سواد اطلاعاتی
ارشاد رحمان زاده؛ فرامرز سهیلی؛ سوزان عارضی؛ اعظم احمدی گروسی
چکیده
امروزه استفاده از رسانه بهعنوان بخش جداییناپذیر آموزش و پرورش برای درک بهتر استفاده از رسانههای اجتماعی در کلاسهای درس بهعنوان ابزاری برای آموزش تبدیل شده است؛ بنابراین بررسی این موضوع از نظر علمی اهمیت و ارزش بالایی دارد. در این راستا، هدف پژوهش حاضر تأثیر استفاده از رسانه بر سواد سلامت معلمان دوره ابتدایی با نقش میانجی ...
بیشتر
امروزه استفاده از رسانه بهعنوان بخش جداییناپذیر آموزش و پرورش برای درک بهتر استفاده از رسانههای اجتماعی در کلاسهای درس بهعنوان ابزاری برای آموزش تبدیل شده است؛ بنابراین بررسی این موضوع از نظر علمی اهمیت و ارزش بالایی دارد. در این راستا، هدف پژوهش حاضر تأثیر استفاده از رسانه بر سواد سلامت معلمان دوره ابتدایی با نقش میانجی خودکارآمدی است.: روش پژوهشی حاضر از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ اجرا ، توصیفی و از نوع همبستگی است که بر پایه الگو داده محور، همبستگی میان متغیر پیشبین، ملاک و میانجی با روش معادلات ساختاری واریانس محور مورد بررسی قرار گرفته شده است. جامعه آماری در این مطالعه شامل 193 معلم دوره ابتدایی شهر پاوه در سال تحصیلی 1403-1402 است. در این پژوهش شیوه نمونهگیری، تصادفی ساده بود حجم نمونه برآورد شده براساس جدول مورگان برای حل جامعه آماری پژوهش حاضر برابر با 123 نفر است که در پایان تعداد 120 پرسشنامه جمعآوری شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استفاده از رسانه سالدار (1400)، سواد سلامت منتظری و همکاران (1393) و خودکارآمدی معلمان شرر و مادوکس (1982) استفاده شد. تجزیه و تحلیل پژوهش در دو بخش توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزارهای SPSS26 و PLS 4 انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین استفاده از رسانه و سواد سلامت معلمان دوره ابتدایی در سطح اطمینان 99 درصد رابطه منفی و معنیداری وجود دارد (014/0 =p، 305/0- =β) و بین خودکارآمدی و سواد سلامت معلمان دوره ابتدایی در سطح اطمینان 99 رابطه منفی و معنیداری وجود دارد (017/0 =p، 200/0- =β). علاوهبر این یافتههای پژوهش نشان داد که، بین استفاده از رسانه و سواد سلامت معلمان دوره ابتدایی با نقش میانجی خودکارآمدی در سطح اطمینان 99 رابطه معنیداری وجود ندارد (058/0 =p، 058/0- =β). نتایج پژوهش نشان داد که استفاده از رسانه و خودکارآمدی تأثیر منفی و معنیداری بر سواد سلامت دارند؛ این یافتهها نقش مهمی در افزایش فهم ما از تأثیر رسانه بر سواد سلامت و عوامل میانجیگر آن ایفا میکنند. همچنین، این نتایج میتوانند به سیاستگذاران و برنامهریزان در حوزههای سلامت و آموزش کمک کنند تا راهکارهایی برای ارتقای سواد سلامت معلمان و افزایش بهرهوری در محیط آموزشی ابتدایی ارائه دهند.
