فناوری اطلاعات
نیر ترقیخواه دیلمقانی؛ مجید شیرزاد
چکیده
افزایش چشمگیر برنامههای برخط در مؤسسات آموزشی منجر به ظهور مطالعات متعددی شده است. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سواد رسانهای بر یادگیری الکترونیک با نقش تعدیلگری ویژگیهای جمعیت شناختی صورت گرفت. روش پژوهش حاضر پیمایشی است. از حیث زمان، مقطعی، از نظر گردآوری دادهها، میدانی و از جنبه هدف، کاربردی و منظر نتایج نیز ...
بیشتر
افزایش چشمگیر برنامههای برخط در مؤسسات آموزشی منجر به ظهور مطالعات متعددی شده است. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سواد رسانهای بر یادگیری الکترونیک با نقش تعدیلگری ویژگیهای جمعیت شناختی صورت گرفت. روش پژوهش حاضر پیمایشی است. از حیث زمان، مقطعی، از نظر گردآوری دادهها، میدانی و از جنبه هدف، کاربردی و منظر نتایج نیز آیندهنگر است. جامعه آماری پژوش شامل کلیه دانشجوهای مراجعهکننده به کتابخانههای عمومی شهر تبریز بود. برای تعیین حجم نمونه آماری از دیدگاه نورمن و استرینر (2003) و از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی استفاده شد که درنهایت تعداد 240 نفر از دانشجویان بهعنوان نمونه نهایی انتخاب شدند، برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد سواد رسانهای (فلسفی، 1393) و پرسشنامه یادگیری الکترونیکی دانشجویان واتکینز و همکاران (2004) استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SPSS26 و PLS3 بهره گرفته شد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که متغیر سواد رسانهای اثر مثبت و معنیداری بر یادگیری الکترونیک (0001/0sig=؛ 904/0=β) دارد، همچنین متغیر سواد رسانهای با توجه به نقش تعدیلگری سن، سطح تحصیلات و جنسیت اثر معنیداری بر یادگیری الکترونیک (05/0sig≤=؛ 96/1≤β) ندارد. سواد رسانهای ابزاری برای کمک به دانشجویان در تجزیه و تحلیل انتقادی پیامها و به دست آوردن فرصتهایی برای گسترش آگاهی خود از فضای رسانه تا بدین وسیله بتوانند مهارتهای خلاقانه خود را برای ساخت پیامهای رسانهای به کار گیرند.
منابع اطلاعاتی دیجیتالی
سید علی شکاری؛ افشین موسوی چلک؛ نجمه سیددخت
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفهها و شاخصهای فعالیت داوطلبانه در کتابخانههای عمومی انجام شد. روش پژوهش در مطالعه حاضر تحلیل محتوای کیفی بود و جامعه آماری آن محتوای 17 وبسایت کتابخانههای عمومی منتخب کشورهای جهان بود. یافتهها نشان داد که خدمات داوطلبانهای که در کتابخانههای عمومی ارائه میشوند؛ عبارتاند از: استقبال و پاسخگویی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفهها و شاخصهای فعالیت داوطلبانه در کتابخانههای عمومی انجام شد. روش پژوهش در مطالعه حاضر تحلیل محتوای کیفی بود و جامعه آماری آن محتوای 17 وبسایت کتابخانههای عمومی منتخب کشورهای جهان بود. یافتهها نشان داد که خدمات داوطلبانهای که در کتابخانههای عمومی ارائه میشوند؛ عبارتاند از: استقبال و پاسخگویی به سؤالات عمومی مراجعهکنندگان، امانت و استرداد کتاب، تهیه کاردستی برای کودکان، همکاری در فضاسازی و تزئین کتابخانه در مناسبتهای مختلف، ثبتنام از اعضا و تمدید کارت عضویت، همکاری در اجرای مراسم و مسابقات، قصهگویی برای کودکان، پاسخگویی به سؤالات پژوهشگران. معیارهای جذب و ارزیابی خدمات داوطلبانه در کتابخانههای عمومی عبارتاند از: علاقهمندی به کتاب و کتابخوانی؛ داشتن فرصت کافی برای ارائه خدمات داوطلبانه؛ مرتبط بودن مدرک تحصیلی و سوابق شغلی؛ آشنایی نسبی با کتابخانه و منابع آن؛ شیوههای ارائه خدمات داوطلبانه به لحاظ زمانی و مکانی عبارتاند از: ارائه خدمات داوطلبانه در کتابخانه به صورت حضوری، ارائه خدمات داوطلبانه در خارج از کتابخانه به صورت حضوری، ارائه خدمات به صورت مجازی و در زمانهای مختلف. مطابق نتایج پژوهش، مؤلفهها و شاخصهای الگوی ارائه خدمات داوطلبانه در کتابخانههای عمومی عبارتاند از: عوامل فردی و درونی، عوامل سازمانی، مؤلفههای جامعهشناختی، مؤلفههای قانونی، سیاستگذاری حکومتی و نهادهای مردمنهاد.
