مدیریت اطلاعات
محسن حاجی زین العابدینی؛ مهگل کامروا
چکیده
افزایش منابع و وجود حجم عظیمی از اطلاعات سبب شده است که کتابخانهها برای ارائه خدمات بهتر و سریعتر به مراجعان، به فناوریهای نوین روی آورند. یکی از این فناوریها، نرمافزارهای کتابخانهای هستند که در راستای کمک به کتابداران به کار گرفته میشوند. با این حال، استفاده از این فناوریها گاهی اوقات چالشهایی را برای کاربران به وجود ...
بیشتر
افزایش منابع و وجود حجم عظیمی از اطلاعات سبب شده است که کتابخانهها برای ارائه خدمات بهتر و سریعتر به مراجعان، به فناوریهای نوین روی آورند. یکی از این فناوریها، نرمافزارهای کتابخانهای هستند که در راستای کمک به کتابداران به کار گرفته میشوند. با این حال، استفاده از این فناوریها گاهی اوقات چالشهایی را برای کاربران به وجود میآورد که میتواند بر کارایی کتابداران و تجربه کاربران تأثیر منفی بگذارد. این پژوهش به بررسی و شناسایی عمیق مشکلات و چالشهایی میپردازد که کتابداران دانشگاه شهید بهشتی هنگام کار با نرمافزار کتابخانهای آذرسا با آن مواجه هستند. در نظر گرفتن اینکه کتابداران بهطور مستقیم با این نرمافزار در تعامل هستند و دانشجویان بهعنوان کاربران بالقوه، با هرگونه مشکل در استفاده از آن مستقیماً تأثیر میپذیرند، این مطالعه به دنبال بررسی دلایل اصلی این مشکلات از دیدگاه کتابداران است.این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی، کیفی-پیمایشی با رویکرد کتابخانهای میباشد. دادهها از طریق مراجعه حضوری به 7 کتابخانه دانشکدهای و کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی، مصاحبه با 9 نفر از کتابداران شاغل در دانشگاه و گردآوری نامههای کتابداران مبنی بر طرح شکایت از نرمافزار آذرسا از بهار سال 1400 تا آذرماه سال 1401 جمعآوری شدهاند. طی مصاحبهها و بررسیهای انجام شده، 33 مورد مشکل در هنگام کار با نرمافزار آذرسا توسط کتابداران مشخص شد. اکثر این مشکلات مربوط به سیستم نمایش و ورود اطلاعات است. در نهایت، شاخصهای کلیدی برای ارزیابی نرمافزارهای کتابخانهای شامل روشهای ورود اطلاعات، کامل بودن اطلاعات کتابشناختی، ویژگیها و ساختار فیلدها، استفاده از پایگاههای اطلاعاتی کمکی و ویژگیهای صفحه ورود اطلاعات میشود. ورود دقیقتر اطلاعات به نرمافزارهای مدیریت کتابخانهای، تأثیر قابلتوجهی بر کارایی و عملکرد کتابخانهها دارد.
فناوری اطلاعات
میترا صمیعی؛ صبا شاهگلدی؛ عصمت مومنی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان تأثیر مؤلفه بازی وارسازی (پاداش) بر انگیزش بیرونی و درونی (بر اساس نظریه هرزبرگ) کتابداران کتابخانه تخصصی مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی انجام شده است.روش شناسی پژوهش :پژوهش حاضر ازا نوع کاربردی و با روش پیمایشی توصیفی انجام شده است.جامعه آماری پژوهش حاضر، کارکنان کتابخانه تخصصی مرکز ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان تأثیر مؤلفه بازی وارسازی (پاداش) بر انگیزش بیرونی و درونی (بر اساس نظریه هرزبرگ) کتابداران کتابخانه تخصصی مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی انجام شده است.روش شناسی پژوهش :پژوهش حاضر ازا نوع کاربردی و با روش پیمایشی توصیفی انجام شده است.جامعه آماری پژوهش حاضر، کارکنان کتابخانه تخصصی مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی تهران است.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که براساس چهارچوب بازی وارسازی بی.ام.ای.ام مارکوفسکی با 4 عامل مکانیک های بازی، احساسات، رفتار، انگیزش است. در این پرسشنامه مؤلفه ی پاداش بازی وارسازی و انگیزش شغلی مورد بررسی قرار گرفت. در پژوهش حاضر از روایی محتوایی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ انجام شد و مقدار آن75/0 است که از پایایی برخوردار است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار آماری SPSS 23 استفاده شد. یافته های پژوهش : مؤلفه بازیوارسازی پاداش بر معیار های هرزبرگ انگیزش بیرونی شامل حقوق و دستمزد، خط و مشی محیط، ارتباط، امنیت شغلی، شرایط محیط کار، نحوه سرپرستی و نظارت در کارکنان کتابخانه تخصصی مرکز فناوریاطلاعات و اطلاعرسانی کشاورزی تهران با میانگین 4/ 4، تاثیر مهمی دارد. مؤلفه بازیوارسازی پاداش بر معیارهای انگیزش درونی شامل شناخت و قدردانی، پیشرفت و توسعه شغلی، ماهیت کار، مسئولیت شغلی، موقعیت شغلی با میانگین تقریبی 2/4 ،تاثیر مهمی دارد.
