فناوری اطلاعات
سعید غفاری؛ مسعود بختیاری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مطالعه فناوریهای رایانهای اجتماعی در همسویی دانش در کتابخانه های عمومی استان سمنان انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از روش پیمایشی از نوع توصیفی ـ تحلیلی و همبستگی استفاده شده است. جامعة آماری پژوهش کلیة کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان سمنان در سال 1402 است که با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مطالعه فناوریهای رایانهای اجتماعی در همسویی دانش در کتابخانه های عمومی استان سمنان انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از روش پیمایشی از نوع توصیفی ـ تحلیلی و همبستگی استفاده شده است. جامعة آماری پژوهش کلیة کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان سمنان در سال 1402 است که با استفاده از روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده و براساس جدول کرجسی مورگان، 162 نفر از آنان بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند که 150 پرسشنامه تحویل داده شد. جهت گردآوری اطلاعات نیز از پرسشنامهای استفاده شد. همچنین از نرمافزار اس. پی. اس. اس استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد که مؤلفههای همسویی دانش (نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری درک شده، تمایل به اشتراک دانش و رفتار اشتراک دانش) و امکانات و خدمات همسویی دانش تلگرام و واتساپ از دیدگاه کتابداران استان سمنان در وضعیت مطلوبی قرار دارد. متغیر هنجارهای ذهنی میتواند نقش مؤثری در پیشبینی تمایل به همسویی دانش داشته باشد. هر دو عامل تمایل به اشتراکگذاری دانش (727/0=β، 05/0<000/0=p) و باورهای کنترلی (181/0=β، 05/0<002/ =0p) بر رفتار به اشتراکگذاری دانش اثرگذارند. نتیجه گرفته شد، در بین متغیرهای مستقل تنها متغیر امکانات و خدمات همسویی دانش (215/0=β، 05/0p>) نقش مؤثری در پیشبینی هنجارهای ذهنی دارد. متغیر امکانات و خدمات همسویی دانش (182/0=β، 05/0p>) نیز نقش مؤثری در پیشبینی همسویی دانش (کل) دارد.
فناوری اطلاعات
میترا صمیعی؛ صبا شاهگلدی؛ عصمت مومنی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان تأثیر مؤلفه بازی وارسازی (پاداش) بر انگیزش بیرونی و درونی (بر اساس نظریه هرزبرگ) کتابداران کتابخانه تخصصی مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی انجام شده است.روش شناسی پژوهش :پژوهش حاضر ازا نوع کاربردی و با روش پیمایشی توصیفی انجام شده است.جامعه آماری پژوهش حاضر، کارکنان کتابخانه تخصصی مرکز ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان تأثیر مؤلفه بازی وارسازی (پاداش) بر انگیزش بیرونی و درونی (بر اساس نظریه هرزبرگ) کتابداران کتابخانه تخصصی مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی انجام شده است.روش شناسی پژوهش :پژوهش حاضر ازا نوع کاربردی و با روش پیمایشی توصیفی انجام شده است.جامعه آماری پژوهش حاضر، کارکنان کتابخانه تخصصی مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی تهران است.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که براساس چهارچوب بازی وارسازی بی.ام.ای.ام مارکوفسکی با 4 عامل مکانیک های بازی، احساسات، رفتار، انگیزش است. در این پرسشنامه مؤلفه ی پاداش بازی وارسازی و انگیزش شغلی مورد بررسی قرار گرفت. در پژوهش حاضر از روایی محتوایی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ انجام شد و مقدار آن75/0 است که از پایایی برخوردار است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار آماری SPSS 23 استفاده شد. یافته های پژوهش : مؤلفه بازیوارسازی پاداش بر معیار های هرزبرگ انگیزش بیرونی شامل حقوق و دستمزد، خط و مشی محیط، ارتباط، امنیت شغلی، شرایط محیط کار، نحوه سرپرستی و نظارت در کارکنان کتابخانه تخصصی مرکز فناوریاطلاعات و اطلاعرسانی کشاورزی تهران با میانگین 4/ 4، تاثیر مهمی دارد. مؤلفه بازیوارسازی پاداش بر معیارهای انگیزش درونی شامل شناخت و قدردانی، پیشرفت و توسعه شغلی، ماهیت کار، مسئولیت شغلی، موقعیت شغلی با میانگین تقریبی 2/4 ،تاثیر مهمی دارد.
فناوری اطلاعات
حسین بهاری ورزنه
چکیده
هدف: امروزه با گسترش وب، استفاده از ابزارهای بازیابی موفق از این بستر اطلاعاتی عظیم اهمیت زیادی یافته است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای عملکرد و همپوشانی کنونی موتورهای جستجوی گوگل، یاهو، و بینگ در بازیابی اطلاعات نسبت به سال 1398 است.روششناسی: پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی و نیمه تجربی است. جامعه آماری شامل تمام ...
بیشتر
هدف: امروزه با گسترش وب، استفاده از ابزارهای بازیابی موفق از این بستر اطلاعاتی عظیم اهمیت زیادی یافته است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای عملکرد و همپوشانی کنونی موتورهای جستجوی گوگل، یاهو، و بینگ در بازیابی اطلاعات نسبت به سال 1398 است.روششناسی: پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی و نیمه تجربی است. جامعه آماری شامل تمام موتورهای جستجوی فعال در وب است و نمونهها از طریق نمونهگیری هدفمند برگزیده شدند.یافتهها: میزان دقت گوگل، یاهو، و بینگ در سه نوع جستجو نسبت به یافتههای پژوهش عباسی دشتکی و قاسمی الوری افزایش یافته است. گوگل همچنان نسبت به موتور جستجوی یاهو و بینگ، دقت بیشتری دارد. گوگل در جستجوی سؤالی، یاهو و بینگ در جستجوی عبارتی نسبت به دو نوع دیگر جستجو دقت بیشتری داشتند. در سال 1398 گوگل در جستجوی کلیدواژهای، یاهو در جستجوی کلیدواژهای و عبارتی و بینگ در جستجوی کلیدواژهای دقت بالاتری داشتند. همپوشانی بین این موتورهای جستجو نسبت به سال 1398 کمتر شده است.بحث و نتیجهگیری: موتورهای جستجوی نمونه نسبت به سال 1398 عملکرد بهتری از خود نشان دادهاند و در سه نوع جستجو قدرتمندتر شدهاند. گوگل با بهکارگیری نتایج غنی، گراف دانش، رابط کاربری شخصیسازی شده، الگوریتمهایی از قبیل مرغ مگسخوار، پنگوئن، پاندا، و غیره یک ابزار قدرتمند محسوب میشود. همپوشانی موتورهای جستجوی مورد بررسی نسبت به سال 1398 کمتر شده است. به نظر میرسد خزنده های این ابزارها صفحات منحصر برد بیشتری را مورد بررسی قرار دادهاند و این میتواند نشان از تمایز و قابلیتهای الگوریتمهای جدید مورد استفاده در خزندههای هر کدام از این ابزارها باشد.
