با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران
مدیریت کتابخانه
بررسی میزان کاربرد مؤلفه‌های سایبرنتیک در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی

مهدی کریمی؛ مریم سلامی

دوره 9، شماره 3 (پیاپی 35) ، مهر 1401، ، صفحه 22-11

https://doi.org/10.30473/mrs.2023.67478.1556

چکیده
  هدف پژوهش: هدف این پژوهش، تعیین میزان کاربرد مؤلفه‌های سایبرنتیک از دیدگاه مدیران و کارشناسان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است.روش کار پژوهش: این پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش 573 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است که تعداد 230 ...  بیشتر

مدیریت کتابخانه
طراحی الگوی شایستگی مدیران کتابخانه‌های‌ عمومی (مطالعه موردی: کتابخانه‌های عمومی استان کرمان)

مهدی علیزاده جلگه‌پور؛ ثریا ضیایی

دوره 8، شماره2(پیاپی 30) ، مرداد 1400، ، صفحه 29-42

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.61176.1487

چکیده
  هدف: مدیریت منابع انسانی و بالأخص به‌کارگیری کارکنان و مدیران شایسته، یکی از دغدغه­‌های دهه‌­های اخیر در علم مدیریت است که کتابخانه­‌ها و مراکز اطلاع‌­رسانی هم از این امر مستثنا نیستد. مفهوم شایستگی طبق تعاریف علمی از سه مقوله دانش، مهارت و رفتار تشکیل شده است. این پژوهش با هدف طراحی الگویی برای شایستگی مدیران کتابخانه‌های ...  بیشتر

مدیریت کتابخانه
بررسی رابطه بین رضایتمندی شغلی، اخلاق حرفه ای و مدیریت تعارض کتابداران کتابخانه های عمومی استان تهران

محمد خالدیان؛ احسان اسمعیل پور

دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1397، ، صفحه 35-46

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة بین رضایتمندی ­شغلی، اخلاق حرفه­ای و مدیریت­ تعارض کتابداران کتابخانه­های عمومی شهر ­تهران انجام شد. روش‌شناسی: جامعة پژوهش شامل کتابداران کتابخانه­های عمومی شهر تهران هستند که در سال 96 مشغول به کار بودنند و حجم نمونه 100 نفر با استفاده از روش­ نمونه­گیری تصادفی ­ساده انتخاب شد. جمع‌آوری ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
بررسی وضعیت و رابطۀ بین مدیریت دانش و ابعاد سایبرنتیک در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

زینب غیوری؛ رویا برادر

دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، ، صفحه 41-52

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر ضمن بررسی وضعیت مدیریت دانش و سایبرنتیک در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به بررسی تأثیر سایبرنتیک که شامل شش بعد اصلی تنوع و محدودیت، آنتروپی و اطلاعات، ضرورت تنوع و قاعدة تصمیم، هدف‌گذاری و کنترل، بازخورد و تمایزات و روابط است، بر مدیریت دانش که شامل چهار فرایند اصلی ایجاد دانش، تبدیل و انتقال دانش، حفظ و نگهداری ...  بیشتر

مدیریت کتابخانه
رابطه عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی کتابداران کتابخانه‌ های دانشگاه‌ های اصفهان

محمدرضا سلیمانی؛ عذرا دائی؛ لیلا شهرزادی

دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 11-18

چکیده
  هدف: رعایت عدالت در سازمان‌ها می‌تواند تاثیری تعیین‌کننده بر رفتارهای مدنی سازمانی کارکنان داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی در بین کتابداران شاغل در کتابخانه­های دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان می‌باشد. روش­شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام گرفته ...  بیشتر

مدیریت کتابخانه
بررسی نقش عوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در مطالعه غیردرسی دانش آموزان و دانشجویان دانشگاه‌های شهر مشهد

نسیم نوبهار؛ هادی شریف مقدم

دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 33-40

چکیده
  هدف:هدف‌از انجام‌این پژوهش بررسی تاثیر عوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی،اقتصادی‌و سیاسی در مطالعه غیر درسی دانش آموزان و دانشجویان است. روش‌تحقیق:پژوهش‌حاضر‌توصیفی‌از‌نوع پس‌رویدادی بود. جامعه آماری پژوهش‌شامل‌دانش آموزان دبیرستانی سه منطقه‌و دانشجویان دانشگاههای(پیام نور و فردوسی)‌شهر مشهد بود‌که با‌ استفاده از جدول مورگان‌تعداد‌نمونه ...  بیشتر