اشتراک دانش
مریم سلامی؛ مریم احمدی نسب؛ وحیده حجهفروش
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی (روانرنجوری، برونگرایی، گشودگی، سازگاری و وظیفهشناسی) با گرایش به تسهیم دانش در کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان پرداخته است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی بوده که با روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه انجام شده است. آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی (روانرنجوری، برونگرایی، گشودگی، سازگاری و وظیفهشناسی) با گرایش به تسهیم دانش در کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان پرداخته است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی بوده که با روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه انجام شده است. آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای پنج عاملی شخصیت و اشتراک دانش مورد استفاده و پایایی ابزار پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش تمامی کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان به تعداد 170 نفر بود که از طریق نمونهگیری به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای سهمی صورت گرفت و 120 پرسشنامه پاسخ داده شد. برای بررسی فرضیههای پژوهش نیز از آزمونهای آماری نظیر کرونباخ، کولمروگ– اسمیرنوف، اسپیرمن و غیره استفاده گردید.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که کتابداران با ویژگی شخصیتی وظیفهشناسی (میانگین=53/40)، برونگرایی (میانگین=30/40)، گشودگی (میانگین=16/38) و سازگاری بالا (میانگین= 02/37) گرایش بیشتری به تسهیم دانش و همکاری در سازمان دارند. همچنین ویژگی شخصیتی روانرنجوری کتابداران (میانگین=79/33) با تسهیم دانش رابطه عکس داشته و هرچه این ویژگی در افراد کاهش یابد گرایش بیشتری به تسهیم دانش دارند. بین ویژگیهای شخصیتی و گرایش به تسهیم دانش مقدار ضریب همبستگی برابر با 207/0r = در سطح معنیداری 023/0> P به دست آمد که نشانگر همبستگی و رابطه مستقیمی بین ویژگیهای شخصیتی و گرایش به تسهیم دانش در افراد است.بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و گرایش به تسهیم دانش در کتابداران را تأیید کرده و نشان داد که هر چه افراد به سمت ویژگیهای مختلف شخصیتی (وظیفهشناسی، برونگرایی، گشودگی و دلپذیری (پیش روند تسهیم دانش آنها افزایش مییابد که این امر میتواند بسترساز ایجاد فرهنگ و مشارکت در سازمان شود و تأثیر قابلتوجهی بر تسهیم دانش کتابداران داشته باشد.
کتابخانه عمومی
ندا سلیمی؛ پریسا سلیمی
چکیده
هدف پژوهش: کتابداران کتابخانههای عمومی با طیف وسیعی از مردم که از لحاظ جنسیت، سن، موقعیت اجتماعی، ملیت و یا نژاد متفاوت هستد، سروکار دارند. از آنجا که هدف کتابخانههای عمومی رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران و جلب رضایت آنهاست، کتابداران این کتابخانهها برای این که بتوانند خدمات و امکانات کتابخانه را به طور مؤثری ارائه دهند، به برقراری ...