فناوری اطلاعات
حسین جنتی فر؛ مسعود بختیاری؛ امین دیهیم جو
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، مطالعه تأثیر دانش صاحب فناوری اطلاعات بر استفاده، همترازی استراتژیک و کسبوکار در کارآفرینی جوانان استان قم بود.روششناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی و از شاخه پیمایشی و کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل جوانان استان قم که در بازه سنی 20 تا 25 سال است که طبق سرشماری رسمی اعلام شده سال 1395 تعداد آنها ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، مطالعه تأثیر دانش صاحب فناوری اطلاعات بر استفاده، همترازی استراتژیک و کسبوکار در کارآفرینی جوانان استان قم بود.روششناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی و از شاخه پیمایشی و کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل جوانان استان قم که در بازه سنی 20 تا 25 سال است که طبق سرشماری رسمی اعلام شده سال 1395 تعداد آنها 158,565 نفر است. با توجه به فرمول کوکران تعداد 384 نفر بهعنوان حجم نمونه از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ (0.803) مورد تأیید قرار گرفت. با استفاده از آزمون معادلات ساختاری و نرمافزارهای اس. پی. اس. اس 22 و اسمارت پی. ال. اس به بررسی وضعیت روابط ابعاد و متغیرهای پژوهش از دیدگاه پاسخدهندگان پرداخته شده است.یافتهها: نتایج نشان داد دانش صاحب فناوری اطلاعات سنتی بر همترازی استراتژیک تأثیر دارد. دانش صاحب فناوریهای اینترنت بر همترازی استراتژیک تأثیر دارد. دانش صاحب فناوری اطلاعات سنتی بر استفاده فناوری اطلاعات سنتی تأثیر دارد. دانش صاحب فناوریهای اینترنت بر استفاده فناوریهای اینترنت تأثیر دارد. دانش صاحب فناوری اطلاعات بر همترازی استراتژیک کسبوکار تأثیر دارد.بحث و نتیجهگیری: دانش صاحب فناوری اطلاعات بر استفاده از فناوری اطلاعات در کسبوکار تأثیر دارد.
فناوری اطلاعات
آرش حبیبی؛ مریم احمدی فرد
چکیده
چکیده هدف: اینترنت انرژی رویکرد جدیدی است که در پاسخ به بحران مصرف انرژی و کنترل منابع تجدیدناپذیر مطرح شده است. ازاینرو، این پژوهش با هدف الگوسازی پیادهسازی اینترنت انرژی در سازمانهای دولتی کشور انجام شده است روششناسی: پژوهش از نظر هدف مطالعهای بنیادین و از منظر فلسفی با رویکردی مبتنی بر پارادایم تفسیری انجام شده است. از ...
بیشتر
چکیده هدف: اینترنت انرژی رویکرد جدیدی است که در پاسخ به بحران مصرف انرژی و کنترل منابع تجدیدناپذیر مطرح شده است. ازاینرو، این پژوهش با هدف الگوسازی پیادهسازی اینترنت انرژی در سازمانهای دولتی کشور انجام شده است روششناسی: پژوهش از نظر هدف مطالعهای بنیادین و از منظر فلسفی با رویکردی مبتنی بر پارادایم تفسیری انجام شده است. از منظر روش و بازه زمانی گردآوری دادهها نیز در دسته مطالعات پیمایش مقطعی قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران تحقیقات استراتژیک دولت بوده که با روش نمونهگیری غیراحتمالی و به صورت هدفمند نه نفر در این مطالعه شرکت کردهاند. ابزار اصلی گردآوری دادهها در این پژوهش مصاحبههای نیمساختیافته با خبرگان حوزه مدیریت دولتی بوده است. برای شناسایی مقولههای اینترنت انرژی از روش سودا استفاده شده است. برای شناسایی الگوی روابط علّی و ارائه الگوی نهایی از روش نگاشت علّی استفاده شده است. یافتهها: براساس تحلیل سودا، 17 عامل بهعنوان شاخصهای الگوی اینترنت انرژی شناسایی شدند. براساس الگوی شبکهای اینترنت انرژی 17 مقوله و 159 رابطه شناسایی شده است. شاخص پیادهسازی صحیح اینترنت انرژی در سازمانهای دولتی از بیشترین وابستگی و کمترین نفوذ برخوردار است. شاخص دسترسی به امکانات و تجهیزات سختافزاری بهروز با 19 رابطه در کانون روابط مدل خوشهای قرار گرفت. بحث و نتیجهگیری: مجموعه منابع مالی لازم برای استفاده از اینترنت انرژی، عزم و اراده لازم برای بهکارگیری اینترنت انرژی در سطح کلان، وجود زیرساختهای نرمافزاری مناسب و دسترسی به امکانات و تجهیزات سختافزاری بهروز بهعنوان متغیرهای زیربنایی مدل میباشند که بایستی مورد توجه مسئولین و خطمشیگذاران قرار گیرد.
فناوری اطلاعات
سعید ملکمحمدی؛ محسن حاجی زین العابدینی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت آمادگی یادگیری الکترونیکی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان شکل گرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و از روش پژوهش پیمایشی تحلیلی برای انجام آن استفاده است. نمونهگیری از جامعه پژوهش با استفاده از فرمول کوکبان برای تعداد 153 نفر از دانشجویان تحصیلات ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت آمادگی یادگیری الکترونیکی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان شکل گرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و از روش پژوهش پیمایشی تحلیلی برای انجام آن استفاده است. نمونهگیری از جامعه پژوهش با استفاده از فرمول کوکبان برای تعداد 153 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی مؤسسه آموزش عالی خوزستان که در نیمسال اول 1398- 1397 مشغول به تحصیل بودند، انجام گرفت. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط متخصصان تأیید شده و ضریب پایایی آن 854/. آلفای کرونباخ بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تی و تحلیل واریانس یکطرفه) استفاده شد.یافتهها: تحلیل نتایج حاصل از بررسی میزان آمادگی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان برای شرکت در یادگیری الکترونیکی حاکی از آن است که میانگین آمادگی دانشجویان از منظر 6 بعد مورد بررسی 81/3 از 5 است که نشاندهنده آمادگی در حد متوسط دانشجویان برای شرکت در یادگیری الکترونیکی است.بحث و نتیجهگیری: با فراهم آوری زیرساختهای موردنیاز و برگزاری دورههای آموزشی و تأکید بر اهمیت یادگیری الکترونیکی در عصر حاضر میتوانیم در جهت ارتقای آمادگی گام برداریم.
