اینترنت اشیاء
محسن حاجی زین العابدینی؛ بهاره داودآبادی
چکیده
حضور گیاهان در پیرامون ما فواید بسیار دارد ازجمله کاهش استرس و ایجاد انرژی مثبت در محیط کار. لیکن در شرایط پر دغدغه کنونی که تمام افراد و سازمانها را درگیر خود کرده است توجه به محیطزیست و شرایط نگهداری و رسیدگی به آنها موضوعی دشوار شده است. از طرفی نگهداری گیاهان و تعیین شرایط مطلوب نگهداری آنان نیاز بهصرف وقت، هزینه و دانش فراوان ...
بیشتر
حضور گیاهان در پیرامون ما فواید بسیار دارد ازجمله کاهش استرس و ایجاد انرژی مثبت در محیط کار. لیکن در شرایط پر دغدغه کنونی که تمام افراد و سازمانها را درگیر خود کرده است توجه به محیطزیست و شرایط نگهداری و رسیدگی به آنها موضوعی دشوار شده است. از طرفی نگهداری گیاهان و تعیین شرایط مطلوب نگهداری آنان نیاز بهصرف وقت، هزینه و دانش فراوان دارد. اینترنت اشیا برای تمامی اشیای بیجان، هویت دیجیتالی میسازد و با حسگرهای خود، به گردآوری اطلاعات میپردازد و این اطلاعات را در هر زمان و مکانی با اشیا و اشخاص مناسب به اشتراک میگذارد تا اقدامات لازم انجام شود؛ ازاینرو استفاده از اینترنت اشیا در کتابخانه سبز میتواند مشکل وقت و دانش افراد را در نگهداری و ایجاد محیطی سبز و شاداب برطرف کند و در رسالت بالقوه و بالفعل خود مؤثر واقع شود. شناسایی کاربردهای کاربرد اینترنت اشیا برای رشد و نگهداری گیاهان در کتابخانه سبز روششناسی در این پژوهش از روش اسنادی و کتابخانهای برای گردآوری و تکمیل اطلاعات استفاده شده است. یافتهها در پژوهش به کاربرد اینترنت اشیا در کتابخانه سبز برای تعیین مؤلفههای مختلف گیاهان پرداخته شده است و در انتها به مزیتها و چالشهایی که پیادهسازی اینترنت اشیا در کتابخانه سبز با آن روبهرو است، اشاره شده است. اینترنت اشیا در واقع به فراهم کردن بهترین شرایط برای گیاهان، کمترین آسیب به محیطزیست در حالی که به منابع کتابخانهای و افراد استفادهکننده کمترین صدمهای وارد شود، میپردازد اما با این حال، پیادهسازی آن چالشهایی از قبیل هزینه، فقدان دانش کافی، تداخل، قابلیت اطمینان، امنیت و حفظ حریم خصوصی و پوشش شبکه ناکافی و سرعتپایین اینترنت دارد.
نرم افزار کتابخانه ای
محسن حاجی زین العابدینی؛ مهگل کامروا
چکیده
افزایش منابع و وجود حجم عظیمی از اطلاعات سبب شده است که کتابخانهها برای ارائه خدمات بهتر و سریعتر به مراجعان، به فناوریهای نوین روی آورند. یکی از این فناوریها، نرمافزارهای کتابخانهای هستند که در راستای کمک به کتابداران به کار گرفته میشوند. با این حال، استفاده از این فناوریها گاهی اوقات چالشهایی را برای کاربران به وجود ...