بیشتر
هدف پژوهش: کتابداران کتابخانههای عمومی با طیف وسیعی از مردم که از لحاظ جنسیت، سن، موقعیت اجتماعی، ملیت و یا نژاد متفاوت هستد، سروکار دارند. از آنجا که هدف کتابخانههای عمومی رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران و جلب رضایت آنهاست، کتابداران این کتابخانهها برای این که بتوانند خدمات و امکانات کتابخانه را به طور مؤثری ارائه دهند، به برقراری ارتباط درست و مؤثر با اربرانشان نیاز دارند، لذا هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت مهارتهای ارتباطی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان اردبیل و ارائه راهکارهایی برای بهبود آنهاست.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان اردبیل در سال 1396 است که برای نمونهگیری از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شده است. ابزار پژوهش در این پژوهش پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون در سه بعد کلامی، شنود و یازخورد است که روایی و پایایی آن در پژوهش رئیسی (1388) تأیید شده است.یافتهها یافتههای این پژوهش نشان میدهد که مهارتهای ارتباطی کتابداران در بعد کلامی و بازخورد بالاتر از سطح متوسط قرار دارد، به طوری که مهارتهای کلامی در رتبه اول و مهارتهای بازخوردی در رتبه دوم قرار دارد، ولی نمره بعد شنود کمی پایینتر بوده، به طوری که با کسب رتبه سوم مهارتهای ارتباطی، در سطح متوسط قرار دارد، پس باید، در جهت بهبود و ارتقای آن تا سطح مطلوب اقدامات مؤثر را اتخاذ کرد، که در این مقاله ارائه خواهد شد. همچنین بین هیچ کدام از ابعاد مهارتهای ارتباطی و ویژگیهای جمعیتشناختی از جمله جنسیت، سن، سطح تحصیلات و رشته تحصیلی تفاوت معنیداری مشاهده نشدبحث و نتیجهگیری: در هر رشته آموزشی، سوابق آموزشی و تجربه دلیل بر افزایش مهارتهای ارتباطی کارکنان نیست و این مهارتها که برای پیشرفت و مؤفقیت کاری مورد نیاز است، باید آموزش داده شوند. به طوری که آموزش فنون ارتباطی، چشماندازهای ارتباطی و سبکهای ارتباطی مختلف از عوامل مؤثر در این زمینه هستند. افزون بر این، سبک مدیریتی در یک سازمان، همچون کتابخانه، تاثیر به سزایی در نحوه ارتباط کارکنان آن سازمان دارد، که باید مورد توجه قرار گیرد.
وجیهه فلاحتی پایین دروازه؛ احمد شعبانی؛ سید علی سیادت
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت رابطه یادگیری سازمانی با رهبری تحولی و عملکرد شغلی کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان انجام شد.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن، توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان در سال 1396 که تعداد آنها 139 نفر بودند و از طریق ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت رابطه یادگیری سازمانی با رهبری تحولی و عملکرد شغلی کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان انجام شد.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن، توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان در سال 1396 که تعداد آنها 139 نفر بودند و از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای 111 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه یادگیری سازمانی گومز و همکاران (2005)، رهبری چندگانه براساس نظریه باس و آولیو (1995) و عملکرد شغلی پاترسون (1990) جهت گردآوری دادهها استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ که در پرسشنامه یادگیری سازمانی 930/0، رهبری تحولی 955/0 و عملکرد شغلی پاترسون 856/0 بود، برای سنجش پایایی پرسشنامهها استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل استنباطی دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین یادگیری سازمانی با رهبری تحولی و عملکرد شغلی کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان رابطه معنیداری وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: مدیران، کارکنان و کتابداران باید نگرش و دیدگاه خود درباره یادگیری سازمانی و رهبری تحولی را ارتقا داده و عملکرد خود و سازمان را ارتقا بخشند.
منصور ترکیانتبار
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ابعاد رهبری اخلاقی مدیران با مسئولیتپذیری کتابداران کتابخانههای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 552 نفر است. حجم نمونه با استفاده از ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ابعاد رهبری اخلاقی مدیران با مسئولیتپذیری کتابداران کتابخانههای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 552 نفر است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 227 نفر برآورد گردید. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. برای گردآوری دادههای موردنیاز پژوهش از پرسشنامه استاندارد رهبری اخلاقی (کالشون، 2011) و پرسشنامه مسئولیتپذیری کالیفرنیا (1987) استفاده شده است. پایایی هر یک از پرسشنامهها به ترتیب 78/. و 732/. برآورد شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کلموگروف اسمیرنوف و ضریب همبستگی پیرسون در نرمافزار آماری اس.پی.اس.اس. 24 استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین رهبری اخلاقی و هر یک از ابعاد آن (انصاف، جهتگیری مردمی، هدایت اخلاقی، تسهیم قدرت و شفافیت نقش) با مسئولیتپذیری کتابداران کتابخانههای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی رابطه وجود دارد.بحث و نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد که رهبری اخلاقی بهعنوان یکی از سبکهای مدیریتی جهان امروز میتواند نقش مهم و اساس عملکرد نیروی انسانی بهویژه در بحث مسئولیتپذیری آنان داشته باشد که کتابخانههای دانشگاهی و نیروی انسانی شاغل در آنها از این قاعده مستثنا نیستند.