فناوری اطلاعات
سعیده خلیلیان
چکیده
هدف: ارزیابی هستیشناسی (خصوصاً تعیین آنچه هستیشناسی "خوب" یا "بهتر" را تشکیل میدهد) برای جامعه معنایی از اهمیت اساسی برخوردار است. هدف این مقاله بررسی معیارهای ارزیابی هستیشناسی و همچنین مقولهبندی این معیارها است.
روششناسی: پژوهش حاضر مروری- تحلیلی است و بهمنظور جمعآوری اطلاعات از روش کتابخانهای استفاده شد.
یافتهها: ...
بیشتر
هدف: ارزیابی هستیشناسی (خصوصاً تعیین آنچه هستیشناسی "خوب" یا "بهتر" را تشکیل میدهد) برای جامعه معنایی از اهمیت اساسی برخوردار است. هدف این مقاله بررسی معیارهای ارزیابی هستیشناسی و همچنین مقولهبندی این معیارها است.
روششناسی: پژوهش حاضر مروری- تحلیلی است و بهمنظور جمعآوری اطلاعات از روش کتابخانهای استفاده شد.
یافتهها: هستیشناسی امروزه بهطور گستردهای برای نمایش دانش استفاده میشود و بهعنوان پایهای برای وب معنایی در نظر گرفته میشود. اما با استفاده گسترده از آنها نیاز به وجود معیارهایی برای ارزیابی آن است. روشهای ارزشیابی هستیشناسی ارائه شده را میتوان به چهار دسته تقسیم کرد: رویکردهای مبتنی بر استاندارد طلایی، مبتنی بر بافت، مبتنی بر وظیفه و مبتنی بر معیار و مهمترین نتیجه در این پژوهش شناخت وجود شکاف در موضوع ارزیابی هستیشناسی است.
بحث و نتیجهگیری: علیرغم کارهای نظری و مفهومی زیادی درزمینة ارزیابی هستیشناسی، هنوز دربارة ارزیابی هستیشناسی اجماع حاصل نشده است و میتوان گفت که هیچ روشی برای ارزیابی هستیشناسی وجود ندارد که بهترین یا مرجح باشد. در عوض، انتخاب رویکرد مناسب بستگی به هدف ما از ارزیابی، کاربردی که هستیشناسی برای آن ایجاد شده و اینکه از چه جنبهای از هستیشناسی میخواهیم استفاده کنیم دارد و چون ارزیابی هستیشناسی مقوله جدید و بسیار مهمی به خصوص برای وب معنایی است لازم است پژوهشهای بیشتری انجام شود و بهتر است که ارزیابی در هنگام کاربرد و عمل انجام شود.
فناوری اطلاعات
صفیه طهماسبی لیمونی؛ مرضیه فلاح کردآبادی
چکیده
هدف: ارزشیابی بهکارگیری معماری امنیت اطلاعات در کتابخانههای عمومی استان مازندران براساس استاندارد ایزو / آی. ای. سی. 27002 است.
روششناسی: روش پژوهش حاضر پیمایشی ـ تحلیلی از لحاظ هدف کاربردی است. جامعة آماری پژوهش، تعداد 193 کتابدار کتابخانههای عمومی استان مازندران و حجم نمونه 129 نفر از طریق فرمول کوکران انتخاب شدهاند. پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: ارزشیابی بهکارگیری معماری امنیت اطلاعات در کتابخانههای عمومی استان مازندران براساس استاندارد ایزو / آی. ای. سی. 27002 است.
روششناسی: روش پژوهش حاضر پیمایشی ـ تحلیلی از لحاظ هدف کاربردی است. جامعة آماری پژوهش، تعداد 193 کتابدار کتابخانههای عمومی استان مازندران و حجم نمونه 129 نفر از طریق فرمول کوکران انتخاب شدهاند. پرسشنامه استاندارد ایزو / آی. ای. سی. 27002 معماری امنیت اطلاعات است که در پژوهش ملک الکلامی(1391) استفاده شده و شامل 11 شاخص و 39 مؤلفه است. بر اساس آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه؛ آزمون K-S نرمال بودن دادهها و آزمون t و پیرسون پرسشها و فرضیهها سنجش شدند، برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزار آماری 22 SPSS استفاده شده است.
یافتهها: نشان داد بیشترین میانگین مربوط به شاخص امنیت فیزیکی و محیطی برابر با 75/4، کمترین میانگین مربوط به شاخص سیاستهای امنیتی برابر با 42/2 است. با توجه به میانگین یادشده امنیت اطلاعات در کتابخانههای عمومی استان مازندران در سطح بالا ارزیابی میشود. همچنین بین بهکارگیری معماری امنیت اطلاعات و مؤلفههای آن در کتابخانههای مورد بررسی براساس استاندارد ایزو / آی ای سی 27002 تفاوت معنیداری وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد برای برقراری امنیت در هر سیستم اطلاعاتی، مدیران و دستاندرکاران برقراری امنیت، باید ابعاد و جنبههای مختلف امنیتی را مورد توجه قرار دهند، بهگونهای که در ایجاد یک سیستم اطلاعاتی ایمن به آنها کمک کند. همچنین براساس نظرات افراد میتوان به ارزیابی سطوح معماری امنیت اطلاعات در سازمان پرداخت.