بیشتر
افزایش منابع و وجود حجم عظیمی از اطلاعات سبب شده است که کتابخانهها برای ارائه خدمات بهتر و سریعتر به مراجعان، به فناوریهای نوین روی آورند. یکی از این فناوریها، نرمافزارهای کتابخانهای هستند که در راستای کمک به کتابداران به کار گرفته میشوند. با این حال، استفاده از این فناوریها گاهی اوقات چالشهایی را برای کاربران به وجود میآورد که میتواند بر کارایی کتابداران و تجربه کاربران تأثیر منفی بگذارد. این پژوهش به بررسی و شناسایی عمیق مشکلات و چالشهایی میپردازد که کتابداران دانشگاه شهید بهشتی هنگام کار با نرمافزار کتابخانهای آذرسا با آن مواجه هستند. در نظر گرفتن اینکه کتابداران بهطور مستقیم با این نرمافزار در تعامل هستند و دانشجویان بهعنوان کاربران بالقوه، با هرگونه مشکل در استفاده از آن مستقیماً تأثیر میپذیرند، این مطالعه به دنبال بررسی دلایل اصلی این مشکلات از دیدگاه کتابداران است.این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی، کیفی-پیمایشی با رویکرد کتابخانهای میباشد. دادهها از طریق مراجعه حضوری به 7 کتابخانه دانشکدهای و کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی، مصاحبه با 9 نفر از کتابداران شاغل در دانشگاه و گردآوری نامههای کتابداران مبنی بر طرح شکایت از نرمافزار آذرسا از بهار سال 1400 تا آذرماه سال 1401 جمعآوری شدهاند. طی مصاحبهها و بررسیهای انجام شده، 33 مورد مشکل در هنگام کار با نرمافزار آذرسا توسط کتابداران مشخص شد. اکثر این مشکلات مربوط به سیستم نمایش و ورود اطلاعات است. در نهایت، شاخصهای کلیدی برای ارزیابی نرمافزارهای کتابخانهای شامل روشهای ورود اطلاعات، کامل بودن اطلاعات کتابشناختی، ویژگیها و ساختار فیلدها، استفاده از پایگاههای اطلاعاتی کمکی و ویژگیهای صفحه ورود اطلاعات میشود. ورود دقیقتر اطلاعات به نرمافزارهای مدیریت کتابخانهای، تأثیر قابلتوجهی بر کارایی و عملکرد کتابخانهها دارد.
محسن حاجی زین العابدینی؛ شیرین خوشنود قدیم
چکیده
هدف پژوهش: هدف کلی این پژوهش، تعیین تأثیر استفاده از ابزارهای وب 2 در مدیریت دانش در مرکز آموزش مدیریت دولتی است.روش انجام پژوهش: این پژوهش یک پژوهش کاربردی است که به روش پیمایشی تحلیلی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است که شامل 39 سؤال از نوع مقیاس لیکرت بوده است. جامعه آماری 120 نفر بوده است که براساس جدول ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف کلی این پژوهش، تعیین تأثیر استفاده از ابزارهای وب 2 در مدیریت دانش در مرکز آموزش مدیریت دولتی است.روش انجام پژوهش: این پژوهش یک پژوهش کاربردی است که به روش پیمایشی تحلیلی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است که شامل 39 سؤال از نوع مقیاس لیکرت بوده است. جامعه آماری 120 نفر بوده است که براساس جدول مورگان 92 نفر از کارکنان مرکز آموزش مدیریت دولتی به صورت نمونه انتخاب شدهاند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اس. پی. اس. اس انجام شد.یافتهها: کارکنان مرکز آموزش مدیریت دولتی سه ابزار وبلاگ، ویکی و شبکههای اجتماعی را نسبت به دیگر ابزارهای وب 2 که شامل پادکست، تگ، آر. اس. اس، ماشاپ و پیامرسان فوری هستند، بیشتر مورد استفاده قرار میدهند. نتایج نشان میدهد سطح مدیریت دانش کارکنان در این مرکز از وضعیت مطلوبی برخوردار است، ولی سطح مدیریت دانش در مرکز آموزش مدیریت دولتی وضعیت مطلوبی ندارد.بحث و نتیجهگیری: در این مرکز، کارکنان تمایل به استفاده از ابزارهای وب 2 برای به اشتراکگذاری دانش خود دارند؛ لذا با برنامهریزی در جهت رفع محدودیتها و ایجاد شرایط مناسب در مرکز برای استفاده از این ابزارها میتوان دانش ضمنی کارکنان را به دانش آشکار تبدیل کرد.