محسن اصغری آقگنبد؛ مهدی محمدی؛ جعفر عباداله عموقین
چکیده
هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر، سنجش میزان وفاداری اعضای کتابخانههای عمومی (تحت پوشش نهاد کتابخانههای عمومی کشور) شهرستان تبریز با توجه به دیدگاه سیستمی است.روش کار پژوهش : پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش توصیفی پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری آن را ۴۴۲۷ نفر از کل اعضایی که به عضویت کتابخانههای عمومی در آمدهاند. ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر، سنجش میزان وفاداری اعضای کتابخانههای عمومی (تحت پوشش نهاد کتابخانههای عمومی کشور) شهرستان تبریز با توجه به دیدگاه سیستمی است.روش کار پژوهش : پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش توصیفی پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری آن را ۴۴۲۷ نفر از کل اعضایی که به عضویت کتابخانههای عمومی در آمدهاند. از بین ۴۴۲۷ نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب جدول کرجسی و مورگان، تعداد 351 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی در حد فراوانی، نمودار، میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی در حد آزمون t مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون خی دو استفاده گردید.یافتهها: یافتهها نشان داد که زنان با 6/52 درصد تمدید عضویت در اکثریت هستند. بیشترین فراوانی اعضای تمدیدی با 62 درصد، مربوط به گروه سنی 19 تا 40 سال است. در مرتبه بعد گروه سنی 13 تا 18 سال با 19 درصد و گروه سنی 7- 12سال با 9 درصد در رتبه سوم جای گرفتند.بحث و نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد که نرخ وفاداری کل اعضای کتابخانههای عمومی شهرستان تبریز، 26 درصد بوده است.
فرامرز سهیلی؛ شبو رشیدیتبار؛ صالح رحیمی
چکیده
هدف پژوهش: هدف این پژوهش، پیشبینی میزان مطالعه از طریق هوش فرهنگی، عوامل اجتماعی و سبک زندگی اعضای کتابخانههای عمومی شهر سنندج است.روش کار پژوهش : این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی است. جامعه پژوهش، کلیه اعضای فعال کتابخانههای عمومی در شهر سنندج، شامل 6411 نفر بودند که 381 نفر به روش تصادفی طبقهای بهعنوان ...
بیشتر
هدف پژوهش: هدف این پژوهش، پیشبینی میزان مطالعه از طریق هوش فرهنگی، عوامل اجتماعی و سبک زندگی اعضای کتابخانههای عمومی شهر سنندج است.روش کار پژوهش : این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی است. جامعه پژوهش، کلیه اعضای فعال کتابخانههای عمومی در شهر سنندج، شامل 6411 نفر بودند که 381 نفر به روش تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نرمافزار مورد استفاده Smart-PLS است.یافتهها: متغیر هوش فرهنگی و عوامل اجتماعی بر میزان مطالعه تأثیر معنادار و ضعیف، اما سبک زندگی بر میزان مطالعه تأثیر معنادار و متوسط دارد. بیشترین تأثیر مستقیم را به ترتیب اولویت سبک زندگی، هوش فرهنگی و عوامل اجتماعی بر میزان مطالعه دارند و فرضیات این پژوهش نیز مورد تأیید واقع شدند.بحث و نتیجهگیری: عوامل مختلفی میتوانند در امر مطالعه تأثیرگذار و باعث ارتقای فرهنگ مطالعه شوند. نتایج این پژوهش میتواند در برنامهریزیهای درازمدت نهادهای متولی گسترش فرهنگ مطالعه به ویژه نهاد کتابخانههای عمومی کشور مورد استفاده قرار گیرد.
مدیریت دانش دیجیتالی
مریم احمدی نسب؛ ثریا ضیایی
چکیده
هدف: هدف از انجام این مطالعه، بررسی رابطه بین تعلق سازمانی و گرایش به خلق و اشتراک دانش در بین کتابداران کتابخانههای عمومی است. روش پژوهش: پژوهش به لحاظ هدف کاربردی با روش همبستگی انجام شد. جامعه پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان بود که نمونه گیری به روش سرشماری صورت گرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامه احساس تعلق سازمانی ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این مطالعه، بررسی رابطه بین تعلق سازمانی و گرایش به خلق و اشتراک دانش در بین کتابداران کتابخانههای عمومی است. روش پژوهش: پژوهش به لحاظ هدف کاربردی با روش همبستگی انجام شد. جامعه پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان بود که نمونه گیری به روش سرشماری صورت گرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامه احساس تعلق سازمانی شافلی، بیکر و سالانووا (2003 )و خلق و اشتراک دانش همتی(1389 )گردآوری و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از نسخه 21 نرم افزار SPSS انجام گرفت. یافتهها: وضعیت مؤلفههای تعلق سازمانی )میانگین= 88/88)، خلق دانش(59/22 ) و اشتراک دانش (میانگین=32/18 ) بالاتر از حد متوسط است. همچنین، بین احساس تعلق سازمانی و گرایش کتابداران به خلق (001/0 sig = و 672/0 r =)و اشتراک دانش(001/0 sig = و 646/0 r =) رابطه معنیداری وجود دارد .نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان گفت که تعلق سازمانی به عنوان یکی از ابعاد فرهنگ سازمانی، مؤلفهای مهم و زمینهساز گرایش به خلق و اشتراک دانش کتابداران است و کتابخانههای عمومی میتوانند با تقویت ابعاد تعلق سازمانی چون سرزندگی، فداکاری و مجذوب شدن و شیفتگی سبب گرایش بیشتر کتابداران به خلق و اشتراک دانش گردند و برای خلق و اشتراک دانش در راستای ارائه خدمات بهتر ترغیب نماید
مهدی علیزاده جلگهپور؛ ثریا ضیایی
چکیده
هدف: مدیریت منابع انسانی و بالأخص بهکارگیری کارکنان و مدیران شایسته، یکی از دغدغههای دهههای اخیر در علم مدیریت است که کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی هم از این امر مستثنا نیستد. مفهوم شایستگی طبق تعاریف علمی از سه مقوله دانش، مهارت و رفتار تشکیل شده است. این پژوهش با هدف طراحی الگویی برای شایستگی مدیران کتابخانههای ...