کتابخانه عمومی
حجت خدمتی نژاد؛ وجیهه موسای ارانی؛ سعید اسدی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تعیین و مقایسه میانگین مؤلفههای مهارتهای ارتباطی و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیتشناختی در کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان است. روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کوئین دام است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش تعیین و مقایسه میانگین مؤلفههای مهارتهای ارتباطی و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیتشناختی در کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان است. روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کوئین دام است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان بوده که تعداد آنها 40 نفر است. روایی پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی مورد تأیید قرارگرفته و میزان پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر 84/0 تأیید شده است. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرمافزار اس.پی.اس.اس در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تحلیل واریانس) صورت گرفته است. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که مهارت کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان در مؤلفه بینش نسبت به فرآیند ارتباط در حد مطلوب و در رابطه با سه مؤلفه ارتباط توأم با قاطعیت، کنترل عاطفی و توانایی دریافت و ارسال پیام در حد متوسط و در رابطه با مؤلفه مهارت گوش دادن در حد ضعیفی قرار دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین جنسیت و مؤلفههای بینش ارتباطی و قاطعیت، بین سن افراد و مؤلفههای کنترل عاطفی و قاطعیت، بین تحصیلات و مؤلفههای دریافت و ارسال پیام و کنترل عاطفی و درنهایت بین سابقه خدمت و مؤلفههای دریافت و ارسال پیام و بینش ارتباطی روابط معنیداری وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش بیانگر این است که میانگین مهارتهای ارتباطی افراد مورد مطالعه در وضعیت متوسطی قرار دارد و بین ویژگیهای جمعیتشناختی آنها مانند سن، جنسیت، تحصیلات و سابقه خدمت و میزان مهارتهای ارتباطی آنها رابطه وجود دارد.
کتابخانه عمومی
حجت خدمتی نژاد؛ وجیهه موسای ارانی؛ سعید اسدی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی رابطه فرسودگی شغلی با مهارتهای ارتباطی کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان کاشان است. روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته وابدار گردآوری دادهها، دو پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کوئین دام و پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی رابطه فرسودگی شغلی با مهارتهای ارتباطی کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان کاشان است. روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته وابدار گردآوری دادهها، دو پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کوئین دام و پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان کاشان بوده است که درمجموع 40 نفر مورد مطالعه قرار گرفتهاند. روایی پرسشنامه برابر 0.903 و میزان پایایی آن با الفای کرونباخ برابر0.845 محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرمافزار اس پی اس اس، در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (استفاده از ازمون همبستگی پیرسون جهت تعیین میزان همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته) صورت گرفته است. یافتهها: بر اساس یافتههای این پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان از وضعیت مهارتهای ارتباطی متوسطی برخوردار هستند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافتهها نشان میدهد در مقایسه بین خرده مقیاسهای فرسودگی شغلی با ویژگیهای جمعیتشناختی کتابداران، تنها بین مؤلفههای شخصیتزدایی و جنسیت و مؤلفههای فقدان موفقیت فردی و سابقه خدمت با رابطه معنیدار وجود دارد. همچنین در مقایسه خرده مقیاسهای فرسودگی با مهارتهای ارتباطی؛ بین همه مؤلفههای مهارتهای ارتباطی با مؤلفه فقدان موفقیت و همچنین بین مؤلفه کنترل عاطفی و شخصیت رابطه تأیید میشود.نتیجهگیری: نتایج به دست آمده بیانگر این است که وضعیت مهارتهای ارتباطی نمونه مورد بررسی در حد متوسط است. نتایج نشان میدهد، از بین خرده مقیاسهای فرسودگی شغلی، بین مؤلفههای شخصیتزدایی و جنسیت و مؤلفههای فقدان موفقیت فردی و سابقه خدمت رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین در مقایسه بین خرده مقیاسهای فرسودگی با مهارتهای ارتباطی، بین مؤلفههای مهارتهای ارتباطی با مؤلفه فقدان موفقیت و بین مؤلفه کنترل عاطفی و شخصیتزدایی رابطه معنیداری وجود دارد.