فناوری اطلاعات
اعظم عبدلی؛ سعید غفاری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کتابخانه در کاهش آسیبهای اجتماعی زنان ناشی از تأثیرات شبکههای اجتماعی در کاربران زن عضو کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی قم است. روششناسی پژوهش: روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد اعتیاد به اینترنت یانگ بود. جامعه آماری، 9564 کاربر زن بودند که با جدول کرجسی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کتابخانه در کاهش آسیبهای اجتماعی زنان ناشی از تأثیرات شبکههای اجتماعی در کاربران زن عضو کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی قم است. روششناسی پژوهش: روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد اعتیاد به اینترنت یانگ بود. جامعه آماری، 9564 کاربر زن بودند که با جدول کرجسی مورگان 369 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. تحلیل دادهها توسط شاخصهای آمار توصیفی، آمار استنباطی و نرمافزار SPSS-20 انجام شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که تأثیر ضریب همبستگی پیرسون میان نقش کتابخانهها در کاهش آسیبهای اجتماعی ناشی از شبکههای اجتماعی در متغیرهای مُدگرایی (346/.-)، تنش خانوادگی (297/.-)، بحران هویت (248/.-)، کمرنگ شدن ارزشهای دینی-اجتماعی (072/.-) و دوستیهای آسیبپذیر (042/.-) منفی بود. همچنین نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که تأثیر نقش کتابخانهها در کاهش مُدگرایی، تنش خانوادگی و بحران هویت هر سه با سطح معنیداری (Sig=0/000) معنیدار است. بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که استفاده از کتابخانهها، مطالعه و گذراندن وقت در این محیط، نقش بسزایی در کاهش مُـدگرایی، بحران هویت، تنش خانوادگی، کمرنگ شدن ارزشهای دینی- اجتماعی و دوستیهای آسیبپذیر دارد. درنتیجه ضروری است مسئولان، اقدامات لازم به هدف فرهنگ سازی و تشویق کاربران به استفاده از کتابخانه بهجای عضویت در شبکههای اجتماعی به کار بندند.
فناوری اطلاعات
شهرام صدقی؛ افروز جعفربگلو؛ مسعود رودباری؛ مریم رزمگیر
چکیده
هدف: هدف این پژوهش تعیین شکاف دیجیتالی بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ایران از نظر استفاده، دسترسی و مهارتهای فناوریهای اطلاعاتی است. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت پیمایشی - توصیفی است. جامعة آماری پژوهش شامل 2584 دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ایران در نیمسال اول سال تحصیلی ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش تعیین شکاف دیجیتالی بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ایران از نظر استفاده، دسترسی و مهارتهای فناوریهای اطلاعاتی است. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت پیمایشی - توصیفی است. جامعة آماری پژوهش شامل 2584 دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ایران در نیمسال اول سال تحصیلی 98-1397 بود. نمونه پژوهش حاضر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای دومرحلهای 161 نفر برآورد شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد بود که جهت تعیین روایی ابزار پژوهش، از روایی صوری استفاده گردید. پایایی ابزار پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 85/. بود. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سه شاخص «استفاده»، «دسترسی» و «مهارت»های فناوری اطلاعات، با سطح معنیداری برابر با 001/. شکاف دیجیتالی وجود دارد. یافتهها همچنین نشان داد که بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ایران ازنظر متغیر مقطع تحصیلی، وضعیت اسکان و سن، شکاف دیجیتالی وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: وضعیت شکاف دیجیتالی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ایران در هر سه شاخص «استفاده»، «دسترسی» و «مهارت» در سطح متوسطی قرار دارد و لازم است دانشگاهها به ابزار و فناوریهای اطلاعاتی جدید برای دانشجویان، تجهیز شوند.
فناوری اطلاعات
صفیه طهماسبی لیمونی؛ زهره پرانام
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین توان همکاریهای علمی در ایران از نظر ارتباط دانشگاه- صنعت و دولت در پایگاه اطلاعاتی وب او ساینس است. روششناسی پژوهش: روش پژوهش از نوع ارزیابانه و کاربردی است. در این پژوهش از مدل مارپیچ سهگانه برای سنجش روابط میان دانشگاه، صنعت و دولت در روند تولیدات علمی کشور استفاده شد و تعاملات میان ارکان مارپیچ سهگانه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین توان همکاریهای علمی در ایران از نظر ارتباط دانشگاه- صنعت و دولت در پایگاه اطلاعاتی وب او ساینس است. روششناسی پژوهش: روش پژوهش از نوع ارزیابانه و کاربردی است. در این پژوهش از مدل مارپیچ سهگانه برای سنجش روابط میان دانشگاه، صنعت و دولت در روند تولیدات علمی کشور استفاده شد و تعاملات میان ارکان مارپیچ سهگانه با استفاده از نرمافزار Th.exe مشخص شد. جامعة آماری شامل کلیة مقالات ایرانی نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس سالهای 1983 الی 2017؛ جمعآوری اطلاعات به صورت سرشماری و با بررسی تمامی 348047 مقاله ایرانی نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس انجام گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار 2010 Excel و با ترسیم جداول و نمودارها صورت پذیرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد میزان شاخص (T(UIG در کل تولیدات علمی ایران 12/3 بوده است. بیشترین میزان تولیدات علمی ایران در کل حوزههای علوم مربوط به تولیدات علمی با وابستگی سازمانی منحصراً دانشگاه (88/93 درصد) بوده؛ کمترین میزان تولیدات علمی نیز مربوط به همکاریهای صنعت و دولت به میزان نزدیک به صفر درصد بوده (8 مقاله) و میزان همکاری دانشگاه و صنعت 08/1 درصد بوده است. بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشاندهندة میزان تعاملات ناچیز بین سه نهاد دانشگاه- صنعت–دولت است. همچنین در تولیدات علمی ایران نقش دو نهاد صنعت و سازمان بسیار ناچیز بوده و نقش اصلی تولید علم را دانشگاهها بر عهده دارند.