محسن حاجی زین العابدینی؛ فاطمه جمانی؛ معصومه کربلا آقایی کامران
چکیده
هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان انطباق پیشینههای کتابشناختی مواد جغرافیایی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با قواعد توصیف و دسترسی به منبع (آر. دی. ای.) بود..روش کار پژوهش : روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و با روش پژوهش پیمایشی و رویکرد تحلیلی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 3946 پیشینه نقشه و 139 پیشینه ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان انطباق پیشینههای کتابشناختی مواد جغرافیایی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با قواعد توصیف و دسترسی به منبع (آر. دی. ای.) بود..روش کار پژوهش : روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و با روش پژوهش پیمایشی و رویکرد تحلیلی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 3946 پیشینه نقشه و 139 پیشینه اطلس بود. نمونه پژوهش برابر با 351 پیشینه نقشه و 139 پیشینه اطلس انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل سیاهه وارسی بر اساس بیبکو، فیلدهای برگرفته از کاربرگه نقشه و اطلس مارک ایران در کتابخانه ملی ایران بوده و از جداول انطباقی مارک ایران و (آر. دی. ای.) استفاده شده است.یافتهها: در بخش اول پژوهش، مشخص شد که 64/25 درصد فیلدهای مربوط به نقشه و 72/22 درصد فیلدهای مربوط به اطلس دارای اطلاعات و بقیه فیلدها بدون اطلاعات و محتوا هستند. در بخش دوم پژوهش، نتایج نشان داد که 77/35 درصد از اطلاعات موجود در پیشینههای نقشه و 77/39 درصد در پیشینههای اطلس، با عناصر (آر. دی. ای.) انطباق دارند.بحث و نتیجهگیری: مطابق یافتههای انجام شده، بیشتر پیشینههای مورد بررسی بدون اطلاعات هستند. بلوک 2 در پیشینههای نقشه و بلوک صفر و 1 در پیشینههای اطلس، بیشترین انطباق و بلوک 4 در پیشینههای نقشه و اطلس، کمترین انطباق را با قواعد و عناصر (آر. دی. ای.) دارند. دلیل اصلی فقدان انطباق، خالی بودن فیلدها است. پیشینههای مواد جغرافیایی که در حال حاضر در کتابخانه ملی موجود است، کامل نبوده و دارای نواقص و کاستیهایی است که برای بهکارگیری و پیادهسازی (آر. دی. ای.) باید این نواقص، بررسی و تکمیل گردند.
محسن حاجی زینالعابدینی؛ فاطمه نعمتی؛ امیررضا اصنافی
چکیده
هدف: هدف پژوهش ارائه الگویی است جهت طراحی نرمافزار نمایهسازی که عمل ذخیرهسازی اطلاعات و نمایه منابع را به شکل خودکار انجام دهد.روش کار پژوهش: روش پژوهش ارزیابی تطبیقی و طراحی سیستم بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی محققساخته بوده که توسط متخصصان اعتباریابی شد. جامعه پژوهش 9 نرمافزار که با شرایط پژوهش همخوانی داشتند ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش ارائه الگویی است جهت طراحی نرمافزار نمایهسازی که عمل ذخیرهسازی اطلاعات و نمایه منابع را به شکل خودکار انجام دهد.روش کار پژوهش: روش پژوهش ارزیابی تطبیقی و طراحی سیستم بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی محققساخته بوده که توسط متخصصان اعتباریابی شد. جامعه پژوهش 9 نرمافزار که با شرایط پژوهش همخوانی داشتند در نظر گرفته شد. سیاهه وارسی به صورت حضوری و از طریق بخشهای تحلیل و توسعه یا پشتیبانی نرمافزارهای موردنظر تکمیل شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که برای طراحی نرمافزار نمایهسازی خودکار لازم است که بخشهای فهرستنویسی و مستندسازی، منابع دیجیتال، نمایهسازی، مدیریت، جستجو و قابلیتهای عمومی بهطور اجباری در نرمافزار مدنظر قرار بگیرند. همچنین، بخشهای کاربردی و جانبی نظیر ورود اطلاعات استاندارد، اصلاح دادههای ناشی از او سی آر، بهرهگیری از هوش مصنوعی، استفاده از یادگیری ماشین و امکان میانکنشپذیری با سایر سامانهها در نظر گرفته شوند.بحث و نتیجهگیری: بررسی نرمافزارهای مختلف موجود در ایران، نشان داد که هیچکدام از این ابزارها، قابلیتهای لازم برای نمایهسازی خودکار را به صورت کامل پیادهسازی نکردهاند، اما زیرساختهای لازم برای طراحی و توسعه نرمافزار مستقل نمایهسازی خودکار به زبان فارسی یا افزودن بخش نمایهسازی خودکار به سامانههای موجود فراهم است. الگوی نهایی پیشنهادی پژوهش، بخشها و شرایط لازم برای متخصصان علم اطلاعات و رایانه برای طراحی نرمافزار نمایهسازی خودکار را در برگرفته است.