کتابخانه دانشگاهی
فریده محبی تبار؛ زهره میرحسینی؛ سعید غفاری
چکیده
هدف: هدف بررسی رابطة بین هوشهیجانی کتابداران دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین وکیفیت خدمات کتابخانههای این دانشگاه است. روششناسی تحقیق: روش پژوهش توصیفی و گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه انجام یافت. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد میانگین نمرة حداقل سطح مورد انتظار کیفیت خدمات 98/5، حداکثر سطح مورد انتظار خدمات 44/7 و سطح ...
بیشتر
هدف: هدف بررسی رابطة بین هوشهیجانی کتابداران دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین وکیفیت خدمات کتابخانههای این دانشگاه است. روششناسی تحقیق: روش پژوهش توصیفی و گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه انجام یافت. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد میانگین نمرة حداقل سطح مورد انتظار کیفیت خدمات 98/5، حداکثر سطح مورد انتظار خدمات 44/7 و سطح کیفیت خدمات دریافت شده دانشجویان 72/6 است. بررسی نتایج شکاف موجود بین سه وضعیت نشان داد که در مورد هر 9 شاخص (و همچنین کل کیفیت خدمات) برای هر دو مقایسة شکاف کفایت خدمات و شکاف برتری خدمات، آزمون مثبت و معنیدار است. نیز کل میانگین نمرة هر 5 حیطه هوشهیجانی کتابداران در سطح مطلوب بود. بحث و نتیجهگیری: میزان برخورداری کتابداران کتابخانههای دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) از هوشهیجانی و مؤلفههای آن در حد مطلوب هست. وضعیت کیفیت ارائة خدمات کتابخانههای این دانشگاه، حاکی از رضایت نسبی کاربران از خدمات است. و هوشهیجانی کتابداران بر کیفیت ارائة خدمات آنها تأثیر دارد.
کتابخانه دانشگاهی
فرزانه قنادی نژاد؛ محمد علی زمانی
دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، ، صفحه 19-30
چکیده
هدف: بررسی مهارتهای کارآفرینی کتابداران کتابخانههای دانشگاههای جندیشاپور و شهید چمران اهواز مقایسة مهارتهای کارآفرینی کتابداران این دو دانشگاه است. روششناسی: پژوهش حاضر که به صورت پیمایشی انجام شده است، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعة مورد مطالعه شامل کلیة کتابداران کتابخانههای ...
بیشتر
هدف: بررسی مهارتهای کارآفرینی کتابداران کتابخانههای دانشگاههای جندیشاپور و شهید چمران اهواز مقایسة مهارتهای کارآفرینی کتابداران این دو دانشگاه است. روششناسی: پژوهش حاضر که به صورت پیمایشی انجام شده است، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعة مورد مطالعه شامل کلیة کتابداران کتابخانههای دانشگاههای جندیشاپور و شهید چمران اهواز هستند که به دلیل محدود بودن جامعة پژوهش، پرسشنامه بین تمامی افراد جامعه توزیع شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محققساخته است. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای مختلف آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته ها: در میان مهارتهای کارآفرینی کتابداران جندیشاپور اهواز، توفیقطلبی (3/22) بیشترین و تحمل ابهام (6/18) کمترین میانگین را به خود اختصاص دادهاند. در میان مهارتهای کارآفرینی کتابداران دانشگاه شهید چمران اهواز، خلاقیت (36/20) بیشترین و تحمل ابهام (55/16) کمترین میانگین را به خود اختصاص دادهاند. بررسیها بیانگر آن است که میان مهارت خلاقیت کتابداران کتابخانههای دانشگاه شهید چمران و دانشگاه جندیشاپور اهواز اختلاف معنیداری وجود دارد و در مورد سایر مهارتها اختلاف معنیداری وجود ندارد. میان مهارتهای کارآفرینی کتابداران برحسب ویژگیهای جمعیتشناختی اختلاف معنیداری وجود ندارد. بحث و نتیجه گیری: مهارتهای کارآفرینی کتابداران کتابخانههای دانشگاههای جندیشاپور و شهید چمران اهواز جز در مهارتهای استقلالطلبی و تحمل ابهام، در سطح مطلوبی قرار دارند.
مدیریت کتابخانه
محمدرضا سلیمانی؛ عذرا دائی؛ لیلا شهرزادی
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 11-18
چکیده
هدف: رعایت عدالت در سازمانها میتواند تاثیری تعیینکننده بر رفتارهای مدنی سازمانی کارکنان داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی در بین کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان میباشد. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام گرفته ...