بیشتر
هدف: مدیریت منابع انسانی و بالأخص بهکارگیری کارکنان و مدیران شایسته، یکی از دغدغههای دهههای اخیر در علم مدیریت است که کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی هم از این امر مستثنا نیستد. مفهوم شایستگی طبق تعاریف علمی از سه مقوله دانش، مهارت و رفتار تشکیل شده است. این پژوهش با هدف طراحی الگویی برای شایستگی مدیران کتابخانههای عمومی در کشور و به ویژه برای استان کرمان، انجام شده است.روششناسی پژوهش: : روش این پژوهش کاربردی، کیفی با روش دلفی است و با تلفیقی از مطالعه کتابخانهای و مصاحبه با 17 نفر از مدیران این کتابخانهها انجام شده که با روش نمونهگیری هدفمند مبتنی بر گلوله برفی انتخاب شدهاند.یافتهها: از مجموع مصاحبهها، تعداد 421 شایستگی مطرح شد که بعد از شمارش و حذف کدهای تکراری، تعداد 34 شایستگی به دست آمد که سه محور شایستگیهای اصلی (دانش، مهارت، رفتار) را تشکیل دادند. هرکدام از شایستگیهای اصلی به چهار زیرمجموعه فرعی (تخصصی، مدیریتی، ارتباطی و ویژه) تقسیمبندی شدند.بحث و نتیجهگیری: از مجموع مصاحبهها، تعداد 421 شایستگی مطرح شد که بعد از شمارش و حذف کدهای تکراری، تعداد 34 شایستگی به دست آمد که سه محور شایستگیهای اصلی (دانش، مهارت، رفتار) را تشکیل دادند. هرکدام از شایستگیهای اصلی به چهار زیرمجموعه فرعی (تخصصی، مدیریتی، ارتباطی و ویژه) تقسیمبندی شدند.
اشتراک دانش
مریم سلامی؛ مریم احمدی نسب؛ وحیده حجهفروش
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی (روانرنجوری، برونگرایی، گشودگی، سازگاری و وظیفهشناسی) با گرایش به تسهیم دانش در کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان پرداخته است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی بوده که با روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه انجام شده است. آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی (روانرنجوری، برونگرایی، گشودگی، سازگاری و وظیفهشناسی) با گرایش به تسهیم دانش در کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان پرداخته است.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی بوده که با روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه انجام شده است. آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای پنج عاملی شخصیت و اشتراک دانش مورد استفاده و پایایی ابزار پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش تمامی کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان به تعداد 170 نفر بود که از طریق نمونهگیری به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای سهمی صورت گرفت و 120 پرسشنامه پاسخ داده شد. برای بررسی فرضیههای پژوهش نیز از آزمونهای آماری نظیر کرونباخ، کولمروگ– اسمیرنوف، اسپیرمن و غیره استفاده گردید.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که کتابداران با ویژگی شخصیتی وظیفهشناسی (میانگین=53/40)، برونگرایی (میانگین=30/40)، گشودگی (میانگین=16/38) و سازگاری بالا (میانگین= 02/37) گرایش بیشتری به تسهیم دانش و همکاری در سازمان دارند. همچنین ویژگی شخصیتی روانرنجوری کتابداران (میانگین=79/33) با تسهیم دانش رابطه عکس داشته و هرچه این ویژگی در افراد کاهش یابد گرایش بیشتری به تسهیم دانش دارند. بین ویژگیهای شخصیتی و گرایش به تسهیم دانش مقدار ضریب همبستگی برابر با 207/0r = در سطح معنیداری 023/0> P به دست آمد که نشانگر همبستگی و رابطه مستقیمی بین ویژگیهای شخصیتی و گرایش به تسهیم دانش در افراد است.بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و گرایش به تسهیم دانش در کتابداران را تأیید کرده و نشان داد که هر چه افراد به سمت ویژگیهای مختلف شخصیتی (وظیفهشناسی، برونگرایی، گشودگی و دلپذیری (پیش روند تسهیم دانش آنها افزایش مییابد که این امر میتواند بسترساز ایجاد فرهنگ و مشارکت در سازمان شود و تأثیر قابلتوجهی بر تسهیم دانش کتابداران داشته باشد.
