و بعد از آنها خدماتی نظیر دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی و سؤال از کتابدار قرار دارد. در کل بیست نوع خدمات موبایل سایت کتابخانه ای شناسایی و در حکم عناصر لازم برای طراحی موبایل سایت کتابخانۀ دانشگاهی پیشنهاد شد.بحث و نتیجهگیری: کتابخانههای دانشگاهی میتوانند از عناصر به دست آمده در این تحقیق برای طراحی لگوی مناسب وبسایت کتابخانه دانشگاهی استفاده کنند.
مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
مریم احمدی نسب؛ ثریا ضیایی
چکیده
هدف: هدف از انجام این مطالعه، بررسی رابطه بین تعلق سازمانی و گرایش به خلق و اشتراک دانش در بین کتابداران کتابخانههای عمومی است. روش پژوهش: پژوهش به لحاظ هدف کاربردی با روش همبستگی انجام شد. جامعه پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان بود که نمونه گیری به روش سرشماری صورت گرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامه احساس تعلق سازمانی ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این مطالعه، بررسی رابطه بین تعلق سازمانی و گرایش به خلق و اشتراک دانش در بین کتابداران کتابخانههای عمومی است. روش پژوهش: پژوهش به لحاظ هدف کاربردی با روش همبستگی انجام شد. جامعه پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان بود که نمونه گیری به روش سرشماری صورت گرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامه احساس تعلق سازمانی شافلی، بیکر و سالانووا (2003 )و خلق و اشتراک دانش همتی(1389 )گردآوری و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از نسخه 21 نرم افزار SPSS انجام گرفت. یافتهها: وضعیت مؤلفههای تعلق سازمانی )میانگین= 88/88)، خلق دانش(59/22 ) و اشتراک دانش (میانگین=32/18 ) بالاتر از حد متوسط است. همچنین، بین احساس تعلق سازمانی و گرایش کتابداران به خلق (001/0 sig = و 672/0 r =)و اشتراک دانش(001/0 sig = و 646/0 r =) رابطه معنیداری وجود دارد .نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان گفت که تعلق سازمانی به عنوان یکی از ابعاد فرهنگ سازمانی، مؤلفهای مهم و زمینهساز گرایش به خلق و اشتراک دانش کتابداران است و کتابخانههای عمومی میتوانند با تقویت ابعاد تعلق سازمانی چون سرزندگی، فداکاری و مجذوب شدن و شیفتگی سبب گرایش بیشتر کتابداران به خلق و اشتراک دانش گردند و برای خلق و اشتراک دانش در راستای ارائه خدمات بهتر ترغیب نماید
مقاله پژوهشی
مهدی علیزاده جلگهپور؛ مریم سلامی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش بررسی وضعیت تناسب کتابهای منتشر شده در ایران تا قبل از قرن پانزدهم هجری شمسی، در زمینههای مختلف موضوعی، و مقایسه آنها با ردهبندی دهدهی دیویی است. روش تحقیق: به این منظور، بیش از پنج میلیون کتابی که پایان سال 1400 در کشورمان چاپ و در سامانه جستجوی کتاب کتابخانه ملی ایران منتشر شده بودند، بازیابی و به هر کدام شماره ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش بررسی وضعیت تناسب کتابهای منتشر شده در ایران تا قبل از قرن پانزدهم هجری شمسی، در زمینههای مختلف موضوعی، و مقایسه آنها با ردهبندی دهدهی دیویی است. روش تحقیق: به این منظور، بیش از پنج میلیون کتابی که پایان سال 1400 در کشورمان چاپ و در سامانه جستجوی کتاب کتابخانه ملی ایران منتشر شده بودند، بازیابی و به هر کدام شماره ردهبندی دیویی داده شد. سپس بر اساس ردهها و زیر ردههای دیویی تقسمبندی شد و فراوانی و درصد منابع هر موضوع، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: بیشترین کتاب در کشور در زمینه ادبیات فارسی منتشر میشود و پس از آن به ترتیب علوم عملی، علوم اجتماعی، فلسفه و روانشناسی، تاریخ و جغرافیا، دین، علوم طبیعی، زبان و در انتها هم کتابهای موضوع هنر و سرگرمی قرار دارد.در زمینه طبقهبندی کلیتر علوم هم باید گفت کتابهای موضوع علوم انسانی با بیش از 71% در رتبه اول و پس از آن علوم عملی با حدود 15% ؛ علوم طبیعی با 8% و هنر و سرگرمی هم با حدود 6% قرار گرفتهاند.نتیجهگیری: در موضوعها و حوزههای علوم طبیعی و علوم عملی، نشر کتاب بسیار کمی داریم که باید در برنامهریزیهای کلان فرهنگی کشور، به تالیف، ترجمه و نشر این حوزهها توجه خاصی بشود.
مقاله پژوهشی
محمد مکوندی
چکیده
هدف: بررسی عواملی موثر بر انتقال فناوری در صنایع منطقه آزاد اروند و تاثیر آن بر دانش فنی می باشد.روش پژوهش: برای بررسی روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی و برای بررسی پرسشهای پژوهش از آزمون خیدو استفاده شده است.یافته ها: 1.شیوهی ورود تکنولوژی به شرکتهای تولیدی منطقه آزاد اروند، چقدر در افزایش دانش فنی آنها تاثیر دارد؟ میزان ...
بیشتر
هدف: بررسی عواملی موثر بر انتقال فناوری در صنایع منطقه آزاد اروند و تاثیر آن بر دانش فنی می باشد.روش پژوهش: برای بررسی روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی و برای بررسی پرسشهای پژوهش از آزمون خیدو استفاده شده است.یافته ها: 1.شیوهی ورود تکنولوژی به شرکتهای تولیدی منطقه آزاد اروند، چقدر در افزایش دانش فنی آنها تاثیر دارد؟ میزان کلی تاثیرگذاری متغیر جذب دانش برابر با 87/3 میباشد که در دامنة معنی داری در سطح تاثیر گذاری مطلوب قرار دارد. 2. شیوهی استقرار تکنولوژی به شرکتهای تولیدی منطقه آزاد اروند، چقدر در افزایش دانش فنی آنها تاثیر دارد؟ میزان کلی تاثیرگذاری متغیر ذخیره دانش برابر با 87/3 میباشد که در دامنة معنی داری در سطح تاثیر گذاری مطلوب قرار دارد. 3. شیوهی پشتیبانی تکنولوژی در شرکتهای تولیدی منطقه آزاد اروند، چقدر در افزایش دانش فنی آنها تاثیر دارد؟ میزان کلی تاثیرگذاری متغیر سازماندهی دانش برابر با 85/3 میباشد که در دامنة معنی داری در سطح تاثیر گذاری مطلوب قرار دارد. 4. توسعه و گسترش تکنولوژی در شرکتهای تولیدی منطقه آزاد اروند، چقدر در افزایش دانش فنی آنها تاثیر دارد؟ میزان کلی تاثیرگذاری متغیر انتشار دانش برابر با 92/3 میباشد که در دامنة معنی داری در سطح تاثیر گذاری مطلوب قرار داردنتایج: چهار پرسش مطرح شد و این نتایج بدست آمد که شیوه ورود تکنولوژی به شرکت های تولیدی و شیوه استقرار تکنولوژی،شیوه پشتیبانی از تکنولوژی و شیوه توسعه و تحقیق تکنولوژی در شرکت های تولیدی منطقه آزاد اروند می تواند باعث افزایش دانش فنی آنها گردد.