بیشتر
هدف: رعایت عدالت در سازمانها میتواند تاثیری تعیینکننده بر رفتارهای مدنی سازمانی کارکنان داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی در بین کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان میباشد. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش شامل کلیه کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بود. 106 نفر از آنها به روش طبقهای تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری پرسشنامههای عدالت سازمانی نیهوف و مورمن و رفتار مدنی سازمانی پادساکف و همکاران بود. دادهها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی با استفاده از آزمونهای t تک نمونهای و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، رفتار مدنی سازمانی کتابداران به جز بعد فضیلت مدنی، در سایر ابعاد بالاتر از سطح متوسط بود. در بخش عدالت سازمانی، عدالت توزیعی کمتر از حد متوسط، عدالت رویهای در حد متوسط، و عدالت تعاملی بالاتر از حد متوسط بود. بر اساس یافتهها، عدالت سازمانی و ابعاد سه گانه آن فقط با بعد وظیفهشناسی رفتار مدنی سازمانی کتابداران رابطه مثبت و معنیداری داشت. در مجموع، بین عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی کتابداران رابطه معنیداری مشاهده نشد. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نقش قابل توجه ادراک و تصور مثبت از عدالت سازمانی در افزایش و بهبود رفتار مدنی سازمانی به ویژه در مؤلفه وظیفهشناسی، نیاز به تقویت سطح ادراک کتابداران از عدالت سازمانی و عدم تبعیض در سازمان کاملاً ضروری میباشد.
کتابخانه عمومی
سلما کشاورزیان؛ امیررضا اصنافی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 37-57
چکیده
هدف: کتابداران برای ادامه حیات در عصر دگردیسی اطلاعات و ارائه خدمات بهینه و مؤثر در این محیط باید به دانش و مهارتهای ویژهای مجهز شوند که به طور کلی بیانگر «سواد اطلاعاتی» است. آشنایی با فنون استفاده از نرمافزارها و سختافزارها، قوانین گزینش و ارزیابی منابع، نظامهای شبکههای اطلاعاتی، توانایی جستوجو در شبکه ...
بیشتر
هدف: کتابداران برای ادامه حیات در عصر دگردیسی اطلاعات و ارائه خدمات بهینه و مؤثر در این محیط باید به دانش و مهارتهای ویژهای مجهز شوند که به طور کلی بیانگر «سواد اطلاعاتی» است. آشنایی با فنون استفاده از نرمافزارها و سختافزارها، قوانین گزینش و ارزیابی منابع، نظامهای شبکههای اطلاعاتی، توانایی جستوجو در شبکه پایگاهها و بانکهای اطلاعاتی، تسلط بر کار با نرمافزارهای کتابخانهای، توانایی تجزیه و تحلیل مسائل، توانایی انجام پژوهش در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی، و توانایی آموزش استفادهکنندگان از جمله این مهارتهاست. هدف از این پژوهش بررسی تأثیرات عصر دگردیسی اطلاعات در کتابخانههای عمومی و نقش کتابداران است. روششناسی: روش این پژوهش مروری میباشد. یافته ها: کتابداران باید قبل از ورود به بازار کار این مهارتها را کسب کرده باشند تا هر چه بهتر بتوانند نقش واسطهای خود را میان منابع اطلاعاتی و کاربران ایفا کنند. این وظیفه بر عهده سیستم آموزشی از طریق برنامههای درسی مناسب دانشگاه است تا کتابداران و اطلاعرسانان را برای ورود به عرصه اطلاعات آماده سازد. بحث و نتیجهگیری: گرچه تربیت کتابداران جدیدی که با فناوری نوین اطلاعاتی آشنا و به عنوان متخصص علم اطلاعات و دانش شناسی تربیت شده باشند، بسیار ضروری و مورد نیاز است، اما باید زیرساختهای اطلاعاتی کشور، ارزشی که جامعه برای اطلاعات قائل است، نگرش و طرز برخورد برنامهریزان، سیاستگذاران و تصمیمگیرندگان، درجه رشد فناوری کشور، تغییرات فناورانهای که در شرف وقوع است و درخواستهایی را که از سوی گروههای مختلف استفادهکنندگان نظامهای اطلاعاتی انجام میگیرد، مورد توجه قرار داد.
