با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران
مدیریت اطلاعات
درنگی بر تأثیر بازی‌وارسازی بر آموزش و یادگیری

امیررضا اصنافی؛ محسن حاجی زین‌العابدینی؛ زهرا عطارزاده

دوره 8، شماره2(پیاپی 30) ، مرداد 1400، ، صفحه 11-28

https://doi.org/10.30473/mrs.2022.63838.1514

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر در بازسازی یکی از حوزه­هایی است هنری و صنعتی است که در قالبی که گیمیفیکیشن بیان می‌شود. در اصل هنر هشتم عنوانی است که این روزها به هنر صنعت بازی‌سازی اطلاق می‌شود. روش‌شناسی‌پژوهش: روش این پژوهش به‌صورت کتابخانه‌ای است و به‌صورت مروری بیان شده است. یافته‌ها: این مقاله جنبه‎های گوناگون مربوط به نظریه‌های ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات
تأثیر اطلاعات نامطمئن بر تصمیم‌گیری کاربران در بازیابی اطلاعات

مریم گلشنی؛ ثریا ضیایی

دوره 7، شماره 3 (پیاپی 27) ، آذر 1399، ، صفحه 11-24

https://doi.org/10.30473/mrs.2021.59345.1473

چکیده
  هدف: در این پژوهش بیان و تعریف مفاهیم اطلاعات و اطلاعات نامطمئن یا اطلاعات نادرست و بیان ریشه‌ها و بسترهای شکل‌گیری اطلاعات نامطمئن و تأثیر آن در تصمیم‌گیری کاربران در رفع نیاز اطلاعاتی خود و درنهایت وارد شدن در چرخه شکل‌گیری دانشی است که از این چرخه حاصل خواهد شد.روش‌شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از روش مطالعه مروری کتابخانه‌ای استفاده ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات
کاربست اصول مدیریت سایبرنتیک بر انعطاف‌پذیری سازمان (مورد مطالعه: سازمان امور مالیاتی غرب تهران)

فاطمه نوشین فرد؛ مصطفی پهلوان‌زاده

دوره 7، شماره 2 (پیاپی 26) ، تیر 1399، ، صفحه 11-22

https://doi.org/10.30473/mrs.2021.55225.1440

چکیده
  هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر اصول مدیریت سایبرنتیک مدیریت سایبرنتیک بر انعطاف‌پذیری سازمان امور مالیاتی غرب تهران است. روش‌شناسی: روش تحقیق حاضر نیز از لحاظ ماهیت، پیمایشی – تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. جامعۀ آماری این پژوهش را مدیران وکارکنان سازمان امور مالیاتی غرب کشور تشکیل می‌دهند که تعداد آن‌ها 600 نفر است. برای ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات
آینده‌پژوهی نظام‌های رده‌بندی منابع کتابخانه‌ای

حسین ادبی فیروزجاه؛ مظفر چشمه سهرابی

دوره 7، شماره 1 (پیاپی 25) ، خرداد 1399، ، صفحه 45-58

https://doi.org/10.30473/mrs.2021.57163.1452

چکیده
  هدف: آینده­پژوهی، فرآیندی سیستماتیک، مشارکتی و گردآورنده ادراکات آینده است که چشم‌اندازی میان‌مدت تا بلندمدت را با هدف اتخاذ تصمیم­های روزآمد و بسیج اقدامات مشترک بنا می­سازد. رده­بندی­ها جایگاه خود را در عصر دیجیتال از دست داده و با چالش­هایی مواجه خواهند شد. به همین جهت این مطالعه به بررسی و پژوهش آینده نظام­های رده­بندی ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات
نگاهی به کیفیت تولیدات علمی حوزه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور طی سال‌های 2010 تا 2020

امیررضا اصنافی؛ علی بیرانوند؛ انوشه اندیشه تدبیر

دوره 7، شماره 1 (پیاپی 25) ، خرداد 1399، ، صفحه 69-82

https://doi.org/10.30473/mrs.2021.59038.1468

چکیده
  هدف: تحلیل تولیدات علمی دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی براساس شاخص­های جهانی همواره از مهم‌ترین ابزارهای سیاست گزاری پژوهشی بوده است. با توجه به گستردگی و اهمیت دانشگاه پیام نور در آموزش عالی کشور و اهمیت حوزه علوم اجتماعی در تولید علم ایران، هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل کیفیت تولیدات علمی حوزه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور  ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات
اینفودمیولوژی در پایش الکترونیک سلامت عمومی: ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در قرن 21