مدیریت دانش دیجیتالی
یوسف محمد کریمی؛ مهدی یزدان پرست
چکیده
هدف: هدف این پژوهش طراحی الگویی برای بررسی چگونگی تأثیر قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات با نقش میانجی هوشمندی سازمانی و قابلیت اشتراک دانش بر بهبود مزیت رقابتی در کسبوکارهای کوچک و متوسط (SME) فعال در حوزة فناوری اطلاعات استان تهران است. روششناسی: روش پژوهش در این مقاله توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری پژوهش شامل مجموعه شرکتهای ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش طراحی الگویی برای بررسی چگونگی تأثیر قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات با نقش میانجی هوشمندی سازمانی و قابلیت اشتراک دانش بر بهبود مزیت رقابتی در کسبوکارهای کوچک و متوسط (SME) فعال در حوزة فناوری اطلاعات استان تهران است. روششناسی: روش پژوهش در این مقاله توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری پژوهش شامل مجموعه شرکتهای کوچک و متوسط فعال در حوزة فناوری اطلاعات استان تهران است. روش نمونهگیری در این کار پژوهشی طبقه ای- نسبتی بوده و در همین راستا، تعداد 210 پرسشنامه بین مدیران و کارشناسان ارشد شرکتهای مورد مطالعه توزیع شد. سپس، با استفاده از روش تجزیه و تحلیل عاملی تأییدی روایی پرسشنامهها مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته: نتایج مدل ساختاری نشان داد که قابلیت های پویای فن آوری اطلاعات (46/0β =) و همسان سازی فن آوری اطلاعات (52/0β =) اثر مثبت بر روی قابلیت اشتراک دانش و زیرساخت های فن آوری اطلاعات تاثیر قابل ملاحظه ای را بر روی همسان سازی فن آوری اطلاعات داشتند (82/0β =). بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان دادند که قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات از طریق دو متغیر میانجی قابلیت اشتراک دانش و هوشمندی سازمانی بر بهبود مزیت رقابتی کسبوکارهای کوچک و متوسط تأثیر مثبت دارند.
فناوری اطلاعات
میترا قیاسی؛ قاسم علی احسانیان
چکیده
هدف: ارزیابی بازخورد استفاده از موتورهای جستجوی گوگل و یاهو در پژوهشهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی داتشگاه پیام نور بابل است. روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی، و به روش پیمایشی – تحلیلی انجام شده است. ابزار پژوهش از نوع پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن از طریق مشورت با متخصصان اخذ گردید و پایایی آن بر اساس آزمون الفای کرنباخ ...
بیشتر
هدف: ارزیابی بازخورد استفاده از موتورهای جستجوی گوگل و یاهو در پژوهشهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی داتشگاه پیام نور بابل است. روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی، و به روش پیمایشی – تحلیلی انجام شده است. ابزار پژوهش از نوع پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن از طریق مشورت با متخصصان اخذ گردید و پایایی آن بر اساس آزمون الفای کرنباخ معادل 839/0 تعیین شد. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور بابل به تعداد151 نفر بود و حجم نمونه براساس فرمول کوکران 108 نفر بدست آمد. روش نمونهگیری از نوع تصادفی بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار spss نسخه 22 استفاده شد. یافته ها: بین رضایت دانشجویان از موتور جستجوی گوگل و یاهو تفاوت معنی دار وجود داشت(001/0 P=. ). بین باز خورد شناخت دانشجویان از شاخصهای مؤثر بر بازیابی اطلاعات از موتورهای مورد بحث تفاوت معنی دار وجود اشت(001/0 P=. ). میانگین مؤلفههای مورد بررسی برای موتور جستجوی گوگل نسبت به موتور جستجوی یاهو بیشتر است (گوگل 04/4و یاهو: استفاده 76/3). به طوری که آزمون انجام شده بین این دو موتور از این نظر تفاوت معنی دار نشان داد (001/0 P=. ). دانشجویان از موتورهای گوگل و یاهو بیشتر به منظور "انتخاب موضوع" استفاده میکنند. نتیجه گیری: دانشجویان دانشگاه پیام نور بابل جهت انجام پروژه های پزوهشی خود از موتور جستجوی گوگل بیش از یاهو استفاده میکنند. سطح آشنایی آنان با موتور جستجوگوگل بیشتر از یاهو بود و از نتایج جستجوی خود در موتور گوگل رضایت بیشتری نسبت به یاهو داشتند.
فناوری اطلاعات
مینا قاسمی؛ مظفر چشمه سهرابی؛ محمد توکلی زاده راوری
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 11-20
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ویژگیهای ساختاری و محتوایی کتابخانههای دیجیتال معنایی است. روششناسی: این پژوهش با روش تحلیل ارزیابانه و با جامعهای متشکل از کلیة کتابخانههای دیجیتال معنایی صورت گرفت. نمونهگیری به روش هدفمند بود که تعداد 2 کتابخانة دیجیتال معنایی (گرین استون 3 و جروم) انتخاب شد که به صورت رایگان در وب ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ویژگیهای ساختاری و محتوایی کتابخانههای دیجیتال معنایی است. روششناسی: این پژوهش با روش تحلیل ارزیابانه و با جامعهای متشکل از کلیة کتابخانههای دیجیتال معنایی صورت گرفت. نمونهگیری به روش هدفمند بود که تعداد 2 کتابخانة دیجیتال معنایی (گرین استون 3 و جروم) انتخاب شد که به صورت رایگان در وب قابلدسترس بودند. ابزار گردآوری اطلاعات، سیاهۀ وارسی محققساخته، جهت ارزیابی ویژگیهای ساختاری و محتوایی کتابخانههای دیجیتال معنایی بود. چک لیست حاوی معیارهایی بهمنظور ارزیابی دقیق امکانات و قابلیتهای کتابخانههای دیجیتال معنایی است. یافته ها: نتایج نشان داد که کتابخانة معنایی گرین استون 3، از نظر معیارهای ارزیابی ساختار و محتوا بیشترین امتیاز را به کتابخانة دیجیتال معنایی جروم کسب کرد. همچنین 64 معیار جهت ارزیابی ساختاری و محتوایی کتابخانههای دیجیتال معنایی شناسایی شد. بحث و نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد که کتابخانههای دیجیتال معنایی گرین استون 3 با استفاده از تکنیکهای وب معنایی از نظر معیارهای ارزیابی ساختار و محتوا بیشترین همخوانی را با سیاهۀ وارسی دارد. همچنین از 64 معیار شناسایی شده میتوان در معماری و طراحی کتابخانههای دیجیتال معنایی و همچنین بهعنوان «یک چارچوب برای ارزیابی این کتابخانهها» استفاده کرد.
فناوری اطلاعات
مریم پاکدامن نائینی؛ هادی شریف مقدم؛ ثریا ضیایی؛ امیر غائبی
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 37-46
چکیده
هدف: استفاده از تلفن همراه با ویژگیهای پیشرفته ارتباطی که این ابزار را به تلفن همراه هوشمند بدل ساخته، بستر مناسبی را برای توسعة خدمات کتابخانهای از دسترسی به خدمات ضروری تا آموزش و خدمات عمومی، فراهم آورده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی استفاده از خدمات مبتنیبر تلفن همراه در کتابخانههای دانشگاهی ایران است. روششناسی: طی مطالعه ...