مدیریت اطلاعات
امیررضا اصنافی؛ محسن حاجی زینالعابدینی؛ زهرا عطارزاده
چکیده
هدف: پژوهش حاضر در بازسازی یکی از حوزههایی است هنری و صنعتی است که در قالبی که گیمیفیکیشن بیان میشود. در اصل هنر هشتم عنوانی است که این روزها به هنر صنعت بازیسازی اطلاق میشود. روششناسیپژوهش: روش این پژوهش بهصورت کتابخانهای است و بهصورت مروری بیان شده است. یافتهها: این مقاله جنبههای گوناگون مربوط به نظریههای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر در بازسازی یکی از حوزههایی است هنری و صنعتی است که در قالبی که گیمیفیکیشن بیان میشود. در اصل هنر هشتم عنوانی است که این روزها به هنر صنعت بازیسازی اطلاق میشود. روششناسیپژوهش: روش این پژوهش بهصورت کتابخانهای است و بهصورت مروری بیان شده است. یافتهها: این مقاله جنبههای گوناگون مربوط به نظریههای بازیوارسازی و نقش آنها در آموزش و یادگیری معرفی کرد. مطالعه بازیوارسازی در پژوهشهای علم اطلاعات ازجمله موضوعاتی است که بهتازگی در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است امّا آنچه که مورد توجّه اکثر پژوهشگران بوده، پرداختن به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به بررسی بازیوارسازی در سواد اطلاعاتی، آموزش و انگیزش دانشجویان و کاربران کتابخانه (در سنین مختلف) و کارمندان کتابخانههای دانشگاهی و تخصصی در سازمانها بوده است و بهطور اخص از قابلیتهای بازیوارسازی در آموزش و یادگیری مباحث تخصصی رشته کمتر پرداخته شده است. بحث و نتیجهگیری: مطابق یافتههای انجام شده در این زمینه پژوهشهایی انجام شود تا ضمن توجه و بهرهگیری کامل از منابع علمی و انجام پرسشنامه با جامعه پژوهش انتخابی و با استفاده از عناصر یادگیری خود راهبر، چارچوبی جهت تبیین نقش بازیوارسازی درزمینة آموزش و یادگیری دروس مختلف این رشته و دستیابی به الگویی مفهومی در پژوهشها به دست آید.