شهره سیدحسینی؛ عاصفه عاصمی؛ احمد شعبانی

دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1397، ، صفحه 49-62

https://doi.org/10.30473/mrs.2019.38354.1338

چکیده
  هدف: اپیدمیولوژی اطلاعات، در پی آن است که با بهره‌مندی از اینترنت و خدمات مبتنی‌بر وب 2.0 به گردآوری خودکار و تحلیل داده‌های سلامت موجود در محیط‌ وب بپردازند. پیش‌فرض اساسی آن است که این داده‌ها به‌احتمال زیاد تناسب و همخوانی بیشتری با نیازهای اطلاعات سلامت مردم دارد؛ از همین رو، رصد پیوسته این اطلاعات می‌تواند الگوی مناسبی از ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات
تاثیر مستندسازی کلیدواژه ها با استفاده از اصطلاحنامه ی پزشکی فارسی بر بازیابی مقالات از پایگاه‌های ایران مدکس و مدلیب

مریم غنی پور تفرشی؛ محسن حاجی زین العابدینی

دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1397، ، صفحه 73-86

https://doi.org/10.30473/mrs.2019.46842.1382

چکیده
  هدف: این پژوهش به شناسایی تأثیر مستندسازی کلید‌واژه­ها با استفاده از اصطلاحنامة پزشکی فارسی بر بازیابی مقالات از پایگاه‌های ایران مدکس و مدلیب می‌پردازد. روش تحقیق: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده که به روش نیمه تجربی انجام گرفته است. سنجش میزان ربط نتایج جستجو، در دو حالت استفاده از کلیدواژه­‌های زبان آزاد و کلیدواژه­‌های ...  بیشتر

فناوری اطلاعات
بررسی بازخورد استفاده از موتورهای جستجوی گوگل و یاهو در پژوهش‌های دانشجویی (مطالعه موردی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور بابل )

میترا قیاسی؛ قاسم علی احسانیان

دوره 5، شماره 3 ، آبان 1397، ، صفحه 45-56

https://doi.org/10.30473/mrs.2019.46893.1388

چکیده
  هدف: ارزیابی بازخورد استفاده از موتورهای جستجوی گوگل و یاهو در پژوهش‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی داتشگاه پیام نور بابل است. روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی، و به روش پیمایشی – تحلیلی انجام شده است. ابزار پژوهش از نوع پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن از طریق مشورت با متخصصان اخذ گردید و پایایی آن بر اساس آزمون الفای کرنباخ ...  بیشتر

سواد اطلاعاتی
سواد اطلاعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان مازندران براساس شش مهارت بزرگ آیزنبرگ و برکویتز

مجید شیرزاد؛ عبدالرسول جوکار؛ نیره ترقی خواه دیلمقانی

دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، ، صفحه 31-40

چکیده
  هدف: اعضای هیئت‌علمی دانشگاه به‌عنوان یکی از ارکان اساسی انتقال و تولید علم و دانش، نقش مهمی در ارتقای وضعیت علمی دانشگاه و درواقع جامعه دارند. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان سواد اطلاعاتی و مؤلفه­های آن در اعضای هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور استان مازندران بود. روش‌شناسی: این پژوهش از نوع پیمایشی- توصیفی است و جامعة پژوهش، اعضای هیئت‌علمی ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
بررسی وضعیت و رابطۀ بین مدیریت دانش و ابعاد سایبرنتیک در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

زینب غیوری؛ رویا برادر

دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، ، صفحه 41-52

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر ضمن بررسی وضعیت مدیریت دانش و سایبرنتیک در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به بررسی تأثیر سایبرنتیک که شامل شش بعد اصلی تنوع و محدودیت، آنتروپی و اطلاعات، ضرورت تنوع و قاعدة تصمیم، هدف‌گذاری و کنترل، بازخورد و تمایزات و روابط است، بر مدیریت دانش که شامل چهار فرایند اصلی ایجاد دانش، تبدیل و انتقال دانش، حفظ و نگهداری ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات
بررسی نقش برگزاری کارگاه‌های آموزشی در توسعه سواد اطلاعاتی متخصصین رشته برق در شرکت فولاد مبارکه اصفهان

مریم گلشنی؛ عاصفه عاصمی؛ بی بی عشرت زمانی

دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 41-50

چکیده
  هدف: با ورود فن آوری های نوین در عرصه کار و زندگی در جوامع امروزی، برخورداری از یک سطح سواد اطلاعاتی مناسب از ضروریات است. سواد اطلاعاتی در برگیرنده مجموعه مهارت‌هایی است که پیشرفت و بقای زندگی در جوامع اطلاعاتی بدون آن ممکن نیست. این تحقیق، به روش شبه تجربی و با هدف بررسی نقش برگزاری کارگاه‌های آموزشی، در توسعه سواد اطلاعاتی کارکنان ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات
کارآمدی آموزش هوش هیجانی بر مدیریت تعارض و درگیری شغلی در دانشجویان رشته اطلاعات و دانش شناسی