کتابخانه عمومی
زهرا اباذری؛ زهرا خواجه علی جهانتیغی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 59-68
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی هر یک از ابعاد فرسودگی شغلی و رابطه آنها با رضایت شغلی در کتابداران کتابخانههای عمومی استان سیستان و بلوچستان است. روششناسی: روش پژوهش توصیفی، و از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل 120 کتابدار شاغل در کتابخانههای عمومی استان سیستان و بلوچستان و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. یافتهها: ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی هر یک از ابعاد فرسودگی شغلی و رابطه آنها با رضایت شغلی در کتابداران کتابخانههای عمومی استان سیستان و بلوچستان است. روششناسی: روش پژوهش توصیفی، و از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل 120 کتابدار شاغل در کتابخانههای عمومی استان سیستان و بلوچستان و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که وضعیت کتابداران از نظر خرده مقیاس تحلیل رفتگی عاطفی در سطح پایین قرار دارد. درخصوص خرده مقیاس مسخ شخصیتی، و همچنین در زمینهی فقدان موفقیت فردی نیز در سطح متوسط قرار دارند. بین فرسودگی شغلی و رضایت شغلی در کتابداران رابطه معکوس معنیداری وجود دارد. سن و سابقه کار بر فرسودگی و رضایت کتابداران تأثیرگذار بوده و جنسیت در این عوامل مؤثر نمیباشد. بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد کتابداران در اولین مؤلفه فرسودگی شغلی در سطح بالایی از فرسودگی هستند و در مراحل دوم و سوم در سطح متوسط میباشند
فرحناز فتح اله زاده
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 63-70
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطة بین مؤلفههای کیفیت زندگی کاری (پرداخت منصفانه و کافی، محیط کاری ایمن و بهداشتی، ایجاد فرصت رشد و امنیت مداوم، قانونگرایی در سازمان، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، فضای کلی زندگی و توسعة قابلیتهای انسانی) با تعهد سازمانی کتابداران کتابخانههای عمومی استان اذربایجان غربی میباشد. روش تحقیق: ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطة بین مؤلفههای کیفیت زندگی کاری (پرداخت منصفانه و کافی، محیط کاری ایمن و بهداشتی، ایجاد فرصت رشد و امنیت مداوم، قانونگرایی در سازمان، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، فضای کلی زندگی و توسعة قابلیتهای انسانی) با تعهد سازمانی کتابداران کتابخانههای عمومی استان اذربایجان غربی میباشد. روش تحقیق: این پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته و جامعة آماری آن نیز شامل کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی میباشد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون و پرسشنامه تعهد سازمانی مییر و آلن بوده و برای تحلیل دادهها از آزمون تی مستقل، آزمون تحلیل واریانس یک راهه (آنوا) و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافتهها: نتایج نشان داد که بین کیفیت زندگی کاری و مؤلفههای آن با تعهد سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین کتابداران کتابخانههای عمومی از لحاظ اطلاعات جمعیت شناختی (جنسیت، رشته تحصیلی، سمت، و سابقه خدمت) در رابطه با کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی تفاوت معناداری وجود ندارد. بحث و نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد در صورتی که کتابخانهها بتوانند شرایطی را فراهم آورند تا کیفیت زندگی کاری کتابداران افزایش یابد، به دنبال آن تعهد سازمانی آنها نیز به خودی خود بهبود خواهد یافت.
ابوالفضل اسدنیا؛ قاسم موحدیان؛ مرضیه سقایی طلب
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 71-81
چکیده
هدف: هدف این پژوهش سنجش رفتار کارآفرینی سازمانی کارکنان کتابخانههای عمومی استان زنجان میباشد. روش: این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش را کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی استان زنجان شامل 112 نفر تشکیل میدهند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد زامپاتکیس و موستاکیس (2007) بوده است. پایایی ابزار ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش سنجش رفتار کارآفرینی سازمانی کارکنان کتابخانههای عمومی استان زنجان میباشد. روش: این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش را کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی استان زنجان شامل 112 نفر تشکیل میدهند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد زامپاتکیس و موستاکیس (2007) بوده است. پایایی ابزار پرسشنامه به تایید رسیده و ضریب آلفای کرونباخ آن 72/0 محاسبه شده است. به منظور تحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزار اس. پی. اس. اس نسخه 22 استفاده شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد که کتابداران کتابخانههای عمومی استان زنجان دارای بینش استراتژیک کارآفرینانه هستند و فرهنگ سازمانی غالب در کتابخانههای عمومی زنجان فرهنگ کارآفرینانه میباشد. دیگر یافته پژوهش حاضر نشان داد که کتابخانههای عمومی زنجان از محیط حمایتی مطلوبی در جهت حمایت از کتابداران خلاق و کارآفرین برخوردار است و در بین کارکنان این کتابخانهها، افراد با مدارک تحصیلی رشته کتابداری نسبت به کارکنان با تحصیلات در رشتههای غیرکتابداری، صفات کارآفرینانه سازمانی مطلوبتری دارند. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل از بررسی فرضیههای فرعی، میتوان چنین استنباط کرد که کتابداران جامعه حاضر دارای ویژگیهای کارآفرینانه هستند.