کیفیت خدمات
محسن حاجی زین العابدینی؛ اکرم زینالعابدینی
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی نقش نشانههای تصویری و نوشتاری در راهنمایی کاربران کتابخانهها و ارائه الگوی پیشنهادی است.روششناسی: این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از منظر شیوه انجام، به روش پیمایشی- تحلیلی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته، شامل 42 سؤال بود که برخی از نوع مقیاس لیکرت و برخی دیگر ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی نقش نشانههای تصویری و نوشتاری در راهنمایی کاربران کتابخانهها و ارائه الگوی پیشنهادی است.روششناسی: این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از منظر شیوه انجام، به روش پیمایشی- تحلیلی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته، شامل 42 سؤال بود که برخی از نوع مقیاس لیکرت و برخی دیگر به صورت بازطراحی شده است. جامعه آماری 60 نفر بوده است. پرسشنامه در برنامه گوگلداک طراحی شده است و به صورت الکترونیکی در اختیار پاسخدهندگان قرار گرفت.یافتههای: بررسیها نشان میدهد، استفاده از نشانههای تصویری و نوشتاری در کتابخانههای دانشگاه شهید بهشتی، در حد کم و آنچه وجود دارد، نوشتههای با فونتهای ساده، به صورت چاپ شده بر روی کاغذ است. در کنار نشانههای نوشتاری و تصویری، رنگ، گرافیک محیطی، معماری کتابخانه و همه عوامل محیطی مانند نوع قفسهبندی، چیدمان میز و صندلیهای مطالعه، نورپردازی، عواملی هستند که اهمیت ویژهای دارند.بحث و نتیجهگیری: با توجه به دادههای به دست آمده، میتوان به این نتیجه رسید که بهطور جدی در کتابخانه به این موضوع پرداخته نشده است. کتابداران و مسئولان کتابخانهها با مقوله نشانههای نوشتاری و تصویری بهعنوان ابزار راهنماییکننده، در حد متوسط آشنایی دارند. لذا با برنامهریزی در جهت رفع کمبود اطلاعات و دانش کافی در این رابطه، میتوان با ایجاد شرایط مناسب برای طراحی گرافیک محیطی بهویژه طراحی انواع نشانه در کتابخانهها، محیطی جذاب برای کاربران و کتابداران به وجود آورد. این مسئله مستلزم همکاری کتابداران و طراحان گرافیک است.
فناوری اطلاعات
سعید ملکمحمدی؛ محسن حاجی زین العابدینی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت آمادگی یادگیری الکترونیکی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان شکل گرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و از روش پژوهش پیمایشی تحلیلی برای انجام آن استفاده است. نمونهگیری از جامعه پژوهش با استفاده از فرمول کوکبان برای تعداد 153 نفر از دانشجویان تحصیلات ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت آمادگی یادگیری الکترونیکی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان شکل گرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و از روش پژوهش پیمایشی تحلیلی برای انجام آن استفاده است. نمونهگیری از جامعه پژوهش با استفاده از فرمول کوکبان برای تعداد 153 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی مؤسسه آموزش عالی خوزستان که در نیمسال اول 1398- 1397 مشغول به تحصیل بودند، انجام گرفت. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط متخصصان تأیید شده و ضریب پایایی آن 854/. آلفای کرونباخ بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تی و تحلیل واریانس یکطرفه) استفاده شد.یافتهها: تحلیل نتایج حاصل از بررسی میزان آمادگی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان برای شرکت در یادگیری الکترونیکی حاکی از آن است که میانگین آمادگی دانشجویان از منظر 6 بعد مورد بررسی 81/3 از 5 است که نشاندهنده آمادگی در حد متوسط دانشجویان برای شرکت در یادگیری الکترونیکی است.بحث و نتیجهگیری: با فراهم آوری زیرساختهای موردنیاز و برگزاری دورههای آموزشی و تأکید بر اهمیت یادگیری الکترونیکی در عصر حاضر میتوانیم در جهت ارتقای آمادگی گام برداریم.
سعید ملک محمدی؛ محسن حاجی زین العابدینی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی وضعیت تطبیقی منابع اطلاعاتی معرفی شده در سرفصلهای دروس دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی با کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی بود.روششناسی: روش پژوهش تطبیقی بوده و ابزار گردآوری دادهها، سیاههوارسی و جامعه پژوهش شامل تمام منابع ارائه شده در سرفصل دروس دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی (وزارت ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی وضعیت تطبیقی منابع اطلاعاتی معرفی شده در سرفصلهای دروس دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی با کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی بود.روششناسی: روش پژوهش تطبیقی بوده و ابزار گردآوری دادهها، سیاههوارسی و جامعه پژوهش شامل تمام منابع ارائه شده در سرفصل دروس دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی (وزارت علوم) و کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده که با رویکرد مطالعه تطبیقی با استفاده از روش ارزیابانه انجام گرفته است. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار اکسل انجام شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که تعداد منابع اطلاعاتی سرفصل دروس رشته علم اطلاعات و دانششناسی بیشتر از کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی بود. تعداد منابع تألیفی در سرفصل دروس رشته علم اطلاعات و دانششناسی بیشتر از کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی بود. الگوی نویسندگی منابع اطلاعاتی در هر دو رشته، بیشتر به صورت تک نویسندهای بود.نتیجهگیری: بیشترین و کمترین منابع اطلاعاتی استفاده شده در سرفصل هر دو رشته، به ترتیب کتابها و پایاننامهها بوده و از مقالات نیز به میزان کمی استفاده شده است. بنابراین لازم است علاوه بر استفاده بیشتر از پایاننامهها، بهویژه پایاننامههایی که در جشنوارهها و هفته پژوهش، به عنوان نمونه و برتر انتخاب میشوند، از مقالات نیز استفاده شود تا این نیاز اطلاعاتی به ظاهر کوچک ولی ارزشمند و تأثیرگذار مرتفع شود و الگویی باشد برای رشتههای مشابه.
