مدیریت اطلاعات
امیررضا اصنافی؛ محسن حاجی زینالعابدینی؛ زهرا عطارزاده
چکیده
هدف: پژوهش حاضر در بازسازی یکی از حوزههایی است هنری و صنعتی است که در قالبی که گیمیفیکیشن بیان میشود. در اصل هنر هشتم عنوانی است که این روزها به هنر صنعت بازیسازی اطلاق میشود. روششناسیپژوهش: روش این پژوهش بهصورت کتابخانهای است و بهصورت مروری بیان شده است. یافتهها: این مقاله جنبههای گوناگون مربوط به نظریههای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر در بازسازی یکی از حوزههایی است هنری و صنعتی است که در قالبی که گیمیفیکیشن بیان میشود. در اصل هنر هشتم عنوانی است که این روزها به هنر صنعت بازیسازی اطلاق میشود. روششناسیپژوهش: روش این پژوهش بهصورت کتابخانهای است و بهصورت مروری بیان شده است. یافتهها: این مقاله جنبههای گوناگون مربوط به نظریههای بازیوارسازی و نقش آنها در آموزش و یادگیری معرفی کرد. مطالعه بازیوارسازی در پژوهشهای علم اطلاعات ازجمله موضوعاتی است که بهتازگی در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است امّا آنچه که مورد توجّه اکثر پژوهشگران بوده، پرداختن به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به بررسی بازیوارسازی در سواد اطلاعاتی، آموزش و انگیزش دانشجویان و کاربران کتابخانه (در سنین مختلف) و کارمندان کتابخانههای دانشگاهی و تخصصی در سازمانها بوده است و بهطور اخص از قابلیتهای بازیوارسازی در آموزش و یادگیری مباحث تخصصی رشته کمتر پرداخته شده است. بحث و نتیجهگیری: مطابق یافتههای انجام شده در این زمینه پژوهشهایی انجام شود تا ضمن توجه و بهرهگیری کامل از منابع علمی و انجام پرسشنامه با جامعه پژوهش انتخابی و با استفاده از عناصر یادگیری خود راهبر، چارچوبی جهت تبیین نقش بازیوارسازی درزمینة آموزش و یادگیری دروس مختلف این رشته و دستیابی به الگویی مفهومی در پژوهشها به دست آید.
مدیریت اطلاعات
مریم گلشنی؛ ثریا ضیایی
چکیده
هدف: در این پژوهش بیان و تعریف مفاهیم اطلاعات و اطلاعات نامطمئن یا اطلاعات نادرست و بیان ریشهها و بسترهای شکلگیری اطلاعات نامطمئن و تأثیر آن در تصمیمگیری کاربران در رفع نیاز اطلاعاتی خود و درنهایت وارد شدن در چرخه شکلگیری دانشی است که از این چرخه حاصل خواهد شد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از روش مطالعه مروری کتابخانهای استفاده ...
بیشتر
هدف: در این پژوهش بیان و تعریف مفاهیم اطلاعات و اطلاعات نامطمئن یا اطلاعات نادرست و بیان ریشهها و بسترهای شکلگیری اطلاعات نامطمئن و تأثیر آن در تصمیمگیری کاربران در رفع نیاز اطلاعاتی خود و درنهایت وارد شدن در چرخه شکلگیری دانشی است که از این چرخه حاصل خواهد شد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از روش مطالعه مروری کتابخانهای استفاده شده است و براساس پیشینههای مرتبط با موضوع مورد مطالعه انجام گرفت. در این پژوهش ابتدا به بیان مفاهیم موردنظر در مورد اطلاعات و اطلاعات نامطمئن پرداخته شده و سپس بسترهای شکلگیری اطلاعات نامطمئن و نقش آن در تصمیمگیری کاربران مورد بررسی قرار گرفت.یافتهها: در عصر کنونی سرعت انتشار آنلاین اطلاعات نامطمئن در تاریخ ارتباطات بیسابقه است. در دسترس نبودن یا فقدان منابع معتبر اطلاعاتی یکی از مهمترین چالشهای جوامع در قرن 21 است. این پدیده با ترکیبی از همهگیر بودن شبکههای اجتماعی، رسانههای آنلاین معتبر و ویژگیهای پردازش اطلاعات انسانی تقویت میشود. اطلاعات، اطلاعات نادرست و اطلاعات مخرب هرکدام میتوانند با توجه به وضعیت موجود و تفسیر گیرنده، وضعیت خاصی را برای افراد یا سازمان ایجاد کنند. منظور از اطلاعات نامطمئن در این پژوهش، دو مفهوم اطلاعات نادرست و اطلاعات مخرب است.بحث و نتیجهگیری: کارایی اطلاعات، به کیفیت ارتباط و مفید بودن اطلاعات بستگی دارد. در صورتی که شرایط برقراری ارتباط مؤثر و دریافت اطلاعات مفید برای جستجوگران یا کاربران اطلاعات رخ بدهد، منجر به تصمیمگیری درست کاربر در انتخاب اطلاعات کاربردی و موردنیاز وی خواهد شد که به تولید دانش ضمنی و برقراری چرخه دانش کمک به سزایی خواهد کرد
مدیریت اطلاعات
فاطمه نوشین فرد؛ مصطفی پهلوانزاده
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر اصول مدیریت سایبرنتیک مدیریت سایبرنتیک بر انعطافپذیری سازمان امور مالیاتی غرب تهران است. روششناسی: روش تحقیق حاضر نیز از لحاظ ماهیت، پیمایشی – تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. جامعۀ آماری این پژوهش را مدیران وکارکنان سازمان امور مالیاتی غرب کشور تشکیل میدهند که تعداد آنها 600 نفر است. برای ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر اصول مدیریت سایبرنتیک مدیریت سایبرنتیک بر انعطافپذیری سازمان امور مالیاتی غرب تهران است. روششناسی: روش تحقیق حاضر نیز از لحاظ ماهیت، پیمایشی – تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. جامعۀ آماری این پژوهش را مدیران وکارکنان سازمان امور مالیاتی غرب کشور تشکیل میدهند که تعداد آنها 600 نفر است. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده است که با توجه به جامعۀ آماری، 234 نفر است. برای سنجش مؤلفههای مدیریت سایبرنتیک از پرسشنامه استاندارد مدیریت سایبرنتیک اسدپور (1388) و انعطافپذیری سازمانی از پرسشنامه استاندارد انعطافپذیری سازمانی پنی گاردنر (1999) استفاده شد. نرمافزار مورد استفاده در این پژوهش اس.پی.اس.اس.23 است. یافتهها: نتایج نشان داد تصمیم گیری مشارکتی بر انعطافپذیری سازمان تقریباً به میزان 66 درصد، تعهد بر انعطافپذیری سازمان تقریباً به میزان 61 درصد، عدالت در پرداخت بر انعطافپذیری سازمان تقریباً به میزان 63 درصد، ساختار مسطح بر انعطافپذیری سازمان به میزان 64 درصد، جریان صحیح اطلاعات بر انعطافپذیری سازمان به میزان 56 درصد، توسعه حس مالکیت بر انعطافپذیری سازمان به میزان 70 درصد، آموزش آنلاین بر انعطافپذیری سازمان تقریباً به میزان 63 درصد تأثیر دارد و همه فرضیههای پژوهش تایید شد. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشانگر اهمیت کارکردهای مهم و قابل ارتقاء مدیریت سایبرنتیک در تبیین انعطافپذیری سازمان است. تصمیمگیری مشارکتی در مدیریت سازمانها و جریان صحیح اطلاعات جهت تصمیمگیریهای صحیح و افزایش تعهد سازمانی و ساختار مسطح و آموزش مستمر میتواند نقش تعیینکنندهای در انعطافپذیری سازمان داشته باشد.