مدیریت اطلاعات
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1393، ، صفحه 62-68
چکیده
هدف: هوش اخلاقی، یکی عواملی است که شدت یا ضعف آن در افراد میتواند موجب افزایش یا کاهش میزان مشارکت کاری آنها شود. هوش اخلاقی ظرفیت و توانایی درک درست از اشتباه، داشتن اعتقادات اخلاقی قوی، عمل به آنها و رفتار در جهت صحیح و درست میباشد. در عصر حاضر مشارکت کاری کارمندان به یک واقعیت غیرقابلانکار در افزایش اثربخشی سازمانی تبدیلشده ...
بیشتر
هدف: هوش اخلاقی، یکی عواملی است که شدت یا ضعف آن در افراد میتواند موجب افزایش یا کاهش میزان مشارکت کاری آنها شود. هوش اخلاقی ظرفیت و توانایی درک درست از اشتباه، داشتن اعتقادات اخلاقی قوی، عمل به آنها و رفتار در جهت صحیح و درست میباشد. در عصر حاضر مشارکت کاری کارمندان به یک واقعیت غیرقابلانکار در افزایش اثربخشی سازمانی تبدیلشده است. هدف از انجام این تحقیق سنجش میزان هوش اخلاقی و مشارکت کاری میان کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی و بررسی رابطه بین این دو متغیر میباشد.
روششناسی: روش مورداستفاده در این پژوهش توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری این تحقیق عبارت از کلیه کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی مستقر در شهر تهران است.
یافتهها: یافتههای این تحقیق حکایت از آن دارد که هوش اخلاقی بیش از 73 درصد کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی بالا بوده اما مشارکت کاری حدود 51 درصد از کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی پایین است.
نتیجهگیری: نتایج حاصله حکایت از این امر دارد که بین دو متغیر هوش اخلاقی و میزان مشارکت کاری کتابداران رابطهای مثبت و معنیدار وجود دارد ولی درعینحال مشارکت کاری ایشان پایین است که امر نشاندهندة میزان دلبستگی روانی بسیار پایین کارمندان مذکور به شغلشان بوده و آنها بهجای علاقه و دلبستگی بهکار بیشتر نسبت به شغلشان احساس جدایی میکنند.
دوره 1، شماره 3 ، آذر 1393، ، صفحه 120-126
چکیده
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان مهارتهای آموزشی کتابداران شاغل در کتابخانههای دو دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در سال 1393 انجام شده است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش شامل 143 نفر کتابدار شاغل در کتابخانههای دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان است که براساس فرمول ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان مهارتهای آموزشی کتابداران شاغل در کتابخانههای دو دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در سال 1393 انجام شده است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش شامل 143 نفر کتابدار شاغل در کتابخانههای دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان است که براساس فرمول تعیین حجم نمونه کوکران تعداد 104 نفر از آنها به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی نسبتی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه و آزمون محققساخته است که روایی محتوایی و صوری آنها توسط متخصصان حوزه تعلیم و تربیت و کتابداری و اطلاعرسانی تأیید و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب86/0و 82/0محاسبه شد. دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان داد که در ابعاد تواناییهای ایجاد جو عاطفی درکلاس، اداره کلاس و ارزشیابی تحصیلی میزان مهارتهای کتابداران، بیشتر از حد متوسط اما در زمینه آشنایی با روشها و مهارتهای تدریس، مهارت آنها کمتر از حد متوسط بود. در مجموع، رابطه معنیداری بین جنسیت، رشته تحصیلی و سابقه خدمت کتابداران و مهارتهای آموزشی آنان وجود نداشت. نتیجهگیری: با وجود نیاز کتابداران کتابخانههای دانشگاهی به برخورداری از مهارتهای آموزشی، این گونه مهارتهای آنان در حد متوسط و در بعضی ابعاد کمتر از حد متوسط بود. لذا لزوم بازنگری در برنامه درسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی و برنامهریزی برای برگزاری دورههای ضمن خدمت، متناسب با این نیاز کتابداران مشهود است.