سواد اطلاعاتی
حسین حکیمی؛ فرامرز سهیلی؛ سوزان عارضی؛ اعظم احمدی گروسی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین روندهای یادگیری مادامالعمر، سطوح سواد دیجیتال و استفاده از ابزارهای وب 0/2 با ویژگیهای کارآفرینی اجتماعی در بین معلمان شاغل در آموزش و پرورش شهرستان روانسر است. روش پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نوع همبستگی است و با روش پیمایشی اجرا شده است جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین روندهای یادگیری مادامالعمر، سطوح سواد دیجیتال و استفاده از ابزارهای وب 0/2 با ویژگیهای کارآفرینی اجتماعی در بین معلمان شاغل در آموزش و پرورش شهرستان روانسر است. روش پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نوع همبستگی است و با روش پیمایشی اجرا شده است جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان شاغل در آموزش و پرورش شهرستان روانسر در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل میدهند که تعداد کل آنها برابر با 700 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 250 نفر تعیین شد. جهت گردآوری دادهها از 4 پرسشنامه استاندارد کارآفرینی اجتماعی کوناگلی و گوگوس (2013)، روندهای یادگیری مادامالعمر گوراردوغان و آرسال (2016)، سواد دیجیتال هاماتوغلو و همکاران (2012) و فراوانی استفاده از وب 2 هرزوم (2010) استفاده شد. روایی محتوایی این پرسشنامه با استفاده از نظر پنج نفر از استادان فعال در حوزه تکنولوژی آموزشی تأیید شد و پایایی این پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ محاسبه و به ترتیب برابر با 907/0، 894/0، 936/0 و 731/0 به دست آمد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها، از جداول توزیع فراوانی در نرمافزار اس. پی. اس. اس. نسخه 22 و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار وارپ پی. ال. اس استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که روندهای یادگیری مادامالعمر و سواد دیجیتال بر کارآفرینی اجتماعی تأثیر مثبت و معنیداری دارند. همچنین، استفاده از ابزارهای وب 2 بر یادگیری مادامالعمر و سواد دیجیتال تأثیر مثبت و معنیداری دارند. اما براساس یافتههای این پژوهش، استفاده از ابزارهای وب 2 بر کارآفرینی اجتماعی تأثیر معنیداری ندارد. بهطور کلی میتوان گفت که افرادی که در فرآیند یادگیری مادامالعمر فعالتر هستند، دارای سطوح بالاتری از کارآفرینی اجتماعی هستند، با یافتههای این پژوهش نیز تایید شد که سواد دیجیتال تأثیر مستقیم بر کارآفرینی اجتماعی دارد. و ایجاد کارآفرینی از اهداف اصلی توسعه مهارتهای سواد دیجیتالی در نظر گرفته میشود. درنتیجه معلمانی که با ابزارهای وب 2 مانند ویکیها، یوتیوب، فیسیوک و شبکههای مجازی و ... بیشتر آشنایی داشتند از نظر سواددیجیتال و کاربرد ابزارهای دیجیتال موفقتر بودند و با وجود این تواناییها کارآفرینی معلمان تقویت میشود. با این وجود قابل درک است که ارتباط همیشگی و فعال و مستمر معلمان با یادگیریها و استفاده از فناوریهای جدید نقش تعیینکنندهای در کارآفرینی اجتماعی دارد.
فرامرز سهیلی؛ شبو رشیدیتبار؛ صالح رحیمی
چکیده
هدف پژوهش: هدف این پژوهش، پیشبینی میزان مطالعه از طریق هوش فرهنگی، عوامل اجتماعی و سبک زندگی اعضای کتابخانههای عمومی شهر سنندج است.روش کار پژوهش : این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی است. جامعه پژوهش، کلیه اعضای فعال کتابخانههای عمومی در شهر سنندج، شامل 6411 نفر بودند که 381 نفر به روش تصادفی طبقهای بهعنوان ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف این پژوهش، پیشبینی میزان مطالعه از طریق هوش فرهنگی، عوامل اجتماعی و سبک زندگی اعضای کتابخانههای عمومی شهر سنندج است.روش کار پژوهش : این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی است. جامعه پژوهش، کلیه اعضای فعال کتابخانههای عمومی در شهر سنندج، شامل 6411 نفر بودند که 381 نفر به روش تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نرمافزار مورد استفاده Smart-PLS است.یافتهها: متغیر هوش فرهنگی و عوامل اجتماعی بر میزان مطالعه تأثیر معنادار و ضعیف، اما سبک زندگی بر میزان مطالعه تأثیر معنادار و متوسط دارد. بیشترین تأثیر مستقیم را به ترتیب اولویت سبک زندگی، هوش فرهنگی و عوامل اجتماعی بر میزان مطالعه دارند و فرضیات این پژوهش نیز مورد تأیید واقع شدند.بحث و نتیجهگیری: عوامل مختلفی میتوانند در امر مطالعه تأثیرگذار و باعث ارتقای فرهنگ مطالعه شوند. نتایج این پژوهش میتواند در برنامهریزیهای درازمدت نهادهای متولی گسترش فرهنگ مطالعه به ویژه نهاد کتابخانههای عمومی کشور مورد استفاده قرار گیرد.
فرامرز سهیلی؛ علی اکبر خاصه؛ فرهاد شریعت
چکیده
هدف : هدف از این پژوهش، تعیین رفتار امنیت اطلاعاتی کاربر در جوامع مجازی حرفهای براساس رویکرد اجتناب از تهدید فناوری در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بود.روش کار پژوهش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ...