مدیریت اطلاعات
حسین ادبی فیروزجاه؛ مظفر چشمه سهرابی
چکیده
هدف: آیندهپژوهی، فرآیندی سیستماتیک، مشارکتی و گردآورنده ادراکات آینده است که چشماندازی میانمدت تا بلندمدت را با هدف اتخاذ تصمیمهای روزآمد و بسیج اقدامات مشترک بنا میسازد. ردهبندیها جایگاه خود را در عصر دیجیتال از دست داده و با چالشهایی مواجه خواهند شد. به همین جهت این مطالعه به بررسی و پژوهش آینده نظامهای ردهبندی ...
بیشتر
هدف: آیندهپژوهی، فرآیندی سیستماتیک، مشارکتی و گردآورنده ادراکات آینده است که چشماندازی میانمدت تا بلندمدت را با هدف اتخاذ تصمیمهای روزآمد و بسیج اقدامات مشترک بنا میسازد. ردهبندیها جایگاه خود را در عصر دیجیتال از دست داده و با چالشهایی مواجه خواهند شد. به همین جهت این مطالعه به بررسی و پژوهش آینده نظامهای ردهبندی منابع کتابخانهای میپردازد. روششناسی: در این مطالعه از روش تحلیلی- توصیفی و مرور منابع استفاده شده است. یافتهها: ردهبندی را بر مبنای زمینههایی که در آن به کار گرفته شده و همچنین میزانی که مورد استفاده قرار گرفته است به صورتهای مختلفی تعریف کردهاند. پیشرفت طرحهای ردهبندی کتابخانه برای ترتیب قفسهها و ردهبندی الفبایی زمینهای نیست که ما انتظار تغییر چشمگیری را در آن داشته باشیم. پیشرفتهایی درزمینة استفاده از فناوری بهمنظور بهروز کردن و توزیع این طرحها صورت گرفته است ازجمله توسعه نظامهای ردهبندی متکی بر عصر دیجیتال. بحث و نتیجهگیری: نظام ردهبندی با توجه به گسترش علوم و دانش و ظهور میان رشتهایها توسعه یافته و جایگاهی برای آنها در نظر گرفته میشود. هم در مورد آیندهپژوهی و هم نظامهای ردهبندی منابع کتابخانهای، این مسئله به وجود میآید که در آینده نظامهای ردهبندی منابع کتابخانهای بهطور سنتی درگیر چالشهای خواهند شد که در عصر فناوری اطلاعات و دیجیتال شکل گرفته و خواهند گرفت و این نگاه به آینده باید وجود داشته باشد تا به بررسی چالشهای موردنظر بپردازد.
مدیریت اطلاعات
امیررضا اصنافی؛ علی بیرانوند؛ انوشه اندیشه تدبیر
چکیده
هدف: تحلیل تولیدات علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی براساس شاخصهای جهانی همواره از مهمترین ابزارهای سیاست گزاری پژوهشی بوده است. با توجه به گستردگی و اهمیت دانشگاه پیام نور در آموزش عالی کشور و اهمیت حوزه علوم اجتماعی در تولید علم ایران، هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل کیفیت تولیدات علمی حوزه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور ...
بیشتر
هدف: تحلیل تولیدات علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی براساس شاخصهای جهانی همواره از مهمترین ابزارهای سیاست گزاری پژوهشی بوده است. با توجه به گستردگی و اهمیت دانشگاه پیام نور در آموزش عالی کشور و اهمیت حوزه علوم اجتماعی در تولید علم ایران، هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل کیفیت تولیدات علمی حوزه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور براساس شاخصهای علمسنجی و دگرسنجی در پایگاه اسکوپوس طی سالهای 2010 تا 2020 است. روششناسی: این مطالعه توصیفی پیمایشی بوده که از نوع مطالعات علمسنجی و دگرسنجی است. جامعه مورد بررسی تمامی تولیدات علمی حوزه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور شامل 602 مدرک، در سالهای 2010 تا 2020 است. محیط اجرای پژوهش پایگاه استنادی اسکوپوس است. جهت گردآوری دادهها پایگاه اطلاعاتی سایول مورد استفاده قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها سیاهه وارسی محققساخته بود. دادهها پس از گردآوری از طریق آمار توصیفی و از طریق جداول و نمودارهای متناسب ارائه شدهاند. جهت تجزیه و تحلیل داده از آزمونهای تی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.یافتهها: سهم دانشگاه پیام نور از کل مقالات حوزه علوم اجتماعی ایران معادل 89/2 درصد بوده است. میزان مقالات حاصل همکاریهای علمی فقط نویسندگان این دانشگاه با نویسندگان بینالمللی 10 درصد بوده است. شاخص اچ این مدارک 17 بوده و شاخص اچ 5 ساله آن، 9 بوده است. استناد به ازای مدرک این تولیدات علمی و شاخص تأثیرگذاری استنادی وزندهی شده در سطح رشته آن به ترتیب 1/3 و 63/0 بوده است. در خصوص شاخصهای دگرسنجی در پایگاه اسکوپوس بیشترین فراوانی را شاخص مشاهده چکیده با 63944 و میانگین 57/106 به ازای هر مقاله داشته است. بحث و نتیجهگیری: میزان تولید علم محققان دانشگاه پیام نور نسبت به مقدار کشوری در حوزه علوم اجتماعی بسیار پایین بوده و نیازمند تغییر سیاستها و ایجاد مشوقهای تولید علم در این بخش است. توجه به نمایهسازی حداکثری مقالات در شبکههای اجتماعی محرز است. در خصوص شاخصهای دگرسنجی، بهعنوان راه جایگزین برای ارزیابی تولیدات علمی بایستی کاملاً محتاط بود و شاخصهای دگرسنجی را صرفاً بهعنوان یک مکمل برای شاخصهای علمسنجی در نظر گرفت.
مدیریت اطلاعات
شهره سیدحسینی؛ عاصفه عاصمی؛ احمد شعبانی
چکیده
هدف: اپیدمیولوژی اطلاعات، در پی آن است که با بهرهمندی از اینترنت و خدمات مبتنیبر وب 2.0 به گردآوری خودکار و تحلیل دادههای سلامت موجود در محیط وب بپردازند. پیشفرض اساسی آن است که این دادهها بهاحتمال زیاد تناسب و همخوانی بیشتری با نیازهای اطلاعات سلامت مردم دارد؛ از همین رو، رصد پیوسته این اطلاعات میتواند الگوی مناسبی از ...