بیشتر
هدف: استفاده از تلفن همراه با ویژگیهای پیشرفته ارتباطی که این ابزار را به تلفن همراه هوشمند بدل ساخته، بستر مناسبی را برای توسعة خدمات کتابخانهای از دسترسی به خدمات ضروری تا آموزش و خدمات عمومی، فراهم آورده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی استفاده از خدمات مبتنیبر تلفن همراه در کتابخانههای دانشگاهی ایران است. روششناسی: طی مطالعه پیشینه پژوهش به روش پیمایشی با استفاده از ابزار مشاهده مستقیم و با رویکرد کمی به بررسی وبسایتهای کتابخانههای دانشگاههای وزارت علوم و بهداشت ایران از منظر میزان بهرهمندی این کتابخانهها از خدمات مبتنیبر تلفن همراه پرداخته شده است. یافتهها: پژوهش حاضر نشان میدهد، وبسایت کتابخانههای دانشگاهی وزارت علوم و بهداشت ایران به ترتیب 7/11% و 6/15% از قابلیت تلفن همراه پسندی برخوردارند. همچنین جامعة کتابخانههای دانشگاهی وزارت علوم و بهداشت ایران به ترتیب 8/9% و 8/7% دارای نرمافزار کاربردی تلفن همراه برای ارائه خدمات مبتنیبر تلفن همراه هستند. بحث و نتیجهگیری: بنابر یافتههای این پژوهش درخصوص تلفن همراه پسندبودن وبسایتها، کتابخانههای دانشگاهی وزارت بهداشت بهتر از کتابخانههای دانشگاهی وزارت علوم تلاش کردهاند. در حالی که درخصوص بهرهمندی از نرمافزار کتابخانهای مبتنیبر تلفن همراه، کتابخانههای دانشگاهی وزارت علوم نسبت به کتابخانههای دانشگاهی وزارت بهداشت بهتر ظاهر شدهاند.
فناوری اطلاعات
فائزه دلقندی؛ نصرت ریاحی نیا
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 47-58
چکیده
هدف: با توجه به ظهور تلفنهای همراه و هوشمند بهعنوان ابزار قابلحمل و قدرتمند در فناوریهای جدید و پرطرفدار بودن، لازم است کتابخانههای دانشگاهی برای همراهی با فناوریهای جدید، به ارائه خدمات به کاربران از طریق این ابزار قدرتمند توجه کنند. این مقاله به بررسی امکان استفاده از تلفنهای همراه هوشمند در کتابخانههای دانشگاهی ایران ...
بیشتر
هدف: با توجه به ظهور تلفنهای همراه و هوشمند بهعنوان ابزار قابلحمل و قدرتمند در فناوریهای جدید و پرطرفدار بودن، لازم است کتابخانههای دانشگاهی برای همراهی با فناوریهای جدید، به ارائه خدمات به کاربران از طریق این ابزار قدرتمند توجه کنند. این مقاله به بررسی امکان استفاده از تلفنهای همراه هوشمند در کتابخانههای دانشگاهی ایران و ارائه خدمات آن از دیدگاه کتابداران میپردازد. روششناسی پژوهش: در پژوهش حاضر از نمونهگیری هدفمند و در دسترس استفاده شد. جامعه آماری پژوهش 11 کتابخانه دانشگاهی استان خراسان رضوی و 79 کتابدار شاغل در آن هستند. برای گردآوری دادهها از چکلیست و پرسشنامه محققساخته استفاده شد. دادههای پژوهش با کمک نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که کتابخانههای دانشگاهی تجهیزات نرمافزاری و سختافزاری مناسب برای ارائه خدمات از طریق تلفن همراه هوشمند ندارند. آنها بودجه کافی برای خرید تجهیزات فناوری دارند اما بودجه لازم برای آموزش این فناوری به کتابداران و کارکنان خود را ندارند. همچنین نیروی متخصص کافی درزمینة ارائه خدمات خود به کاربران را نیز ندارند. بیشتر کتابداران پاسخدهنده (73/3 درصد) به ارائه خدمات مختلف از طریق تلفن همراه هوشمند تمایل دارند و بیش از همه با ارائه خدمات در بخش امانت موافق هستند. بحث و نتیجهگیری: کتابخانهها باید در تهیه سختافزار و نرمافزار برای ارائه خدمات از طریق تلفن همراه هوشمند شرایط بهتری را مهیا کنند. بودجه مشخصی را برای آموزش فناوری به کارکنان و کتابداران در نظر بگیرند و به استخدام نیروی متخصص برای ارائه خدمات فناوریهای نوین در کتابخانهها توجه بیشتری داشته باشند.
فناوری اطلاعات
مینا قاسمی الوری؛ ندا عباسی دشتکی
دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، ، صفحه 75-96
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه عملکرد ابزار پیشنهاددهنده در موتورهای جستجوی گوگل، یاهو، بینگ، اسک و وب کراولر انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی- اکتشافی است. جامعة آماری آن کلیه موتورهای جستجوی دارای ابزار پیشنهاددهنده است که از این میان پنج موتور جستجوی گوگل، یاهو، بینگ، اسک و وب کراولر براساس محبوبیت و کاربرپسند ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه عملکرد ابزار پیشنهاددهنده در موتورهای جستجوی گوگل، یاهو، بینگ، اسک و وب کراولر انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی- اکتشافی است. جامعة آماری آن کلیه موتورهای جستجوی دارای ابزار پیشنهاددهنده است که از این میان پنج موتور جستجوی گوگل، یاهو، بینگ، اسک و وب کراولر براساس محبوبیت و کاربرپسند بودن، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در راستای هدف پژوهش، گردآوری دادهها با استفاده از سیاهه وارسی محقق ساخته که درمجموع شامل 10 سؤال و 10 کلیدواژه، براساس سرعنوانهای موضوعی فارسی انتخاب و مورد جستجو قرار گرفتند. بر این اساس در گام نخست گردآوری دادهها، موارد پیشنهاد شده توسط موتورهای جستجو برای این 20 نمونه پرسوجو مورد جستجو قرار گرفتند و میزان مرتبط بودن 10 نتیجة اول هرکدام از این موارد پیشنهاد شده بررسی شد و نهایتاً براساس مرتبط بودن این نتایج به مقایسه عملکرد پنج موتور جستجوی نمونه از نظر مرتبط بودن موارد پیشنهاد شده توسط آنها با نمونههای پرسوجو پرداخته شد. یافته ها: یافتههای پژوهش گویای آن است که موتورجستجوی گوگل از نظر عملکرد ابزارهای پیشنهاددهنده در ارائه اطلاعات مرتبط با پرسش کاربر در قالب سؤالات و کلیدواژههای موجود در چک لیست وضعیت مطلوبتری نسبت به چهار موتورجستجوی یاهو، بینگ، اسک و وب کراولر دارد. همچنین با اندازهگیری میزان دقت اطلاعات بازیابی شده در این پنج موتور جستجو و محاسبه میانگین آن، گوگل با 55.68، یاهو با 48.92، وب کراولر با 46.90، اسک با 40.17 و بینگ با 32.62 امتیاز، از لحاظ دقت اطلاعات بازیابی شده رتبهبندی شدند. بحث و نتیجهگیری: بهطور کلی با توجه به یافتههای حاصل شده، ابزارهای پیشنهاددهنده در موتور جستجوی گوگل عملکرد بهتری دارند و با حدس زدن تفکر کاربر، اطلاعاتی مرتبط با پرسش کاربر پیشنهاد میدهد.