بیشتر
هدف : هدف از این پژوهش، تعیین رفتار امنیت اطلاعاتی کاربر در جوامع مجازی حرفهای براساس رویکرد اجتناب از تهدید فناوری در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بود.روش کار پژوهش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی ساده 162 نفر انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد بود. جهت تحلیل دادهها از شاخصهای آماری توصیفی، ماتریس همبستگی پیرسون و آزمون معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اس. پی. اس. اس. و آموس استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد متغیرهای هزینههای امنیتی و حفاظتی در مقابل تجربه امنیت اطلاعات رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، همچنین متغیرهای هنجارهای گروه و خودکار کارآمدی رابطه مثبت و معناداری با رفتار اجتنابی دارد. همچنین برازش مدل نشان داد که مدل مفهومی ارائه شده از مطلوبیت خوبی برخوردار بود.بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که برنامهریزان و متولیان حفاظت اطلاعات در سازمانها، ضروری است که آموزشهای لازم و مستمر جهت درک بهتر افراد از حفاظت اطلاعات در برابر تهدیدات مختلف سرلوحه کار خود قرار دهند ازاینرو ضروری است به عوامل مختلفی اعم به اشتراکگذاری دانش و تجربه افراد و ایجاد محیطی امن جهت اعتماد بین افراد توجه بیشتری شود که این امر میتواند بهعنوان راهکارهای ارزشمندی برای هر سازمان باشد. از طرفی، آگاهی و شناخت نسبت به انواع تهدیدها و ماهیت هرکدام از آنها، منجر به سالم نگهداشتن سازمانها و پیشرفت آنها خواهد شد.
فرامرز سهیلی؛ سوزان عارضی؛ رزگار محمدی
چکیده
زمینه و هدف: این پژوهش باهدف رابطه بین شایستگی دیجیتالی معلمان شهر سنندج و عوامل فردی و زمینهای صورت پذیرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان شهر سنندج برابر با 5985 بوده و حجم نمونه در این پژوهش برابر با 342 برآورد شده است، شیوه نمونهگیری در این پژوهش نمونهگیری ...
بیشتر
زمینه و هدف: این پژوهش باهدف رابطه بین شایستگی دیجیتالی معلمان شهر سنندج و عوامل فردی و زمینهای صورت پذیرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان شهر سنندج برابر با 5985 بوده و حجم نمونه در این پژوهش برابر با 342 برآورد شده است، شیوه نمونهگیری در این پژوهش نمونهگیری در دسترس میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار لیزرل استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که عوامل فردی و عوامل زمینهای بر شایستگی دیجیتال معلمان تأثیر مثبت و معنیداری دارند. با این اوصاف که تأثیر عوامل فردی بیشتر از عوامل زمینهای میباشد. همچنین، مؤلفههای عوامل فردی و مؤلفههای عوامل زمینهای بر شایستگی دیجیتال معلمان تأثیر مثبت و معنیداری دارند.نتایج: بنابراین از آنجا که سواد دیجیتالی به عنوان مهارتهای ساده فناوری اطلاعات و ارتباطات، مانند توانایی خواندن، نوشتن و محاسبه و مهارتهای پیشرفتهتر است میتواند استفاده خلاقانه و انتقادی از ابزارها و رسانههای دیجیتال را ممکن کند. بر این اساس عناصر مهارتهای فنی، مانند سواد و مهارتهای ابزاری یکپایه را تشکیل می دهند، بنابراین گسترش سریع رویکرد شایستگی محور و بهکارگیری آن در برنامههای توسعه کارکنان، بیش از هر چیز، معلول مزایا و فواید بسیاری است که در این رویکرد نهفته است.