بیشتر
هدف: اپیدمیولوژی اطلاعات، در پی آن است که با بهرهمندی از اینترنت و خدمات مبتنیبر وب 2.0 به گردآوری خودکار و تحلیل دادههای سلامت موجود در محیط وب بپردازند. پیشفرض اساسی آن است که این دادهها بهاحتمال زیاد تناسب و همخوانی بیشتری با نیازهای اطلاعات سلامت مردم دارد؛ از همین رو، رصد پیوسته این اطلاعات میتواند الگوی مناسبی از وضعیت رفتار اطلاعیابی سلامت افراد و تغییر احتمالی نگرشها و گرایشهای آنان را در اختیار سیاستگذاران سلامت قرار دهد. مطالعه حاضر بر آن است ضمن بررسی خاستگاه و مقایسه مفهومی «اپیدمیولوژی» با «اپیدمیولوژی اطلاعات» به بررسی نحوة کاربست اپیدمیولوژی اطلاعات و همچنین دادههای کلان مرتبط با آن در حوزة سلامت عمومی بپردازد. بخشی از مطالعة حاضر، به بررسی معایب نظامهای سنتی پایش اطلاعات سلامت و مزایای اپیدمیولوژی اطلاعات در غلبه بر این مشکلات، جایگاه جستجوهای اینترنتی و شبکههای اجتماعی بهمثابه منبعی برای اپیدمیولوژی اطلاعات، و نیز محدودیتهای اپیدمیولوژی اطلاعات اختصاص یافته است. روششناسی تحقیق: پژوهش حاضر به روش مروری و بر اساس مطالعه جامع و نظاممند متون مرتبط با اینفودمیولوژی انجام شده است. یافتهها: نتایج نشان میدهد با کاربست روشهای سنتی جمعآوری اطلاعات اپیدمیولوژیک، آگاهی به سیاستگذاران در مورد تأثیر تصمیمات سیاستهای بهداشت عمومی بر سلامت افراد جامعه گاه ماهها و شاید سالها به طول میانجامد. از همین رو، بهمنظور غلبهبر چنین شرایطی، اپیدمیولوژی اطلاعات مجموعه روشهای جدیدی را با استفاده از رایانه، اینترنت، خدمات مبتنیبر وب 2.0، و فناوری اطلاعات برای پشتیبانی از مراقبتهای بهداشتی، سلامت بیمار، کمک به حل مسائل پزشکی، آموزش و پژوهش در حوزه پزشکی، و بهمنظور اندازهگیری، توصیف و تحلیل الگوهای اطلاعاتی و ارتباطی سلامت در محیط الکترونیکی ارائه میکند. بحث و نتیجهگیری: سنجههای مرتبط با اپیدمیولوژی اطلاعات سلامت قابلیتی را در اختیار سیاستگذاران سلامت قرار میدهد که بر مبنای آن امکان رصد برخط و دائمی رویکردهای سلامتمحور عموم افراد جامعه فراهم آید. موضوعی که میتواند جایگزین رویکردهای سنتی حاکم در این عرصه شود.
مدیریت اطلاعات
مریم غنی پور تفرشی؛ محسن حاجی زین العابدینی
چکیده
هدف: این پژوهش به شناسایی تأثیر مستندسازی کلیدواژهها با استفاده از اصطلاحنامة پزشکی فارسی بر بازیابی مقالات از پایگاههای ایران مدکس و مدلیب میپردازد. روش تحقیق: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده که به روش نیمه تجربی انجام گرفته است. سنجش میزان ربط نتایج جستجو، در دو حالت استفاده از کلیدواژههای زبان آزاد و کلیدواژههای ...
بیشتر
هدف: این پژوهش به شناسایی تأثیر مستندسازی کلیدواژهها با استفاده از اصطلاحنامة پزشکی فارسی بر بازیابی مقالات از پایگاههای ایران مدکس و مدلیب میپردازد. روش تحقیق: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده که به روش نیمه تجربی انجام گرفته است. سنجش میزان ربط نتایج جستجو، در دو حالت استفاده از کلیدواژههای زبان آزاد و کلیدواژههای مستند شده با اصطلاحنامة پزشکی فارسی، توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و محقّق مورد مشاهده قرار گرفته و نتایج در جدول ثبت گردید. یافتههای تحقیق: میزان مانعیت اطلاعات بازیابی شده برای کلیدواژههای زبان آزاد بیشتر از کلیدواژههای استاندارد شده در پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب است. میزان جامعیت اطلاعات بازیابی شده برای کلیدواژههای زبان آزاد نیز بیشتر از کلیدواژههای استاندارد شده در پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب است. بر اساس نتایج به دست آمده، سطح معنیداری آزمون برای هر دو پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب به ترتیب برابر با 492/0 و 367/0 با توجه به زبان آزاد و استاندارد شده است؛ که بر این اساس، بین میزان بازیابی مقالات با کلیدواژههای زبان آزاد و استاندارد شده در پایگاههای اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب اختلاف معنیداری وجود ندارد. بحث و نتیجهگیری: مستندسازی کلیدواژهها در پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب بر مانعیت اطلاعات بازیابی شده تأثیر معنیداری نداشته است. مستندسازی کلیدواژهها در پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس بر میزان جامعیّت اطلاعات بازیابی شده تأثیر منفی دارد. مستندسازی کلیدواژهها در دو پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب تأثیری بر میزان بازیابی مقالات نداشته است.
فناوری اطلاعات
میترا قیاسی؛ قاسم علی احسانیان
چکیده
هدف: ارزیابی بازخورد استفاده از موتورهای جستجوی گوگل و یاهو در پژوهشهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی داتشگاه پیام نور بابل است. روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی، و به روش پیمایشی – تحلیلی انجام شده است. ابزار پژوهش از نوع پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن از طریق مشورت با متخصصان اخذ گردید و پایایی آن بر اساس آزمون الفای کرنباخ ...
بیشتر
هدف: ارزیابی بازخورد استفاده از موتورهای جستجوی گوگل و یاهو در پژوهشهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی داتشگاه پیام نور بابل است. روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی، و به روش پیمایشی – تحلیلی انجام شده است. ابزار پژوهش از نوع پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن از طریق مشورت با متخصصان اخذ گردید و پایایی آن بر اساس آزمون الفای کرنباخ معادل 839/0 تعیین شد. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور بابل به تعداد151 نفر بود و حجم نمونه براساس فرمول کوکران 108 نفر بدست آمد. روش نمونهگیری از نوع تصادفی بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار spss نسخه 22 استفاده شد. یافته ها: بین رضایت دانشجویان از موتور جستجوی گوگل و یاهو تفاوت معنی دار وجود داشت(001/0 P=. ). بین باز خورد شناخت دانشجویان از شاخصهای مؤثر بر بازیابی اطلاعات از موتورهای مورد بحث تفاوت معنی دار وجود اشت(001/0 P=. ). میانگین مؤلفههای مورد بررسی برای موتور جستجوی گوگل نسبت به موتور جستجوی یاهو بیشتر است (گوگل 04/4و یاهو: استفاده 76/3). به طوری که آزمون انجام شده بین این دو موتور از این نظر تفاوت معنی دار نشان داد (001/0 P=. ). دانشجویان از موتورهای گوگل و یاهو بیشتر به منظور "انتخاب موضوع" استفاده میکنند. نتیجه گیری: دانشجویان دانشگاه پیام نور بابل جهت انجام پروژه های پزوهشی خود از موتور جستجوی گوگل بیش از یاهو استفاده میکنند. سطح آشنایی آنان با موتور جستجوگوگل بیشتر از یاهو بود و از نتایج جستجوی خود در موتور گوگل رضایت بیشتری نسبت به یاهو داشتند.
سواد اطلاعاتی
مجید شیرزاد؛ عبدالرسول جوکار؛ نیره ترقی خواه دیلمقانی
دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، ، صفحه 31-40
چکیده
هدف: اعضای هیئتعلمی دانشگاه بهعنوان یکی از ارکان اساسی انتقال و تولید علم و دانش، نقش مهمی در ارتقای وضعیت علمی دانشگاه و درواقع جامعه دارند. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان سواد اطلاعاتی و مؤلفههای آن در اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیام نور استان مازندران بود. روششناسی: این پژوهش از نوع پیمایشی- توصیفی است و جامعة پژوهش، اعضای هیئتعلمی ...