حجت خدمتی نژاد؛ سعید اسدی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تعیین اولویتهای مطالعه در مراجعان کتابخانههای عمومی براساس ماتریس آیزنهاور است.روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته اولویتهای مطالعه منابع اطلاعاتی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان بوده است که براساس جدول ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش تعیین اولویتهای مطالعه در مراجعان کتابخانههای عمومی براساس ماتریس آیزنهاور است.روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته اولویتهای مطالعه منابع اطلاعاتی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان بوده است که براساس جدول مورگان 390 نفر بهعنوان نمونه مورد مطالعه قرارگرفتهاند. روایی پرسشنامه با کسب نظر از استادان و صاحبنظران و میزان پایایی آن با آلفای کرونباخ برابر843/0 محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اس. پی. اس. اس. 20 و ماتریس آیزنهاور مورد سنجش قرار گرفت.یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد، در بعد مطالعه کتب درسی، مطالعه منابع اصلی هر درس مهم وفوری و مطالعه کتابهای کمکی معرفی شده توسط مدرس و جزوات درسی مهم ولی غیر فوری است. در بعد مطالعه کتب عمومی، مطالعه کتب علمی،مهم وفوری و مطالعه کتب مذهبی، مهم و بدون فوریت است. در بعد مطالعه مجلات و روزنامهها، مطالعه روزنامههای عمومی مهم وفوری و مطالعه مجلات خانوادگی، عمومی و سرگرمی مهم و بدون فوریت است. در بعد مطالعه منابع مربوط به رسانهها، تماشای فیلم سینمایی و سریال و شبکه خانگی در اولویت اول و مهم وفوری بوده و استفاده از آلبوم موسیقی در درجه بعدی اهمیت و بدون فوریت است. در بعد منابع مربوط به تلفن همراه، بررسی پیامهای شخصی از طریق شبکههای اجتماعی، تماس بیپاسخ و پیامک رسیده روی تلفن همراه جزء مهمترین اولویتها بوده و بررسی پیامهای جدید روی تلفن همراه در گروهها و کانالهای تلگرام و برنامههای مشابه در درجه بعدی اهمیت بوده است. در بعد منابع مربوط به رایانه و لپتاپ، مطالعه ایمیلهای جدید رسیده در ایمیل شخصی مهمترین اولویت برای مطالعه و مهم و فوری هستند و بررسی اخبار جدید در سایتهای خبری موردعلاقه در رتبه بعدی اهمیت و بدون فوریت میباشند.بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد از نظر افراد مورد مطالعه، مطالعه منابع اصلی هر درس، مطالعه کتب علمی، مطالعه روزنامههای عمومی، تماشای فیلم سینمایی و سریال و شبکه خانگی، بررسی پیامهای شخصی از طریق شبکههای اجتماعی، تماس بیپاسخ و پیامک رسیده روی تلفن همراه و مطالعه ایمیلهای جدید رسیده در ایمیل شخصی مهمترین اولویت برای مطالعه در ابعاد مورد مطالعه بوده است.
منابع اطلاعاتی دیجیتالی
ندا سلیمی؛ پریسا سلیمی
چکیده
هدف پژوهش: کتابداران کتابخانههای عمومی با طیف وسیعی از مردم که از لحاظ جنسیت، سن، موقعیت اجتماعی، ملیت و یا نژاد متفاوت هستد، سروکار دارند. از آنجا که هدف کتابخانههای عمومی رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران و جلب رضایت آنهاست، کتابداران این کتابخانهها برای این که بتوانند خدمات و امکانات کتابخانه را به طور مؤثری ارائه دهند، به برقراری ...
بیشتر
هدف پژوهش: کتابداران کتابخانههای عمومی با طیف وسیعی از مردم که از لحاظ جنسیت، سن، موقعیت اجتماعی، ملیت و یا نژاد متفاوت هستد، سروکار دارند. از آنجا که هدف کتابخانههای عمومی رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران و جلب رضایت آنهاست، کتابداران این کتابخانهها برای این که بتوانند خدمات و امکانات کتابخانه را به طور مؤثری ارائه دهند، به برقراری ارتباط درست و مؤثر با اربرانشان نیاز دارند، لذا هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت مهارتهای ارتباطی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان اردبیل و ارائه راهکارهایی برای بهبود آنهاست.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان اردبیل در سال 1396 است که برای نمونهگیری از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شده است. ابزار پژوهش در این پژوهش پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون در سه بعد کلامی، شنود و یازخورد است که روایی و پایایی آن در پژوهش رئیسی (1388) تأیید شده است.یافتهها یافتههای این پژوهش نشان میدهد که مهارتهای ارتباطی کتابداران در بعد کلامی و بازخورد بالاتر از سطح متوسط قرار دارد، به طوری که مهارتهای کلامی در رتبه اول و مهارتهای بازخوردی در رتبه دوم قرار دارد، ولی نمره بعد شنود کمی پایینتر بوده، به طوری که با کسب رتبه سوم مهارتهای ارتباطی، در سطح متوسط قرار دارد، پس باید، در جهت بهبود و ارتقای آن تا سطح مطلوب اقدامات مؤثر را اتخاذ کرد، که در این مقاله ارائه خواهد شد. همچنین بین هیچ کدام از ابعاد مهارتهای ارتباطی و ویژگیهای جمعیتشناختی از جمله جنسیت، سن، سطح تحصیلات و رشته تحصیلی تفاوت معنیداری مشاهده نشدبحث و نتیجهگیری: در هر رشته آموزشی، سوابق آموزشی و تجربه دلیل بر افزایش مهارتهای ارتباطی کارکنان نیست و این مهارتها که برای پیشرفت و مؤفقیت کاری مورد نیاز است، باید آموزش داده شوند. به طوری که آموزش فنون ارتباطی، چشماندازهای ارتباطی و سبکهای ارتباطی مختلف از عوامل مؤثر در این زمینه هستند. افزون بر این، سبک مدیریتی در یک سازمان، همچون کتابخانه، تاثیر به سزایی در نحوه ارتباط کارکنان آن سازمان دارد، که باید مورد توجه قرار گیرد.