علی جمشیدی؛ بنفشه حسنوند؛ محمد خالدیان

دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 51-62

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف کارآمدی آموزش هوش هیجانی برارتقاء مدیریت تعارض و درگیری شغلی دردانشجویان رشته اطلاعات و دانش شناسی انجام شد. روش شناسی: جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشجویان رشته اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور شهر تهران در سال تحصیلی 95-96 است. در این پژوهش 24 نفر از دانشجویان رشته اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور تهران با ...  بیشتر

مدیریت پایگاه اطلاعاتی
بررسی نقش کیفیت خدمات پشتیبانی فراگیران آموزش الکترونیکی در پیش‌بینی مؤلفه‌ی راهبردهای مدیریت منابع یادگیری آنان

مهدی معینی کیا؛ ابراهیم آریانی

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 27-38

چکیده
  هدف: این تحقیق با هدف بررسی نقش کیفیت خدمات پشتیبانی فراگیران آموزش الکترونیکی در پیش­بینی مؤلفة راهبردهای مدیریت منابع یادگیری آنان انجام گرفت. روش شناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران، تشکیل می­دهد. روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله‌ای بود و حجم نمونه ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات
بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات الکترونیکی شخصی اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز

هومن سلیمانی؛ غلامرضا حیدری؛ فرزانه قنادی نژاد

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 63-74

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی الکترونیکی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با استفاده از مدل جونز است. روش­شناسی: پژوهش حاضر که به صورت پیمایشی انجام شده است، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعۀ پژوهش شامل کلیة اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است. با تعیین ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات
ارزیابی شاخص های آلتمتریک دانشگاه های علوم پزشکی ایران در شبکه های اجتماعی علمی ریسرچ گیت و آکادمیا

ابوذر رمضانی؛ سیدجواد قاضی میرسعید؛ احمد پاپی؛ محمدحسین یکتاکوشالی؛ فاطمه رمضانی پاکپورلنگرودی

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 23-30

چکیده
  هدف: هدف از این مطالعه ارزیابی شاخص‌های آلتمتریک دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در دو شبکه اجتماعی ریسرچ‌گیت و آکادمیا و بررسی رابطة آنها با شاخص‌های علم‌سنجی پایگاه اسکوپوس از قبیل میزان استناد، اچ ایندکس و تعداد انتشارات است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روش علم‌سنجی انجام شده است، داده‌های پژوهش به کمک نرم‌افزار ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات
کیفیت مقاله‌های بین‌المللی دانشگاه اصفهان طی سال‌های 2006-2015

محمدامین عرفان منش؛ الهه حسینی

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 31-40

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر درصدد است تا با استفاده از شاخص‌های مختلف در یک بازه زمانی ده‌ساله، به مطالعه کیفیت بروندادهای پژوهشی دانشگاه اصفهان بپردازد و از طریق مقایسه آن با میانگین کشور بررسی نماید که آیا کیفیت این تولیدات علمی نیز همراه با کمیت آن رو به رشد بوده است یا خیر؟ روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و با استفاده از شاخص­های ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات
ارائه رویکردی به منظور شناسایی مجلات ربوده شده با استفاده از الگوریتمهای درخت تصمیم

منا اندوهگین؛ بهرام امینی؛ محمد داورپناه جزی

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 41-50

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل مجلات ربوده شده و ارائۀ ویژگی‌هایی جدید در جهت به‌کارگیری آنها و کاهش کلاهبرداری اینترنتی در این زمینه انجام شد. روش‌شناسی: برای دست‌یابی به این هدف، ابتدا براساس مطالعات انجام شده بر روی وب‌سایت مجلات قانونی و مجلات ربوده شده ویژگی‌های این نوع از حملات استخراج گشته و سپس مجموعة آموزشی ایجاد می‌شود. ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات
کدام ویژگی‌ها ارتباط بیشتری با تعداد استنادات آتی مقالات مروری زیست‌شناسی سلولی دارند؟

محدثه رفیعی‌خشنود؛ عبدالصمد کرامت فر؛ فرشته اکبری

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 51-58

چکیده
  هدف: این پژوهش به بررسی ویژگی‌هایی از مقالات مروری حوزه زیست‌شناسی سلولی که بلافاصله بعد از انتشار در دسترس هستند و ارتباط آنها با تعداد استنادات دریافتی آتی این مقالات می‌پردازد. روش تحقیق: 10 ویژگی مقاله شامل شاخص‌های SJR، SNIP و IF مجله منتشرکننده، تعداد مؤلفان، تعداد کشورهای مشارکت‌کننده، تعداد مراجع، تعداد صفحات، طول عنوان، طول ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات
بررسی یو.آر.ال‌های استنادشده در مقالات ایرانی علم اطلاعات