بیشتر
هدف: اعضای هیئتعلمی دانشگاه بهعنوان یکی از ارکان اساسی انتقال و تولید علم و دانش، نقش مهمی در ارتقای وضعیت علمی دانشگاه و درواقع جامعه دارند. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان سواد اطلاعاتی و مؤلفههای آن در اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیام نور استان مازندران بود. روششناسی: این پژوهش از نوع پیمایشی- توصیفی است و جامعة پژوهش، اعضای هیئتعلمی دانشگاههای پیام نور استان مازندران هستند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس پرسشنامة محققساخته در اختیار همة اعضای هیئتعلمی (144 نفر) قرار گرفت و درنهایت 85 پرسشنامه دریافت شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل نشان داد که در کل میزان سواد اطلاعاتی اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیام نور 4/75 میباشد. بحث و نتیجه گیری: این یافته نشاندهندة سواد اطلاعاتی نسبتاً مطلوب در اعضای هیئتعلمی دانشگاههای پیام نور استان مازندران است.
کتابخانه عمومی
زینب غیوری؛ رویا برادر
دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، ، صفحه 41-52
چکیده
هدف: پژوهش حاضر ضمن بررسی وضعیت مدیریت دانش و سایبرنتیک در نهاد کتابخانههای عمومی کشور به بررسی تأثیر سایبرنتیک که شامل شش بعد اصلی تنوع و محدودیت، آنتروپی و اطلاعات، ضرورت تنوع و قاعدة تصمیم، هدفگذاری و کنترل، بازخورد و تمایزات و روابط است، بر مدیریت دانش که شامل چهار فرایند اصلی ایجاد دانش، تبدیل و انتقال دانش، حفظ و نگهداری ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر ضمن بررسی وضعیت مدیریت دانش و سایبرنتیک در نهاد کتابخانههای عمومی کشور به بررسی تأثیر سایبرنتیک که شامل شش بعد اصلی تنوع و محدودیت، آنتروپی و اطلاعات، ضرورت تنوع و قاعدة تصمیم، هدفگذاری و کنترل، بازخورد و تمایزات و روابط است، بر مدیریت دانش که شامل چهار فرایند اصلی ایجاد دانش، تبدیل و انتقال دانش، حفظ و نگهداری دانش و بهکارگیری دانش میباشد، در نهاد کتابخانههای عمومی کشور میپردازد. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- توصیفی انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش کارکنان ستادی نهاد کتابخانههای عمومی کشور بوده و اطلاعات با استفاده از پرسشنامه 38 سؤالی (19 سؤال پرسشنامة مربوط به سایبرنتیک و 19 سؤال مربوط به پرسشنامة مدیریت دانش) گردآوری شده است. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تی تک نمونهای و پیرسون استفاده شد. همچنین بهمنظور بررسی تأثیر متغیر سایبرنتیک بر مدیریت دانش، یک مدل مفهومی ارائه شد. برای بررسی تأثیر ابعاد و رابطة بین متغیرها از مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) استفاده شده است. یافتهها: ابعاد سایبرنتیک و مدیریت دانش (به غیر از دو مورد در ابعاد تنوع و محدودیت و بعد ضرورت تنوع و قاعده تصمیم) در نهاد کتابخانههای عمومی در وضعیت مناسبی قرار ندارند. همچنین یافتهها نشان داد بین مدیریت دانش و ابعاد سایبرنتیک رابطة معنیدار و مثبتی وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: نهاد کتابخانههای عمومی کشور میتواند از یافتههای پژوهش در راستای اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش با رعایت ابعاد سایبرنتیک استفاده نماید.
مدیریت اطلاعات
مریم گلشنی؛ عاصفه عاصمی؛ بی بی عشرت زمانی
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 41-50
چکیده
هدف: با ورود فن آوری های نوین در عرصه کار و زندگی در جوامع امروزی، برخورداری از یک سطح سواد اطلاعاتی مناسب از ضروریات است. سواد اطلاعاتی در برگیرنده مجموعه مهارتهایی است که پیشرفت و بقای زندگی در جوامع اطلاعاتی بدون آن ممکن نیست. این تحقیق، به روش شبه تجربی و با هدف بررسی نقش برگزاری کارگاههای آموزشی، در توسعه سواد اطلاعاتی کارکنان ...
بیشتر
هدف: با ورود فن آوری های نوین در عرصه کار و زندگی در جوامع امروزی، برخورداری از یک سطح سواد اطلاعاتی مناسب از ضروریات است. سواد اطلاعاتی در برگیرنده مجموعه مهارتهایی است که پیشرفت و بقای زندگی در جوامع اطلاعاتی بدون آن ممکن نیست. این تحقیق، به روش شبه تجربی و با هدف بررسی نقش برگزاری کارگاههای آموزشی، در توسعه سواد اطلاعاتی کارکنان شرکت فولاد مبارکه اصفهان، انجام گرفته است. روششناسی: برای آزمون فرضیهها، به برگزاری کارگاههای آموزشی سواد اطلاعاتی در سه جلسه آموزشی پرداخته شد. جامعه آماری پژوهش را متخصصین شرکت فولاد مبارکه اصفهان، با تحصیلات لیسانس و بالاتر از لیسانس تشکیل داده است. حجم نمونه، 15 نفر از متخصصین رشته برق بودند که انتخاب آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس صورت گرفت. به منظور گرد آوری داده از پیش آزمون و پس آزمون محقق ساخته استفاده شد، که در آن سواد اطلاعاتی بر اساس مدل آیزنبرگ و برکویتز، در شش سطح تشخیص ماهیت و شناخت نیاز اطلاعاتی، شناخت منابع اطلاعاتی، جستجو و دسترسی به اطلاعات، ارزیابی اطلاعات، مدیریت و سازماندهی اطلاعات و استفاده از اطلاعات، مورد سنجش قرار گرفت. یافتهها: مقایسه و تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده قبل و بعد از برگزاری کارگاه، بیانگر این مطلب بود که برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینه مهارتهای سواد اطلاعاتی، نقش موثری در افزایش مهارتهای سواد اطلاعاتی کارکنان شرکت فولاد مبارکه اصفهان داشته است.. نتیجهگیری: برگزاری کارگاه های آموزش سواد اطلاعاتی نقش موثری در افزایش سطح سواد اطلاعاتی کارکنان شرکت فولاد مبارکه اصفهان داشته است.
مدیریت اطلاعات
علی جمشیدی؛ بنفشه حسنوند؛ محمد خالدیان
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 51-62
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف کارآمدی آموزش هوش هیجانی برارتقاء مدیریت تعارض و درگیری شغلی دردانشجویان رشته اطلاعات و دانش شناسی انجام شد. روش شناسی: جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشجویان رشته اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور شهر تهران در سال تحصیلی 95-96 است. در این پژوهش 24 نفر از دانشجویان رشته اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور تهران با ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف کارآمدی آموزش هوش هیجانی برارتقاء مدیریت تعارض و درگیری شغلی دردانشجویان رشته اطلاعات و دانش شناسی انجام شد. روش شناسی: جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشجویان رشته اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور شهر تهران در سال تحصیلی 95-96 است. در این پژوهش 24 نفر از دانشجویان رشته اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور تهران با نمونه گیری در دسترس بعنوان حجم نمونه تحقیق انتخاب شدند. نمونه آماری گروه آزمایش12نفر از دانشجویان داوطلب شرکت کننده در جلسات آموزش هوش هیجانی است. نمونه آماری گروه کنترل 12 نفر از دانشجویان که در جلسات آموزش هوش هیجانی شرکت نکردند (از بین دانشجویان دانشگاه بصورت در دسترس انتخاب شدند) است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل است. گروه آزمایش تحت 9 جلسه90 دقیقه ای آموزش هوش هیجانی قرار گرفتند اما گروه کنترل تحت هیچ گونه آموزشی قرار نگرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه سبک های مدیریت تعارض CMSQ و پرسشنامه درگیری شغلی کانونگو استفاده شد و برای تحلیل آماری داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد میانگین نمرات مدیریت تعارض و درگیری شغلی در پس آزمون گروه آزمایش به طور معنا داری از میانگین نمرات پس آزمون در گروه کنترل بالاتر است. بحث و نتیجه گیری: نتیجه گیری می شود که آموزش هوش هیجانی به طور معنی داری در مدیریت تعارض و درگیری شغلی دانشجویان مؤثر است.
