با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران
مدیریت اطلاعات
ارزیابی دیدگاه کتابداران از سامانه کتابخانه ای آذرسا: مطالعه موردی در دانشگاه شهید بهشتی

محسن حاجی زین العابدینی؛ مهگل کامروا

دوره 9، شماره4 (پیاپی 36) ، بهمن 1401، ، صفحه 71-82

https://doi.org/10.30473/mrs.2024.70769.1592

چکیده
  افزایش منابع و وجود حجم عظیمی از اطلاعات سبب شده است که کتابخانه‌ها برای ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر به مراجعان، به فناوری‌های نوین روی آورند. یکی از این فناوری‌ها، نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای هستند که در راستای کمک به کتابداران به کار گرفته می‌شوند. با این حال، استفاده از این فناوری‌ها گاهی اوقات چالش‌هایی را برای کاربران به وجود ...  بیشتر

فناوری اطلاعات
بازی‌وارسازی(گیمیفیکیشن) در انگیزش کتابداران کتابخانه‌های تخصصی

میترا صمیعی؛ صبا شاهگلدی؛ عصمت مومنی

دوره 9، شماره 3 (پیاپی 35) ، مهر 1401

https://doi.org/10.30473/mrs.2023.68853.1571

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان تأثیر مؤلفه بازی وارسازی (پاداش) بر انگیزش بیرونی و درونی (بر اساس نظریه هرزبرگ) کتابداران کتابخانه تخصصی مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی انجام شده است.روش شناسی پژوهش :پژوهش حاضر ازا نوع کاربردی و با روش پیمایشی توصیفی انجام شده است.جامعه آماری پژوهش حاضر، کارکنان کتابخانه تخصصی مرکز ...  بیشتر

اشتراک دانش
بررسی رابطه گرایش به تسهیم دانش با ویژگی‌های شخصیتی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان همدان

مریم سلامی؛ مریم احمدی نسب؛ وحیده حجه‌فروش

دوره 8، شماره 1 (پیاپی 29) ، فروردین 1400، ، صفحه 39-48

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.63443.1507

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه ویژگی‌­های شخصیتی (روان­رنجوری، برون­‌گرایی، گشودگی، سازگاری و وظیفه‌شناسی) با گرایش به تسهیم دانش در کتابداران کتابخانه‌­های عمومی استان همدان پرداخته است.روش‌­شناسی پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی بوده که با روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه انجام شده است. آلفای کرونباخ برای پرسشنامه‌­های ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
نگاهی بر مهارت‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان اردبیل و راهکارهایی برای بهبود

ندا سلیمی؛ پریسا سلیمی

دوره 7، شماره 4 (پیاپی 28) ، دی 1399، ، صفحه 11-22

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.59928.1475

چکیده
  هدف پژوهش: کتابداران کتابخانه‌های عمومی با طیف وسیعی از مردم که از لحاظ جنسیت، سن، موقعیت اجتماعی، ملیت و یا نژاد متفاوت هستد، سروکار دارند. از آنجا که هدف کتابخانه‌های عمومی رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران و جلب رضایت آن‌هاست، کتابداران این کتابخانه‌ها برای این که بتوانند خدمات و امکانات کتابخانه را به طور مؤثری ارائه دهند، به برقراری ...  بیشتر

رابطه یادگیری سازمانی با رهبری تحولی مدیران و عملکرد کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان

وجیهه فلاحتی پایین دروازه؛ احمد شعبانی؛ سید علی سیادت

دوره 7، شماره 3 (پیاپی 27) ، آذر 1399، ، صفحه 25-36

https://doi.org/10.30473/mrs.2021.58145.1460

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت رابطه یادگیری سازمانی با رهبری تحولی و عملکرد شغلی کتابداران دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان انجام شد.روش‌شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن، توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کتابداران دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان در سال 1396 که تعداد آن‌ها 139 نفر بودند و از طریق ...  بیشتر

بررسی رابطه بین ابعاد رهبری اخلاقی مدیران با مسئولیت‌پذیری کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی

منصور ترکیان‌تبار

دوره 7، شماره 3 (پیاپی 27) ، آذر 1399، ، صفحه 59-68

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.60381.1477

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ابعاد رهبری اخلاقی مدیران با مسئولیت‌پذیری کتابداران کتابخانه‌های واحدهای دانشگاه  آزاد اسلامی بود.روش‌شناسی: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کتابداران شاغل در کتابخانه‌های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 552 نفر است. حجم نمونه با استفاده از ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
بررسی مهارت‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان کاشان و ارتباط آن با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی

حجت خدمتی نژاد؛ وجیهه موسای ارانی؛ سعید اسدی

دوره 7، شماره 1 (پیاپی 25) ، خرداد 1399، ، صفحه 21-32

https://doi.org/10.30473/mrs.2021.56960.1446

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش تعیین و مقایسه میانگین مؤلفه‌های مهارت‌های ارتباطی و ارتباط آن با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی در کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان کاشان است. روش‌شناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد مهارت‌های ارتباطی کوئین دام است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
بررسی رابطه فرسودگی‌شغلی با مهارت‌های‌ارتباطی کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان کاشان

حجت خدمتی نژاد؛ وجیهه موسای ارانی؛ سعید اسدی

دوره 6، شماره 1 (پیاپی 21) ، خرداد 1398، ، صفحه 57-67

https://doi.org/10.30473/mrs.2020.50479.1410

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی رابطه فرسودگی شغلی با مهارت‌های ارتباطی  کتابخانه‌های عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان کاشان است. روش‌شناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته وابدار گردآوری داده‌ها، دو پرسشنامه استاندارد مهارت‌های ارتباطی کوئین ­دام و پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران ...  بیشتر