منابع اطلاعاتی دیجیتالی
حجت خدمتی نژاد؛ وجیهه موسای ارانی؛ سعید اسدی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تعیین و مقایسه میانگین مؤلفههای مهارتهای ارتباطی و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیتشناختی در کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان است. روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کوئین دام است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش تعیین و مقایسه میانگین مؤلفههای مهارتهای ارتباطی و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیتشناختی در کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان است. روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کوئین دام است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان بوده که تعداد آنها 40 نفر است. روایی پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی مورد تأیید قرارگرفته و میزان پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر 84/0 تأیید شده است. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرمافزار اس.پی.اس.اس در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تحلیل واریانس) صورت گرفته است. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که مهارت کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان در مؤلفه بینش نسبت به فرآیند ارتباط در حد مطلوب و در رابطه با سه مؤلفه ارتباط توأم با قاطعیت، کنترل عاطفی و توانایی دریافت و ارسال پیام در حد متوسط و در رابطه با مؤلفه مهارت گوش دادن در حد ضعیفی قرار دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین جنسیت و مؤلفههای بینش ارتباطی و قاطعیت، بین سن افراد و مؤلفههای کنترل عاطفی و قاطعیت، بین تحصیلات و مؤلفههای دریافت و ارسال پیام و کنترل عاطفی و درنهایت بین سابقه خدمت و مؤلفههای دریافت و ارسال پیام و بینش ارتباطی روابط معنیداری وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش بیانگر این است که میانگین مهارتهای ارتباطی افراد مورد مطالعه در وضعیت متوسطی قرار دارد و بین ویژگیهای جمعیتشناختی آنها مانند سن، جنسیت، تحصیلات و سابقه خدمت و میزان مهارتهای ارتباطی آنها رابطه وجود دارد.
منابع اطلاعاتی دیجیتالی
محسن مرادی؛ محسن حاجی زین العابدینی؛ افشین موسوی چلک؛ اعظم آقایی
چکیده
هدف: شناسایی وضعیت منابع کتابخانههای عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانههای عمومی شهر تهران از نظر نوع، موضوع، دسترس پذیری و انطباق با نیاز اعضا است.روششناسی پژوهش: روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است و از نمونهگیری تصادفی–طبقهای استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، 440 عضو (209 مرد، 231 زن) از 22 کتابخانههای ...
بیشتر
هدف: شناسایی وضعیت منابع کتابخانههای عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانههای عمومی شهر تهران از نظر نوع، موضوع، دسترس پذیری و انطباق با نیاز اعضا است.روششناسی پژوهش: روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است و از نمونهگیری تصادفی–طبقهای استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، 440 عضو (209 مرد، 231 زن) از 22 کتابخانههای عمومی وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و 440 عضو (179 مرد، 261 زن) از 22 کتابخانههای عمومی نهاد کتابخانههای عمومی کشور است که یک کتابخانه نهاد و یک کتابخانه شهرداری در هر منطقه شهری انتخاب شده است و از پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات استفاده گردیده است، همچنین برای تجزیه اطلاعات از آمار توصیفی و آمار استنباطی و نیز آزمون تیاستیودنت استفاده شده است. یافتهها: در شاخص "منابع غیرکتابی"، کتابخانههای عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران( با میانگین 0.5614) وضعیت بهتری نسبت به کتابخانههای عمومی نهاد( با میانگین 0.5106) در شهر تهران دارند. در شاخص "موضوعات دهگانه دیوئی" وضعیت کتابخانههای نهاد( با میانگین 2.8) نسبت به کتابخانههای عمومی سازمان( با میانگین 2.72)، بهتر است. در دو شاخص "کتابهای کمک آموزشی" و "در دسترس بودن منابع" نتیجه اختلاف معناداری بین کتابخانههای شهرداری و نهاد وجود ندارد.نتیجه گیری: با مقایسه وضع موجود کتابخانههای عمومی در ایران به نظر می رسد که تعداد ساختمان ، تجهیزات، کیفیت منابع و از همه مهمتر، خدمات آنها با آنچه مورد نیاز یک جامعه پویا و درحال رشد است فاصله بسیار دارد.
مدیریت دانش دیجیتالی
مرتضی محمدی استانی؛ ابوالفضل شجاع فرد
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر امکانسنجی استقرار مدیریت دانش بر اساس مؤلفههای مدل بکوویتز و ویلیامز و همچنین تأثیر مؤلفههای این مدل بر مولفهی «تسهیم دانش» در کتابخانههای عمومی استان قم بود.روش شناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی است. جامعهی آماری شامل کتابداران کتابخانههای عمومی استان قم (92 نفر) بود. نمونهی آماری بر اساس ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر امکانسنجی استقرار مدیریت دانش بر اساس مؤلفههای مدل بکوویتز و ویلیامز و همچنین تأثیر مؤلفههای این مدل بر مولفهی «تسهیم دانش» در کتابخانههای عمومی استان قم بود.روش شناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی است. جامعهی آماری شامل کتابداران کتابخانههای عمومی استان قم (92 نفر) بود. نمونهی آماری بر اساس جدول کرجسی مورگان تعداد 73 نفر انتخاب شد. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محققساخته با طیف پنج درجهای لیکرت بود. روایی صوری پرسشنامه توسط استادان متخصص، تایید و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 96/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی در قالب نرمافزار آماری SPSS استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد امکان اجرای مدل مدیریت دانش بکوویتز و ویلیامز در کتابخانههای عمومی استان قم بالاتر از سطح متوسط (29/3) است. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که این مدل امکان پیشبینی 75 درصد از تأثیرات را بر مؤلفهی «تسهیم دانش» دارد. مؤلفههای «یادگیری دانش» و «ارزیابی دانش» دارای بیشترین تأثیر بر مؤلفهی «تسهیم دانش» است. همچنین در خصوص امکان اجرای مدیریت دانش از نظر ویژگیهای جمعیتشناختی جنسیت، رشتهی تحصیلی، سابقهی کار، میزان تحصیلات و نوع فعالیت تفاوت معناداری از نظر کتابداران مشاهده نشد.بحث و نتیجهگیری: مدل بکوویتز و ویلیامز به عنوان مدلی مناسب جهت اجرای مدیریت دانش در سازمانهای غیرانتفاعی نظیر کتابخانههای عمومی تأیید شد. همچنین مؤلفههای تأثیرگذار در این مدل بر «تسهیم دانش» نیز شناسایی گردید که برای مدیران و کتابداران کتابخانههای عمومی استان قم قابل کاربرد خواهد بود.