فناوری اطلاعات
بهاره استادزاده مهربانی؛ مرتضی محمدی استانی
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 63-76
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، ارزیابی و رتبهبندی وبسایتهای فدراسیونهای ورزشی ایران براساس ابزار ارزیابی کیفیت دبلیو. کیو. ای. تی. است. روش: روش پژوهش به صورت توصیفی و از نوع پیمایش ارزیابانه است. جامعه پژوهش شامل 47 وبسایت فدراسیونهای ورزشی ایران است. ابزار پژوهش، ابزار ارزیابی کیفیت دبلیو، کیو، ای. تی. میباشد که وبسایتها را با ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، ارزیابی و رتبهبندی وبسایتهای فدراسیونهای ورزشی ایران براساس ابزار ارزیابی کیفیت دبلیو. کیو. ای. تی. است. روش: روش پژوهش به صورت توصیفی و از نوع پیمایش ارزیابانه است. جامعه پژوهش شامل 47 وبسایت فدراسیونهای ورزشی ایران است. ابزار پژوهش، ابزار ارزیابی کیفیت دبلیو، کیو، ای. تی. میباشد که وبسایتها را با استفاده از 9 معیار (محتوا، عملکرد، روزآمدبودن، پیوندها، گرافیک، اعتبار، دامنه، ساختار و استفاده از ابربرچسبها) مورد سنجش قرار میدهد. روایی ابزار توسط متخصصین، تایید و پایایی با روش آلفای کرونباخ صورت گرفت. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی استفاده شد. یافتهها: یافتههای حاصل از ارزیابی 47 وبسایت نشان داد که در این وبسایتها، به اندازه کافی به مولفهها و ویژگیهای مندرج در ابزار ارزیابی کیفیت دبلیو. کیو. ای. تی. توجه نمیشود. وپژگیهایی همچون سهولت جستجو، نقشه قابل فهم، جدولها، نوآوری و خلاقیت، تصاویر، پیوندهای بیرونی، یافتههای آماری و پژوهشی مستند، وجود نقشه و نمایه نمره بالایی کسب نکردند.بحث و نتیجهگیری: پیشنهاد میشود که طراحان و مدیران وبسایتهای فدراسیونهای ورزشی از یافتههای پژوهش حاضر جهت افزایش کیفیت وبسایتهای مورد نظر استفاده نمایند.
فناوری اطلاعات
معصومه سعیدی؛ ثریا ضیایی؛ علی بیرانوند
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، ، صفحه 93-105
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فضای مجازی بر میزان مطالعه غیر درسی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر بیرجند انجام شد.روششناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر بیرجند است. بر اساس فرمول جرسی مورگان تعداد 380نفر بر اساس ضوابط نمونهگیری تصادفی انتخاب ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فضای مجازی بر میزان مطالعه غیر درسی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر بیرجند انجام شد.روششناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر بیرجند است. بر اساس فرمول جرسی مورگان تعداد 380نفر بر اساس ضوابط نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد.یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش مشخص شد که رابطه معناداری بین میزان و مدت زمان استفاده از فضایمجازی و جنسیت با میزان مطالعه غیردرسی وجود ندارد. دختران بیشتر از پسران علاقه به خواندن رمان دارند و در خصوص سرگرمی و جدول، ورزش، موسیقی، علمی، تاریخی و مذهبی علاقه پسران بیش از دختران است. بین دلایل استفاده از فضای مجازی برای مطالعات غیردرسی دانشآموزان در قسمت تکمیل کنندگی اطلاعات منابع درسی، تفاوت معناداری وجود دارد. اولویت اول استفاده دانشآموزان از فضای مجازی سهولت دسترسی به آن است. نتیجهگیری: براساس پژوهش حاضر، پرسشنامه محقق بر اساس طیف لیکرت با ضریب پایایی بالایی تهیه شد که میتوان در پژهشهای آتی میتوان استفاده کرد. یافتههای این پژوهش را میتوان در ارزیابی و سیاستگزاریهای کتابخانههای سطح شهر و کتابخانههای مدارس جهت بهبود وضعیت مطالعه غیردرسی دانشآموزان بکار برد.
فناوری اطلاعات
حامد برنگی؛ علی اکبر خاصه
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 59-74
چکیده
هدف: انجام یک مطالعۀ علمسنجی بر روی پژوهشهای علوم کامپیوتر ایران در عرصۀ بینالمللی این قابلیت را دارد که تصویری عینی از وضعیت این پژوهشها ارائه دهد. هدف از این پژوهش تحلیل جایگاه جهانیِ ایران در پژوهشهای بینالمللی علوم کامپیوتر با بهکارگیری فنون علمسنجی است. روششناسی: این پژوهش با بهکارگیری فنون علمسنجی و تحلیل ...