سواد اطلاعاتی
فرامرز سهیلی؛ سمیه ;پاشایی؛ علی اکبر خاصه
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین نقش والدین، معلمان و کتابداران در آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی به دانشآموزان شهر کنگاور است. روششناسی: روش پژوهش حاضر، از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانی شهر کنگاور بود که تعداد کل آنها برابر با 1475 نفر گزارش شد که با استفاده ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین نقش والدین، معلمان و کتابداران در آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی به دانشآموزان شهر کنگاور است. روششناسی: روش پژوهش حاضر، از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانی شهر کنگاور بود که تعداد کل آنها برابر با 1475 نفر گزارش شد که با استفاده از فرمول کوکران 305 نفر از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد سواد اطلاعاتی قاسمی و دیانی استفاده شد. پایایی این پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 934/0 به دست آمد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها، ابتدا با استفاده از آمار توصیفی، جدول توزیع فراوانی متغیرهای جمعیت شناختی و شاخصهای مرکزی و پراکندگی متغیرهای پژوهش به دست آمد. سپس جهت بررسی نرمال بودن توزیع دادهها از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف استفاده گردید. در ادامه برای پاسخ به سؤالهای پژوهش از آزمون علامت معادل ناپارامتری آزمون تی تک نمونهای در نرمافزار اس پی اس اس استفاده شد. یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که معلمان، والدین و کتابداران در آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی به دانشآموزان نقش دارند و نقش معلمان از نقش کتابداران پررنگتر بود. والدین هم نقش کمتری نسبت به معلمان و کتابداران داشتند. همچنین میانگین سواد اطلاعاتی دانشآموزان بزرگتر از مقدار متوسط بود. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که در مدارس شهر کنگاور جای خالی کتابخانههای آموزشگاهی کاملاً محسوس است. زیرا اگر در مدارس یک کتابخانه وجود داشته باشد که توسط یک کتابدار متخصص اداره شود، این کتابدار میتواند هم به دانشآموزان و هم به معلمان در آن مدارس این مهارتها را بهصورت تخصصیتر آموزش بدهد.
فرحناز نادربیگی؛ علیرضا اسفندیاری مقدم؛ فرامرز سهیلی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 11-22
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی فعالیت علمی پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت انجام گرفت. روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی و با رویکرد دگرسنجی انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش براساس آخرین آمار تا تاریخ 8/7/1396 شامل 2158 نفر از پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در شبکۀ ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی فعالیت علمی پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت انجام گرفت. روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی و با رویکرد دگرسنجی انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش براساس آخرین آمار تا تاریخ 8/7/1396 شامل 2158 نفر از پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در شبکۀ اجتماعی علمی ریسرچگیت بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که میزان حضور مردان پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در شبکههای علمی اجتماعی ریسرچگیت به لحاظ کمی و امتیاز آرجی بیشتر از زنان است. میزان حضور، امتیاز آرجی، تعداد اقلام پژوهشی، تعداد استنادها در حوزههای مختلف علمی متفاوت است. مشارکت پژوهشگران در پرسش و پاسخ اندک بود. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نقش مهم شبکههای اجتماعی علمی در فعالیتها و ارتباطات علمی- پژوهشی، شایسته است زمینۀ حضور و استفادۀ بهینه از قابلیتهای چنین محیطهایی برای پژوهشگران، دانشمندان و دانشجویان فراهم شود.
وجیهه سعید؛ فرامرز سهیلی
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1394، ، صفحه 33-42
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان بهرهمندی کتابخانه پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران از مؤلفههای آمیخته بازاریابی مدل 4 پی شامل مکان، تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی، ترویج، قیمت (هزینه) در ارائه خدمات اطلاعاتی در این کتابخانه است. روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری آن کاربران کتابخانه ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان بهرهمندی کتابخانه پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران از مؤلفههای آمیخته بازاریابی مدل 4 پی شامل مکان، تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی، ترویج، قیمت (هزینه) در ارائه خدمات اطلاعاتی در این کتابخانه است. روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری آن کاربران کتابخانه پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران است که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی، 322 نفر در نظر گرفته شد. دادهها، با استفاده از ابزار پرسشنامه استاندارد، گردآوری و از طریق نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای حاصل از آزمون فریدمن نشان داد که رتبههای مؤلفههای مورد مطالعه در 4 آمیخته بازاریابی، یکسان نیست (001/0>P). میانگین رتبه مؤلفه قیمت (13/2) کوچکتر از سایر مؤلفهها بوده و لذا از اهمیت بیشتری برخوردار است و مؤلفه مکان با میانگین رتبه 92/2 از اهمیت کمتری نسبت به سایر مؤلفههای پژوهش برخوردار است. نتیجه آزمون تی تک متغیره برای تمامی چهار مؤلفه پژوهش معنیدار بود (001/0>P). به عبارت دیگر میانگین تمامی مؤلفههای پژوهش با میانگین نظری دادهها تفاوت معنیداری داشت. میانگین تمامی مؤلفهها بیشتر از میانگین نظری (5/2) است. میتوان نتیجه گرفت که از وضعیت تمامی مؤلفههای مورد پژوهش رضایت وجود داشته است. نتیجهگیری: از نظر اصول بازاریابی 4پی این کتابخانه در حد مطلوبی قرار دارد. اما برخی نارساییها در انطباق فعالیتهای کتابخانه با فناوریهای اطلاعاتی و ارائه خدمات الکترونیکی و دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی وجود دارد.