حجت خدمتی نژاد؛ وجیهه موسای ارانی؛ سعید اسدی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی رابطه فرسودگی شغلی با مهارتهای ارتباطی کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان کاشان است. روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته وابدار گردآوری دادهها، دو پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کوئین دام و پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی رابطه فرسودگی شغلی با مهارتهای ارتباطی کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان کاشان است. روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته وابدار گردآوری دادهها، دو پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کوئین دام و پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان کاشان بوده است که درمجموع 40 نفر مورد مطالعه قرار گرفتهاند. روایی پرسشنامه برابر 0.903 و میزان پایایی آن با الفای کرونباخ برابر0.845 محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرمافزار اس پی اس اس، در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (استفاده از ازمون همبستگی پیرسون جهت تعیین میزان همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته) صورت گرفته است. یافتهها: بر اساس یافتههای این پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان از وضعیت مهارتهای ارتباطی متوسطی برخوردار هستند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافتهها نشان میدهد در مقایسه بین خرده مقیاسهای فرسودگی شغلی با ویژگیهای جمعیتشناختی کتابداران، تنها بین مؤلفههای شخصیتزدایی و جنسیت و مؤلفههای فقدان موفقیت فردی و سابقه خدمت با رابطه معنیدار وجود دارد. همچنین در مقایسه خرده مقیاسهای فرسودگی با مهارتهای ارتباطی؛ بین همه مؤلفههای مهارتهای ارتباطی با مؤلفه فقدان موفقیت و همچنین بین مؤلفه کنترل عاطفی و شخصیت رابطه تأیید میشود.نتیجهگیری: نتایج به دست آمده بیانگر این است که وضعیت مهارتهای ارتباطی نمونه مورد بررسی در حد متوسط است. نتایج نشان میدهد، از بین خرده مقیاسهای فرسودگی شغلی، بین مؤلفههای شخصیتزدایی و جنسیت و مؤلفههای فقدان موفقیت فردی و سابقه خدمت رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین در مقایسه بین خرده مقیاسهای فرسودگی با مهارتهای ارتباطی، بین مؤلفههای مهارتهای ارتباطی با مؤلفه فقدان موفقیت و بین مؤلفه کنترل عاطفی و شخصیتزدایی رابطه معنیداری وجود دارد.
منابع اطلاعاتی دیجیتالی
سلما کشاورزیان؛ امیررضا اصنافی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 37-57
چکیده
هدف: کتابداران برای ادامه حیات در عصر دگردیسی اطلاعات و ارائه خدمات بهینه و مؤثر در این محیط باید به دانش و مهارتهای ویژهای مجهز شوند که به طور کلی بیانگر «سواد اطلاعاتی» است. آشنایی با فنون استفاده از نرمافزارها و سختافزارها، قوانین گزینش و ارزیابی منابع، نظامهای شبکههای اطلاعاتی، توانایی جستوجو در شبکه ...
بیشتر
هدف: کتابداران برای ادامه حیات در عصر دگردیسی اطلاعات و ارائه خدمات بهینه و مؤثر در این محیط باید به دانش و مهارتهای ویژهای مجهز شوند که به طور کلی بیانگر «سواد اطلاعاتی» است. آشنایی با فنون استفاده از نرمافزارها و سختافزارها، قوانین گزینش و ارزیابی منابع، نظامهای شبکههای اطلاعاتی، توانایی جستوجو در شبکه پایگاهها و بانکهای اطلاعاتی، تسلط بر کار با نرمافزارهای کتابخانهای، توانایی تجزیه و تحلیل مسائل، توانایی انجام پژوهش در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی، و توانایی آموزش استفادهکنندگان از جمله این مهارتهاست. هدف از این پژوهش بررسی تأثیرات عصر دگردیسی اطلاعات در کتابخانههای عمومی و نقش کتابداران است. روششناسی: روش این پژوهش مروری میباشد. یافته ها: کتابداران باید قبل از ورود به بازار کار این مهارتها را کسب کرده باشند تا هر چه بهتر بتوانند نقش واسطهای خود را میان منابع اطلاعاتی و کاربران ایفا کنند. این وظیفه بر عهده سیستم آموزشی از طریق برنامههای درسی مناسب دانشگاه است تا کتابداران و اطلاعرسانان را برای ورود به عرصه اطلاعات آماده سازد. بحث و نتیجهگیری: گرچه تربیت کتابداران جدیدی که با فناوری نوین اطلاعاتی آشنا و به عنوان متخصص علم اطلاعات و دانش شناسی تربیت شده باشند، بسیار ضروری و مورد نیاز است، اما باید زیرساختهای اطلاعاتی کشور، ارزشی که جامعه برای اطلاعات قائل است، نگرش و طرز برخورد برنامهریزان، سیاستگذاران و تصمیمگیرندگان، درجه رشد فناوری کشور، تغییرات فناورانهای که در شرف وقوع است و درخواستهایی را که از سوی گروههای مختلف استفادهکنندگان نظامهای اطلاعاتی انجام میگیرد، مورد توجه قرار داد.