مدیریت پایگاه اطلاعاتی
مهدی معینی کیا؛ ابراهیم آریانی
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 27-38
چکیده
هدف: این تحقیق با هدف بررسی نقش کیفیت خدمات پشتیبانی فراگیران آموزش الکترونیکی در پیشبینی مؤلفة راهبردهای مدیریت منابع یادگیری آنان انجام گرفت. روش شناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران، تشکیل میدهد. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بود و حجم نمونه ...
بیشتر
هدف: این تحقیق با هدف بررسی نقش کیفیت خدمات پشتیبانی فراگیران آموزش الکترونیکی در پیشبینی مؤلفة راهبردهای مدیریت منابع یادگیری آنان انجام گرفت. روش شناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران، تشکیل میدهد. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بود و حجم نمونه براساس جدول گرجسی _ مورگان 495 نفر در نظر گرفته شد. جهت جمعآوری دادهها بخشی از پرسشنامة راهبردهای انگیزش برای یادگیری دانکن و مککیچی (2005) حاوی مولفة راهبردهای مدیریت منابع یادگیری و پرسشنامههای کیفیت خدمات اداری-آموزشی، کیفیت خدمات کتابخانهای، کیفیت خدمات آموزشی اساتید، کیفیت خدمات مشاورهای و کیفیت خدمات الکترونیکی از طریق سایت به کار گرفته شد. در نهایت دادهها با استفاده از نرم افزار spss.21 و روش رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: متغیرهای کیفیت خدمات ارائه شده به گونة معنیداری توان تبیین 13/0 = 2R از واریانس مولفة راهبردهای مدیریت منابع یادگیری را دارا هستند (38/0 = R، 7/13 = (470 و 5)F و 001/0 > P) و سهم کیفیت خدمات آموزشی (169/0 - = β) و خدمات مشاورهای (140/0- = β) در سطح اطمینان 99 درصد معنیدار است و سهم کیفیت بقیه خدمات ارائه شده معنیدار نیست. بحث و نتیجهگیری: با افزایش شکاف یا کاهش کیفیت دو نوع خدمات آموزشی و خدمات مشاورهای اساتید، مولفة راهبردهای مدیریت منابع یادگیری از جانب فراگیران به گونة معنیداری کاهش مییابد. بنابراین مسئولان دانشگاه باید در خصوص ارتقای کیفیت خدمات پشتیبانی و جلب رضایت فراگیران، اقدامات اساسی و بهموقع انجام دهند.
مدیریت اطلاعات
هومن سلیمانی؛ غلامرضا حیدری؛ فرزانه قنادی نژاد
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 63-74
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی الکترونیکی اعضای هیئتعلمی دانشگاه شهید چمران اهواز با استفاده از مدل جونز است. روششناسی: پژوهش حاضر که به صورت پیمایشی انجام شده است، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعۀ پژوهش شامل کلیة اعضای هیئتعلمی دانشگاه شهید چمران اهواز است. با تعیین ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی الکترونیکی اعضای هیئتعلمی دانشگاه شهید چمران اهواز با استفاده از مدل جونز است. روششناسی: پژوهش حاضر که به صورت پیمایشی انجام شده است، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعۀ پژوهش شامل کلیة اعضای هیئتعلمی دانشگاه شهید چمران اهواز است. با تعیین تعداد کل اساتید (599 نفر) و با استفاده از جدول کرجسی- مورگان، تعداد تقریبی نمونه 220 نفر تعیین شد که از این تعداد 193 پرسشنامه برگردانده (نرخ پاسخ 72/87 درصد) شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تی مستقل، آنوا و توکی) استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که میانگین فعالیتهای یافتن و دوبارهیابی 88/2، ذخیرهسازی 55/2، سازماندهی 84/2، نگهداشت 11/3، امنیت 94/2، ارزشیابی و مفهومسازی 78/2، تدبیر و مفهومسازی 64/2 و میانگین کلی مدیریت اطلاعات الکترونیکی شخصی 82/2 است. از نظر جنسیت تفاوت معنیداری میان وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی اعضای هیئتعلمی مشاهده نمیشود، اما به لحاظ درجة علمی تفاوت معنیداری میان آنها وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که وضعیت کلی مدیریت اطلاعات الکترونیکی شخصی اعضای هیئتعلمی در سطح نسبتاً مطلوبی است. اعضای هیئتعلمی دارای درجة علمی استاد بهترین عملکرد را درزمنیة مدیریت اطلاعات شخصی داشتهاند. همچنین کیفت مدیریت اطلاعات شخصی مردان بهتر از زنان بوده است.
مدیریت اطلاعات
ابوذر رمضانی؛ سیدجواد قاضی میرسعید؛ احمد پاپی؛ محمدحسین یکتاکوشالی؛ فاطمه رمضانی پاکپورلنگرودی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 23-30
چکیده
هدف: هدف از این مطالعه ارزیابی شاخصهای آلتمتریک دانشگاههای علوم پزشکی ایران در دو شبکه اجتماعی ریسرچگیت و آکادمیا و بررسی رابطة آنها با شاخصهای علمسنجی پایگاه اسکوپوس از قبیل میزان استناد، اچ ایندکس و تعداد انتشارات است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روش علمسنجی انجام شده است، دادههای پژوهش به کمک نرمافزار ...
بیشتر
هدف: هدف از این مطالعه ارزیابی شاخصهای آلتمتریک دانشگاههای علوم پزشکی ایران در دو شبکه اجتماعی ریسرچگیت و آکادمیا و بررسی رابطة آنها با شاخصهای علمسنجی پایگاه اسکوپوس از قبیل میزان استناد، اچ ایندکس و تعداد انتشارات است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روش علمسنجی انجام شده است، دادههای پژوهش به کمک نرمافزار اکسل 2013 گردآوری و با نرمافزار SPSS ویرایش23 آزمونهای آماری اسپیرمن، کای دو و کاندال تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: براساس یافتهها، رتبهبندی دانشگاه براساس اچ ایندکس با میزان حضور آنها و تعداد اعضا در شبکههای اجتماعی ریسرچ گیت و آکادمیا رابطة معنیداری وجود دارد. علاوهبر این از لحاظ آماری رابطة معنیداری بین شاخصهای آلتمتریک دانشگاهها علوم پزشکی در شبکههای اجتماعی ریسرچ گیت و آکادمیا با میزان استناد و اچ ایندکس مشاهده شد (0.05P بحث و نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نقطه شروعی برای برنامههای اجرایی دانشگاهها جهت افزایش حضور اعضای هیئتعلمی خود در شبکههای اجتماعی بهعنوان فعالیتی در انتشار دانش است.