مدیریت دانش دیجیتالی
حمید ژیان پور؛ فرامرز سهیلی؛ محمدرضا رضایی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 25-34
چکیده
هدف: پژوهش حاضر در صدد بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش از دیدگاه کتابداران سازمان کتابخانه مرکزی، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است.
روششناسی: این پژوهش کاربردی به روش توصیفی _ پیمایشی انجام شده است. جامعه مورد مطالعه کتابداران شاغل در سازمان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر در صدد بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش از دیدگاه کتابداران سازمان کتابخانه مرکزی، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است.
روششناسی: این پژوهش کاربردی به روش توصیفی _ پیمایشی انجام شده است. جامعه مورد مطالعه کتابداران شاغل در سازمان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته در طیف لیکرت با بهرهگیری از پرسشنامههای استاندارد ناهاپیپ و گوشال (1998) و مدل بات، با درنظر گرفتن مؤلفههای مورد بررسی در این پژوهش، هنجاریابی و تهیه شد. پاپایی آن با ضریب آلفای کرنباخ عدد (93%) به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و آزمون رگرسیون و همبستگی اسپیرمن استفاده گردید.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که با اطمینان 99% سرمایه اجتماعی بر توسعه مدیریت دانش در مفهوم کلی آن، تأثیر مثبت و معنی دار، دارد. همچنین از بین ابعاد سهگانه سرمایه اجتماعی، بعد رابطهای، بیشترین میزان همبستگی با میزان اجرای مدیرت دانش و توسعه آن را دارد.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که بهبود سرمایه اجتماعی موجب توسعه مدیریت دانش در سازمان مورد مطالعه است. بهبود ارتباطات و تعاملات سازنده میان کارکنان سازمان، از طریق ارتباطات اثربخش با تقویت و ایجاد فرهنگ مشارک، موجب تسهیل درخلق و تولید دانش در سازمان خواهد شد.
فرامرز سهیلی؛ فاطمه میراحمدی؛ علیرضا اسفندیاری مقدم
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 45-60
چکیده
چکیده
هدف: آشنایی با وضعیت عملکرد مدیریت در کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه بر اساس الگوی تعالی سازمانی مدیریت کیفیت بنیاد اروپائی است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش تمامی کارکنان شاغل در کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه که 59 بودهاند را دربر میگیرد. برای گردآوری دادهها ...
بیشتر
چکیده
هدف: آشنایی با وضعیت عملکرد مدیریت در کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه بر اساس الگوی تعالی سازمانی مدیریت کیفیت بنیاد اروپائی است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش تمامی کارکنان شاغل در کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه که 59 بودهاند را دربر میگیرد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه مورد تأیید بنیاد اروپائی برای مدیریت کیفیت استفاده شده و روایی آن 82/0 بهدست آمده است. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند و از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد که جمع امتیاز عملکرد مدیریت کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه از 1000 امتیاز الگوی تعالی سازمانی مدیریت کیفیت بنیاد اروپائی، 82/489 امتیاز است. در بین معیارهای نُهگانه الگوی تعالی سازمانی، «راهبرد» و «فرآیندها، محصولات و خدمات» به ترتیب با کسب 2/57 درصد (2/57 امتیاز) و 69/51 درصد (69/51 امتیاز) از وضعیت مطلوب، بیشترین امتیازها را به خود اختصاص دادهاند و معیار «کارکنان» و «نتایج مشتریان» به ترتیب با کسب 54/44 درصد (54/44 امتیاز) و 08/46 درصد (12/69 امتیاز) از وضعیت مطلوب، کمترین امتیاز را در بین این معیارها کسب نمودهاند. بهطور کلی، بررسی مدیریت کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه نشان میدهد که عوامل «توانمندساز» با کسب مجموع 25/250 امتیاز از 500 امتیاز (1/51 درصد از وضعیت مطلوب) نسبت به عوامل «نتایج» با کسب 57/239 امتیاز از 500 امتیاز (9/48 درصد از وضعیت مطلوب) از موقعیت بهتری برخوردارند.
نتیجهگیری: نتایج این پژهش بیانگر این مطلب است که کیفیت عملکرد مدیریت کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه تا سطح مطلوب فاصله زیادی دارد و در سطح پائینی قرار دارد. با توجه به یافتهها، جهت بهبود سطح مدیریت کیفیت در کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه باید معیارهای کارکنان، نتایج مشتریان، نتایج کارکنان و شراکتها و منابع را تقویت نمود تا به نتایج قابل قبول دست یافت.