منابع اطلاعاتی دیجیتالی
زهرا اباذری؛ زهرا خواجه علی جهانتیغی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 59-68
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی هر یک از ابعاد فرسودگی شغلی و رابطه آنها با رضایت شغلی در کتابداران کتابخانههای عمومی استان سیستان و بلوچستان است. روششناسی: روش پژوهش توصیفی، و از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل 120 کتابدار شاغل در کتابخانههای عمومی استان سیستان و بلوچستان و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. یافتهها: ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی هر یک از ابعاد فرسودگی شغلی و رابطه آنها با رضایت شغلی در کتابداران کتابخانههای عمومی استان سیستان و بلوچستان است. روششناسی: روش پژوهش توصیفی، و از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل 120 کتابدار شاغل در کتابخانههای عمومی استان سیستان و بلوچستان و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که وضعیت کتابداران از نظر خرده مقیاس تحلیل رفتگی عاطفی در سطح پایین قرار دارد. درخصوص خرده مقیاس مسخ شخصیتی، و همچنین در زمینهی فقدان موفقیت فردی نیز در سطح متوسط قرار دارند. بین فرسودگی شغلی و رضایت شغلی در کتابداران رابطه معکوس معنیداری وجود دارد. سن و سابقه کار بر فرسودگی و رضایت کتابداران تأثیرگذار بوده و جنسیت در این عوامل مؤثر نمیباشد. بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد کتابداران در اولین مؤلفه فرسودگی شغلی در سطح بالایی از فرسودگی هستند و در مراحل دوم و سوم در سطح متوسط میباشند
منابع اطلاعاتی دیجیتالی
سالومه خشوعی؛ زهره میرحسینی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 77-86
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی زیر نظر نهاد کتابخانههای عمومی شهر تهران انجام گرفت. روششناسی: روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد لایب کوآل بود. جامعه آماری شامل 46209 نفر اعضای کتابخانهها بودکه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و براساس جدول مورگان، تعداد 381 ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی زیر نظر نهاد کتابخانههای عمومی شهر تهران انجام گرفت. روششناسی: روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد لایب کوآل بود. جامعه آماری شامل 46209 نفر اعضای کتابخانهها بودکه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و براساس جدول مورگان، تعداد 381 نفرتعیین شد. برای اطمینان از پوشش پاسخدهندگان، 420 پرسشنامه توزیع و 411 پرسشنامه پاسخ داده شد. برای آزمون فرضیهها از آزمون t، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که مؤلفه تأثیرگذاری خدمات با میانگین 75/ 5 نسبت به سایر مؤلفههاکیفیت بالاتری داشت. مؤلفه کتابخانه به عنوان یک مکان و فضا با میانگین 75/4 بیان کننده عدم رضایت کاربران و مؤلفه کنترل اطلاعات، با میانگین 22/5 حداقل انتظارات کاربران را برآورده نمود. بحث و نتیجهگیری: باتوجه به یافتههای پژوهش، خدمات کتابخانهها بررسی شد و پیشنهادهایی جهت بهبود کیفیت خدمات ارائه گردید. نتایج و پیشنهادها میتواند مسئولان نهاد کتابخانههای عمومی کشور را از نقاط ضعف و قوت سطح ارائه خدمات کتابخانهها و میزان انتظارات مراجعان مطلع ساخته و در ارتقاء سطح کیفیت خدمات کتابخانهها یاری رساند
فرحناز فتح اله زاده
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 63-70
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطة بین مؤلفههای کیفیت زندگی کاری (پرداخت منصفانه و کافی، محیط کاری ایمن و بهداشتی، ایجاد فرصت رشد و امنیت مداوم، قانونگرایی در سازمان، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، فضای کلی زندگی و توسعة قابلیتهای انسانی) با تعهد سازمانی کتابداران کتابخانههای عمومی استان اذربایجان غربی میباشد. روش تحقیق: ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطة بین مؤلفههای کیفیت زندگی کاری (پرداخت منصفانه و کافی، محیط کاری ایمن و بهداشتی، ایجاد فرصت رشد و امنیت مداوم، قانونگرایی در سازمان، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، فضای کلی زندگی و توسعة قابلیتهای انسانی) با تعهد سازمانی کتابداران کتابخانههای عمومی استان اذربایجان غربی میباشد. روش تحقیق: این پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته و جامعة آماری آن نیز شامل کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی میباشد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون و پرسشنامه تعهد سازمانی مییر و آلن بوده و برای تحلیل دادهها از آزمون تی مستقل، آزمون تحلیل واریانس یک راهه (آنوا) و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافتهها: نتایج نشان داد که بین کیفیت زندگی کاری و مؤلفههای آن با تعهد سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین کتابداران کتابخانههای عمومی از لحاظ اطلاعات جمعیت شناختی (جنسیت، رشته تحصیلی، سمت، و سابقه خدمت) در رابطه با کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی تفاوت معناداری وجود ندارد. بحث و نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد در صورتی که کتابخانهها بتوانند شرایطی را فراهم آورند تا کیفیت زندگی کاری کتابداران افزایش یابد، به دنبال آن تعهد سازمانی آنها نیز به خودی خود بهبود خواهد یافت.