مدیریت اطلاعات
محمدامین عرفان منش؛ الهه حسینی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 31-40
چکیده
هدف: پژوهش حاضر درصدد است تا با استفاده از شاخصهای مختلف در یک بازه زمانی دهساله، به مطالعه کیفیت بروندادهای پژوهشی دانشگاه اصفهان بپردازد و از طریق مقایسه آن با میانگین کشور بررسی نماید که آیا کیفیت این تولیدات علمی نیز همراه با کمیت آن رو به رشد بوده است یا خیر؟ روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و با استفاده از شاخصهای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر درصدد است تا با استفاده از شاخصهای مختلف در یک بازه زمانی دهساله، به مطالعه کیفیت بروندادهای پژوهشی دانشگاه اصفهان بپردازد و از طریق مقایسه آن با میانگین کشور بررسی نماید که آیا کیفیت این تولیدات علمی نیز همراه با کمیت آن رو به رشد بوده است یا خیر؟ روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و با استفاده از شاخصهای علمسنجی انجام شد. جامعه پژوهش شامل 5806 مقاله است که حداقل یکی از نویسندگان آن دارای وابستگی سازمانی به دانشگاه اصفهان بوده و طی سالهای 2006 تا 2015 میلادی در پایگاه استنادی اسکوپوس منتشر شدهاند. پایگاههای اسکوپوس و سایول جهت گردآوری و تحلیل دادههای پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که عملکرد کیفی دانشگاه اصفهان در تولید بروندادهای پژوهشی در سه شاخص نرخ استنادشدگی، مشارکت علمی بینالمللی و انتشار در مجلات برتر در سطح بالاتری در مقایسه با متوسط کشور قرار داشته است. از سوی دیگر، تولیدات علمی دانشگاه اصفهان در شاخصهای میانگین استناد، میانگین مشاهده، اثرگذاری وزندهی شده در سطح رشته و مقالههای پراستناد از عملکرد پایینتری در مقایسه با میانگین کشور برخوردارند. بحث و نتیجهگیری: نتایج این مطالعه میتواند از سوی مدیران و سیاستگذاران دانشگاه اصفهان جهت آگاهی از وضعیت جاری و برنامهریزیهای آتی مورد استفاده قرار گیرد.
مدیریت اطلاعات
منا اندوهگین؛ بهرام امینی؛ محمد داورپناه جزی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 41-50
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل مجلات ربوده شده و ارائۀ ویژگیهایی جدید در جهت بهکارگیری آنها و کاهش کلاهبرداری اینترنتی در این زمینه انجام شد. روششناسی: برای دستیابی به این هدف، ابتدا براساس مطالعات انجام شده بر روی وبسایت مجلات قانونی و مجلات ربوده شده ویژگیهای این نوع از حملات استخراج گشته و سپس مجموعة آموزشی ایجاد میشود. ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل مجلات ربوده شده و ارائۀ ویژگیهایی جدید در جهت بهکارگیری آنها و کاهش کلاهبرداری اینترنتی در این زمینه انجام شد. روششناسی: برای دستیابی به این هدف، ابتدا براساس مطالعات انجام شده بر روی وبسایت مجلات قانونی و مجلات ربوده شده ویژگیهای این نوع از حملات استخراج گشته و سپس مجموعة آموزشی ایجاد میشود. تعداد رکوردهای دادهای گردآوری شده 104 عدد است و با استفاده از ابزار دادهکاوی WEKA مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: دادههای گردآوری شده در این پژوهش با استفاده از ابزار دادهکاوی WEKA مورد تحلیل قرار گرفته است. الگوریتمهای استفاده شده در این پژوهش الگوریتمهای درخت تصمیم میباشند. الگوریتمی که نرخ خطای کمتری داشته باشد انتخاب میشود. یافتهها نشان میدهد که نرخ خطا در این روش حدود 9 درصد بود. بحث و نتیجهگیری: مطالعات پیشین حاکی از رشد تعداد ناشران جعلی و مجلات ربوده شده است. ازاینرو، در این مقاله به روشی جهت شناسایی این نوع مجلات پرداخته شده است. نتیجۀ بهدست آمده از دادههای گردآوری شده با استفاده از درخت تصمیم و تحلیل آن نشان داده شده است.
مدیریت اطلاعات
محدثه رفیعیخشنود؛ عبدالصمد کرامت فر؛ فرشته اکبری
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 51-58
چکیده
هدف: این پژوهش به بررسی ویژگیهایی از مقالات مروری حوزه زیستشناسی سلولی که بلافاصله بعد از انتشار در دسترس هستند و ارتباط آنها با تعداد استنادات دریافتی آتی این مقالات میپردازد. روش تحقیق: 10 ویژگی مقاله شامل شاخصهای SJR، SNIP و IF مجله منتشرکننده، تعداد مؤلفان، تعداد کشورهای مشارکتکننده، تعداد مراجع، تعداد صفحات، طول عنوان، طول ...
بیشتر
هدف: این پژوهش به بررسی ویژگیهایی از مقالات مروری حوزه زیستشناسی سلولی که بلافاصله بعد از انتشار در دسترس هستند و ارتباط آنها با تعداد استنادات دریافتی آتی این مقالات میپردازد. روش تحقیق: 10 ویژگی مقاله شامل شاخصهای SJR، SNIP و IF مجله منتشرکننده، تعداد مؤلفان، تعداد کشورهای مشارکتکننده، تعداد مراجع، تعداد صفحات، طول عنوان، طول چکیده و شاخص پرایس مقالات مروری منتشر شده در کلیه مجلات تحت پوشش اسکوپوس در سال 2012 بررسی شد. با استفاده از رگرسیون OLS چند متغیره سه مدل مختلف بر اساس سه شاخص مجله نامبرده پیاده شد. یافتهها: نتایج نشان میدهد، SNIP، SJR، تعداد کشورها، IF، تعداد ارجاعات، شاخص پرایس و طول چکیده به ترتیب بیشترین ارتباط را با تعداد استنادات آتی تعداد مقالات دارند. تعداد صفحات، تعداد مؤلفان و نیز طول عنوان ارتباط منفی با تعداد استنادات آتی مقالات مروری در این حوزه دارند. بر اساس مدلهای ارائه شده هر واحد افزایش در SNIP به صورت متوسط در حدود 43 درصد سبب افزایش استنادات آتی شده، در حالی که عدد مشابه برای IF در حدود 10 درصد است. نتیجهگیری: ویژگیهای مورد مطالعه در این تحقیق توانایی توضیحی در حدود یک سوم تعداد استنادات را دارند. در این میان، SNIP توانایی بیشتری در پیشبینی تعداد استنادات آتی مقالات مروری حوزه زیستشناسی سلولی دارد.