بیشتر
هدف: انجام یک مطالعۀ علمسنجی بر روی پژوهشهای علوم کامپیوتر ایران در عرصۀ بینالمللی این قابلیت را دارد که تصویری عینی از وضعیت این پژوهشها ارائه دهد. هدف از این پژوهش تحلیل جایگاه جهانیِ ایران در پژوهشهای بینالمللی علوم کامپیوتر با بهکارگیری فنون علمسنجی است. روششناسی: این پژوهش با بهکارگیری فنون علمسنجی و تحلیل شبکههای اجتماعی انجام شده است. جامعۀ پژوهش را تعداد ۲۳۹۶۴ رکوردی تشکیل میدهد که توسط پژوهشگران ایران در حوزۀ علوم کامپیوتر به زبان انگلیسی در نمایهنامههای وب آو ساینس، در بازۀ سیساله (بین سالهای 1987 تا 2016) نمایه شدهاند. یافتهها: نشان داد که کلیۀ پژوهشهای علوم کامپیوتر ایران مجموعاً 95502 استناد دریافت کردهاند که بهطور متوسط هر مقاله حدود 4 بار مورد استناد قرار گرفته است. همچنین از نظر فراوانی، کلیدواژههای Genetic Algorithm» «Neural Network, و «Particle Swarm Optimization» بیشترین فراوانی را در پژوهشهای علوم کامپیوتر داشتهاند. یافتههای مربوط به خوشهبندی عنوان و چکیده مقالات نیز منجر به شکلگیری هفت خوشه در این حوزه شد. بحث و نتیجهگیری: بهطورکلی و با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش میتوان چنین اظهار داشت که پژوهشهای علوم کامپیوتر ایران در آی. اس. آی طی مدت این سی سال رشدی نسبی داشته است که نشان از سهم ۹۶۸/۰ درصدی ایران و کسب رتبه 24 در میان کلیة کشورهای جهان دارد که رتبه چندان مناسبی به شمار نمیآید. از آنجا که تحقق اهدافی نظیر دولت الکترونیک و پیشرفت در دیگر علوم تا حدود زیادی به توسعة علوم کامپیوتر بستگی دارد، نیاز به سرمایهگذاری و برنامهریزی جامع در این حوزه بیش از پیش محسوس است.
فناوری اطلاعات
یعقوب نوروزی؛ آزاده اقلیم ارکنی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 11-20
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی موانع استفاده از فناوری اطلاعات درآموزش دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد تنکابن است. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است که به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه پیام نور واحد تنکابن است. بر اساس فرمول کوکران تعداد 107 نفر بر اساس ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی موانع استفاده از فناوری اطلاعات درآموزش دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد تنکابن است. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است که به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه پیام نور واحد تنکابن است. بر اساس فرمول کوکران تعداد 107 نفر بر اساس ضوابط نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساختهای که دارای 27 گویه بود، گردآوری شد. یافتهها: از میان ابعاد پنج گانهی مورد بررسی در این پژووهش، موانع فنی با میانگین 067/4، موانع انسانی با میانگین 027/4، موانع مدیریتی با میانگین 022/4، موانع اقتصادی با میانگین 116/4، موانع فرهنگی با میانگین964/3، به ترتیب رتبه اول تا پنجم را کسب نمودند. بر خلاف تصور اولیه موانع مدیریتی در پزوهش حاضر رتبه سوم شد. نتیجه گیری: براساس پژوهش حاضر، پرسشنامه محقق ساختهای مبتنی بر متون و منابع مختلف با ضریب پایایی بالا تهیه شد که در پژوهشهای آتی میتواند مورد استفاد قرار گیرد. همچنین بر اساس یافتههای پژوهش، مؤلفههایی در ابعاد پنجگانه، مورد بررسی قرار گفت که یافتههای مربوط به آنها میتواند راهکارهایی اجرایی برای رفع موانع پیادهسازی فناوری اطلاعات در امر آموزش جامعهی مورد مطالعه و سایر حوزههای مشابه فراهم آورد.
فناوری اطلاعات
سلما کشاورزیان؛ امیررضا اصنافی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 37-57
چکیده
هدف: کتابداران برای ادامه حیات در عصر دگردیسی اطلاعات و ارائه خدمات بهینه و مؤثر در این محیط باید به دانش و مهارتهای ویژهای مجهز شوند که به طور کلی بیانگر «سواد اطلاعاتی» است. آشنایی با فنون استفاده از نرمافزارها و سختافزارها، قوانین گزینش و ارزیابی منابع، نظامهای شبکههای اطلاعاتی، توانایی جستوجو در شبکه ...
بیشتر
هدف: کتابداران برای ادامه حیات در عصر دگردیسی اطلاعات و ارائه خدمات بهینه و مؤثر در این محیط باید به دانش و مهارتهای ویژهای مجهز شوند که به طور کلی بیانگر «سواد اطلاعاتی» است. آشنایی با فنون استفاده از نرمافزارها و سختافزارها، قوانین گزینش و ارزیابی منابع، نظامهای شبکههای اطلاعاتی، توانایی جستوجو در شبکه پایگاهها و بانکهای اطلاعاتی، تسلط بر کار با نرمافزارهای کتابخانهای، توانایی تجزیه و تحلیل مسائل، توانایی انجام پژوهش در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی، و توانایی آموزش استفادهکنندگان از جمله این مهارتهاست. هدف از این پژوهش بررسی تأثیرات عصر دگردیسی اطلاعات در کتابخانههای عمومی و نقش کتابداران است. روششناسی: روش این پژوهش مروری میباشد. یافته ها: کتابداران باید قبل از ورود به بازار کار این مهارتها را کسب کرده باشند تا هر چه بهتر بتوانند نقش واسطهای خود را میان منابع اطلاعاتی و کاربران ایفا کنند. این وظیفه بر عهده سیستم آموزشی از طریق برنامههای درسی مناسب دانشگاه است تا کتابداران و اطلاعرسانان را برای ورود به عرصه اطلاعات آماده سازد. بحث و نتیجهگیری: گرچه تربیت کتابداران جدیدی که با فناوری نوین اطلاعاتی آشنا و به عنوان متخصص علم اطلاعات و دانش شناسی تربیت شده باشند، بسیار ضروری و مورد نیاز است، اما باید زیرساختهای اطلاعاتی کشور، ارزشی که جامعه برای اطلاعات قائل است، نگرش و طرز برخورد برنامهریزان، سیاستگذاران و تصمیمگیرندگان، درجه رشد فناوری کشور، تغییرات فناورانهای که در شرف وقوع است و درخواستهایی را که از سوی گروههای مختلف استفادهکنندگان نظامهای اطلاعاتی انجام میگیرد، مورد توجه قرار داد.