اورانوس تاج الدینی؛ عاطفه تاج الدینی

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 75-88

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف بررسی یو. آر. ال‌های منابع وب ‌پایه استناد شده در مقالات ایرانی رشته علم اطلاعات نمایه‌شده در آی. اس. آی در سال‌های 2009-2011 انجام ‌شده است. روش‌شناسی: روش پژوهش، تحلیل استنادی می‌باشد. جامعة آماری پژوهش حاضر کلیه مقالات محققان ایرانی علم اطلاعات (121 مقاله) در پایگاه آی.‌ اِس. ‌آی. بین سال‌های 2009 تا 2011 که در SSCI نمایه ...  بیشتر

مدیریت دانش
استفاده از روش بازخورد 360 درجه برای ارزیابی عملکرد کتابداران دانشگاهی

اورانوس تاج‌الدینی؛ سپیده ایرانمنش؛ علی سادات موسوی

دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 21-32

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه­های دانشگاهی شهر کرمان با روش 360 درجه انجام‌ شده است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر به روش پیمایشی تحلیلی انجام‌ شده و برای ارزیابی عملکرد جامعة پژوهش روش بازخورد 360 درجه استفاده ‌شده است، اطلاعات مرتبط با ارزیابی عملکرد ایشان از طریق پرسشنامه‌هایی گردآوری ‌شده است که دیدگاه‌های ...  بیشتر

مدیریت دانش
بررسی تأثیر راهبردهای کدگذاری و شخصی‌سازی دانش بر نوآوری و عملکرد ادارات ستادی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب

منصور سعودی؛ فریبا نظری؛ قنبر امیرنژاد

دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 33-50

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر راهبردهای مدیریت دانش (راهبردهای کدگذاری و شخصی‌سازی دانش) بر عملکرد سازمانی از طریق نقش میانجی نوآوری سازمانی است. روش: روش پژوهش توصیفی همبستگی است. جامعة آماری پژوهش را 517 نفر از کارشناسان و مدیران ادارات ستادی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تشکیل می‌دهد که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

مدیریت دانش
تحلیل محتوایی و ساختاری وب‌سایت کتابخانه دیجیتال دانشگاه پیام نور و مقایسه با کتابخانه-های دانشگاه‌های جامع ایران

علی بیرانوند؛ علی اکبر خاصه

دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 51-68

چکیده
  هدف: امروزه وب­سایت کتابخانه‌های دیجیتال به‌منزله پل ارتباطی جدیدی بین کتابخانه­ها و استفاده‌کنندگان عمل می‌کنند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت ساختاری و محتوایی وب‌سایت کتابخانه دیجیتال دانشگاه پیام نور و تعیین مزایا و معایب آن در مقایسه با کتابخانه دیجیتالِ دانشگاه‌های برتر ایران انجام شد. روش‌شناسی: روش پژوهش از نوع ...  بیشتر

فناوری اطلاعات
بررسی موانع استفاده از فناوری اطلاعات درآموزش دانشجویان دانشگاه پیام نور: مورد مطالعه واحد تنکابن

یعقوب نوروزی؛ آزاده اقلیم ارکنی

دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 11-20

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش، بررسی موانع استفاده از فناوری اطلاعات درآموزش دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد تنکابن است. روش­شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است که به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه پیام نور واحد تنکابن است. بر اساس فرمول کوکران تعداد 107 نفر بر اساس ...  بیشتر

کتابخانه عمومی
دگردیسی اطلاعات در کتابخانه‌های عمومی و نقش کتابداران

سلما کشاورزیان؛ امیررضا اصنافی

دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 37-57

چکیده
  هدف: کتابداران برای ادامه حیات در عصر دگردیسی اطلاعات و ارائه خدمات بهینه و مؤثر در این محیط باید به دانش و مهارت­های ویژه­ای مجهز شوند که به طور کلی بیانگر «سواد اطلاعاتی» است. آشنایی با فنون استفاده از نرم­افزار­ها و سخت­افزارها، قوانین گزینش و ارزیابی منابع، نظام­های شبکه­های اطلاعاتی، توانایی جست­وجو در شبکه ...  بیشتر

مدیریت دانش
کاربردهای داده‌کاوی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی

مهدی رحمانی؛ محسن حاجی زین العابدینی

دوره 2، شماره 3 ، آذر 1394، ، صفحه 23-32

چکیده
  هدف: داده‌کاوی یکی از راه‌های تحلیل و استفاده از اطلاعات است که با استفاده از روش‌های تخصصی آماری و منطقی به تحلیل داده‌های بزرگ‌مقیاس می‌پردازد و به موسسات در اخذ تصمیم‌های کلان کمک می‌کند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهم‌ترین کاربردهای داده کاوی در حوزه علم اطلاعات و دانش‎‌شناسی براساس کاربردهای داده‌کاوی در سایر حوزه‌های ...  بیشتر