مدیریت اطلاعات
اورانوس تاج الدینی؛ عاطفه تاج الدینی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 75-88
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی یو. آر. الهای منابع وب پایه استناد شده در مقالات ایرانی رشته علم اطلاعات نمایهشده در آی. اس. آی در سالهای 2009-2011 انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش، تحلیل استنادی میباشد. جامعة آماری پژوهش حاضر کلیه مقالات محققان ایرانی علم اطلاعات (121 مقاله) در پایگاه آی. اِس. آی. بین سالهای 2009 تا 2011 که در SSCI نمایه ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف بررسی یو. آر. الهای منابع وب پایه استناد شده در مقالات ایرانی رشته علم اطلاعات نمایهشده در آی. اس. آی در سالهای 2009-2011 انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش، تحلیل استنادی میباشد. جامعة آماری پژوهش حاضر کلیه مقالات محققان ایرانی علم اطلاعات (121 مقاله) در پایگاه آی. اِس. آی. بین سالهای 2009 تا 2011 که در SSCI نمایه شدهاند، میباشد. دادههای گرداوری شده با استفاده از نرمافزار اکسل پژوهش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که بهطور کلی در مقالات ایرانی نمایهشده در آی. اس. آی. رشته علم اطلاعات یشترین دامنه مورد استفاده در استنادها .org و بیشترین نوع فایل pdf. است و بیشترین ثبات و پایداری نیز مربوط به همین دامنه و فایل میباشد. در جستجوی اولیه، استنادهای اینترنتی رشتهعلم اطلاعات 82 درصد در دسترس بودند که در بررسی مجدد و پس از اقدامات مقتضی به 98 درصد افزایش یافت. وضعیت آدرسهای اینترنتی غیرقابل دسترس در کل مقالات مورد بررسی، از نظر پیامهای خطا نشان داد که در مقالات مورد مطالعه علم اطلاعات، پیام خطای 403 (ممنوع شده) با 21 درصد بیشترین پیامهای خطا را تشکیل میداد. میانگین نیمعمر استنادهای اینترنتی محاسبه شده در کل مقالات مورد نظر 3 سال و 4 ماه محاسبه شد. نتیجهگیری: نتایج حاصله از این پژوهش نشان داد که زوال آدرسهای اینترنتی را باید یک مشکلی دانست که از مهمترین دلایل ظهور آن، تجدید سازماندهی وبسایتها و تغییراتی که در نام دامنههای اینترنتی به وجود میآید اشاره کرد.
مدیریت دانش
اورانوس تاجالدینی؛ سپیده ایرانمنش؛ علی سادات موسوی
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 21-32
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمان با روش 360 درجه انجام شده است. روششناسی: پژوهش حاضر به روش پیمایشی تحلیلی انجام شده و برای ارزیابی عملکرد جامعة پژوهش روش بازخورد 360 درجه استفاده شده است، اطلاعات مرتبط با ارزیابی عملکرد ایشان از طریق پرسشنامههایی گردآوری شده است که دیدگاههای ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمان با روش 360 درجه انجام شده است. روششناسی: پژوهش حاضر به روش پیمایشی تحلیلی انجام شده و برای ارزیابی عملکرد جامعة پژوهش روش بازخورد 360 درجه استفاده شده است، اطلاعات مرتبط با ارزیابی عملکرد ایشان از طریق پرسشنامههایی گردآوری شده است که دیدگاههای خودارزیابی فرد ارزیابیشونده، ارزیابی مدیر مافوق و ارزیابی همکاران و ارزیابی مراجعان کتابخانه را مدنظر قرار داده است. جامعة موردنظر در این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمان است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامههای فرجپهلو و همکاران، (1391) که شامل 4 پرسشنامه جهت بررسی فرد از دیدگاه رییس، همکار، مراجعهکننده و خود فرد میباشد. یافتهها: پس از انجام ارزیابی عملکرد افراد موردنظر و مقایسه نتایج حاصل از دیدگاه چهار گروه ارزیابیکننده مشاهده شد که در شاخص اخلاقی بین دیدگاه خود فرد ارزیابیشونده و دیدگاه رئیس تفاوت معنیداری وجود دارد. در شاخص عملکردی بین ارزیابی کتابداران از دیدگاه گروههای مختلف، تفاوت معنیداری وجود ندارد. در شاخص فرایندی تنها اختلاف معنیدار بین دیدگاه ارزیابیشونده و دیدگاه مراجعهکننده است. نتیجهگیری: نتایج حاصله از این پژوهش نشان داد که برای دستیابی به نتایج دقیقتر میتوان در خصوص شاخصها و گویههای آنها، در بین ارزیابیکنندگان و ارزیابیشوندگان، زبان مشترکی ایجاد کرد به این ترتیب که قبل از هر گونه ارزیابی، آموزشهای لازم را درخصوص شیوه ارزیابی دیگران و امتیازدهی به ارزیابیکنندگان بدهد تا افراد در ارزیابی همکاران خود و یا دیگر گروهها، دقت بیشتری داشته باشند و نهایتاً اعتبار ارزیابیها ارتقا یابد.
مدیریت دانش
منصور سعودی؛ فریبا نظری؛ قنبر امیرنژاد
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 33-50
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر راهبردهای مدیریت دانش (راهبردهای کدگذاری و شخصیسازی دانش) بر عملکرد سازمانی از طریق نقش میانجی نوآوری سازمانی است. روش: روش پژوهش توصیفی همبستگی است. جامعة آماری پژوهش را 517 نفر از کارشناسان و مدیران ادارات ستادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تشکیل میدهد که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر راهبردهای مدیریت دانش (راهبردهای کدگذاری و شخصیسازی دانش) بر عملکرد سازمانی از طریق نقش میانجی نوآوری سازمانی است. روش: روش پژوهش توصیفی همبستگی است. جامعة آماری پژوهش را 517 نفر از کارشناسان و مدیران ادارات ستادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تشکیل میدهد که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده 233 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد که فقط 230 پرسشنامه توسط پاسخدهندگان بهدست آمد. بهمنظور جمعآوری دادههای پژوهشی از سه پرسشنامة استاندارد؛ راهبردهای مدیریت دانش از نیکولاس و کاردان، نوآوری سازمانی از گارسیا مورالس و همکاران، عملکرد سازمانی از سو استفاده شد و با استفاده از نرمافزار SPSS و LISREL به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شد. یافتهها: نتایج مدلسازی معادلات ساختاری بیانگر آن بود که راهبردهای مدیریت دانش (راهبرد کدگذاری و شخصیسازی دانش) بر نوآوری و عملکرد سازمانی تأثیر مثبت و معنیداری دارد. نوآوری سازمانی نیز بهطور مستقیم و معنیداری بر عملکرد سازمانی تأثیر دارد. همچنین نتایج بیانگر تأیید اثر میانجیگری متغیر نوآوری سازمانی در تبیین تأثیر راهبردهای مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی در ادارات ستادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب میباشد.
مدیریت دانش
علی بیرانوند؛ علی اکبر خاصه
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 51-68
چکیده
هدف: امروزه وبسایت کتابخانههای دیجیتال بهمنزله پل ارتباطی جدیدی بین کتابخانهها و استفادهکنندگان عمل میکنند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت ساختاری و محتوایی وبسایت کتابخانه دیجیتال دانشگاه پیام نور و تعیین مزایا و معایب آن در مقایسه با کتابخانه دیجیتالِ دانشگاههای برتر ایران انجام شد. روششناسی: روش پژوهش از نوع ...
بیشتر
هدف: امروزه وبسایت کتابخانههای دیجیتال بهمنزله پل ارتباطی جدیدی بین کتابخانهها و استفادهکنندگان عمل میکنند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت ساختاری و محتوایی وبسایت کتابخانه دیجیتال دانشگاه پیام نور و تعیین مزایا و معایب آن در مقایسه با کتابخانه دیجیتالِ دانشگاههای برتر ایران انجام شد. روششناسی: روش پژوهش از نوع تحلیل محتوا میباشد. ابزار گردآوری دادهها یک سیاهه وارسی محقق ساخته است که حاوی ویژگیهای ساختاری و محتوایی موجود در کتابخانههای دیجیتال است. این سیاهه وارسی براساس مطالعۀ متون و نظرخواهی از متخصصان طراحی شد. جامعة آماری شامل وبسایت کتابخانههای دیجیتال دانشگاههای جامع ایران میباشد. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که از نظر شمول ویژگیهای ساختاری و محتوایی، کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه پیام نور از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست؛ بهطوری که مجموعاً 32 امتیاز را به خود اختصاص دهد و در رتبه یازدهم لیست قرار گرفته است. بحث و نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش به نظر میرسد در طراحی رابط کاربر کتابخانه دیجیتال دانشگاه پیام نور بهاندازۀ کافی به قابلیتها و نیازهای کاربران و همچنین اصول اولیه در طراحی رابط کاربر توجه نشده است. نکتۀ پایانی اینکه، براساس نتایج این پژوهش، لزوم بازطراحی رابط کاربر کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه پیام نور محسوس میباشد.