مدیریت کتابخانه
جایگاه سامانه اطلاعات مدیریت در کتابخانه ها

سلما کشاورزیان؛ امیررضا اصنافی

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 39-48

چکیده
  هدف: در این پژوهش، ضمن بررسی جایگاه سامانه اطلاعات مدیریت در کتابخانه‌ها؛ مسائلی از قبیل کاربردهای این سیستم و مزایا و محدودیت‌های استقرار آن‌ها مطرح شده است. رو‌ش‌شناسی: روش پژوهش از نوع مروری می‌باشد. یافته­ها: کاربران از کتابخانه انتظار دارند تا حجم عظیمی از اطلاعات و همچنین منابع اطلاعاتی را در اسرع وقت در اختیارشان گذارد. ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
تحلیل شکاف خدمات در کتابخانه‌های عمومی زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی شهر تهران در سال 1394

سالومه خشوعی؛ زهره میرحسینی

دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 77-86

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌های عمومی زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی شهر تهران انجام گرفت. روش‌شناسی: روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد لایب کوآل بود. جامعه آماری شامل 46209 نفر اعضای کتابخانه‌ها بودکه با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی و براساس جدول مورگان، تعداد 381 ...  بیشتر

مدیریت کتابخانه
سنجش میزان رضایت کتابداران و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر اصفهان از نرم‌افزار کتابخانه‌ای این سازمان

مهسا امینی؛ میترا پشوتنی زاده

دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 39-48

چکیده
  هدف: هدف اصلی این پژوهش، سنجش رضایت کتابداران و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر اصفهان از نرم‌افزار کتابخانه‌ای این سازمان در از مولفه‌های «مشخصات کلی نرم افزار»، «جست و جو و بازیابی اطلاعات»، امکانات ابر داده ای، گزارش گیری، سازماندهی و ورود اطلاعات، سیاهه برداری، سفارشات و کنترل دسترسی و امنیت "است. روش‌‌شناسی: ...  بیشتر

مدیریت کتابخانه
بررسی وضعیت کتابخانه پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران بر اساس اصول بازاریابی مدل 4 پی. از دیدگاه کاربران

وجیهه سعید؛ فرامرز سهیلی

دوره 2، شماره 3 ، آذر 1394، ، صفحه 33-42

چکیده
  هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان بهره‌مندی کتابخانه پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران از مؤلفه­های آمیخته بازاریابی مدل 4 پی شامل مکان، تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی، ترویج، قیمت (هزینه) در ارائه خدمات اطلاعاتی در این کتابخانه است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری آن کاربران کتابخانه ...  بیشتر

مدیریت کتابخانه
بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری کاربران کتابخانه‌های عمومی شهر قم: براساس مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

سعید غفاری

دوره 2، شماره 3 ، آذر 1394، ، صفحه 53-72

چکیده
  هدف: هدف کلی این پژوهش، بررسی میزان به‌کارگیری عوامل تأثیرگذار بر وفاداری کاربران کتابخانه‌های عمومی شهرقم درقالب مفاهیم مدیریت ارتباط با مشتری می‌باشد. روش‌شناسی: پژوهش حاضریک مطالعه کاربردی نوع تحقیق پیمایشی - تحلیلی می‌باشد. ابزار گردآوری دادهپرسشنامه محقق است. روایی وپایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر ...  بیشتر

مدیریت کتابخانه
بررسی کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاه شیراز با استفاده از مدل لیب کوال
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1393، ، صفحه 37-49

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر که به هدف بررسیکیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاه شیراز صورت گرفته است می‌کوشد تا وضعیت موجودخدمات و همچنین انتظارات کاربران از این کتابخانه­ها را در دو سطح حداقل و حداکثردر هر یک از ابعاد لیب کوال («تأثیر خدمات»، «کنترل اطلاعات» و «کتابخانه به‌عنوانمکان») بررسی کند. روش­شناسی: روش پژوهشپیمایش ...  بیشتر