ابوالفضل اسدنیا؛ قاسم موحدیان؛ مرضیه سقایی طلب
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 71-81
چکیده
هدف: هدف این پژوهش سنجش رفتار کارآفرینی سازمانی کارکنان کتابخانههای عمومی استان زنجان میباشد. روش: این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش را کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی استان زنجان شامل 112 نفر تشکیل میدهند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد زامپاتکیس و موستاکیس (2007) بوده است. پایایی ابزار ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش سنجش رفتار کارآفرینی سازمانی کارکنان کتابخانههای عمومی استان زنجان میباشد. روش: این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش را کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی استان زنجان شامل 112 نفر تشکیل میدهند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد زامپاتکیس و موستاکیس (2007) بوده است. پایایی ابزار پرسشنامه به تایید رسیده و ضریب آلفای کرونباخ آن 72/0 محاسبه شده است. به منظور تحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزار اس. پی. اس. اس نسخه 22 استفاده شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد که کتابداران کتابخانههای عمومی استان زنجان دارای بینش استراتژیک کارآفرینانه هستند و فرهنگ سازمانی غالب در کتابخانههای عمومی زنجان فرهنگ کارآفرینانه میباشد. دیگر یافته پژوهش حاضر نشان داد که کتابخانههای عمومی زنجان از محیط حمایتی مطلوبی در جهت حمایت از کتابداران خلاق و کارآفرین برخوردار است و در بین کارکنان این کتابخانهها، افراد با مدارک تحصیلی رشته کتابداری نسبت به کارکنان با تحصیلات در رشتههای غیرکتابداری، صفات کارآفرینانه سازمانی مطلوبتری دارند. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل از بررسی فرضیههای فرعی، میتوان چنین استنباط کرد که کتابداران جامعه حاضر دارای ویژگیهای کارآفرینانه هستند.
مدیریت اطلاعات
انیس میری؛ مریم سلامی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 97-106
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، مطالعه تأثیر کیفیت طراحی وبسایتهای کتابخانههای عمومی برافزایش رضایت و درنتیجه افزایش تبلیغات کلامی مثبت در استفاده از وبسایت است. روششناسی: روش این پژوهش پیمایشی-تحلیلی است و ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش تعداد 382 نفر از بازدیدکنندگان وبسایتهای کتابخانههای عمومی درشهر ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، مطالعه تأثیر کیفیت طراحی وبسایتهای کتابخانههای عمومی برافزایش رضایت و درنتیجه افزایش تبلیغات کلامی مثبت در استفاده از وبسایت است. روششناسی: روش این پژوهش پیمایشی-تحلیلی است و ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش تعداد 382 نفر از بازدیدکنندگان وبسایتهای کتابخانههای عمومی درشهر مشهد بودند که به روش تصادفی انتخاب شدند. برای آزمون فرضیههای پژوهش از تحلیل عاملی و روش «مدلسازی معادلات ساختاری» و نرمافزارهای SPSS و AMOSاستفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد؛ کیفیت طراحی وبسایت، بر کیفیت درک شده اطلاعات و سودمندی درک شده به طور مستقیم و بر میزان رضایت و درنتیجه تبلیغات کلامی مثبت از وبسایت، به طور غیر مستقیم اثر دارد. نتیجهگیری: الگوی شناسایی شده در پژوهش، به طوراثربخش، روابط بین کیفیت طراحی وبسایت، سودمندی درک شده، کیفیت اطلاعات درک شده، رضایت الکترونیکی و تبلیغات کلامی را تبیین میکند.
فرامرز سهیلی؛ فاطمه میراحمدی؛ علیرضا اسفندیاری مقدم
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 45-60
چکیده
چکیده
هدف: آشنایی با وضعیت عملکرد مدیریت در کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه بر اساس الگوی تعالی سازمانی مدیریت کیفیت بنیاد اروپائی است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش تمامی کارکنان شاغل در کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه که 59 بودهاند را دربر میگیرد. برای گردآوری دادهها ...
بیشتر
چکیده
هدف: آشنایی با وضعیت عملکرد مدیریت در کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه بر اساس الگوی تعالی سازمانی مدیریت کیفیت بنیاد اروپائی است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش تمامی کارکنان شاغل در کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه که 59 بودهاند را دربر میگیرد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه مورد تأیید بنیاد اروپائی برای مدیریت کیفیت استفاده شده و روایی آن 82/0 بهدست آمده است. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند و از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد که جمع امتیاز عملکرد مدیریت کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه از 1000 امتیاز الگوی تعالی سازمانی مدیریت کیفیت بنیاد اروپائی، 82/489 امتیاز است. در بین معیارهای نُهگانه الگوی تعالی سازمانی، «راهبرد» و «فرآیندها، محصولات و خدمات» به ترتیب با کسب 2/57 درصد (2/57 امتیاز) و 69/51 درصد (69/51 امتیاز) از وضعیت مطلوب، بیشترین امتیازها را به خود اختصاص دادهاند و معیار «کارکنان» و «نتایج مشتریان» به ترتیب با کسب 54/44 درصد (54/44 امتیاز) و 08/46 درصد (12/69 امتیاز) از وضعیت مطلوب، کمترین امتیاز را در بین این معیارها کسب نمودهاند. بهطور کلی، بررسی مدیریت کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه نشان میدهد که عوامل «توانمندساز» با کسب مجموع 25/250 امتیاز از 500 امتیاز (1/51 درصد از وضعیت مطلوب) نسبت به عوامل «نتایج» با کسب 57/239 امتیاز از 500 امتیاز (9/48 درصد از وضعیت مطلوب) از موقعیت بهتری برخوردارند.
نتیجهگیری: نتایج این پژهش بیانگر این مطلب است که کیفیت عملکرد مدیریت کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه تا سطح مطلوب فاصله زیادی دارد و در سطح پائینی قرار دارد. با توجه به یافتهها، جهت بهبود سطح مدیریت کیفیت در کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه باید معیارهای کارکنان، نتایج مشتریان، نتایج کارکنان و شراکتها و منابع را تقویت نمود تا به نتایج قابل قبول دست یافت.