فناوری اطلاعات
یعقوب نوروزی؛ آزاده اقلیم ارکنی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 11-20
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی موانع استفاده از فناوری اطلاعات درآموزش دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد تنکابن است. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است که به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه پیام نور واحد تنکابن است. بر اساس فرمول کوکران تعداد 107 نفر بر اساس ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی موانع استفاده از فناوری اطلاعات درآموزش دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد تنکابن است. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است که به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه پیام نور واحد تنکابن است. بر اساس فرمول کوکران تعداد 107 نفر بر اساس ضوابط نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساختهای که دارای 27 گویه بود، گردآوری شد. یافتهها: از میان ابعاد پنج گانهی مورد بررسی در این پژووهش، موانع فنی با میانگین 067/4، موانع انسانی با میانگین 027/4، موانع مدیریتی با میانگین 022/4، موانع اقتصادی با میانگین 116/4، موانع فرهنگی با میانگین964/3، به ترتیب رتبه اول تا پنجم را کسب نمودند. بر خلاف تصور اولیه موانع مدیریتی در پزوهش حاضر رتبه سوم شد. نتیجه گیری: براساس پژوهش حاضر، پرسشنامه محقق ساختهای مبتنی بر متون و منابع مختلف با ضریب پایایی بالا تهیه شد که در پژوهشهای آتی میتواند مورد استفاد قرار گیرد. همچنین بر اساس یافتههای پژوهش، مؤلفههایی در ابعاد پنجگانه، مورد بررسی قرار گفت که یافتههای مربوط به آنها میتواند راهکارهایی اجرایی برای رفع موانع پیادهسازی فناوری اطلاعات در امر آموزش جامعهی مورد مطالعه و سایر حوزههای مشابه فراهم آورد.
کتابخانه عمومی
سلما کشاورزیان؛ امیررضا اصنافی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 37-57
چکیده
هدف: کتابداران برای ادامه حیات در عصر دگردیسی اطلاعات و ارائه خدمات بهینه و مؤثر در این محیط باید به دانش و مهارتهای ویژهای مجهز شوند که به طور کلی بیانگر «سواد اطلاعاتی» است. آشنایی با فنون استفاده از نرمافزارها و سختافزارها، قوانین گزینش و ارزیابی منابع، نظامهای شبکههای اطلاعاتی، توانایی جستوجو در شبکه ...
بیشتر
هدف: کتابداران برای ادامه حیات در عصر دگردیسی اطلاعات و ارائه خدمات بهینه و مؤثر در این محیط باید به دانش و مهارتهای ویژهای مجهز شوند که به طور کلی بیانگر «سواد اطلاعاتی» است. آشنایی با فنون استفاده از نرمافزارها و سختافزارها، قوانین گزینش و ارزیابی منابع، نظامهای شبکههای اطلاعاتی، توانایی جستوجو در شبکه پایگاهها و بانکهای اطلاعاتی، تسلط بر کار با نرمافزارهای کتابخانهای، توانایی تجزیه و تحلیل مسائل، توانایی انجام پژوهش در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی، و توانایی آموزش استفادهکنندگان از جمله این مهارتهاست. هدف از این پژوهش بررسی تأثیرات عصر دگردیسی اطلاعات در کتابخانههای عمومی و نقش کتابداران است. روششناسی: روش این پژوهش مروری میباشد. یافته ها: کتابداران باید قبل از ورود به بازار کار این مهارتها را کسب کرده باشند تا هر چه بهتر بتوانند نقش واسطهای خود را میان منابع اطلاعاتی و کاربران ایفا کنند. این وظیفه بر عهده سیستم آموزشی از طریق برنامههای درسی مناسب دانشگاه است تا کتابداران و اطلاعرسانان را برای ورود به عرصه اطلاعات آماده سازد. بحث و نتیجهگیری: گرچه تربیت کتابداران جدیدی که با فناوری نوین اطلاعاتی آشنا و به عنوان متخصص علم اطلاعات و دانش شناسی تربیت شده باشند، بسیار ضروری و مورد نیاز است، اما باید زیرساختهای اطلاعاتی کشور، ارزشی که جامعه برای اطلاعات قائل است، نگرش و طرز برخورد برنامهریزان، سیاستگذاران و تصمیمگیرندگان، درجه رشد فناوری کشور، تغییرات فناورانهای که در شرف وقوع است و درخواستهایی را که از سوی گروههای مختلف استفادهکنندگان نظامهای اطلاعاتی انجام میگیرد، مورد توجه قرار داد.
مدیریت دانش
مهدی رحمانی؛ محسن حاجی زین العابدینی
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1394، ، صفحه 23-32
چکیده
هدف: دادهکاوی یکی از راههای تحلیل و استفاده از اطلاعات است که با استفاده از روشهای تخصصی آماری و منطقی به تحلیل دادههای بزرگمقیاس میپردازد و به موسسات در اخذ تصمیمهای کلان کمک میکند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهمترین کاربردهای داده کاوی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی براساس کاربردهای دادهکاوی در سایر حوزههای ...
بیشتر
هدف: دادهکاوی یکی از راههای تحلیل و استفاده از اطلاعات است که با استفاده از روشهای تخصصی آماری و منطقی به تحلیل دادههای بزرگمقیاس میپردازد و به موسسات در اخذ تصمیمهای کلان کمک میکند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهمترین کاربردهای داده کاوی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی براساس کاربردهای دادهکاوی در سایر حوزههای علمی بود. روششناسی: در پژوهش حاضر حهت شناسایی کاربردهای دادهکاوی علاوه بر مطالعات کتابخانهای با تحلیل و بررسی کاربردهای دادهکاوی در حوزههای بانکداری، مدیریت ریسک، هتلداری، مدیریت، تجارت، آمار و صنعت کاربردهای دادهکاوی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی ارائه شد. یافتهها: یافتهها نشان داد دادهکاوی در بخشهای مختلفی از حوزه علم اطلاعات و دانششناسی از جمله جستوجوی اطلاعات، فـراهمآوری، مدیریت و خدمات کتابخانه، جمعآوری اطلاعات مراجعان بهکتابخانه، حفظ وفاداری مراجعان، اخراج مراجعهکننده، تحلیل منابع موجود در کتابخانه (موجودی کتابخانه)، بانک اطلاعاتی، گردآوری منابع، استفاده از مجموعه و امانت بینکتابخانهای کاربرد دارد، همچنین مشخص شد که از دادههای بخش امانت و دادههای هزینهای جهت بهتر شدن عملکرد کتابخانهها و بیشتر شدن هزینه-سودمندی کتابخانه استفاده کرد. نتیجهگیری: کاربردهای دادهکاوی در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی بیشتر مختص به بخشهای امانت، مرجع، و مجموعه سازی است. اما میتواند در سایر بخشها نیز از دادهکاوی برای تحلیل دادههای موجود در راستای دستیابی هر چه بهتر به اهداف رشته و کتابخانهها استفاده کرد.