کتابخانه دانشگاهی
بررسی رابطه هوش هیجانی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه‌ بین‌المللی امام خمینی (ره) با کیفیت ارائه خدمات آن

فریده محبی تبار؛ زهره میرحسینی؛ سعید غفاری

دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1397، ، صفحه 41-48

https://doi.org/10.30473/mrs.2019.34838.1308

چکیده
  هدف: هدف بررسی رابطة بین هوش‌هیجانی کتابداران دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین وکیفیت خدمات کتابخانه‌های این دانشگاه است. روش‌شناسی تحقیق: روش پژوهش توصیفی و گردآوری داده‌ها از طریق پرسشنامه انجام یافت. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد میانگین نمرة حداقل سطح مورد انتظار کیفیت خدمات 98/5، حداکثر سطح مورد انتظار خدمات 44/7 و سطح ...  بیشتر

کتابخانه دانشگاهی
بررسی مهارت‌های کارآفرینی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه‌های جندی شاپور و شهید چمران اهواز

فرزانه قنادی نژاد؛ محمد علی زمانی

دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، ، صفحه 19-30

چکیده
  هدف: بررسی مهارت­های کارآفرینی کتابداران کتابخانه­های دانشگاه­های جندی‌شاپور و شهید چمران اهواز مقایسة مهارت­های کارآفرینی کتابداران این دو دانشگاه است. روش­شناسی: پژوهش حاضر که به صورت پیمایشی انجام شده است، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعة مورد مطالعه شامل کلیة کتابداران کتابخانه­های ...  بیشتر

مدیریت کتابخانه
رابطه عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی کتابداران کتابخانه‌ های دانشگاه‌ های اصفهان

محمدرضا سلیمانی؛ عذرا دائی؛ لیلا شهرزادی

دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 11-18

چکیده
  هدف: رعایت عدالت در سازمان‌ها می‌تواند تاثیری تعیین‌کننده بر رفتارهای مدنی سازمانی کارکنان داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی در بین کتابداران شاغل در کتابخانه­های دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان می‌باشد. روش­شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام گرفته ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
دگردیسی اطلاعات در کتابخانه‌های عمومی و نقش کتابداران

سلما کشاورزیان؛ امیررضا اصنافی

دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 37-57

چکیده
  هدف: کتابداران برای ادامه حیات در عصر دگردیسی اطلاعات و ارائه خدمات بهینه و مؤثر در این محیط باید به دانش و مهارت­های ویژه­ای مجهز شوند که به طور کلی بیانگر «سواد اطلاعاتی» است. آشنایی با فنون استفاده از نرم­افزار­ها و سخت­افزارها، قوانین گزینش و ارزیابی منابع، نظام­های شبکه­های اطلاعاتی، توانایی جست­وجو در شبکه ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
بررسی ابعاد فرسودگی شغلی و رابطه آن با رضایت در کتابداران کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان

زهرا اباذری؛ زهرا خواجه علی جهانتیغی

دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 59-68

چکیده
  هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی هر یک از ابعاد فرسودگی شغلی و رابطه آنها با رضایت شغلی در کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان سیستان و بلوچستان است. روش‌شناسی: روش پژوهش توصیفی، و از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری شامل 120 کتابدار شاغل در کتابخانه‌های عمومی استان سیستان و بلوچستان و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش‌‌نامه است. یافته­ها: ...  بیشتر

بررسی رابطة بین مؤلفه‌های کیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی

فرحناز فتح اله زاده

دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 63-70

چکیده
  هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطة بین مؤلفه‌های کیفیت زندگی کاری (پرداخت منصفانه و کافی، محیط کاری ایمن و بهداشتی، ایجاد فرصت رشد و امنیت مداوم، قانون‌گرایی در سازمان، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، فضای کلی زندگی و توسعة قابلیت‌های انسانی) با تعهد سازمانی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان اذربایجان غربی می‌باشد. روش‌ تحقیق: ...  بیشتر

سنجش رفتار کارآفرینی سازمانی کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی: مطالعه موردی کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان زنجان

ابوالفضل اسدنیا؛ قاسم موحدیان؛ مرضیه سقایی طلب

دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 71-81

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش سنجش رفتار کارآفرینی سازمانی کارکنان کتابخانه­های عمومی استان زنجان می­باشد. روش: این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش را کلیه کارکنان کتابخانه­های عمومی استان زنجان شامل 112 نفر تشکیل می­دهند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد زامپاتکیس و موستاکیس (2007) بوده است. پایایی ابزار ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات
بررسی رابطه هوش اخلاقی و مشارکت کاری کتابداران دانشگاهی شهر تهران
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1393، ، صفحه 62-68

چکیده
  هدف: هوش اخلاقی، یکی عواملی است که شدت یا ضعف آن در افراد می‌تواند موجب افزایش یا کاهش میزان مشارکت کاری آنها شود. هوش اخلاقی ظرفیت و توانایی درک درست از اشتباه، داشتن اعتقادات اخلاقی قوی، عمل به آنها و رفتار در جهت صحیح و درست می‌باشد. در عصر حاضر مشارکت کاری کارمندان به یک واقعیت غیرقابل‌انکار در افزایش اثربخشی سازمانی تبدیل‌شده ...  بیشتر

مهارت‌های آموزشی کتابداران شاغل در کتابخانه‌های دانشگاهی اصفهان
دوره 1، شماره 3 ، آذر 1393، ، صفحه 120-126

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان مهارت‌های آموزشی کتابداران شاغل در کتابخانه‌های دو دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در سال 1393 انجام شده است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش شامل 143 نفر کتابدار شاغل در کتابخانه‌های دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان است که براساس فرمول ...  بیشتر