مدیریت اطلاعات
مریم غنی پور تفرشی؛ محسن حاجی زین العابدینی
چکیده
هدف: این پژوهش به شناسایی تأثیر مستندسازی کلیدواژهها با استفاده از اصطلاحنامة پزشکی فارسی بر بازیابی مقالات از پایگاههای ایران مدکس و مدلیب میپردازد.روش تحقیق: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده که به روش نیمه تجربی انجام گرفته است. سنجش میزان ربط نتایج جستجو، در دو حالت استفاده از کلیدواژههای زبان آزاد و کلیدواژههای ...
بیشتر
هدف: این پژوهش به شناسایی تأثیر مستندسازی کلیدواژهها با استفاده از اصطلاحنامة پزشکی فارسی بر بازیابی مقالات از پایگاههای ایران مدکس و مدلیب میپردازد.روش تحقیق: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده که به روش نیمه تجربی انجام گرفته است. سنجش میزان ربط نتایج جستجو، در دو حالت استفاده از کلیدواژههای زبان آزاد و کلیدواژههای مستند شده با اصطلاحنامة پزشکی فارسی، توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و محقّق مورد مشاهده قرار گرفته و نتایج در جدول ثبت گردید.یافتههای تحقیق: میزان مانعیت اطلاعات بازیابی شده برای کلیدواژههای زبان آزاد بیشتر از کلیدواژههای استاندارد شده در پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب است. میزان جامعیت اطلاعات بازیابی شده برای کلیدواژههای زبان آزاد نیز بیشتر از کلیدواژههای استاندارد شده در پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب است. بر اساس نتایج به دست آمده، سطح معنیداری آزمون برای هر دو پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب به ترتیب برابر با 492/0 و 367/0 با توجه به زبان آزاد و استاندارد شده است؛ که بر این اساس، بین میزان بازیابی مقالات با کلیدواژههای زبان آزاد و استاندارد شده در پایگاههای اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب اختلاف معنیداری وجود ندارد.بحث و نتیجهگیری: مستندسازی کلیدواژهها در پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب بر مانعیت اطلاعات بازیابی شده تأثیر معنیداری نداشته است. مستندسازی کلیدواژهها در پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس بر میزان جامعیّت اطلاعات بازیابی شده تأثیر منفی دارد. مستندسازی کلیدواژهها در دو پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب تأثیری بر میزان بازیابی مقالات نداشته است.
طیبه شهمیرزادی؛ محسن حاجی زین العابدینی؛ فاطمه پازوکی
چکیده
هدف: بهکارگیری قواعد توصیف و دسترسی به منبع (آردیاِی)، بهعنوان قواعد جدید فهرستنویسی و با توجه به محیط و منابع اطلاعاتی جدید ضرورتی انکارناپذیر است. هدف این پژوهش، شناسایی امکان بهکارگیری آردیاِی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر اساس میزان همخوانی پیشینههای کتابشناختی تهیهشده در نرمافزار سیمرغ با آردیاِی ...
بیشتر
هدف: بهکارگیری قواعد توصیف و دسترسی به منبع (آردیاِی)، بهعنوان قواعد جدید فهرستنویسی و با توجه به محیط و منابع اطلاعاتی جدید ضرورتی انکارناپذیر است. هدف این پژوهش، شناسایی امکان بهکارگیری آردیاِی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر اساس میزان همخوانی پیشینههای کتابشناختی تهیهشده در نرمافزار سیمرغ با آردیاِی است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و با روش پیمایشی تحلیلی و بهصورت تطبیقی انجامشده است. تعداد 210 پیشینه کتابشناختی فارسی در موضوع کشاورزی واردشده در نرمافزار کتابخانهای بهکاررفته شده در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بررسی شد.یافتههای پژوهش: نتایج نشان داد که اِشکال «تفاوت با آردیاِی» با فراوانی 45.56 درصد و سپس اِشکالات «تایپی و املایی» با 33.75 درصد، سهلانگاری در ورود اطلاعات با 21 درصد و اِشکال فهرستنویسی با 01/8 درصد در پیشینهها و عدم درج اطلاعات در فیلدهای درست با 79/3 درصد بوده است.بحث و نتیجهگیری: با استفاده از نتایج این پژوهش، زمینه مناسب برای برنامهریزی بهمنظور بهکارگیری آردیاِی فراهم میشود. انجام چنین پژوهشهایی از سوی کمیته راهبردی آردیاِی توصیهشده و نتایج حاصل از آن برای همکاریهای بینالمللی در این زمینه سودمند خواهد بود. در پایان، الگوی پیشنهادی برای بهکارگیری آردیاِی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ارائه شد.
مدیریت دانش دیجیتالی
مهدی رحمانی؛ محسن حاجی زین العابدینی
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1394، ، صفحه 23-32
چکیده
هدف: دادهکاوی یکی از راههای تحلیل و استفاده از اطلاعات است که با استفاده از روشهای تخصصی آماری و منطقی به تحلیل دادههای بزرگمقیاس میپردازد و به موسسات در اخذ تصمیمهای کلان کمک میکند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهمترین کاربردهای داده کاوی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی براساس کاربردهای دادهکاوی در سایر حوزههای ...
بیشتر
هدف: دادهکاوی یکی از راههای تحلیل و استفاده از اطلاعات است که با استفاده از روشهای تخصصی آماری و منطقی به تحلیل دادههای بزرگمقیاس میپردازد و به موسسات در اخذ تصمیمهای کلان کمک میکند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهمترین کاربردهای داده کاوی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی براساس کاربردهای دادهکاوی در سایر حوزههای علمی بود. روششناسی: در پژوهش حاضر حهت شناسایی کاربردهای دادهکاوی علاوه بر مطالعات کتابخانهای با تحلیل و بررسی کاربردهای دادهکاوی در حوزههای بانکداری، مدیریت ریسک، هتلداری، مدیریت، تجارت، آمار و صنعت کاربردهای دادهکاوی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی ارائه شد. یافتهها: یافتهها نشان داد دادهکاوی در بخشهای مختلفی از حوزه علم اطلاعات و دانششناسی از جمله جستوجوی اطلاعات، فـراهمآوری، مدیریت و خدمات کتابخانه، جمعآوری اطلاعات مراجعان بهکتابخانه، حفظ وفاداری مراجعان، اخراج مراجعهکننده، تحلیل منابع موجود در کتابخانه (موجودی کتابخانه)، بانک اطلاعاتی، گردآوری منابع، استفاده از مجموعه و امانت بینکتابخانهای کاربرد دارد، همچنین مشخص شد که از دادههای بخش امانت و دادههای هزینهای جهت بهتر شدن عملکرد کتابخانهها و بیشتر شدن هزینه-سودمندی کتابخانه استفاده کرد. نتیجهگیری: کاربردهای دادهکاوی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی بیشتر مختص به بخشهای امانت، مرجع، و مجموعه سازی است. اما میتواند در سایر بخشها نیز از دادهکاوی برای تحلیل دادههای موجود در راستای دستیابی هر چه بهتر به اهداف رشته و کتابخانهها استفاده کرد.